یک جایزه و چند پرسش بی پاسخ

دکتر رضا قره باغی گروه فرهنگی الف،   3960920267 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

 به تازگی جایزه ۵۰۰ هزار دلاری مصطفی به دو استاد مقیم خارج از کشور اهدا شد. با احتساب هزینه برگزاری همایش و نرخ فعلی دلار بیش از چند میلیارد تومان در یک همایش هزینه گردید.

اینکه چه کسی واقعا مسوول تامین مالی این همایش و جایزه است و هزینه آن از وقف علمی تامین می شود، وظیفه نهادهای نظارتی کشور می باشد. و هرچند دبیر این جشنواره اعلام کرده است :  " جایزه مصطفی یک جایزه علمی است که فارغ از حوزه‌های جغرافیایی و بدون هیچ ارتباطات سیاسی از کشور ایران آغاز شده و در حال تعامل با کشور‌های اسلامی دیگر در حوزه علم و فناوری است و ارتباط مستقیمش‌ با سازمان‌های علمی و دانشمندان است وگفته: کلیه مبالغ اهدایی به برندگان از محل صندوق نیکو‌کاری جایزه مصطفی تامین می‌شود و دولت هیچگونه نقشی در اهدای این جایزه ندارد."

اما چند نکته ای لازم به ذکر است:

۱. مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای کشور که در راستای منافع علمی هموطنان عزیزمان فعالیت می کنند با کسری بودجه عمیق مواجه می باشند. هزینه پایان نامه های نخبگان ایرانی به صورت قطره چکانی تامین می شود. آیا نمی توانستیم این جایزه را به اساتید و محققان دانشگاههای داخلی کشور اختصاص دهیم.

۲.در زمانی که هدفگیری سیاسی اجتماعی بر روی اقتصاد مقاومتی است، نیاز است تا دانش نیز مقاومتی و بومی طراحی شود. چرا و به چه دلیل دانشمندان کشورمان که تعداد زیادی از آنها جزو دانشمندان یک درصد جهان هستند در این عرصه برگزیده نشدند.

۳.حمایت مالی بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور از این همایش از چه محلی و با چه مجوز مالی صورت می پذیرد. قطعا در ترازهای مالی این شرکت هزینه می بایست از مصرف کنندگان تلفن همراه اخذ شود و این مسوولیت و ذمّه شرعی بر گردن آنهاست.

۴.نشریات علمی کشور در وضعیت فشار مالی شدید قرار دارند. حتی بودجه چند هزار تومانی می تواند نشریات نمایه شده کشور را نجات دهد. نشریاتی که در شرایط تحریمی در نمایه های جهانی آی-اس-آی و پابمد نمایه می شوند و صدای رسای جامعه علمی ایران به جامعه جهانی هستند.

۵.جشنواره خوارزمی و جشنواره رازی که دارای بخش بین الملل نیز می باشند آیا برای معرفی چهره های جامعه اسلامی کافی نبودند که این جایزه جدید طراحی گردید

۶.سیاستگذاران پاسخ دهند که منافع حاصل از اهدای جایزه به محققان خارج از کشور تا چقدر تحلیل شده و چه تضمینی برای بازخورد موثر علمی با هدف ارتقاء علم در کشورمان و حل مسائل بومی دارد و چند تفاهم نامه موثر علمی و تبادل استاد و دانشجو متعاقب برگزاری چنین همایش هایی منعقد می شود.

در نهایت ضرورت دارد نهادهای نظارتی و اطلاعاتی و نمایندگان محترم کمیسیون آموزش عالی مجلس جنبه های مختلف این جشنواره ها و کنگره ها ورود پیدا کنند. وقایعی که هزینه اثر بخشی آنها در توسعه علمی کشورمان می بایست به اثبات برسد. بیت المال مسلمین حتی اگر وقف باشد متعلق به عموم مسلمین است و حامیان مالی این جشنواره ها می بایست خود را در مقابل افکار عمومی پاسخگو ببینند.

*کارشناس ارشد سیاستگذاری در نظام سلامت و سردبیر نشریه نظریه پردازی در چشم پزشکی