شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۵ مسئله اساسی

دکتر علی دارابی، گروه فرهنگی الف،   3960918272
شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۵ مسئله اساسی

پس از پيروزی انقلاب اسلامی، گروهک های مختلف، دانشگاه ‏ها و مدارس كشور را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصيل و تدريس را مختل كرده بودند. در آن دوران بخشی از استادان، حامی #طاغوت و رژیم پیشین، به كار مشغول بودند و هيچ تغيير بنيادینی در برنامه و شيوه تدريس و تربيت و اهداف آنها رخ نداده بود.

 به دلیل افزایش فعالیت ضدانقلاب، نیاز به تعلیم و تربیت نیروی طراز انقلاب اسلامی و عدم سازمان یافتن کتاب ها و نیروهای جدید در مراکز علمی، دانشگاه‏ های سراسر كشور برای مدتی تعطيل شد. پس از تعطيلی دانشگاه ‏ها، به منظور ساماندهی به امور فرهنگی مدارس و دانشگاه ‏ها، به فرمان امام خمينی (ره)، اولين تركيب شورای انقلاب فرهنگی تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگی شكل گرفت. با تشكيل اين ستاد، علی رغم كارشكنی های برخی اشخاص و گروه‏ های سياسی، حضرت امام در سال ۱۳۶۰، از ستاد خواستند كه در باز شدن دانشگاه‏ ها تسريع نمايد.

 پس از بازگشايی دانشگاه ‏ها، ضرورت توسعه و تعميق كار اين ستاد ايجاب كرد كه در نوزدهم آذر ۱۳۶۳، امام، رؤسای سه قوه و تعداد ديگری از انديشمندان فرهنگی كشور را به اعضاي آن بيفزايند. گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تزكيه محيط‌های علمی و فرهنگی از افكار مادی، تحول دانشگاه ‏ها و مدارس و مراكز فرهنگی و هنری بر اساس فرهنگ صحيح اسلامی، حفظ و احياء و معرفی آثار و مآثر اسلامی و ملی از جمله اهداف اين شورا و نيز تدوين اصول سياست فرهنگی نظام #جمهوری_اسلامی و تعيين اهداف و جهت‏گيری برنامه ‏های فرهنگی، آموزشی و علمی، تعيين مراجع برای طرح و تدوين برنامه‏ های فرهنگی و علمی، تدوين ضوابط برای گزينش استادان و معلمان دانشگاه‏ ها و نظارت بر امور كتاب‏ های درسی و... از جمله وظايف شورای عالی انقلاب فرهنگی می ‏باشند.


اینک در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ۵ مسئله اساسی پرداخت:

1⃣ با وجود اینکه تعیین روسای دانشگاه ها از مسائل مهم است ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور، بیش از پرداختن به آن می بایست به مساله، اثرگذاری کمی و کیفی دانشگاه در جامعه، سیاستگذاری های کلان علمی و رشد #علمی واقعی بپردازد.

2⃣ یکی از مسائل مهم نقشه کلان فرهنگی کشور است که با توجه به نیاز مبرم فعلی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، نيازبه بازنگرى، واقعى گرايی و مبتنى بر آينده پژوهى باشد. شورا بايد بداند پاسخ هاى قديمى و كليشه اى جوابگوى نيازهاى امروزى نيست.

3⃣ اهداف تعیین شده ی اولیه برای این شورا هم راستا با برخی اهداف در دیگر سازمان ها و نهادهاست که باعث موازی کاری می شود. باید این مسائل اصلاح گردد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند در مسیر صحیح گام بردارد.

4⃣ ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با رسانه ها ضعیف است و دبیرخانه ی این شورا باید تا حد ممکن در راستای فرهنگ سازی ، ارتباط مستمر با رسانه های صوتی، تصویری و مجازی گام بردارد.

5⃣ چندشغله بودن و دغدغه های گوناگون اعضای شورا باعث می شود که کمتر بتوانند در موضوعات محوله تعمق دقیق کنند و این مهم معمولا در اولويت های بعدی اعضاست.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین