پیشنهاد فسادخیزِ حیرت‌آور در هیات دولت را از دستور کار خارج کنید

احمد توکلی،   3960918230 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز طی نامه ای با امضای سازمان دیده بان شفافیت و عدالت به آقای رئیس جمهور هشدار دادیم که اخیرا تصویب یک پیشنهاد شبهه ناک در دستورکار هیات دولت قرار گرفته است که تصویب آن دارای عوارض اقتصادی و سیاسی مفسده انگیزست.

پیشنهاد فسادخیزِ حیرت‌آور در هیات دولت را از دستور کار خارج کنید

همچنین پیشنهاد کردیم لازم است وزارت اطلاعات بررسی کند که عاملان پنهان و آشکارِ اصرار بر این پیشنهاد فساد خیز چه کسانی هستند؟

 متن کامل نامه در ادامه آمده است؛

برادر ارجمند جناب آقای روحانی
رئیس‌جمهور محترم
سلام علیکم

قانون برگزاری مناقصات در سال 1383 تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن در 5/7/1385 به تصویب هیأت وزیران رسید. در تبصره 2 ماده 26 این آیین‌نامه آمده است که تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

در بهمن 1395 سازمان برنامه‌وبودجه تلاش کرد این تبصره حذف شود ولی در مهر امسال با تصمیم دولت محترم از دستور خارج شد. متأسفانه سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد حذف آن تبصره را دوباره به هیئت دولت تقدیم کرده است تا دستگاه‌های دولتی بتوانند قراردادهای مناقصه خود را با شرکت تعاونی کارکنان یا صندوق‌های بازنشستگی مربوط به خودشان منعقد کنند.

این پیشنهاد فسادخیزِ حیرت‌آور که مغایر با قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی مصوب 1338 است، با تدبیر و راهبردهای ضد فساد دولت نیز، از جمله با «لایحه قانونی پیشگیری از تعارض منافع» که اخیراً در دولت تهیه و تصویب و آماده تقدیم به مجلس شده است، در تضاد آشکار است.
تضاد با راهبردهای ضد فساد
1 – تعارض منافع در نظام اداری در حدی از اهمیت قرار دارد که برخی از عالمان اقتصاد سیاسی آن را عاملی منحصر به فرد در پیدایش فساد می‌شمارند. تعارض منافع به موقعیتی گفته می‌شود که مدیر تصمیم گیرنده بتواند به جای پیگیری مصالح عمومی، منافع شخصی خود را ترجیح دهد. ولی در پیشنهاد سازمان برنامه می‌خواهند با مقررات به این عامل فسادگستر لباس قانون بپوشانند؛ یعنی اگر در تعارض منافع «امکان» ترجیح منافع شخصی بر مصالح و منافع عمومی هست، با تصویب دولت این امکان به جواز یا تکلیف قانونی مبدل شود.

2 – ممکن است گفته شود تعاونی‌های کارمندان و صندوق‌های بازنشستگی در مناقصه شرکت می‌کنند، اگر برنده شدند چه اشکال دارد تهیه و فروش جنس یا خدمتی که دولت یا دستگاه مربوط می‌خواهد به عهده آن‌ها باشد تا سود فروش نصیب کارکنان فعلی یا قبلی همان دستگاه شود. پاسخ خیلی روشن است. کسانی که پاکت‌های پیشنهاد قیمت را باز می‌کنند از اعضای همان دستگاه و در برنده شدن تعاونی و صندوق ذینفع هستند. در مناقصات غیر از قیمت، شروط کیفی دیگری هم مطرح است که برگزارکننده مناقصه یا همان مسئولان ذینفع باید شرکت برتر را مشخص کنند، چگونه رقابت برقرار می‌شود؟

3 – در طول اجرای قرارداد ده‌ها بار الحاقیه مطرح می‌شود که شکل قرارداد و مبلغ آن را تغییر می‌دهد. پیشنهاددهنده تغییر و تصمیم‌گیرندگان نفع مشترک دارند. این باعث فساد نیست؟

4 – فرض کنید برنده مناقصه تعاونی یا صندوق بازنشستگی ذیربط باشد. ناظر بر اجرای قرارداد هم کارمندان همان دستگاه هستند. چه نظارتی می‌شود؟!

5 – حجم اعتبارات مربوط به تدارکات در بخش عمومی که در طول سال به بازار وارد می‌شود، بسیار عظیم است. این رقم برای سال 1396 حدود 470 هزار میلیارد تومان است. عقل سلیم می‌پذیرد که این مبلغ عظیم را که هم اکنون حیف‌ومیل در آن هست، یکجا در معرض فسادی قانونی شده قرار دهیم؟

جناب آقای رئیس‌جمهور!
دیده‌بان شفافیت و عدالت مصراً از جنابعالی می‌خواهد که اولاً این پیشنهاد را مانند بار نخست، از دستور کار دولت خارج بفرمایید و ثانیاً به وزارت اطلاعات مأموریت دهید که عوامل آشکار و پنهان اصرار بر این فسادانگیزی را شناسایی کنند و اقدام قانونی درباره آنان معمول شود.

احمد توکلی
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد
دیده¬بان شفافیت و عدالت

دیدگاه کاربران

امیر حامد۱۶۱۳۴۱۱۶:۰۳:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۱۸
جناب آقای توکلی مشکلات پیش آمده در یکی از شرکت های خودروسازی از طریق صندوق تعاونی کارکنانش پیش آمد (خرید سهام با قیمت بسیار بالا و غیر واقعی). آنچه که شما میفرمایید فی النفسه درست است ولی تجربه نشان میدهد صندوق های بازنشستگی و تعاونی های داخل دستگاهها پوششی میشوند برای سواستفاده های بزرگ برخی مدیران همان دستگاهها. میتوان در شرایط پیشنهاد های مساوی و بعد از کشف قیمت، برای ایشان حق تقدم قایل شد.
صالحی۱۶۱۳۷۹۱۷:۰۱:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۸
درود
ناشناس۱۶۱۶۳۶۲۳:۵۳:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۱۸
جناب دکتر توکلی عزیز ؛ یعنی شما میگویید روحانی از کم و کیف این موضوعات باخبر نیست ؟ !!! یعنی به نظر شما ناظران تیزبین ! و صادق و ریزبین ! مجلس از این مسائل غافلند ؟ !!!
ناشناس۱۶۱۳۸۸۱۷:۱۱:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۸
خدا میدونه چه خوابی برای این ملت دیدن
سعید۱۶۱۳۹۱۱۷:۱۶:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۱۸
بخش خصوصی کم بدبخت بود بدبختر هم شد ، با این سیاستها اقتصاد مملکت نیست و نابود میشه با رانت پیش رو‌ اگه شکل بگیره
ناشناس۱۶۱۴۵۴۱۸:۳۸:۵۶ ۱۳۹۶/۹/۱۸
بحث فساد جدا بحث اینه این کارها داره با پول مردم غیر دولتی انجام میشه اینها متاسفانه همون تفکر رژیم طاغوتیه که تو سیستم اداری ما موند و انقلاب هم نتونست حذف کنه متاسفانه دولت و دولتیها که از نفت و مالیات بخش غیر دولتی حقوق میگیرن دارن و بودجشونه با این قانون عملا دارن با سرمایه اونها تجارت میکنن و شرکت تعاونی میزنن مثل اینه شما بودجه یک شرکتی را تامین کنی کارمندان اون شرکت شزکت تعاونی بزنن و سرمایه دار بشن و بعد شما هیچ سهمی از اون نداشته باشی کارمندان دولتی که الان میگن ما مالیات میدیم باید بگم مالیات شما صوریه و درامد جدید بودجه ای نیست دولت از محل نفت و مالیات بخش غیر دولتی و فروش گران خدمات بی کیفیتش حقوق شما را میده از اون حقوق یک مالیات کم میکنه این یعنی هیچ درامد جدیدی نیست و مالیات شما هم از مالیات بخش غیر دولتیه
ناشناس۱۶۲۷۰۸۲۳:۴۶:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۱۹
الان دقیقا بخش خصوصی کشور ما چه ارزش افزوده ای ایجاد میکنه که بخش دولتی نمیکنه؟ بخش به اصطلاح خصوصی هم وابسته به بخش دولتیه و اموراتش از محل درامدهای دولت بطور غیر مستقیم تامین میشه
ناشناس۱۶۱۴۵۵۱۸:۳۹:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۱۸
درود بر توکلی
ناشناس۱۶۱۵۲۷۲۰:۴۴:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۱۸
هردم ازین باغ بری‌ میرسد
ناشناس۱۶۱۵۵۳۲۱:۳۰:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۱۸
اقای توکلی لطفا پیگیری فرمائید لایحه خدمات کشوری که در مردادبه تصویب هیئت دولت رسید چرا به مجلس ارائه نمی شود نفع یک عده خصوصا نجومی بگیران در این که این قانون ارائه نشود ویکبار دیگر تمدید ازمایشی بکنند چون فقط منافع خودشان مد نظر است اما این مسئله بازنشستگان را به ستوه اورده وامسال دیگر نمی پذیرند ازمایشی تصویب شود
ناصری۱۶۱۵۷۴۲۲:۰۹:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۱۸
جناب دکتر توکلی عزیز همین مجموعه قانون و بخشنامه های مناقصات فعلی پر از منشا فساد و ناعدالتی است. مثلا بخشنامه حذف پیشنهاد مالی نامتناسب مشاوران، به راحتی ابزار مهندسی مناقصه را در اختیار مناقصه گزار گذاشته است. قیمت برآوردی کارفرما در مناقصه مستور است و لحظاتی قبل از بازگشایی پاکات اعلام می شود. قیمتهای کمتر از 80 درصد قیمت برآوردی کارفرما به عنوان قیمت نامتناسب حذف می شوند. حالا کافی است که یکی از شرکتها از قیمت برآوردی کارفرما مطلع باشد و قیمت پیشنهادی خود را طوری تنظیم و ارایه می کند که کمترین قیمت در داخل محدوده باشد و به راحتی مهندسی می شود.
ناشناس۱۶۲۰۹۴۱۴:۰۰:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۱۹
دوست عزیز شما منطق و دلیل حذف قیمتهای نامناسب را خوب متوجه نشده اید. بلائی که افراد حقیقی و حقوقی با دادن قیمتهای پائین که امکان اجرای کار با آن ممکن نبوده و با ناآگاهی و عدم تسلط فنی به برآورد داده شده و یا صرفا با نیت برنده شدن و خارج کردن دیگران از رقابت و با تصور اینکه بالاخره در زمان اجرای کار با هزار ترفند و کلک جبران مافات میکنند، بلائی غیر قابل جبران از نظر کیفیت و تاخیر در اجرای کار بر سر پروژه ها و سرمایه های مملکت آورده که هرگز جبران نخواهد شد. در زلزله اخیر نمونه کوچک این رویه در مسکن مهر را به عینه مشاهده فرمودید.
ناشناس۱۶۱۶۵۶۰۰:۳۱:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱۹
گفت چشم تنگ دنیا دوست را ،، یا قناعت پر کند یا خاک گور ( سعدی ) که البته در مورد چشم تنگ دنیا دوست های وطنی فقط " خاک گور " جواب داده !!!
ناشناس۱۶۱۶۷۰۰۱:۲۹:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۱۹
صد رحمت به دولت احمدی نژاد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین