لزوم اصلاح نگاه غلط دولت ها به زلزله در ایران

مرتضی حاجی احمدی، گروه تعاملی الف،   3960918041 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
لزوم اصلاح نگاه غلط دولت ها به زلزله در ایران

ملموس ترین مفهومی که اهل لغت برای ترکیب "غیرمترقبه" بیان کرده اند معنای "دور از انتظار" است. با این مفهوم، آیا زلزله در ایران رخدادی دور از انتظار است.

نگاهی گذرا به فواصل زمانی و پریودیک زلزله های اخیر ایران، به سادگی نشان می دهد از زمین لرزه های مهم بوئین زهرا و طبس به بعد و با لحاظ زمین لرزه های خفیف تر بین آنها، یک تولرانس تعریف نشده 5 تا 10 ساله برای زلزله های سنگین ایران وجود دارد که همین امر، آن را از شکل غیرمترقبه خارج و تبدیل به پدیده ای قابل انتظار و شاید هم منظم نموده است. رودبار و منجیل، بم، زرند، اردبیل، بروجرد، ورزقان و اهر و این آخری کرمانشاه مصادیق بارز آن هستند.

با این توصیف دیری نخواهد پائید که دیگر احساسی نشان دادن یک پدیده طبیعی و فریادهای وامصیبتای مسئولین امر، خریداری نداشته باشد. نشانه های این خدشه بر اعتماد عمومی در شکل اعتراض های اخیر مردمی - که به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی راحت تر امکان بروز پیاده کرده است - به وضوح قابل مشاهده می باشد.

خیلی شایسته نیست که با این همه ارگان های مرتبط مستقیم و غیر مستقیم، هنوز مثل زمان جنگ، عواطف مردم را به چالش بکشیم و مقابل مساجد و سر چهارراه ها نسبت به جمع آوری اقلام و کمک های مردمی اقدام کنیم.

دور از شان کشور ما است که در معابر عمومی، بساط بچینیم و تدبیر نداشته خود را از کاسه اعانه مردم جبران کنیم. صد البته که کمک های مردمی چه ما تدبیر بکنیم یا نکنیم در چنین مواردی در کشور ما وجود خواهد داشت.


پیشنهاد:

از زاویه دید صدرالاشاره، ضروری است مسئولین دولتی جمهوری اسلامی ابتدا به ساکن در نوع نگرش خود به این رخداد طبیعی و ترسیم آن بصورت بلا و رخدادی غیرمترقبه، تجدیدنظر نموده و سپس همواره آماده رودررویی و البته مقابله با اثرات آن باشند.
چه اشکالی دارد سازمانی مثل هلال احمر به عنوان متولی دائمی این رخداد طبیعی معرفی و با تخصیص سالانه و البته با پیش بینی مثلا پنج ساله، ضمن داشتن ردیف بودجه خاص مقابله با زلزله در بودجه تنظیمی مجلس شورای اسلامی، با تمرکز شاخه های مربوطه در مراکز استان ها، در مواقع زلزله بی درنگ وارد عمل شده و نسبت به کمک های اولیه و حیاتی اقدام نماید.
مع الاسف آن اندازه هم تجربه زلزله داریم که تعریف و تشخیص و فهرست برداری و اولویت بندی اقلام ضروری و حیاتی موردنیاز، به سهولت ممکن است. ملزوماتی مثل چادر، پتو، زیرانداز، نایلون، وسایل گرمایشی، بهداشتی، آب آشامیدنی، غذای کنسرو شده و مشابه آن مواردی نیستند که تهیه و ذخیره سازی آن سخت باشد. برای تقریب به ذهن و بیان سهولت انجام پیشنهاد مزبور کمی به عقب برمیگردیم.
در سال های نه چندان دور و در هنگام بروز حوادث و سوانح پزشکی غیر مترقبه مثل تصادفات رانندگی، اعمال جراحی، بمباران های زمان جنگ و مشابه آن، سازمان های درمانی از طریق پخش اطلاعیه درصدا و سیما و نشریات کثیر الانتشار نسبت به گروه های خونی مربوطه اعلام نیاز فوری می کردند. گاهی حتی موضوع به اطلاع رسانی از طریق بلندگوهای سیار خودروهای گردشی در سطح شهر هم می کشید.
سال ها است این رخداد استرس زا، با پیش بینی و البته اقدام قابل تقدیر مسئولان بهداشت و درمان کشور، از لیست حوادث غیرمترقبه رخت بربسته و با درمانی بنام "بانک خون" حل شده است. زلزله را از این زوایه باید دید. باید حواسمان به دوست عصبانی و همزیست ناگزیری که هر از گاهی کشیده محکمی می زند و در می رود، باشد. استعانت از مردم را هم برای مواقع ارزشی مثل دفاع و جنگ و هر رخداد واقعاً غیرمترقبه دیگر، ذخیره کنیم. ما کشور متمولی هستیم که مردمش باور ندارند دولتش توان مقابله با زلزله و اسکان و تغذیه هر از گاه چند ده هزار زلزله زده را نداشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۰۶۸۱۰:۵۵:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۱۸
نگاه به درون به این زودی ها حاصل نمی شود. ما هنوز آرمان های جهانی در سر داریم. بگذارید ابتدا مدیریت جهان را انجام دهیم. بعد می رسیم سراغ مدیریت داخل.
SMAH1۱۶۱۰۸۱۱۱:۱۱:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۸
کلیات بحث درست است ولی وقتی وارد مصادیق می شویم باید کمی تامل کنیم مثلا مصادیق در متن عبارتند از: «چادر، پتو، زیرانداز، نایلون، وسایل گرمایشی، بهداشتی، آب آشامیدنی، غذای کنسرو شده و مشابه آن» چادر را شاید بتوان 10 سال حفظ کرد ولی ایا غذای کنسرو و آب آشامیدنی یا وسایل بهداشتی را هم می شود 10 سال (یا 5 سال) نگهداشت؟!! در واقع برخی از این وسایل باید هر سال از انبار دوریخته شوند و دوباره تهیه شوند و این یعنی هزینه! برخی دیگر هم فضای زیادی اشغال می کنند و...! به نظر راهکار اصلی این است: اینگونه وسایل در حد تدارکات دو روز اول حادثه باید تهیه شود (تا جامعه از شوک اولیه خارج شود) و الباقی باید از بازار در موقع نیاز تهیه شود.راهکار دیگر استفاده از «هاب های منطقه ای» است.در ترکیه هم زلزله می اید.در روسیه هم همینطور و ....شاید اگر به صورت منطقه ای این مسائل را نگه کنیم می توانیم هزینه نهایی را کاهش دهیم و کیفیت را افزایش دهیم. در ضمن به نظر بنده،بر خلاف نظر نویسنده، استفاده از همت مردم و همیاری هم وطنان علاوه بر اینکه مضموم نیست بلکه باید پر رنگ تر شود.
عطا۱۶۱۰۸۵۱۱:۱۵:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۸
دولت به چه چیزی نگاه درست داره که بخواد به زلزله داشته باشه
ناشناس۱۶۱۰۹۷۱۱:۳۶:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۸
عجب آمار دقیقی اگه در نقشه دقیق بشی خود امار خودش رو نقض می کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین