فست فود بخورید، این بلاها بر سر مغزتان می آید

گروه سلامت الف،   3960916208

فست فودها اثرات مخربی بر سلامت بدن می گذارند اما یکی از اثرات جبران ناپذیر این موادغذایی آسیب به مغز است، به همین دلیل باید در مصرف آنها بیشتر احتیاط کرد.

فست فود بخورید، این بلاها بر سر مغزتان می آید

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ هر روز محققان به دستاورد جدیدی درباره اثرات مخرب فست‌فود‌ها بر سلامتی پی می برند که عمده دلیل آن سریع، خوشمزه و نسبتا ارزان بودن فست‌فودهاست که مردم را مشتاق تر برای مصرف این مواد غذایی می کند.

فست فودها امروزه در میان بچه ها حسابی طرفدار پیدا کرده است و متاسفانه شرایط زندگی مدرن یکی از دلایل افزایش مصرف این موادغذایی مضر محسوب می شود. موضوع نگران کننده و خطرناک‌ این  است که هر روز به تعداد رستوران‌های فست‌فودی در گوشه گوشه شهر اضافه می‌شود و هر کجا  چشم کار می کند  با این رستوران‌ها مواجه می‌شوید، برشد قارچی این فست فودی ها آسیب ‌های زیادی را به دنبال دارد.

مسف فودها اثرات منفی روی سلامت جسم دارند و منجر به بروز کمبود مواد مغذی بدن و اضافه وزن و چاقی می‌شوند. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود، زیرا  فست‌فود‌ها اثر مخربی روی مغز و سلامت روان فرد به جا می‌گذارند.

اضطراب و بیش فعالی در کودکان با مصرف فست فود

بر اساس تحقیقات محققان، مصرف قند منجر به بروز اضطراب و بیش‌فعالی می‌شود، با این حال نتایج پژوهشی که به تازگی چاپ شده است نشان می‌دهد کودکانی که مواد غذایی سرشار از مواد نگهدارنده مانند بنزوات سدیم و رنگ‌های خوراکی مصرف می کنند، بیشتر در معرض بیش‌فعالی قرار دارند، محققان روی ۸۰۰ کودک بیش‌فعال بررسی‌هایی انجام دادند و دریافتند که با حذف مواد نگهدارنده و رنگ‌های خوراکی از تغذیه این کودکان، زودرنجی، تحریک‌پذیری، رفتار‌های تهاجمی و اختلالات خواب حدود ۱۵۰ کودک کاهش پیدا کرده است.

 پژوهش‌های تکمیلی و نتایج آن در Psychology Today منتشر شده است و نشان می‌دهد رژیم غذایی فقیر از اسید‌های چرب امگا ۳ و مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه شده (موجود در فست‌فودها)منجر به افزایش اضطراب کودکان می‌شود. به عقیده این محققان نوسانات قند خون باعث افت چشمگیر انرژی، افزایش خستگی، بدخلقی و اضطراب می‌شود.

 فست فود بخورید، افسرده می شوید

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن تغذیه‌ای سرشار از قند و چربی‌ها خطر ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد. این محققان موش‌های آزمایشگاهی را به مدت ۶ هفته با مواد غذایی سرشار از چربی و قند تغذیه کرده و مشاهده کردند این موش‌ها علائم افسردگی و اضطراب بیشتری از خود نشان می‌دهند. محققان این موش‌ها را با موش‌هایی که تغذیه کم‌چرب و متعادل داشتند مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که مصرف مواد غذایی حاوی چربی و قند زیاد باعث برهم‌زدن واکنش‌های شیمیایی مغز به‌ ویژه میزان کورتیزول (هورمون استرس) و پروتئین CREB شده و امکان ایجاد سوءتغذیه و اعتیاد غذایی را بالا می‌برد.

افت تحصیلی دانش آموزان با مصرف فست فود

فست‌فود‌ها  به طور حتم حاوی میزان زیادی چربی از نوع چربی‌های ترانس و اشباع هستند و در آنها خبری از وجود اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ که برای سلامت قلب و مغز مفیدند نیست، نتایج یک پژوهش استرالیایی که در دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف فست‌فود در موفقیت‌های تحصیلی کودکان تاثیر منفی می‌گذارد. 

نتایج این پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد دانش آموزانی که گرفتار کمبود اسید‌های چرب امگا ۳ هستند در مدرسه بیشتر دچار مشکل می‌شوند و در درس‌هایی مانند املا و قرائت ضعف دارند و رفتار‌های مناسبی از خود بروز نمی‌دهند، محققان پیشرفت تحصیلی گروهی ۳۹۶‌نفره از دانش‌آموزان بین ۶ تا ۱۲ سال را  بررسی کردند، نیمی از این شرکت‌کننده‌ها نوشیدنی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ و گروهی دیگر پلاسبو (دارونما) دریافت کردند، بعد از یک دوره ۶ ماهه، محققان دریافتند کودکانی که نوشیدنی مغذی مصرف کرده بودند نتایج بهتری در تست‌های حافظه به دست آوردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین