پرونده قضائی برای رهاسازی زباله

گروه اجتماعی الف،   3960916092

پروند قضائی برای رهاسازی زباله؛ این خبر را مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران اعلام کرد و گفت: «درباره رهاسازی پسماندها و زباله‌های شهری از بسیاری از شهرداران این استان شکایت شده و برخی نیز محکوم شده‌اند.»

 آرمان- در شرایطی این خبر اعلام شده است که زباله‌ها در شهر‌های مختلف کشور به ویژه در مناطق شمالی تهدیدی اساسی برای محیط‌زیست به حساب می‌آیند. هر از گاهی اخبار و تصاویری در مورد ریختن زباله‌ها در اطراف شهر‌ها و حتی عرصه‌های طبیعی در شمال کشور منتشر می‌شود، حال آنکه شهرداری‌ها موظف هستند این زباله‌ها را به صورت اصولی امحا کنند. برخورد قضائی در این زمینه می‌تواند راه حل رفع معضلات زیست‌محیطی به ویژه در شمال کشور باشد.

با این همه زباله دریایی چه کنیم؟ سوالی ناراحت‌کننده که از مرز هشدار نیز گذشته است، به گونه‌ای که اکنون شاهدیم طبیعت از زباله‌های شهروندان در امان نیست. گرچه تاکنون فعالان و دوستداران محیط‌زیست در این زمینه به فرهنگسازی از طریق مختلف اقدام کرده‌اند، ولی همچنان شاهد ریختن زباله‌ها در محیط‌زیست به ویژه در دریاها هستیم. این در حالی است که رهاسازی زباله در طبیعت ارتباط مستقیمی با سلامت انسان‌ها دارد و باید هر چه زودتر برای این مساله چاره اندیشی کنیم. البته در این میان اقداماتی صورت گرفته است، اما در برخی استان‌ها شرایط به حدی بحرانی است که پای مراجع قانونی نیز به میان آمده است، آن چنان که اکنون شکایت، تشکیل پرونده و محکومیت خاطیان نیز به کمک محافظت از محیط‌زیست آمده تا هنجارشکنان از رفتارهای زشت خود در طبیعت صرف نظر کنند، چرا که محیط‌زیست امانتی در دست ماست و آیندگان نیز از آن سهمی دارند. بنابراین باید بیش از پیش مانع ریختن زباله‌های شهری در محیط‌زیست شویم و در این بین شهرداران نیز سهمی قابل ملاحظه‌ای دارند، چرا که با ناکارآمدی شان سلامتی طبیعت را به مخاطره می‌اندازند، آن چنان که علاوه بر شهروندان برخی شهرداران نیز موجب رهاسازی زباله‌ها در طبیعت می‌شوند و به نوعی با این اقدام مسئولیت کاری خود را زیر سوال می‌برند، چرا که آنها باید الگوی شهروندان در حفظ منابع طبیعی باشند. با وجود این، چندی پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده ورود فاضلاب شهری و شیرابه‌های زباله‌ها به دریای خزر بود، وسعت این فاضلاب‌ها و شیرابه‌ها به حدی بود که مردم گمان می‌‌کردند، رودی است که وارد دریا می‌شود. دریای خزر سال هاست با مشکلات زیست‌محیطی متفاوتی از جمله ورود پساب‌ها، فاضلاب و شیرابه‌های زباله‌ها مواجه است که هنوز لاینحل باقی مانده است.

مدیران سلیقه‌ای عمل می‌کنند

روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این سازمان عدم برنامه محوری دیگر سازمان‌هاست، گفت: در مورد رهاسازی پسماندها و زباله‌های شهری از بسیاری از شهرداران این استان شکایت شده و برخی نیز محکوم شده‌اند. حسین‌علی ابراهیمی با اشاره به پسماندهایی که در سواحل دریا یا جنگل‌ها رها می‌شوند، به ارائه راهکارهای این سازمان برای مقابله با چنین معضلاتی پرداخت و گفت: دو زباله‌سوز در شهرهای نوشهر و ساری در دست احداث است و در سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید، برای دیگر شهرها هم قصد داریم این اقدامات را انجام دهیم. مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازنداران با اشاره به پساب‌ها و فاضلاب‌هایی که به دریای مازندران وارد می‌شود، گفت: تصفیه فاضلاب در استان مازندران ۱۰‌درصد است، در حالی که میانگین کشور در حدود ۴۵‌درصد است، بنابراین ما از میانگین کشور بسیار عقب هستیم. ابراهیمی با بیان اینکه با سرعت بیشتری طرح‌های لازم در زمینه تصفیه فاضلاب را دنبال می‌کنیم، گفت: با همکاری سازمان آبفا برای سه شهر مجوزهای لازم گرفته شده‌است. همچنین با بانک توسعه به تفاهم رسیدیم تا برای پنج شهر دیگر این استان تفصیه‌خانه فاضلاب احداث شود و برای پنج نقطه دیگر که شامل سه شهر از جمله نور نیز می‌شود، مجوز‌های لازم را گرفتیم تا شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب احداث شود. او در پاسخ به این سوال که آیا دیگر دستگاه‌‌ها همکاری لازم را با سازمان حفاظت محیط‌زیست دارند یا خیر گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که برنامه‌ محور نیستیم، وقتی قرار است مدیری در یک اداره تغییر کند از شش ماه قبل نامه‌ای را امضا نمی‌کند و مدیر بعدی نیز تا مدتی به دلیل اینکه از جریان امور با خبر نیست، هیچ‌اقدامی انجام نمی‌دهد. به گزارش ایلنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که دستگاه‌ها برنامه محور شوند، این عدم برنامه‌محوری باعث شده که ما در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه محیط‌زیست عقب‌مانده باشیم. دستگاه‌ها و ادارات ما نباید قائم به شخص باشند و سلیقه‌ای عمل کنند. یکی از دلایل مشکلات ما با شهرداری ورود علایق شخصی مدیران شهرداری در مسائل تخصصی است.

دفع زباله با دستگاه زباله‌سوز

یک کارشناس محیط‌زیست درباره رهاسازی زباله در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: شهرهای شمالی ما بدترین کارنامه را از نظر دفع زباله دارند، حتی زمانی شهرهایی مانند گیلان، مازنداران و گلستان زباله‌ها را در جنگل هیرکانی دفع می‌کردند؛ یعنی راه را باز کرده و کامیون از این راه می‌رفت و زباله‌ها را در ارتفاعات ریخته و دوباره کامیون بر می‌گشت. اسماعیل کهرم بیان می‌کند: این در حالی است که باز کردن راه در جنگل موجب رشد علف‌های هرز می‌شود و بافت جنگل در عرض شروع به تعریض می‌کند. او با ذکر مثالی می‌‌افزاید: اگر عرض جاده‌ای هفت هشت متر باشد، از همان‌جانور وارد جنگل می‌شود و علف هرز رشد می‌کند. کهرم عنوان می‌کند: بنابراین بافت جنگل سه‌میلیون‌ساله هیرکانی با این شرایط شروع به تعریض می‌کرد. این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه شیرابه زباله خبیث‌ترین ماده دست بشر است که روی زمین ایجاد شده است، ادامه می‌دهد: وقتی زباله را روی هم انباشته می‌کنیم، باعث ایجاد شیرابه می‌شود. به ویژه اگر در شیرابه مواد پروتئینی مانند گوشت باشد، شیرابه متعفنی درست می‌کند. کهرم اظهار می‌کند: دریاچه شیرابه‌ای در کهریزک ایجاد شد که اگر لاستیک اتومبیلی را در آن می‌انداختند، در عرض دو ساعت به علت اسید زیاد در شیرابه حل می‌شد. این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: بنابراین شهرداران به علت آنکه مسئولیت زباله جمع کردن را بر عهده دارند، هر کجا که دستشان بیاید، حتی در تالاب انزلی زباله‌ها را رها کرده و می‌کنند. کهرم می‌افزاید: از این رو شکایت از شهرداران و محکومیتشان کار درستی است، ولی مساله دیگری هم وجود دارد. اینکه چون سفره آب زیرزمینی در شهرهای شمال بالاست، ما نمی‌توانیم زباله‌ها را دفن کنیم. او ادامه می‌دهد: بنابراین زباله‌ها وارد آب می‌‌شوند و آن آب به مصرف کشاورزی نیز می‌رسد. این کارشناس محیط‌زیست بیان می‌کند: تنها راه این است که هزینه کنیم و دستگاه زباله‌سوز بخریم. کهرم خاطرنشان می‌کند: در وسط شهر زوریخ یک دستگاه زباله سوز است که زباله حدود 500‌هزار نفر را می‌سوزاند. او ادامه می‌دهد: از حرارت این دستگاه زباله سوز شوفاژ بسیاری از خانه‌ها روشن می‌شود و از طرف دیگر با نصب فیلترهای فنی فقط بخار آب خارج می‌شود. بنابراین ما نیاز به همچین تکنولوژی‌هایی داریم که از محیط‌زیستمان حفاظت کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین