اجرای مرحله دوم اجرای طرح رجیستری با گوشی های اپل/ موقع خرید به چه نکاتی توجه کنیم

گروه اقتصادی الف،   3960914186 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه به فازهای جدیدتری وارد شده و از بامداد امروز (سه شنبه14 آذر) مرحلۀ اصلی طرح رجیستری یا ثبت تلفن همراه یا تجهیزات سیم کارت خور آغاز شد.

اجرای مرحله دوم اجرای طرح رجیستری با گوشی های اپل/ موقع خرید به چه نکاتی توجه کنیم

به گزارش الف، با اجرای این طرح امکان قاچاق گوشی تلفن همراه و ورود غیرمجاز تجهیزات سیمکارت خور از بین خواهد رفت. مرحله دوم طرح رجیستری صرفاً برای تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه و تبلت اپل از امروز اجرا شده و سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز به تدریج در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند. از امروز لازم است همه خریداران گوشی اپل مراحل استعلام و ثبت گوشی را انجام دهند.

با اجرای فاز دوم رجیستری مردم باید دقت کنند هنگام خرید گوشی در صورتی که زمان ارسال پیامک احصای اصالت، در پیامک نوشته شد، گوشی در سامانه‌های رگولاتوری ثبت نشده و غیرمجاز است، به هیچ عنوان اقدام به خرید نکنند، زیرا این گوشی‌ها در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهند گرفت. چگونگی اجرای این طرح در شرایطی که امروز قرار داریم ابهاماتی برای خریداران و دارندگان گوشی‌های موبایل ایجاد کرده است.  به همین منظور و در راستای رفع ابهاماتی که درباره این طرح وجود دارد که در زیر به برخی ابهامات پاسخ داده شده است. یکی از ابهامات این است

*گوشی‌هایی که اکنون در مغازه‌ها و انبارها به صورت درهم (واردات قاچاق و رسمی) وجود دارد، تکلیف‌شان چه می‌شود و نحوه استعلام و قاچاق نبودن گوشی چگونه است؟

تمامی خریداران در هنگام خرید باید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت مطمئن شوند.  تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال می‌شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست. تمامی مراحل استعلام باید از طریق خریدار انجام شده و کاربران پس از اطمینان از اصالت تلفن همراه که نشان‌دهنده قانونی بودن و همچنین استاندارد بودن آن است می‌توانند تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند. خریداران حتماً پس از خرید دستگاه، باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می‌بایست پاسخگو باشد.

*چگونه IMEI گوشی را برای احراز اصالت گوشی بررسی کنیم؟

سه IMEI‌ داریم. یکی روی جعبه، یکی پشت تجهیز تلفن همراه که یا روی جلد تلفن همراه است یا پشت باتری، یک IMEI‌ هم در نرم‌افزار گوشی است. افراد باید هر سه این اعداد را با هم تطبیق دهند. ابتدا استعلام کد روی جعبه را بررسی کنند، سپس آن را با IMEI پشت تجهیز تطبیق داده و اگر مطابقت داشت اقدام به احصای IMEI نرم‌افزاری دستگاه با *#06# کنند. آخرین اقدام این است که همین کد را روی فاکتور خرید بنویسند و آن را به مهر فروشنده مهمور کنند. این مرحله گام اول رجیستری و استعلام اصالت کالاست.

*پس از استعلام، فعال‌سازی گوشی چگونه انجام می شود؟

یک کلیدواژه تحت عنوان کد فعال‌سازی کنار جعبه یا روی کارت گارانتی تلفن همراه وجود دارد. خریدار باید هنگام خرید تلفن همراه این کد را از فروشنده که کد را در اختیار دارد، دریافت کند. این کد، سیم‌کارت و گوشی را در شبکه فعال می‌کند. خریدار برای فعال‌سازی، باید IMEI را که اصالتش بررسی شده، به ۷۷۷۷ پیامک ‌کند. پس از آن برایش پیامی ارسال می‌شود که کد فعال‌سازی شش رقمی را ارسال کند. سپس شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد در تلفن همراه استفاده کند نیز ارسال می‌کند. در گام آخر پیامکی می‌آید که فرآیند تایید و گوشی در شبکه ثبت و فعال شده است. با دریافت این پیامک می‌تواند مطمئن باشد که دستگاهش می‌تواند از شبکه اپراتوری سرویس مورد نظر را دریافت کند. هر گوشی که بخواهد از شبکه اپراتوری سرویس بگیرد باید این زوج شماره را تشکیل دهد اما اکنون این کار تنها برای اپل انجام می‌شود.

*آیا این طرح برای همه برندهای گوشی اجرایی شده است؟  

فاز دوم چند مرحله دارد که ابتدا شامل برند اپل و به مرور شامل برندهای دیگر شده و نهایتا تا دو ماه آینده اعلام می‌شود که کلیه گوشی‌ها و تجهیزات سیم‌کارت‌خور شامل این طرح می‌شوند. پس از آن اگر هر گوشی از سامانه‌های گمرکی وارد و ثبت نشده و غیرمجاز باشد، متعلق به هر برندی که باشد قابل سرویس‌گیری در شبکه تلفن همراه نخواهد بود.

*تکلیف گوشی‌هایی که دست مردم است و در حال استفاده آن هستند، چه می‌شود؟

تلفن همراهی که قبل از اجرای طرح رجیستری و به هر طریقی (مجاز یا غیرمجاز) به کشور وارد و فروخته شده و گوشی‌های فعال‌شده تا پیش از این تاریخ به طور خودکار در سامانه اپراتورها ثبت شده و این پروژه هزینه‌ای برای مردم ندارد. به طور مشخص همه تجهیزات اپل از گوشی که مشخصا سیم‌کارت می‌خورد و هر تجهیز دیگری که سیم‌کارت می‌خورد و از شبکه استفاده می‌کند مشمول طرح می‌شود و باید در شبکه ثبت شده باشد. اما اگر هر گوشی برای یک بار توسط یک سیم‌کارت در شبکه فعال شده باشد، در شبکه ثبت شده و از هر برندی که باشد مشمول طرح نخواهد شد و سرویس خود را خواهد گرفت و مردم می توانند بدون مشکل از دستگاه‌های خود استفاده کنند؛  البته گوشی‌های اپل که در شبکه ثبت نشده باشند مشمول طرح می‌شوند.

*چگونه از قاچاق بودن یا نبودن "گوشی‌" خود مطلع شویم؟

با ارسال کد ۱۵ رقمی IMEI به سامانه پیامکی مشخص شده، می‌توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد. البته گوشی‌های فعال شده تا ۲۸ مهرماه امسال (حتی اگر به صورت قاچاق وارد شده باشند) مشکلی برای مصرف‌کننده‌ نخواهند داشت. مردم می‌توانند با شماره‌گیری کد #۰۶#* یا با بررسی کارتن یا گوشی خریداری شده کد ۱۵ رقمی IMEI گوشی تلفن همراه خود را به شماره سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۸۸۷ ارسال کنند تا از قاچاق بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

در صورتی که تلفن همراه به صورت رسمی وارد شده باشد، این پیام متنی در پاسخ برای ارسال‌کننده پیامک، ارسال می‌شود که "شماره درخواستی برای کالاهای زیر ثبت شده است" اما در صورتی که تلفن همراه مورد نظر از طریق مبادی غیر رسمی و قاچاق به کشور وارد شده باشد، متقاضی با چنین پیامکی مواجه می‌شود که " شماره استعلام شده در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت نشده است".

*گوشی‌های قاچاقی رجیستر می‌شود؟

از هنگام شروع شدن طرح رجیستری به همه مغازه‌داران اطلاع‌رسانی شد که تا تاریخ ۲۸ مهرماه فرصت دارند تلفن‌های همراه خود را از این طریق رجیستر کنند، چراکه از این تاریخ به بعد هیچ تلفن همراه قاچاقی نباید به بازار وارد شود چون امکان خدمات‌رسانی را مانند دیگر دستگاه‌های مشابه نخواهد داشت.در این سیستم هر موبایلی که به صورت رسمی وارد شده و کد IMEI آنها به گمرک داده شده و گمرک آنها را در سامانه همتا قرار داده باشد مجاز است و هیچ مشکلی برایشان به وجود نخواهد آمد، چراکه با ارسال کد IMEI به سامانه مورد نظر مردم می‌توانند از اصلیت آن مطلع شوند.

*مردم کدام گوشی‌ها را خریداری نکنند؟

خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت با شماره‌گیری کد دستوری #۶#*، شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت می‌کنند که این شناسه باید با شناسه ثبت‌شده روی جعبه دستگاه یکسان باشد. گوشی‌های دو سیم‌کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.

لازم است مردم هنگام خرید دقت کنند و ابتدا شماره ۱۵ رقمی (IMEI) تلفن همراه را از طریق یک گوشی دیگر به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنند و یا با استفاده از کد دستوری  #۷۷۷۷*  شماره‌گیری کنند. منوی اول استعلام اصالت دستگاه است و سوال می‌شود که شماره IMEI را وارد کنند و پس از آن از طریق سامانه همتا پیامکی برایشان ارسال می‌شود.

ارسال پیامک نیز چند حالت دارد. ممکن است گوشی ثبت شده باشد و پیامکی برای شخص می‌آید که گوشی مجاز است و می‌توانید خریداری کنید. یا ممکن است این پیامک بیاید که این گوشی در سامانه‌های ما ثبت نشده و غیرمجاز است. مردم به هیچ عنوان نباید چنین گوشی‌ای را خریداری کنند، حتی اگر تبلیغاتی برای آن شد و یا با قیمت عرضه می‌شد؛ حتی گوشی‌های چندسیم‌کارته به ازای هر تعداد سیم‌کارت، IMEI‌ دارند و لازم هست همه این کدها استعلام شود.

*خریداران حواس‌شان را بیشتر جمع کنند؛ چرا؟

برخی از مغازه‌داران تلفن‌های همراه موجود در مغازه‌های خود را پیش از آغاز این طرح فعال کرده‌اند و با قرار دادن سیم‌کارت در آنها اولین تماس را برای اینکه در طرح رجیستری به مشکلی برنخورند برقرار کرده‌اند؛ اگر چنین کاری انجام نمی‌دادند زیان سنگینی مرتکب می‌شدند. اما فروشندگان باید به مردم اطلاع دهند که این تلفن‌های همراه یک بار باز و تماسی به این هدف با آنها برقرار شده است. اگر مشتری هنگام خرید متوجه این مساله شد که تلفن همراهی که خریداری کرده جزو این دسته از تلفن‌های همراه است و فروشنده به او در این زمینه توضیحی نداده، می‌تواند از او شکایت کند. بنابراین مردم هم باید حواس خود را بیشتر جمع کنند

*می توان از فروشگاه مجازی  گوشی را خریداری کرد ؟

افراد می‌توانند از سایت‌های مجاز کشور که بستر عرضه‌کننده کالا در فضای مجازی هستند خرید کنند زیرا تمامی فرآیندها و آموزش‌ها به صاحبان سایت‌ها و واردکنندگان ارائه شده است. حتی یکی از فرصت‌هایی که در این فضا دارند این است که اگر کالا مشکل داشت می‌توانند تا هفت روز آن را برگردانند که در بازار واقعی شاید این امکان وجود نداشته باشد.

*گوشی را چگونه فعال کنیم؟

در گام بعدی دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود برای این کار خریدار باید کد فعال‌سازی (Activation Code) را هنگام خرید از فروشنده دریافت کند. برای فعال‌سازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال‌سازی را انتخاب می‌کند. پس از آن شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI)  دستگاه و کد فعال‌سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم‌کارت دستگاهی را که قصد فعال‌سازی آن را دارد به ترتیب وارد می‌کند. پس از تائید اطلاعات واردشده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند را دریافت می‌کند. درصورت دریافت پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی، مشترک می‌بایست از خرید گوشی اجتناب کرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند.

*با تعویض سیم کار گوشی غیرفعال می شود؟

کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند بایستی فرایند انتقال بهره‌برداری را طی کند. در غیر این صورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

خریداران گوشی تلفن همراه درصورت تغییر سیم‌کارت باید فرایند انتقال بهره‌بردار را با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند. گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند درصورت تعویض سیم‌کارت باید در سامانه همتا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.

*برای استعلام اصالت گوشی باید هزینه پرداخت کرد؟

ثبت و فعال‌سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم‌کارت کاملاً رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند. هنگام خرید مردم باید استعلام اصالت گوشی را انجام دهند و اگر در بازار از آنها هزینه‌ای درخواست شد بدانند که این کار یک ریال هزینه ندارد. همچنین در صورت تغییر شماره سیم‌کارت، آیتم سوم در کد دستوری ۷۷۷۷ تغییر مالکیت و بهره‌بردار است که با توجه به آن می‌توانند این کار را انجام دهند. فقط کافی است که شماره تلفن جدید را به سیستم اعلام ‌کنند.

*آیا امکان کپی کردن کد گوشی وجود دارد؟

طرح رجیستری یک بار در سال ۸۵ به صورت ناقص اجرا شد، زیرا کار مطالعاتی مناسبی نشده بود و IMEI به سادگی قابل کپی شدن بود. عده‌ای شروع به کپی کردن این کد کردند و گوشی‌هایی با IMEI‌ تکراری وجود دارد. الان رهگیری گوشی بر اساس IMEI انجام می‌شود.

*آیا می توان در  سرقت و ردیابی گوشی‌های سرقتی از طرح رجیستری استفاده کرد؟

گوشی‌ها به صورت زوج شماره سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه‌ ثبت می‌شوند. اگر گوشی سرقت شد می‌توان بر اساس این زوج آن را ردیابی کرده و نیز از فعالیت این گوشی‌ها در سامانه‌های کشور جلوگیری کرد که این از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است؛ البته این امکان در حال حاضر فراهم نیست اما در آینده می‌توان از آن استفاده کرد.

*اجرای طرح رجیستری در خدمات گوشی های همراه تاثیر دارد؟

یک کمیته راهبری در خصوص رجیستری وجود دارد که با حضور وزرای اقتصاد، صمت و ارتباطات و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌شود. یک کمیته اجرایی هم هست که نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در آن حضور دارند و بیشتر فرآیند کنترل بازار  و قیمت‌ها را انجام می‌دهند. شرکت‌هایی که نماینده مجاز هستند هم با سازمان حمایت هماهنگ هستند و علاوه بر موضوع قیمت، تضمین خدمات را انجام می‌دهند.

*در صورت بروز مشکل برای تلفن همراه خریداری شده چه کنیم؟

خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیم‌کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat۱۳۵.ir مراجعه کنند. درصورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علی‌رغم طی کردن تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می‌توانند با مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرند.

گوشی یا تجهیزات دارای سیم‌کارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI  آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یک ماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نیست.

*موضوع تضمین گارانتی و پشتیبانی فنی با اجرای رجیستری چگونه است؟

یکی از مزایای رجیستری این است که دیگر گوشی بدون گارانتی و پشتیبانی فنی نخواهیم داشت و تمامی نمایندگانی که مجاز به واردات هستند موظف به پشتیبانی و شبکه توزیع مناسب خواهند بود، در غیر این صورت سازمان حمایت وارد موضوع می‌شود. بدین ترتیب مردم می‌توانند همراه گوشی، خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی دریافت کنند. با اجرای رجیستری مردم گوشی استاندارد با پشتیبانی فنی و خدماتی دریافت می‌کنند زیرا گوشی‌هایی که به صورت قاچاق می‌آیند حتی ممکن است از لحاظ میزان تشعشع برای مردم مضر باشند.

*گوشی های همراهی که مسافران با خود وارد کشور می کنند، باید در سامانه ثبت شود؟

مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم‌کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می‌کنند باید شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری‌شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند.  قرار شده سامانه‌هایی که مردم در آن گوشی‌های خود را اظهار می‌کنند به صورت آنلاین و وب‌سرویس باشد و گمرک در حال بررسی این موضوع است تا مردم هم بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند، زیرا  ممکن است این کار اکنون کمی زمان‌بر باشد. البته سه شرط برای مسافرانی که باید گوشی‌های خود را در شبکه ثبت کنند، وجود دارد. مسافری که وارد کشور می‌شود اگر گوشی‌اش شامل طرح باشد، مثلا در حال حاضر برند اپل، اگر بخواهد بیش از ۳۰ روز بماند و همچنین اگر بخواهد از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند باید فرآیندی را طی کند.

 اینکه در محل ورود در گمرک در سامانه این موضوع را اظهار کرده و عوارض مترتبه و حقوق ورودی را پرداخت ‌کند. این هزینه به ارزش کالای وارداتی برمی‌گردد که باید اخذ شود. پس از آن IMEI‌ در سامانه گمرک ثبت می‌شود و مسافر می‌تواند از گوشی استفاده کند. اما اگر این سه شرط را نداشته باشد، مشمول طرح نیست. ضمنا گوشی تلفن افرادی که به عنوان مسافر و یا گردشگر وارد کشور شده و یا رومینگ خارجی دارند،  به مدت ۳۰ روز در کشور فعال خواهد بود.

*حق گمرکی گوشی واردت شده توسط مسافر چه قدر است؟

بر اساس قانون امور گمرکی هر کالایی که  توسط مسافر وارد کشور می‌شود اگر بیش از ۸۰ دلار ارزش داشته باشد، باید حقوق ورودی آن پرداخت شود. در حال حاضر این حقوق ورودی برای تلفن همراه پنج درصد است که به کسب‌وکار ثبت شماره تلفن همراه در شبکه برنمی‌گردد و قانون گمرک است. این کار برای جلوگیری از راه‌هایی است که قاچاقچیان بخواهند با استفاده از مسافران اقدام به واردات گوشی‌های غیرمجاز کنند. در جدیدترین بخشنامه صادر شده از سوی گمرک، اعلام شده مسافرانی که وارد ایران می‌شوند در صورتی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه خریداری کرده باشند، موظف هستند تلفن همراه خود را در بدو ورود به گمرک محل ورود خود اظهار کنند.

مسافران هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش‌گذاری کالای مسافری بر اساس ارزش‌های ثبت‌شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co  انجام می‌شود.

*اجرای طرح رجیستری در واردات تلفن همراه چه تاثیری دارد؟

در سال ۹۵ به طور میانگین هر ماه حدود ۱۴۰هزار گوشی به صورت قانونی و از مبادی گمرکی وارد می‌شد. از ابتدای سال ۹۶ که زمزمه‌های رجیستری مطرح شد، این عدد به ماهی ۱۸۰هزار رسید. از اول آبان تا ۱۱ آذر ماه  که فاز اول و صرفا پایش رجیستری را آغاز کرده و هنوز اعمال سیاست نکرده‌ بودیم، ۵۷۴ هزار گوشی به صورت قانونی وارد کشور شده است. یعنی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته واردات رسمی گوشی ۲.۷ برابر و نسبت به قبل از اجرای طرح در سال ۹۶ هم دو برابر شده است.

*اعلام سرقت گوشی چگونه است؟

سامانه‌ای تحت عنوان سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی یا همتا وجود دارد. این سامانه این فرصت را در اختیار شخص قرار می‌دهد که سرقت گوشی خود را اعلام کند. پس از آن به صورت اتوماتیک دیگر سرویسی به آن IMEI  سرقتی داده نخواهد شد و گوشی‌های سرقتی غیرقابل استفاده می‌شود.

*چند درصد گوشی‌های تلفن همراه پیش از اجرای طرح قاچاق بودند؟

بیش از ۹۰ درصد گوشی‌ها پیش از اجرای طرح رجیستری قاچاق بوده است، آمار کنونی واردات کشور نشان می‌دهد در این بازه زمانی رشد تقریبا دو برابری در حوزه واردات رسمی گوشی تلفن همراه داشتیم. این بدان معناست که افراد اعتماد کرده و اطمینان دارند که این طرح اجرا می‌شود و از طرفی این رشد صعودی خواهد بود.

*با اجرای رجیستری چند دستگاه موبایل قاچاقی غیرفعال می‌شود؟

برآورد می‌شود ماهانه یک میلیون گوشی با گردش مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بازار ایران عرضه می‌شود. این آمار یعنی سالانه رقمی معادل ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان که بسیار قابل بحث است و بخش مهمی از آن باید به عنوان درآمدهای ملی صرف توسعه کشور شود اما سودجویانی که از این بازار بزرگ منافع شخصی را دنبال می‌کنند، مخالف اجرای طرح رجیستری موبایل و خواهان به تعویق انداختن آن بودند.

درآمد مستقیم دولت از واردات هر دستگاه گوشی بدون احتساب سایر هزینه‌های جانبی، ۱۶.۵ درصد است. زیان واردکنندگان و مصرف کنندگان از اجرایی نشدن طرح رجیستری تنها مختص به این افراد نیست و دولت یکی از زیان‌دیدگان بزرگ تعویق طرح رجیستری موبایل در کشور است. آمارهای گمرک از واردات قانونی تلفن همراه نشان می‌دهد که واردات گوشی تلفن همراه با افزایش ۸۹ درصدی در سال جاری به یک میلیون و ۳۶۲ هزار دستگاه رسید.واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته به تعداد ۷۱۹ هزار دستگاه و به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۵۴۸ هزار دلار بود.

 

دیدگاه کاربران

کاسب علاالدین۱۵۹۲۵۹۱۸:۱۵:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۴
.. فقط به دنبال کسب درآمد برای دولت هستن ! منافع مردم ، هیچ ! از آغاز این طرح ، قیمت گوشی سر به فلک گذاشته . حالا اینهمه قاچاق وارد کشور میشود ، گوشی موبایل هم رووش لا اقل قبل از شروع این طرح که به افزایش سرسام آور قیمت گوشی و کمبود گوشی در کشور انجامیده ، 50 - 60 میلیون دستگاه گوشی از کشورهای خارجی وارد میکردید ( حق گمرکی اش رو هم میگرفتید ) که با شروع این طرح ، با کمبود گوشی در بازار مواجه نشویم و یک گوشی 1 میلیونی ، نشود 1 میلیون و 400 هزار تومن !
ناشناس۱۵۹۲۶۱۱۸:۱۹:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۴
از برنج و گوشت و تلویزیون و سیگار و بنزین و خودرو و کیف و کفش و کلاه و طلا و موز و انبه و روغن و مواد مخدر و .... و همه و همه به کشور قاچاق میشود در روز روشن ، انگار نه انگار !!! اونوقت حضرات جمع شدن فقط میخوان جلوی قاچاق گوشی موبایل رو بگیرن
یونسی۱۵۹۲۶۲۱۸:۲۳:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۱۴
از فردا گوشی 2 زاری میشود 2 میلیون چیه که آقایون میخوان برای دولت کسب درآمد کنن چرا جلوی قاچاق 180 هزار تنی برنج رو در روز روشن به داخل نمیگیرید ؟!
کارگر ساده۱۵۹۲۶۳۱۸:۲۶:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۱۴
پولم رو جمع کرده بودم که یک گوشی 900 ی سامسونگ بخرم ، شده 1 و 300 زنده باد همون گوشی 1100 نوکیا قدیمی ام
مخبر دزفولی۱۵۹۲۶۴۱۸:۲۸:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۴
این دولت یه کاری کرد که به نفع مردم باشه و منافع مردم رو توش لحاظ کرده باشه ؟!
ناشناس۱۵۹۲۶۷۱۸:۳۳:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۱۴
فقط گوشی موبایل به داخل قاچاق نشود ؟
ناشناس۱۵۹۲۷۲۱۸:۳۷:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۱۴
از جی ال ایکس شروع میکردید نه از اپل
ناشناس۱۵۹۲۷۷۱۸:۴۳:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۱۴
جناب وزیر ! یه ذره هم به فکر عدم افزایش قیمت گوشی موبایل بودید ، بد نبودا چه میدونم مثلا یه فکری میکردید که در این طرح ، قیمت گوشی افزایش پیدا نکنه و در کنار سود دولت ، مردم هم ضرر نکن ..
ناشناس۱۵۹۲۷۹۱۸:۴۶:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۱۴
باید کل گوشی های خارجی از بازار جمع شود و فقط گوشی داخلی باشد ایرانی ؛ ایرانی بخر با 40 سال گارانتی
فاطمه سادات رشتی۱۵۹۲۸۵۱۸:۵۳:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۴
آقایون ریجستری کار ، چه اقدامی برای بالا نرفتن قیمت گوشی کردن ؟
ناشناس۱۵۹۲۹۲۱۹:۰۵:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۴
توره خدا سیاست رو دیگه به طرح ریجستری گوشی موبایل ! تسری ندیم ! حالا این طرح رو چرا مثلا با سامسونگ شروع نکردید ؟!
حسین۱۵۹۳۱۳۱۹:۳۷:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۴
هر طرحی مزایا و معایبی دارد. در کشور ما مرسوم است معایبی مانند پیچیدگی اداری و تلف شدن وقت مردم را کلا نادیده بگیرند. بخواهیم سیم کارت رو از یک گوشی بگذاریم تو یه گوشی دیگه باید بریم سامانه فلان درخواست بدیم؟..
بهروز۱۵۹۳۲۴۱۹:۴۷:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۱۴
در ضمینه گوشی باکس های قدرت مندی اومده که گوشی رو انلاک شبکه میکنه این یه طرح با شکست روبه رو میشه
ناشناس۱۵۹۴۵۹۰۱:۳۰:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۱۵
ما که نفهمیدیم چی شد ؟ !!
ناشناس۱۵۹۴۶۴۰۲:۰۰:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۵
الان می گویند رایگان است چند ماه دیگه پولیش می کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین