توکلی: رهبری بیشتر از همه سیاست‌مداران خود را در معرض قضاوت قرار می‌دهند

گروه اقتصادی الف،   3960913335 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی تاکید کرد: : اگر قانونی وجود داشت که نسبت‌ها را نشان می‌داد آنگاه فساد کمتر می‌شد و اجازه نمی‌داد تا آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها رشد کنند. فساد انتخاباتی نیز موجب می‌شود تا سیاستمداری با پشتیبانی ثروتمندی وارد قدرت شود و آن ثروتمند با این حمایت و پشتیبانی، قدرت و نفوذ را پیش خرید می‌کنند.

توکلی: رهبری بیشتر از همه سیاست‌مداران خود را در معرض قضاوت قرار می‌دهند

به گزارش ایلنا، احمد توکلی عصر امروز در دومین نشست شفافیت و پاسخگویی که در ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران برگزار شد، گفت: سوال این است که چرا فساد خطرناک است؟ شفافیت روشن کردن راه است. چه چیزی جمهوری اسلامی ایران را در معرض سقوط قرار می‌دهد؟ کسی که سپاه و ارتش را بشناسد و روحیه ایرانیان را بشناسد، به حمله نظامی فکر نمی‌کند. انقلاب مخملی هم نتیجه‌ای ندارد چون می‌خواستند اجرا کنند ولی نتیجه‌ای نداشت.

وی با بیان اینکه اگر با فساد مبارزه نشود جمهوری اسلامی را ساقط می‌کند، اظهار داشت: داستان  دولت‌ها اهدافی را دنبال دارند مانند کارهای اقتصادی، تامین عدالت، حفظ تمامیت ارضی، حفظ دین و... است ولی مطالعات نشان می‌دهد فساد سیاسی موجب انحراف در تخصیص بودجه و افزایش بیکاری و رکورد و تورم می‌شود. فساد سیاسی موجب افزایش شکاف طبقاتی و کاهش آزادی‌ها می‌شود. فساد سیاسی کشور استقلال کشور را به خطر می‌اندازد و فعالیت‌های بیگانگان را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب دین‌گریزی و رشد حرکت‌های دین‌ستیزانه می‌شود.

رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: یک حقیقت که براساس مطالعات تایید می‌شود این است که فساد مانع عمده توسعه کشورها است و توجه گسترده‌ای نیز بر مبارزه با فساد برکیفیت نوع حکومت کردن شده است. یعنی کیفیت حکومت کردن بر میزان فساد و مبارزه با آنها اثر دارد. مطالعه‌ای از شخصیت‌های سیاسی و سمن‌ها شده که براساس آن فساد مهمترین دلیل عدم توسعه شناخته شده است.

توکلی با بیان اینکه فساد نه تنها بر قوه قضاییه بلکه بر همه نهادها اثر دارد، تصریح کرد: وقتی فساد سیستمی شود به همه نخبگان این تصور حاکم می‌شود که مبارزه با فساد نتیجه‌ای ندارد و همه را فاسد می‌کند. وقتی فساد همه گیر شود بودجه کمتری به قوه قضاییه داده می‌شود و سعی می‌کنند همه مدیران از خودی‌ها باشند. اگر مبارزه با فساد، سیاسی است آن را جلوه می‌دهند و اگر نیست آن را سیاسی نشان می‌دهند که این مسئله در ایران نیز وجود دارد.

وی افزود: همه این مسائل موجب می‌شود تا کار قوه قضاییه برای مبارزه با فساد سخت‌تر و دشوارتر شود و امیدها از بین برود. این نماینده ادوار مجلس ریشه مفاسد نقض اصول شایسته‌سالاری است و همه اینها با عدم شفافیت همساز است، خاطرنشان کرد: اگر قانونی وجود داشت که نسبت‌ها را نشان می‌داد آنگاه فساد کمتر می‌شد و اجازه نمی‌داد تا آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها رشد کنند. فساد انتخاباتی نیز موجب می‌شود تا سیاستمداری با پشتیبانی ثروتمندی وارد قدرت شود و آن ثروتمند با این حمایت و پشتیبانی، قدرت و نفوذ را پیش خرید می‌کنند.

توکلی افزود: در بودجه سال ۹۵ تبصره‌ای بود که این قاعده برای پرونده‌های سال ۹۲ به بعد اجرا می‌شود. من به لاریجانی گفتم باید این تبصره حذف شود. چرا فقط پرونده‌های سال ۹۲؟ ما خودمان را کشتیم تا قانون مالیاتی اصلاح شود ولی هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است و بر زمین و مسکن هم مالیات وضع شود ولی یک بار ۴۷ درصد رای آورد. بار دوم ۵۷ درصد رای آورد من خوشحال شدم ولی لاریجانی گفت رای نیاورد. گفتم چرا؟ گفت تبصره ۱۳ با برنامه مغایر است.

وی با بیان اینکه شفاف رفتار کردن به شکلی است که مردم بدانند چه اتفاقی رخ داده و این اتفاق چه اثری داشته و اگر اجرا نشده چه اثراتی داشته است؟ ابراز داشت: شفافیت دو طرفه است یعنی هم دولت باید شفاف باشد و هم مردم شفاف باشند. مردم هم وقتی باید مالیات بدهند حساب و کتابشان شفاف باشد. از نظر امام علی اگر تمامی عبادات یک طرف باشد و امر به معروف و نهی از منکر هم یک طرف باشد، امر به معروف و نهی از منکر مهمتر است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه رسانه‌های آزاد مقدمه واجب یعنی شفافیت هستند، عنوان کرد: عدم شفافیت ضد امنیت ملی است زیرا عدم شفافیت موجب از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود. مسئله‌ای درباره مسئولی ایجاد می‌شود ولی می‌خواهیم آن را ماست‌مالی کنیم آن هم در زمانه‌ای که وقتی خبر منتشر شود دیگر نمی‌توان آن را جمع کرد.

توکلی با بیان اینکه عدم شفافیت موجب کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک و عدم توسعه و عدم برابری و از بین رفتن توسعه و دین‌گریزی می‌شود، یادآورشد: متاسفانه رسانه‌های ما دچار فساد شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت موجب عمومی شدن اطلاعات و بنابراین از بین رفتن رانت می‌شود، بیان کرد: می‌گویند بازار دنیای شیشه‌ای است ولی اینطور نیست. من از شورای شهر برای شورای شهر و شهرداری شیشه‌ای تشکر می‌کنم اگر سیاست ما هم شیشه‌ای شد امکان فساد و رانت و نفوذ هم از بین‌ می‌رود.

این استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه تعارض منافع از جمله عوامل فساد است، گفت: اگر مدیری این قدرت را داشته باشد که میان منافع خود و منافع مردم تصمیم‌گیری کند، اصولا در معرض لغزش قرار می‌گیرد. تا چاه پر نشود، امان لغزش و فرو افتادن وجود دارد. اگر مدیری بتواند برای خود پاداش و منافع بدهد، امکان فساد وجود دارد و مسئله حقوق نجومی به وجود می‌آید. وقتی یک نماینده عضو هیات مدیره شود یا تاجری نماینده شود و همچنان به تجارت خود ادامه دهد؛ فساد رخ می‌دهد.

توکلی با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: وقتی با بهزاد نبوی در دولت بودیم او می‌گفت دوستان بازار اگر می‌خواهند به دولت بیایند تجارت‌شان را تعطیل کنند.

وی اضافه کرد: وقتی مدیر خصوصی رئیس بانک مرکزی شود، تعارض منافع ایجاد می‌شود. وقتی تاجری نماینده شود، تعارض منافع ایجاد می‌شود.

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه فساد سیستمی و فساد قانونی مهم است، تصریح کرد:‌ فساد قانونی رخ می‌دهد که فاسدان به قدرت برسند که خوشبختانه هنوز به این درجه نرسیده‌ایم. جرم یقه سفیدها خیلی مهم است. یقه سفیدها با قلم فساد می‌کنند.

توکلی ادامه داد: قانون دسترسی آزادانه به اطلاعات قوی نیست که در سال ۸۸ تصویب و تصویب آیین نامه و اجرایش در دولت یازدهم آغاز شد. از اجرای آن قانون تشکر می‌کنم. براساس این اطلاعات از چند مسئول شکایت کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه رهبری بیشتر از همه سیاست مداران خودش را در معرض قضاوت قرار می‌دهند، گفت: عادت به رفتار شفاف نداریم بعضی‌ها کمتر مبتلا هستند مثل رهبری. بعضی‌ها بیشتر مبتلا هستند مثل عده‌ای از سیاسیون که به حرفی کسی اعتنا نمی‌کنند. در ۷۴ زمان آقای هاشمی تورم ۴۸ درصد بود و ذخیره ارزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار داشت آن زمان عده‌ای از بازاری‌ها آمدند گفتند که ما ۷ میلیون دلار داریم چند می‌خرید؟ گفتند ما کم نداریم از فردا هم ۵ تومان ۵ تومان کم می‌کنیم تا به ۳۰۰ تومان برسد بازاری‌ها ترسیدند و پول را به بازار ریختند این کار باعث شد که امور به روال برگردد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین