گزارش تکان‌دهنده روزنامه سان از بازسازی شکنجه ساواک در موزه عبرت

گروه سیاسی الف،   3960913305 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه انگلیسی سان روز دوشنبه گزارشی را درباره موزه عبرت منتشرکرد و نوشت: در این موزه صحنه‌های وحشتناکی از نحوه شکنجه و بازجویی‌های بی‌رحمانه زندانیان توسط سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) ایران در دوران پهلوی بازسازی‌شده است.

به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده است: سازمان پیشین امنیت و اطلاعات ایران موسوم به ساواک هزاران تن از مخالفین رژیم شاهنشاهی ایران را تا پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی (1357)شکنجه و به قتل رساند.این سازمان با کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تأسیس شد و بیش از 60 هزار نیرو و 8 و 500 نفر زندانی داشت.

این موزه نشان می‌دهد که بسیاری از زندانیان در سلول‌های انفرادی بازداشت‌شده که مؤید شدت خشونت ساواک علیه منتقدین حکومت است. در بخش‌های دیگری از این موزه، صحنه‌های مخوفی وجود دارد که نشان می‌دهد زندانیان مجروح، از سقف حلق‌آویز شده و یا به تخت‌های آهنی بسته‌شده‌اند.
یکی از بخش‌های تکان‌دهنده این زندان مربوط به قفس‌های داغ است که نشان می‌دهد زندانی را با فشار فراوان از ورودی کوچک و تنگ داخل قفس نموده آنگاه شروع به داغ کردن قفس، توسط اجاق بزرگی که در زیر آن تعبیه‌شده می‌نمودند.

سان در ادامه گزارش خود آورده است: ساختمان موزه عبرت، اولین بار توسط رضا پهلوی با دیوارهایی غیر هندسی در سال 1932 میلادی بنا شد و زندانیان بازداشت‌شده در آنجا به‌مرورزمان دیوانه می‌شدند. پس‌ازآن محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، آن را به مرکز نگهداری متهمان پیش از حضور در دادگاه تبدیل کرد. در این مرکز متهمان چیزی بین چند ماه تا چندین سال در انتظار محاکمه خود به سر می‌بردند. این روزنامه انگلیسی افزود: رئیس‌جمهوری پیشین ایران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رهبر معظم ایران آیت‌الله خامنه‌ای از زندانیان در این مرکز بوده‌اند.