آخوندی: برای زلزله‌زده‌ها دایه مهربانتر از مادر نشویم

گروه اجتماعی الف،   3960911184 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی با تکرار تلویحی اظهارات قبلی‌اش مبنی بر "قیم مردم برای بازسازی مناطق زلزله زده نیستیم" گفت: برای زلزله‌زدگان دایه مهرباتر از مادر نشویم.

 آخوندی: برای زلزله‌زده‌ها دایه مهربانتر از مادر نشویم

به گزارش تسنیم، عباس آخوندی هشت روز پس از این‌که اعلام کرد "قیم مردم برای بازسازی مناطق زلزله زده نیستیم" در کانال تلگرامی‌اش اظهارات گذشته خود در خصوص مردم مناطق زلزله‌زده را تکرار کرد.

متن جدیدترین یادداشت وزیر راه و شهرسازی در ذیل می آید؛

« دو هفته‌ای است که مساله اسکان موقت و دایمی زلزله‌زدگان مورد توجه افکار عمومی است و البته گروه‌های نیکوکاری علاقمند به ایفای نقش مثبت در این میان هستند. تعدادی از آنها هم به من مراجعه کرده‌اند. پیش از آنکه بخواهم هرگونه اظهارنظری بکنم تمایل دارم که این سؤال را مطرح کنم که آیا به محض وقوع زلزله حق اعمال اراده بر زندگی شخصی که پایه‌ای‌ترین حق شهروندی است از زلزله‌زدگان سلب می‌شود؟ اگر ما چه به عنوان دولت و چه به عنوان اشخاص دواطلبِ یاری‌رسانی و با نیتِ خیرخواهی به‌نحوی عمل کنیم که این اختیار از آنان سلب شود، کاری اخلاقی انجام داده‌ایم؟

ممکن است در پاسخ گفته شود چه جای این‌گونه سؤال‌هاست. باید رفت و به مردم کمک کرد و این مسائل را به فیلسوفان واگذاشت. ولی در عمل این‌گونه نیست! پاسخ درست به این سؤال است که موجب شکل‌گیری یک سیاست درست و کارآمد می‌گردد و پاسخ ناصحیح، حتی اگر از سرِ خیرخواهی باشد، نه تنها موجب کاهش درد و رنج زلزله‌زدگان نمی‌گردد که برای مدت‌ها زندگی آنان را دچار مشکل و عدم استقرار می‌نماید و منابع زیادی از دولت و کمک‌های مردمی را به هدر می‌دهد.

پرواضح است که زلزله و خراب شدن شهرها و روستاها موجب اسقاط حقِ اعمال اراده زلزله‌زدگان بر زندگی شخصی‌شان نمی‌شود و سلب آن از آنان اقدامی ناصحیح و غیر اخلاقی است. این از نمونه‌های کلاسیک کارِ غیرِاخلاقی با نیت خیر است. اگر این اصل را بپذیریم تنها سیاستی که روبروی ما در اسکان موقت و اسکان دائم قرار می‌گیرد این است که زلزله‌زده هم‌چنان شخصا مسئول بازآفرینی زندگی خویش است و ما فقط می‌توانیم به او کمک کنیم و نه اینکه در زندگی وی مداخله کنیم. باید به دقت مرز کمک و مداخله را بشناسیم.

سی هزار خانوار زلزله‌زده هرکدام بسته به شرایط ویژه‌شان دارای ابتکارات خاص و یگانه برای خلق زندگی مجدد خود هستند. قبول کنیم که ما نمی‌توانیم جانشین آنان شویم و یک راهکار سری‌کاری را برای همه آنان از تهران تجویز کنیم.

از زلزله بوئین زهرا در سال 1341 تا کنون تمام مداخلات خیرخواهانه دولت و داوطلبان به دلیل همین بی‌توجهی شکست خورده‌است. زلزله‌زدگان از آنچه برایشان ساخته شد استقبال نکردند.

ده‌ها تحقیق در این باره و دلیل شکست مداخلات خیرخواهانه تا کنون انجام شده و نتایج آنها انتشار یافته‌است. فقط به همین سؤال ساده توجه کنید؛
-آیا زلزله‌زده حق ندارد معماری خانه خودش را خودش انتخاب کند؟
-آیا اگر این حق را از وی دریغ داشتیم و سپس او یاری ما را ارج نگذاشت باید از او ناراحت شویم؟

امر تجربه‌شده را دوباره تجربه نکنیم. از همین رواست که روز وقوع زلزله تمام سیاست‌هایی که اینجانب به دولت پیشنهاد کردم مبتنی بر حفط همین اصل اخلاقی و حقوق شهروندی بود. در بازدیدهایی که نیز از منطقه داشتم اصرارم بر حفظ حق انتخاب توسط زلزله‌زده بود. اگر خانوار زلزله‌زداه‌ای تمایل دارد که مبلغ کمک بلاعوضِ دولت را دریافت کند و خود به‌نحوی که مصلحت می‌داند اسکان موقت و دائم خود را سامان دهد دایه‌ی مهربان‌تر از مادر نشویم.

برای من مانند روز روشن است که سیاست‌های مداخله‌گرایانه با شکست روبرو خواهد شد. در مناطق زلزله‌زده ده‌ها کار خیرِ عمومی و یا حتی خصوصی توسط دواطلبان قابل انجام است که همراه با مداخله در زندگی خصوصی آنان نباشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۴۷۸۱۵:۰۵:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۱۱
این همون آقایی است که با موفقیت کامل مسکن اجتماعی را اجرا کرد.
ناشناس۱۵۶۵۰۲۱۵:۲۵:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱۱
منطقیه
ناشناس۱۵۶۵۳۹۱۵:۵۹:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۱
روحانی مچکریم
ناشناس۱۵۶۵۴۳۱۶:۰۱:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۱۱
آقای آخوندی از دانشگاه و کلاسهای حقوق بشر و شهروندی بیا بیرون. مردم در سرما دغدغه های مهمتری دارند. نباید فراموش کنی که حقهای بشری هم اولیه و ثانویه دارند و بعضی بر بعض دیگر تقدم دارند.
ناشناس۱۵۶۶۴۵۱۷:۵۴:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۱۱
آفرین فقط می توانم بگویم آفرین
ناشناس۱۵۶۶۷۶۱۸:۴۵:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۱۱
حرف حساب
ناشناس۱۵۶۶۹۰۱۹:۰۳:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۱۱
آقای اخوندی در طی چهار سال اخیر ، چهار بار از مجلس رای اعتماد گرفت ، پس حق دارد آنقدر از حامیانش مطمئن باشد ، که هر حرفی و هر کاری را در هر موقعیت زمانی و مکانی بگوید و انجام دهد .
گنجی۱۵۶۶۹۱۱۹:۰۶:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۱۱
خدایا این وزیر را زودتر از ما بگیر آخه بنده خدا اون بیچاره ها بدون امکانات بهداشتی و در سرما دارند زجر می کشند این حرفها چیه؟ هر 20 خانوار یک دستشویی دارند آن هم دستشویی که فقط از یک توری سیمی تشکیل شده و آب روی آن بریزد همه بدن خیس می شود و آن هم با آب سرد نه آشپزخانه و نه آب گرم و نه . . . . .. حالا چه اشکالی دارد اضطراری یک سرپناهی برایش ساخته شود تو لازم نکرده به فکر آزادی انتخاب معماری باشیی متاسفم که چه کسی قرار است فرزندان این مملکت را صاحب خانه کند!!!
ناشناس۱۵۶۷۱۶۱۹:۲۸:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۱
در مورد زلزله بوئین زهرا حق با آقای آخوندی است چه با نظارت دولت چه خود مردم خانه ها باید طوری ساخته شود که با فرهنگ آن مردم همخوانی داشته باشد . در بوئین زهرا شاه دستور داد بهترین و محکمترین خانه ها ی بتنی و ضد زلزله ساخته شد ولی بعد معلوم شد که فرهنگ روستایی رعایت نشده و باید ببخشید آنها عادت داشتند در پشت خانه طویله برای احشام خود هم داشته باشند که این حالا ممکن است از نظر بهداشتی اصولی هم بوده باشد ولی برای روستاییان مشگل ساز بوده است .
ناشناس۱۵۶۷۶۰۲۰:۰۲:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱۱
اقای وزیر بسیار ساده برو از زلزله زده بپرس و مصاحبه عمیق کن و پژوهش میدانی تا متوجه شوی اراده و نظر انها برای اینده خانه و زندگی شان چیست؟ بعد کمک کن اراده انها محقق شود و ناکام و رنجور و مایوس نمانند . ولی اینکه به بهای دخالت نکردن در امور زندگی شخصی از وظایف قانونی خودت فرار کنی غیر اخلاقی و غیر قانونی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین