وزیر بهداشت: بخشی از تبلیغات فروش اعضای بدن، سیاه نمایی است

گروه سلامت الف،   3960910098 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت جلوگیری از فقیرشدن مردم و ترویج فرهنگ اهدای عضو را دو راهکار برای جلوگیری از فروختن اعضای بدن به دلیل فقر دانست و تاکید کرد : بخش زیادی از این تبلیغات، شایعه و سیاه‌نمایی است.

به گزارش ایسنا، سید حسن هاشمی ظهر امروز در حاشیه چهاردهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) با حضور در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت ایران در مسئله اهدای عضو بهتر از کشورهای آفریقایی و آسیایی است. با این وجود باید فرهنگ اهدای عضو در کشور توسعه یابد؛ چون بیماران زیادی در انتظار پیوند اعضا هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پدیده کلیه و کبد فروشی، اظهار کرد: این اقدام ما را در یک دو راهی قرار داده است؛ چون از یک سو با ۲۵ هزار انسان مواجه هستیم که هر روز جانشان در معرض از بین رفتن است. من آمار نمی‌گویم، اما بدانید که روزانه و حتی در هر ساعت چندین نفر به دلیل اینکه عضوی برای پیوند نیست، فوت می‌کنند. این در حالی است که باید بستگان درجه یک کمک کنند تا این اتفاق نیفتد. از سوی دیگر برچسب‌هایی به دیوارها زده می‌شود که بخشی از آنها نیز واقعیت است و ریشه در فقر دارد. اما بخش زیادی از این تبلیغات، شایعه و سیاه‌نمایی است، این تبلیغات کار زشتی است؛ برای مثال کبد قابل فروش نیست. من ۲۸ سال است در کار پیوند قرنیه هستم و می‌گویم که نمی‌شود قرنیه را پیوند زد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما هم مثل شما معترض هستیم، اما نمی‌توان کاری کرد و تصمیم در این خصوص سخت است . برخورد با این موضوع بدون پیشنهاد راه حل درست نیست، ادامه داد: از دو مسیر می‌توان این پدیده را برچید؛ اول نباید اجازه دهیم مردم زیر خط فقر بروند. علاوه بر آن فرهنگ اهدای عضو نیز باید ترویج داده و اهدای عضو بین بستگان تشویق شود. درست نیست من حاضر شوم پول بدهم تا برای اعضای خانواده‌ام اعضا پیدا شود، اما حاضر نشوم کلیه‌ام را بدهم. باید اطرافیان و بستگان برای حل مشکل فرد بیمار کمک کنند.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار عمل پیوند مغز استخوان و ... تاکنون انجام شده است، گفت: با اینکه اقدامات خوبی در خصوص اهدای عضو انجام شده، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است و امیدواریم رسانه‌ها ما را در توسعه فرهنگ اهدای عضو کمک کنند. در دستورات دینی محدودیت‌هایی در خصوص اهدای عضو و مرگ مغزی داریم، اما امام خمینی (ره) صف‌شکنی کرده و با فتوای خود، جان افراد زیادی را نجات دادند. حالا سایر مراجع نیز بر همان فتوا باقی هستند و حتی دیگران را تشویق می‌کنند؛ چون اهدای عضو کاری منطقی، صحیح و عاقلانه است. اندام‌ها به جای اینکه مدفون شده و بپوسند، می‌توانند در بدن دیگران به حیات خود ادامه دهند.

وزیر بهداشت همچنین در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله زده کرمان نیز توضیح داد و گفت: طبق آمارهایی که تا ساعت 10 صبح امروز به من اعلام شده است، زلزله ۶.۱ ریشتر در ساعت 06:02 صبح اتفاق می‌افتد که خوشبختانه تلفات جانی نداشته و تنها ۴۶ مصدوم داشته است. بیشتر این افراد هنگام فرار دچار مصدومیت شده‌اند. به عنوان مثال در یک مورد دانشجویی خود را از طبقه دوم به بیرون پرتاب کرده که خوشبختانه زنده است و مصدومیت نه چندان شدیدی دارد. ممکن است در این ساعات چند نفری به مصدومان اضافه شوند.

وی افزود: به من اعلام کرده‌اند به دلیل مقاوم‌سازی که در سال‌های گذشته در این منطقه انجام شده، تخریب منازل و تلفات کم بوده است. این موضوع نشان می‌دهد پیشگیری بهتر از درمان است و اگر اعتبارات در امر پیشگیری درست هزینه شود، می‌تواند راهگشا باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۰۱۸۱۷:۳۶:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۱۰
وزیر پروشه سوار از مردم گرسنه خبر ندارد باید هم واقعیت را سیاه نمایی بداند ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین