هشدار رئیس مجلس/ بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکلات سپرده‌گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد

گروه سیاسی الف،   3960908058 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجلس با بیان این که بانک مرکزی باید با سرعت بیشتری در مسیر حل مشکل سپرده‌گذاران قدم بردارد، گفت: در غیر این صورت رفتار مجلس تغییر خواهد کرد.

 هشدار رئیس مجلس/ بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکلات سپرده‌گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد

به گزارش الف؛ علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: مسئله بانک ها و موسسات اعتباری باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده و مجلس با وقت گذاری زیاد و پیگیری های مستمر مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد.
وی افزود: بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکل سپرده گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس در خصوص وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.

موضوع موسسات اعتباری غیرمجاز و مجاز باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای جامعه شده و از سوی دیگر منجر به بی اعتمادی مردم به نظام بانکی خواهد شد. روزی نیست که در مورد مشکل موسسات اعتباری خبری منتشر نشود و سپرده گذاران که مردم این جامعه هستند اقدام به تجمع نکنند؛ مشکلات که شاید مقصر اصلی آن بانک مرکزی نباشد، اما این سکاندار پولی و بانکی کشور در قابل آن مسوول و تقصیر دارد.

بانک مرکزی مسوول بخش پولی کشور است و بخشی از وظایفش انجام نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است که متاسفانه همیشه در انجام این وظیفه امحال و تعلل کرده است و از این بابت در قالب موسسات اعتباری غیرمجاز هم مسوول است، البته موضوع موسسه کاسپین که داریا مجوز بانک مرکزی بوده با موسسات غیرمجاز متفاوت است و بانک مرکزی در این مورد مقصر اصلی است. مشکل و موضوعی که حتی به جلسه سران قواه هم کشیده شد.

مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم در ساختمان بهارستان بارها در صحن علنی تذکرهای خود، به بانک مرکزی نسبت به انجام ندادن تعهدات خود اخطار دادند و در آخرین اخطار پرونده بانک مرکزی در ساماندهی موسسات اعتباری را براساس ماده 236 شکایت مجلس به قوه قضاییه ارجاع دادند و نسبت به بانک مرکزی اعلام جرم کردند که این موضوع در دستگاه قضا در حال بررسی است که به نظر می رسد اخطار آقای لاریجانی رئیس قوه مقننه اخطار آخر به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است و باید منتظر اقدامات این دو نهاد باشیم.

در جلسه سران قوا هم که با موضوع بررسی موسسات اعتباری برگزار و مقرر شد وجوه سپرده گذاران موسسه کاسپین که تا 200 میلیون تومان بود، پرداخت شود حتی اطلاعیه ای هم در مورد آن صادر شد، اما بررسی های میدانی خبرنگار الف؛ نشان می‌دهد هنوز این موضوع اجرایی نشده است و هنوز بخش زیادی از سپرده گذاران نتوانست وجوه خود را دریافت کنند.

هشدار توکلی برای اعلام وام گیرندگان موسسه ثامن الحجج

احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت، دیروز در جمع خبرنگاران در مورد ساماندهی موسساعت غیر مجاز و موسسه ثامن الحجج، اظهار کرد: بانک با اعتبار تایید و تضمینی دولت  و بانک مرکزی، اقدام به سپرده گیری و اعطای تسهیلات می کند و به همین دلیل ورشکستگی موسسات اعتباری و بانک ها با یک کارخانه تفاوت دارد و بانک مرکزی در قابل موضوع موسسات اعتباری به دلیل اختیارات و وظایفی که دارد،   مسولیت ویژه می دهد وبانک مرکزی از طرفی نمی تواند از زیر بار مسولیت خود شانه خالی کند که این کار را می کند، اما از طرفی هم نمی تواند و وظیفه جبران خسارت تک تک سپرده گذاران را ندارد و نباید این انتظار را داشت ولی در برابر جامع مسوول است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت تعاون در قابل موسسات غیر مجاز مسوول هستند، گفت: قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوبه 1369 این است که افرادی که به عملیات پولی بانکی مشغول شده و پول به عنوان سپرده از مردم گرفته و تسهیلات می دهند، به صراحت مسوولیت دارند و بانک مرکزی براساس ماده یک و دو این قانون معاون جرم است، زیرا امحال انجام داده است که موسسات رشد غیر قانونی نکنند.

وی با بیان اینکه چرا هیئت اجرایی ساماندهی موسسه ثامن الحجج اتعفا کردند، گفت:بانک مرکزی در قابل موسسه ثامن الحجج مقصر است، زیرا برای انحلال این موسسه 18 ماه تاخیر انجام داد و این مدت به مدیرعامل این موسسه اجازه فساد را داد و توانست با پول مردم، مسکن، زمین و مجتمع های تجاری خریداری کرده و به نام افراد مختلف ثبت کند. بانک مرکزی در این ۱۸ ماه چرا از این فرد غافل بود که در نهایت هم مدیرعامل این موسسه تحت الحفظ در خانه اش محصور شد.

توکلی با طرح این سوال بانک مرکزی باید اعلام کند چرا هیئت اجرایی موسسه ثامن الحجج و تحت چه فشارهایی از سمت خود استعفا داده اند؟ اظهار کرد: در این لیست قاضی های باسابقه، فرزندان برخی از علما، شخصیت های سیاسی و ... در این لیست وجود دارد و دیده بان شفاف و عدالت در صورت عدم پاسخگویی بانک مرکزی، اسامی این افراد را منتشر خواهد کرد.

براساس این گزارش دیده بان شفافیت و عدالت در مردادماه امسال نسبت به وضعیت موسسه ثامن الحجج اعلام جرم کرد که براساس دستور دادستان، شعبه سوم بازپرسی رسیدگی به آن را شروع کرد، و حتی یک جلسه این خصوص با حضور دکتر توکلی برگزار شد.

به گزارش الف، همانطور که در بالا اشاره شده بانک مرکزی در قبال موسسات اعتبار مجاز و عیر مجاز مسوول بوده و تاکنون نسبت به انجام وظیفه و تعهدات خود، تعلل کرده است و این تعلل اجازه تخلفات بیشتر را به متخلفان می‌دهد؛ همین چندی پیش بود که وقتی صحبت از ادغام دو موسسه و یک بانک مطرح و اعلام شد این بانک و موسسه مجوز بانک مرکزی را ندارد و معاون نظارتی بانک مرکزی که رد یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود، در پاسخ به مجری گفت موضوع این دو با موسسات دیگر تفاوت می کند. امروز با مشکل موسسات غیرمجاز و موسسه مجاز کاسپین روبرو هستیم و بانک مرکزی همچنان در انجام رسالت و وظیفه خود که اختیار آن را دارد، تعلل می‌کند و ممکن است فردای دیگر هم نام آن دو موسسه در کنار کاسپین و ثامن الحجج و... قرار گیرد.

 

دیدگاه کاربران

سپرده گذار بالای 200 موسسه مجاز کاسپین یکسال منتظر تعیین تکلیف۱۵۴۲۷۳۱۰:۲۴:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۸
ما سپرده گذاران موسسه مجاز کاسپین کمال تشکر را از نمایندگان شجاع و مردمی مجلس داریم اکنون یکسال تمام است که سپرده هایمان خصوصا مبالغ بالای 200 توسط بانک مرکزی و هیات مدیره کاسپین بلوکه شده و در این یکسال بانک مرکزی هیچ برنامه مشخصی جهت پرداخت اصل و سود سپرده هایمان ارائه نداده است در واقع در این یکسال بانک مرکزی نه تنها سپرده گذاران بلکه نمایندگان محترم مجلس را نیز دور زده است مردم به اعتماد مجوز صاره در کاسپین سپرده گذاری کرده اند و دولت بایستی بابت مجوز صادره پاسخگو باشد متاسفانه در این یکسال بانک مرکزی قانون را زیر پا گذاشته و حق حقوق بیش از دو میلیون نفر از احاد جامعه را بلاتکلیف گذاشته است از نمایندگان محترم مجلس خواستاریم رسما اعلام فرمایند مطالبات سپرده گذاران موسسه مجاز کاسپین طبق قرارداد موسسه مجاز و مورد تائید شورای پول و اعتبار پرداخت می شود حداقل بانک مرکزی را مجبور فرمائید جهت خرج ماهیانه زندگی مردم سود سپرده ها را ماهیانه پرداخت کنند تا مرحمی بر مصیبت وارد شده بر مردم باشد و از همه مهمتر با عمل به قرارداد موسسه مجاز و مورد تائید بانک مرکزی و پرداخت مطالبات مردم ، اعتماد رفته مردم را جلب کنید که جهت سیستم پولی و بانکی از منظر داخلی و بین المللی حیاتی است.
ناشناس۱۵۴۸۳۰۱۹:۰۳:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۸
خوب ربا نمیدادی با نرخ 32 %
سپرده گذار کاسپین۱۵۴۲۸۳۱۰:۳۱:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۸
زلزله سر پل زهاب بخشی از استان کرمانشاه را ویران کرد ولی زلزله بانک مرکزی بخشی از کل ایران را عزا دار کرد وسپرده های انان را بلوکه کرد زندگی امثال من را متلاشی کرد .
امیرحسین۱۵۴۲۸۵۱۰:۳۳:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۸
با توجه به تخلف محرز بانک مرکزی در امر نظارت و صدور مجوز برای موسسه کاسپین که به تایید کمیسیون اقتصادی مجلس رسیده واز سوی هیئت رئیسه محترم مجلس برای رسیدگی قضایی به قوه قضائیه ارسال شده است، تقاضا می گردد که رئیس محترم جمهور در راستای اجرای حقوق شهروندی مردم که منشور آنرا قبلا” منتشر کرده است و برای بازگشت اعتبار به سیستم پولی کشور در سطح ملی و بین المللی نسبت به احقاق حقوق حقه مردم و جبران خسارت وارده به آنها اقدام عاجل را بعمل آورند. عدم اقدام عاجل رئیس محترم جمهور برای احقاق حقوق حقه مردم و سعی برای مشمول مرور زمان نمودن موضوع در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت خواهد شد و مردم مسببین ضایع شدن حقوق حقه خود را نه می بخشند و نه فراموش می کنند.
ناشناس۱۵۴۴۳۰۱۲:۳۸:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۸
مسئولیت اول بانک مرکزی چیست؟ --- مهم ترین وظیفه و مسئولیت اول بانک مرکزی مدیریت درست پول کشور و حفاظت از ارزش پول ملی آن متناسب با داراییهای بالقوه و بالفعل کشور برای پیش برد مثبت اهداف توسعه ی کشور است. این داراییها پشتوانه ی طبیعی ارزش پول ملی و اقتصاد کشور را تشکیل می دهند و چگونگی مدیریت این پشتوانه تاثیر بنیادین در بالا بردن و یا پایین آوردن سطح زندگی مردم را دارد. بانک مرکزی نسبت به نوسان ارزش پول ملی و تاثیر مثبت و منفی آن در زندگی مردم باید با شفاف سازی و مشخص کردن دقیق عوامل این نوسان به مردم پاسخگو باشد و همواره برای تبدیل سریع آثار منفی به مثبت ، عالمانه و هدفمند و ضابطه مند و مطابق با اصو نظام حاکم به سوی اهداف مثبت و سازنده در این زمینه حرکت کند. بانک مرکزی که در راس مدیریت پول کشور قرار دارد موظف است دولت را در مدیرت مثبت نواسانات ارزش پول ملی بنفع مردم کمک و راهنمایی نماید. خطر سقوطهای پی در پی ارزش پول ملی چناچه پیوسته دامن گیر کشورها باشد زمینه ی فساد و تباهی وسقوط دولتها و رواج بی بند و باری در کشورها را فراهم می سازد.
ناشناس۱۵۴۴۷۶۱۳:۳۶:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۸
کجاست گوش شنوا؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۴۵۳۵۱۴:۲۷:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۸
به اسم ائمه و در قالب بانک به کلاهبرداری از مردم ساده لوح مشغول بودند
ناشناس۱۵۴۵۴۱۱۴:۳۲:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۸
مثلا چی کار میکنی ؟!
سپرده گذار کاسپین ( ربا دهنده )۱۵۴۵۴۶۱۴:۳۸:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۸
با قبول این نکته اساسی که سیستم بانکی ما ربا خوار است و این حدیث معتبر که ربا دهنده و ربا گیرنده هر دو در آتش جهنم هستند . پس : هیچ اقدامی نباید در جهت رسیدن به پول ، برای این مال باختگان انجام داد . به عبارت دیگر : چشمشان ؛ ... میخواستند ربا ندهند . تععین سود 32 و 28 ، ربا نیست ؟!
ناشناس۱۵۴۵۵۴۱۴:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۸
2 تا پفک میخوایی لب جوب بفروشی و کاسبی کنی ؛ از شهرداری و تعزیرات و بهداشت و اماکن و محیط زیست و آتش نشانی و فرمانداری میان و یقه ات رو میچسبن !!! اونوقت 480 شعبه ثامن با اون شعبات عریض و طویل 20 سال توی این کشور اقدام به اخاذی نمودند ، انگار نه انگار !!!!! خوب معلومه پشت این پروژه آدمای کله گنده حرامخوار ریاکار مفت خور کلاش بوده اند .
ناشناس۱۵۴۵۸۵۱۵:۱۴:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۸
بانک یا موسسه مجاز تا زمانیکه سپرده گذاری انجام داده عملیات بانکی داشته است و باید سود مردم را پرداخت کند.بانک مرکزی بایستی تعهدات موسسه مجاز کاسپین را تا روزیکه سپرده گذاری انجام داده (اردیبهشت ۹۶ ) همه را اعم از خرد و کلان بطور کامل طبق قرارداد موسسه مجاز کاسپین پرداخت کند از روزیکه سپرده گذاری نداشته (اردیبهشت ۹۶ به بعد ) در صورتیکه سپرده های مردم در موسسه مجاز بلوکه بوده باید از آن روز به بعد تا زمان تسویه سود بر اساس نرخ متعارف موسسات اعتباری پرداخت شود.تضمین تعهدات موسسه مجاز با بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و به اعتبار یک کشور در داخل و خارج از کشور ارتباط دارد مانند بیمه توسعه که تعهداتش از طریق بیمه مرکزی به بیمه ایران واگذار شد و بیمه ایران همه تعهدات به جا مانده بیمه توسعه را انجام داد.قطعا گزارش قوه در خصوص ماده ۲۳۶ جهت پرداخت کلیه تعهدات موسسه کاسپین از محل منابع بانک مرکزی بسیار راهگشا خواهد بود و حفظ اعتبار دولت جمهوری اسلامی را از منظر داخلی و بین المللی در بر خواهد داشت.انتظارمان اینست که قوه بعنوان مظهر عدالت اسلامی پرونده را که بیش از دو ماه است تحویلشان شده سریعتر به شعبه مفاسد اقتصادی ارجاع داده و ضمن محکومیت دولت جهت پرداخت کلیه مطالبات مردم اعم از اصل سپرده + سود طبق قرارداد تا زمان تسویه ، کلیه کسانیکه بعث ضرر و زیان به مردم در طی این یازده ماه شدند را چه در بانک مرکزی و چه در هیات مدیره کاسپین ، هیات تسویه فرشتگان سابق ، سهامداران موسسه مجاز کاسپین ، محاکمه کنند تا عبرتی برای دیگران باشد لازم این پرونده با جدیت بررسی شود چرا که دو میلیون سپرده گذار موسسه مجاز کاسپین به عدالت قوه چشم دوخته اند .لطفا اجازه ندهید بیش از این تعلل صورت گیرد مطمئن باشید افکار عمومی هشتاد میلیون ایرانی و سرمایه گذاران خارجی به دقت همه امور را زیر نظر دارند اعم از ارجاع به شعبه مفاسد اقتصادی و دستور پرداخت مطالبات مردم از بودجه عمومی دولت در سال 1396 سپاس از الف بابت انتشار
ناشناس۱۵۴۶۲۲۱۵:۵۱:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۸
رفتار مجلس را هم دیده ایم !!!
شاهد رشادت های آقایون !!!۱۵۴۶۲۴۱۵:۵۷:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۸
در آنصورت ! به احتمال زیاد وزیر اقتصاد در مجلس استیضاح میشود و با رای بالای 289 مخالف استیضاح ! مجددا وزیر اقتصاد با رایی بالاتر از رای اعتماد ، مجددا" به ساختمان وزارت خانه برمیگردد !!!
ناشناس۱۵۴۶۲۹۱۶:۰۰:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۸
از این مجلس کاری ساخته نیست
ناشناس۱۵۵۲۲۹۰۹:۳۸:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۹
چند نفر از فرزندان همین نمایندگان از این موسسات وام های کلان گرفته و پس نداده اند؟!
ناشناس۱۵۵۴۲۵۱۵:۱۳:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۹
وقتی حل مشکلات سپرده‌گذاران را به خود مرجع مشکل ساز و مقصر ، بدون نظارت یک هیئت بی طرف گذاشته میشود میتوان انتظار داشت مشکل حل شود!!!! بانک مرکزی تا کنون با انکار جرایم خود و روشهای نادرست و حمایت از سهامداران و مدیران ، سپرده گذاران را مسئول و مقصر جلوه میخواهد بدهد تا از زیر بار مسئولیت و خلافهای خود رها شود و با کم کردن بار مالی تعهدات سهامداران و جرایم آن از سرمایه ها مردم بکاهد ، تا کنون با تصمیم گیریها وروشهای غلط پرداخت ، فقط آمار غلط داده و سپرده گذاران حق خود را طبق قانون میخواهند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین