فرصتهای ایران در سوریه جدید

محمد جعفری*، گروه سیاسی الف،   3960907322 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

حالا بخاطر مجاهدتهای حاج قاسم سلیمانی و نیروهایش سوریه به ایران مدیون است؛ آیا خواهیم توانست در این شرایط بهره‌برداری لازم را داشته باشیم، یا سوریه هم به سرنوشت بوسنی و افغانستان دچار خواهد شد؟

فرصتهای ایران در سوریه جدید

به یک روایت جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ کلید خورد تا از قدرت نفوذ ایران در منطقه کاسته شود. به عبارتی خط مقدم جبهه مقاومت از فلسطین و غزه به سوریه و عراق و در نهایت به ایران کشانده شود.

اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نشان می‌دهد تجزیه سوریه شکست خورده و اوضاع رو به ترمیم است. او اخیراً گفت «ایران در سوریه پایگاه نظامی بزند حمله می کنیم». لفظ پایگاه نظامی از زبان نتانیاهو را نباید صرفاً نظامی تلقی کرد. چه بسا او بیشتر از پایگاه مذهبی - فرهنگی ایران هراسان است.

مبارزه با داعش نفوذ ایران را در منطقه گسترش داد. حالا بخاطر مجاهدتهای حاج قاسم سلیمانی و نیروهایش سوریه به ایران مدیون است و طبیعتاً برای ثبات این وضعیت به دنبال جبران هزینه‌های ایران خواهد بود. با این وجود آیا می‌شود گفت ایران با دخالت در بحران سوریه پایه‌های یک سرمایه‌گذاری بلندمدت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را ریخته است؟

پاسخ به این سؤال بستگی به تصمیم سیاستمداران و همچنین میزان و جنس نفوذ ایران در سوریه جدید دارد. در این مورد ذکر چند نکته ضروری است.

۱- امکان: برخی در ایران معتقدند هزینه حضور ایران در معرکه اخیر داعش بیشتر از فایده آن می‌باشد. آنها ناخشنودی کشورهای اروپایی و آمریکا از حضور نظامی و مستشاری ایران در مناقشات چند ساله اخیر را سبب عقب‌ماندگی اقتصاد ایران و در نتیجه عدم پیشرفت می‌دانند. هرچند خنجر آمریکا به برجام و بی‌رمقی اقدامات اروپا در قبال آن نشان داد رضایت و نارضایتی آنها تفاوت جدی برای ایران نمی‌کند. بنابراین نباید سرمایه‌گذاری در سوریه در تضاد با منافع اقتصادی تلقی شود.

۲- بعد فرهنگی: ماهیت انقلاب اسلامی ایران فرهنگی است. نباید فراموش کرد که به گفته شهید مطهری جمهوری اسلامی در فضای اندیشه و فکر آزاد رشد و نمو می‌کند. از این رو تمرکز بر پایه‌گذاری فرهنگ مبتنی بر آرمانهای اصیل امام و انقلاب ضروری و جدی به نظر می‌رسد. در این خصوص تشکیل اندیشکده‌های فرهنگی و استفاده از پتانسیل نخبگان و ابداع مدلهای فرهنگی تمدن اسلامی مختص سوریه راهگشا است.

۳- بعد سیاسی: اکنون که سوریه جدید دوران بازسازی را طی می‌کند تمرکز ایران باید از جبهه‌های نبرد سخت به سمت نبرد نرم در سوریه معطوف شود. با توجه به ماهیت غیردموکراتیک نظام سیاسی سوریه مهمترین وظیفه ایران ترمیم شکاف میان حکومت و مردم است.

۴- بعد دیپلماسی: نباید مشابه تجربه تلخ ما در افغانستان درباره برگشت خوردن کتابهای درسی ارسالی و همچنین عدم موفقیت در تسخیر فضای رسانه‌ای اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد روسیه مهمترین رقیب ایران در سوریه جدید باشد. از هم‌اکنون باید در فکر اقدامات دیپلماتیکی بود که قدرت فرهنگی و رسانه‌ای ایران را تضمین کند تا در آینده مجدداً حسرت از دست دادن این عرصه مهم را نبریم.

*محمد جعفری، پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۰۰۱۱۲:۰۵:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۱۴
جناب جعفري گرانقدر از شجاعت شما در ايجاد اين بحث مهم تشكر مي نمايم واقعييت اينست كه در ايران هر حرف با ربط و بي ربطي ، سياسي تلقي شده و جواب ها و پاسخ هاي سخت و كوبنده به ارمغان مي آورد . نميدانم شما با چه جراتي اين بحث مهم را به منظر افكار عمومي كشاند ه ايد ولي به فال نيك گرفته و نظر خودم را ابراز مي نمايم بطور كلي سيستمداران ايران هيچگاه در تصميمات خود راي و نظر مردم را نخواسته اند . نه فقط مردم كه حتي راي و نظر كارشناسان و انديشمندان را هم نخواسته اند . خود تصميم ميگيرند و خود اجرا مي كنند و پيامدهايش را برگردن مردم ميگذارند . مگر تصميم به انجام فلان كار يا سياست را مردم گرفته اند كه تبعاتش را تحمل نمايند ؟ از اين موضوع كه بگذريم مطلب بعدي اينست كه سياستمداران يا كم حافظه هستند و يا لجباز . چرا كه برخي از فعاليتهاي ايران در بعد جهاني يا منطقه اي با نتايج خوبي روبرو نشده ولي باز هم مجددا اين سياستها و يا فعاليتها را در كشور ديگري بكار مي گيريم و دوباره همان نتايج قبلي ! نميدانم الويت ايران چيست كه از فرمول ضرر فايده اصلا استفاده نمي كند . تمامي كشورهاي دنيا به نتايج فعاليتهاي خود در جهت منافع مادي و معنوي از پيش فكر مي كنند و بعد عكس العمل نشان مي دهند اما در مورد ايران اين موضوع مصداق ندارد . من به تفكرات معنوي و يا گزينه هاي استراتژيك ايران در برخي از فعاليتهايش ايراد نمي گيرم بلكه ايرادم اينست كه مگر چه اشكالي دارد كه بعد از صرف هزينه هاي زياد براي تثبيت موضوعي در يك كشوري ، ما هم از منافع مادي بعدي استفاده نماييم ؟ چرا زحمات و هزينه ها را ما متحمل مي شويم ولي منافع مادي بعد از واقعه نصيب ديگران مي شود ؟ با نگاه كوچكي به كشورهاي اطراف خود مي بينيم كه هزينه ها را ايران پرداخته و دولتها و شركتهاي ديگر الان در حال جولان و بهره برداري هستند . مگر عيب است كه ما هم سهم خودمان را از بازار جديد برداريم ؟
ناشناس۱۵۹۲۵۱۱۸:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۱۴
جعفری سیاستمدار نیست و نباید در امور وزارت خارجه دخالت کند
ناشناس۱۵۹۰۱۴۱۲:۲۷:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۱۴
ما مرده شما زنده، مثل همه موارد دیگه خونش رو ایرانی ها میدن، کیفش رو روس ها و ترک ها میبرن.
ناشناس۱۵۹۰۱۵۱۲:۲۸:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱۴
يه روز ميرسه كه ميبينيم مردم سوريه دارن از كالاهاي كشورهايي استفاده ميكنن كه اصلا در نبرد با داعش هيچ كمكي به سوريه نكردن . مطمن باشيد ايران در رقابت با كالاهاي كشورهاي پيشرفته نميتونه بازار سوريه رو بدست بياره . ايران بايد بفكر مشاركت در ساخت و ساز ساختمانها و پروژه هاي دولتي باشه كه تصميم مردم در انتخاب پيمانكار هيچ نقشي نداره وگرنه مردم سوريه مثل هرجاي ديگه دنبال كالاهاي با كيفيت و مدرن هستند
ناشناس۱۵۹۱۶۰۱۵:۰۹:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱۴
در تایید صحبتهای شما بایستی عرض کنم / کل اگر طبیب بودی.. سر خود دوا نمودی... ایران اگر راست میگوید.. ابتدا جنس با کیفیت و رقابتی برای خودش تولید نماید.. بعد برود بازارهای سوریه را تسخیر کند.
ناشناس۱۵۹۱۰۴۱۴:۱۱:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۱۴
ایران هیچ فرصتی در سوریه نخواهد داشت
ناشناس۱۵۹۲۰۶۱۶:۲۹:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۱۴
پول خرج کردن راحت و پول درآوردن سخت است و ایران فقط بلد است پول خرج کند هیچ تبحری در پول درآوردن ندارد. این خودرو های سایپا و ایران خودرو هم که در این کشورها می بینیم خدا میداند چقدر زیر قیمت داده اند. بهتر است ما در هیچ پروژه ساخت شرکت نکنیم چون قاعدتا پولش را هم باید خودمان بدهیم.
ناشناس۱۵۹۴۱۸۲۳:۱۵:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۱۴
در قرن بیست و یکم ، قرن انفجار اطلاعات ، قرن فضای مجازی ، .قرن تجارت جهانی ، قرن ........... مطرح کردن چنین مطالبی دور از واقع بینی است .
ناشناس۱۵۹۵۸۳۱۱:۲۸:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱۵
سوریه ویرانه ای بیش نیست و ثروتی هم ندارد که خرج بازسازی کند
ناشناس۱۶۰۰۰۶۰۶:۰۶:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۱۶
یک جوری راجع به سوریه صحبت میشه انگار ارث پدرمونه...
علی محمد۱۶۰۰۷۶۱۰:۵۲:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۱۶
مادر سوریه همان راهی را می رویم که دراسیای میانه،افغانستان،عراق رفتیم . -بی برنامه گی در صادرات وعدم شناخت عمیق از بازارهای هدف -ترجیح دادن منافع شخصی تولیدکننده وصادرکننده بر منافع کشور در صادرات به بازارهای هدف -عدم حمایت طولانی مدت دولت از تولیدکننده ایرانی برای انجام تعهدات خودش در صادرات به بازارهای هدف -سیاسی کردن صادرات به کشور های هدف توسط دولت متبوع{ما} -عدم نظارت دولت ما بر تحقق کامل ومستمر صادرات به کشورهای یادشده{بازارهای هدف}
ناشناس۱۶۰۷۹۹۲۰:۳۵:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۱۷
ارتباط كشورها باهم را ميشود تحت سه عنوان تقسيم كرد سياسى مثل رابطه فرانسه والمان اقتصادى مثل رابطه روسيه با المان سياسى واقتصادى مثل رابطه زابن وگره جنوبى باً امريكا كشورهايى كه ربطه اقتصادى وياً سياسى اقتصادى باهم دارند اگر بين انها مشكلى ايجاد شد رابطه اقتصادىً بر رابطه سياسى پيروز ميشود رابطه اقصادى يعنى ذائقه مردم كشور هدف را تغيير دادن واين كار سختى است بخش خصوصى بيش از صد سال تجربه واردات دارد ولىً در امرصادرات فاقد تجربه است وعلاوه بران بيشتر كالاهاى صادراتى ايران كيفيت ان با قيمت ان نسبت به كلاهاى رقباى ما مناسب نيست
صمصام۱۶۱۱۱۸۱۲:۰۱:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱۸
تا وقتی سیاست خارجی ما برای کشورهایی مثل عراق وافغانستان و سوریه بی هدف و چشم بسته هزینه میده ما به هیچ جا نمیرسیم چند ماه قبل وقتی قطر توسط عربستان و همسایه ها محاصره شد همه فکر کردند ارسال کالا وخدمات ایران میتواند درب بازار این کشور را برای محصولات ما بگشاید اما در عین بهت و حیرت دیدیم کالاهای ما برگشت خوردند ! همین الان هم میشنویم در خبرها که دولت دوست وبرادر و همسایه مسلمان عراق چگونه میات تجار خارجی تبعیض قائل میشه و حقوقی برای تجار ایرانی قائل نیست همه میدانیم که هیچ کشوری در جهان به اندازه ما از کشور عراق خسارت و هزینه متحمل نشده از طرح مطالبه خسارات و خرابیهای جنگ از کشور عراق چیزی نمیگم که خود یک درد بیدرمان است !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین