پیشنهاد اول بانک‌ها تأیید شد/ ساخت ۶۳ مدرسه در مناطق زلزله‌زده

گروه اقتصادی الف،   3960907300

در حالی بانک‌ها سه پیشنهاد را برای ایجاد زیرساخت‌هایی در مناطق زلزله‌زده مطرح کرده بودند که در نتیجه جلسات اخیر پیشنهاد اول آن‌ها یعنی ساخت مدرسه و خانه بهداشت تأیید شده است.

از این رو بانک‌ها ساخت ۶۳ مدرسه را در دستور کار قرار می‌دهند و در صورتی که بودجه آن‌ها اجازه دهد به ساخت خانه بهداشت نیز وارد خواهند شد.

به گزارش ایسنا، در جریان زلزله اخیر در مناطق غربی کشور تکالیفی بر عهده شبکه بانکی قرار گرفت. به گونه‌ای که با مصوبه هیأت وزیران قرار شد تا حدود ۶۷۵ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت و در بخش‌های مختلف به زلزله‌زدگان پرداخت شود. همچنین امهال دو ساله برای تسهیلاتی که تا قبل از زلزله از شبکه بانکی دریافت شده بود نیز اجرایی خواهد شد.

اما در کنار این تکالیف خودِ بانک‌ها تصمیم گرفتند تا با توجه به منابعی که در اختیار دارند برای انجام اقدامات بلندمدت و زیربنایی، ساخت و سازهایی را انجام دهند. از این رو در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار کردند، سه پیشنهاد مطرح شد تا اینکه در صورت تأیید یکی از آن‌ها را به مرحله اجرا درآورند.

اولین پیشنهاد بانک‌ها بازسازی مدارس، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آسیب دیده در مناطق زلزله زده بود و دومین پیشنهاد ساخت و ساز بیمارستان سرپل ذهاب با تجهیز کامل به پیشرفته‌ترین امکانات پزشکی. قرار بر این بود اگر هر یک از این دو پیشنهاد قبلا از سوی سازمان دیگری تقبل شده باشد بانک‌ها برای تهیه کانکس‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان اقدام کنند.

این در حالی است که در جریان مذاکراتی که بین شبکه بانکی با وزارت بهداشت و استانداری کرمانشاه انجام شد و همچنین با توجه به سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها به مناطق زلزله زده تصمیم گرفته‌اند تا پیشنهاد اول اجرایی شود.


آن طور که جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی- به ایسنا توضیح داده است طبق توافقات انجام شده با توجه به اینکه در مناطق زلزله زده حدود ۱۰۰ مدرسه تخریب شده است تاکنون ۳۷ مورد را خیرین پذیرفته‌اند که بازسازی کنند اما ۶۳ مورد باقی مانده را بانک‌های خصوصی و دولتی تقبل کردند. قرار بر این است که در جریان ساخت مدارس اگر بودجه‌ای مازاد بود آن را صرف خانه‌های بهداشت کنند.

به گفته جمشیدی، برآورد دقیقی از منابع لازم برای ساخت این مدارس وجود ندارد چرا که هنوز آمار و اطلاعاتی که مسئولان منطقه ارائه کرده‌اند دقیق نیست. اما وزارت بهداشت اطلاعات جامعی ارائه کرده که برای ساخت هر خانه بهداشت حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است. همچنین برای ساخت بیمارستان سرپل ذهاب ظاهرا حدود ۳۵ میلیارد تومان منابع لازم خواهد بود.

دبیر کانون بانک‌های خصوصی این را هم گفت که شراکت بانک‌ها در ساخت و ساز مدارس و خانه بهداشت در مناطق زلزله زده یکسان نخواهد بود بلکه با توجه به وجود بانک‌های بزرگ و کوچک و توانی که آن‌ها در منابع دارند این مشارکت متفاوت است. با این حال به زودی بانک‌ها جلسه‌ای تشکیل خواهند داد که آن‌ها با برآورد هزینه‌ای که انجام می‌شود سهم خود را مشخص خواهند کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین