نجفی: بند ۲۶ گزارش اخیر آمانو باید اصلاح شود

گروه سیاسی الف،   3960902198 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست نوامبر شورای حکام از اینکه آمریکا رویکردی منفی در جهت تضعیف "اجرای موفقیت آمیز" برجام در پیش گرفته است انتقاد کرد.

نجفی: بند ۲۶ گزارش اخیر آمانو باید اصلاح شود


به گزارش ايسنا، متن کامل سخنرانی رضا نجفی در این نشست به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

آقای رئیس، مدیرکل و همکاران گرامی،

(در ابتدا مایلم مراتب قدردانی دولتم را از هیات هائی که با حضور در محل سفارت و یا در جریان سخنرانی خود در این نشست مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده قربانیان حوادث غم انگیز زلزله اخیر ابراز داشته اند، اعلام کنم.)

آقای رئیس،

مایلم بار دیگر مراتب تقدیر هیات خود از دبیرخانه آژانس بابت کوشش‌های آن در زمینه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در جمهوری اسلامی ایران را ابراز کنم.

همان‌گونه که از ابتدای مذاکرات برجام و پس از اجرای آن تأکید کرده ایم اجرای متقابل و کامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، شامل کشورهای پنج بعلاوه یک، بنیان اساسی برجام و عنصری ضروری برای ماندگاری آن به شمار می‌رود.

ما به نوبه خود از همان روز اجرایی شدن برجام تعهدات خویش تحت مفاد آن را محترم شمرده و گزارش‌های آژانس در باره راستی‌آزمایی و نظارت برجام در ایران برای نهمین بار گواهی روشن بر وجود چنین تعهدی است. معهذا وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف های برجام بویژه آمریکا غیرقابل قبول است. در واقع دولت آمریکا برخلاف متن و روح این توافق خصوصا" بندهای 26، 28 و 29 برجام با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی منفی درجهت تضعیف "اجرای موفقیت آمیز" برجام در پیش گرفته است. عدم پاییندی ایالات متحده به تعهدات خویش ذیل برجام نه تنها این توافق بین المللی را تضعیف ساخته است بلکه اعتبار آمریکا برای هرگونه توافق بین المللی را بطور جدی مورد سوال قرار داده است.

برجام متضمن رفع کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و کلیه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکجانبه و چندجانبه می باشد. بعلاوه، کشورهای پنج به اضافه یک برای اجرای برجام «با حسن‌نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» از مسئولیتی مشخص و روشن برخوردارند. دولت آمریکا می بایست به همه تعهدات خود ذیل برجام که - صرفا" مربوط به موضوع هسته ای است – پایبند باشد.

در جریان دیدار اخیر مدیرکل از ایران مقامات ما در عالی ترین سطوح تاکید کردند که برجام مسیری یکطرفه نیست و اجرای تعهدات از سوی ایران در صورتی می تواند ادامه یابد که کلیه طرف های برجام به اجرای کامل و بی قید و شرط تعهدات خود ادامه دهند. هرچیزی بجز اجرای با حسن نیت آن بر خلاف متن و روح برجام است.

آقای رئیس،

به این نکته توجه داریم که گزارش روزآمد اخیر آژانس (GOV/2017/48) بار دیگر نشان می‌دهد که برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام ادامه می یابد.

با این حال، مایل هستم نکات زیر را مورد تاکید قرار دهم:

همانگونه که قبلا بیان شده است متن برجام درباره آب سنگین به صراحت عنوان می‌کند که تمامی آب سنگین اضافی که فراتر از نیازهای ایران باشد به مدت پانزده سال برای صادرات طبق قیمت های بین‌المللی به بازارهای بین‌المللی عرضه شده و به خریداران بین‌المللی تحویل می‌گردد. این تنها تعهد ایران در این زمینه بشمار می رود.

بار دیگر تأکید می‌کنیم که گزارش باید تا حد امکان مختصر بوده و از بیان اطلاعات تفصیلی قابل اجتناب بدور مانده و بویژه نباید شامل هرگونه اطلاعات پادمانی محرمانه باشد.

ما پیش از این بر ملاحظه خود در باره تعریف «ذخیره» (stockpile) و تفاوت آن با اصطلاح «فهرست موجودی» (inventory) تاکید کرده ایم و یادآوری می‌کنیم که این مسئله یکی از موضوعات مورد بحث ما در کمیسیون مشترک برجام می باشد.

هیات اینجانب مایل است تحفظ قوی خود را نسبت به برخی تفاسیر خودسرانه جدید که بر خلاف متن صریح بخش های مختلف ضمیمه یک برجام و سابقه مذاکرات مربوط به آن مطرح گردید، را به ثبت برساند. آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست. این موضوع منحصرا" در صلاحیت کمیسیون مشترک قرار دارد که با اجماع در این زمینه اقدام کند. از این رو، بند 26 گزارش نادرست بوده و می بایست اصلاح گردد.

قبل از خاتمه سخنانم همچنین مایلم به تعدادی از هیات هایی اشاره نمایم که دوباره خواستار افشای اطلاعات پادمانی خام و تفصیلی محرمانه برخلاف دستورالعمل مصوب شورای حکام شده اند؛ طرح چنین درخواستی وجود بی‌اعتمادی نسبت به آژانس و این که ارزیابی‌های آژانس باید دوباره به صورت مستقل مورد راستی آزمایی قرار گیرد را به ذهن متبادر می‌سازد. هیات اینجانب مایل است یادآوری کند که علاوه بر مفاد موافقتنامه جامع

پادمان و ماده 5 پروتکل الحاقی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه، برجام به روشنی از آژانس می‌خواهد تا «کلیه تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فن‌آوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه‌ای که به آگاهی آن می‌رسد را اتخاذ نماید». ما قویا" با درج اطلاعات پادمانی محرمانه در گزارشات آتی به بهانه شفافیت بیشتر مخالفیم.

در مورد آخرین سخنران قبل از اینجانب، طبق روال معمول بیانیه‌ای نامربوط را شنیدید. برای رژیم صهیونیستی اسرائیل که دهها کلاهک هسته ای غیر انسانی خود را مخفی ساخته، تاسیسات مخفیانه هسته ای و خارج از پادمان را در دیمونا راه اندازی کرده که مواد رادیواکتیو نشتی آن در همسایگان باعث شیوع بیماری سرطان مردم بیگناه شده، رژیمی که با تمام توان از هیچ کوششی برای جلوگیری از نهائی شدن برجام دریغ نورزید، اکنون و ناباورانه صحبت از نگرانی در باره اجرای برجام می کند که خیلی مضحک است. این رژیم با تاریخچه ای مملو از تجاوزگری و اشغالگری همه 86 قطعنامه سوی شورای امنیت سازمان ملل که در پاسخ به اقدامات مکرر تجاوزکارانه و اشغال غیر قانونی و فجایع مستند ارتکابی، سیاست های آپارتاید و جنایات جنگی علیه مردم فلسطین صادر شده را آشکارا نقض کرده است. این رژیم نمی تواند با چنین سخنانی بر برنامه سلاح های هسته ای غیرمشروع خود، که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است، سرپوش بگذارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین