رکوردشکنی جودو در پناهندگی/ جدیدترین «بازنگشته» در حوالی آلمان!

گروه ورزشی الف،   3960901119 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

جودوکار جوان کشورمان در حالی تیم ملی را در بازگشت به تهران همراهی نکرد که پیش از این جودوکاران پرتعدادی بار سفر به اروپا را به جای حضور در ترکیب تیم ملی بسته اند.

به گزارش مهر، تیم ملی جودو کشورمان روز سه شنبه بعد از کسب دو مدال برنز از رقابتهای گرندپری به تهران بازگشت. بازگشتی که یک عضو و سرپرست تیم را به همراه نداشت. محمدرشنونژاد که بعد از کسب مدالهای متعدد در رده های سنی نوجوانان و جوانان، سال گذشته در اولین حضور خود در رقابتهای مردان آسیا موفق به کسب مدال نقره شد، در هلند ماند و به تهران نیامد.

به گفته سیاحی دبیر فدراسیون، اعضای تیم ملی یک روز قبل از بازگشت به تهران، به قصد خرید هتل را ترک کرد و این جودوکار پس از آن دیگر به هتل بازنگشته است. محمدرضا رودکی که همزمان  مسئولیت سرپرست و نمایندگی حراست را برعهده داشته، در هلند ماند تا پیگیر کارهای این جودوکار باشد.

در روزهایی که جودو نتایج خوبی در رقابتهای مختلف کسب نمی کند، غیبت این جودوکار می تواند فشار روانی دو چندانی را به فدراسیون تحت مدیریت محمد درخشان وارد کند. مدیری که ۱۴ ماه قبل وعده بازگشت به روزهای خوش را برای جودو داده بود.

استفاده از کلمه «پناهنده» در این شرایط که دبیر فدراسیون عنوان داشته هیچ اطلاعی از او نداریم، برای این موضوع  شاید زود باشد و شاید هم چندان صحیح به نظر نرسد ولی بررسی سابقه این موضوع در جودو ایران، این ادعا را ثابت می کند که بازگشت «رشنو» به تهران سخت و تا حدودی بعید به نظر می رسد. 

وداع با تیم ملی و خروج ورزشکاران از ایران به دلایل مختلف طی سالهای اخیر در رشته های مختلف اتفاق افتاده که برای اغلب این رشته های ورزشی نیز غیرمنتظره بوده، ولی این موضوع در جودو به یک موضوع عادی تبدیل شده و سابقه طولانی دارد. این رشته المپیکی هر چند مدالهای خوبی کسب نمی کند، ولی از این حیث در ورزش ایران رتبه نخست را دارد و تقریبا رکورد دار است. 

امیروالی، شهرام شهبازی، فرخ عزیزی، عباس زینعلی، سام ستوده، حسن شیخی، محمد احدپور، وحید سرلک، محسن غفار، احسان رجبی، محمد ملک محمدی، ایرج امیرخانی، شایان نصیرپور، سبحان رسولی، حسین خدامرادی، امیر و آریا شیخ حسینی و هادی هادیها جودوکارانی هستند که طی سالهای گذشته از ایران خارج شده اند.

برخی از این نفرات پشیمان شده و به ایران بازگشتند و حتی به عضویت تیم ملی هم درآمده اند. مانند سبحان رسولی که به لبنان رفت و بعد از مدتی نتوانست کارهای خود را هماهنگ کنند و به ایران بازگشت. اغلب این نفرات عضو تیم ملی بوده و بار سفر از ایران را بسته اند. 

کادر فنی تیم ملی در رقابتهای هلند به همراه سرلک و ستوده

ولی در این بین باید بررسی شود چرا جودوکاران علاقه زیادی به خروج از ایران دارند و نمی خواهند برای تیم ملی کشور خود مبارزه کنند. در زمانی که سرلک از ایران خارج شد، شرایط را به قدری برای او در تیم ملی سخت کردند که وی عطای کار را به لقایش بخشید و رفت.

همین رشنونژاد که سال گذشته نایب قهرمان آسیا شد، به دلیل شرایط بدمالی، مصاحبه ای کرد که قصد دارد مدالهای خود را به حراج بگذارد تا هزینه سفر به تهران و حضور در اردوها را فراهم کند. وی اذعان داشت که به جودو عشق می ورزد و می خواهد برای فعالیت در ورزش مورد علاقه خود دست به هر کاری بزند.

بعد از همین گفتگو که بیشتر شبیه درد و دل بود، رشنونژاد از سوی فدراسیون تحت فشار قرار گرفت و چندماهی با بی توجهی مسئولان فقط تمرین کرد و به نوعی در محرومیت خاموش بود.  جودوکاری که می توانست آینده وزن ۶۰- کیلوگرم را بیمه کند، با همین برخوردها انگیزه خود را از دست داد. در واقع شرایط خروج این ورزشکار با آتیه را از همان ماه های پایانی سال ۹۵ فراهم کردند.

وزارت ورزش و جوانان می بایست پیگیری کند که چرا این جودوکار با تیم ملی به ایران بازنگشته است و با کدام قانون وظایف سرپرستی و نماینده حراست به یک نفر واگذار شده است؟ اکنون که یک جودوکار به ایران برنگشته چه کسی پاسخگوست؟

پیگیریهای خبرنگار مهر از عصر روز گذشته به این نتیجه رسید که رشنونژاد همان روز دوشنبه هلند را به قصد آلمان ترک کرده و به کمک برخی ایرانی های در حال فراهم کردن شرایط ادامه کار در قاره سبز است. هرچند خانواده او در این مورد صحبتی نمی کنند و این امکان وجود دارد که با فشار خانواده به ایران بازگردد. ولی بعید به نظر می رسد چنین فرضیه ای به سرانجام برسد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۵۲۱۱۶:۵۹:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۱
بیاد چه کار؟! اونجا مربی جودو در آمادگی هم بشه می تونه خانه 70 متری و یه هویوندا آی 20 بگیره تو 5 سال، چیزی که در تهران 450 میلیون تومان باید برایش امسال بپردازی (آنهم از مرکز شهر به پایین!)، 5 سال دیگه هم که خدا داند! (اگه مثل 5 سال پیشمان شود یعنی سال 91، داریم از 1.5 میلیارد تومان صحبت می کنیم!!!!). شما بفرمایید چند درصد از شغل های اینجا چنین امکانی را نصیب ایشان می کرد و البته در دسترس امثال ایشان قرار می گرفت؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین