دلیل زنگنه برای ارزان فروشی: مشتری نداریم و باید گاز کشور را به خواستگارهای کور و کچل بدهیم

گروه اقتصادی الف،   3960830220 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نفت در حالی برای توجیه ارزان فروشی به شرکت نروژی، گاز کشور را به دختران بی‌شوهر تشبیه کرده است که نه تنها مصارف دیگر گاز از جمله تزریق به میادین نفتی ارزش افزوده بیشتری دارد؛ بلکه در اوج تحریم، قرارداد صادرات گاز به پاکستان و عراق در قیمتی نزدیک به ترکیه منعقد شده است.

به گزارش فارس، با انتشار خبر عقد قرارداد فروش گاز شیرین پالایشگاه هفتم پارس جنوبی توسط شرکت ملی نفت به یک شرکت نروژی، انتقادهای بسیاری به ویژه نسبت به فرمول قیمت فروش گاز در این قرارداد 20 ساله مطرح شده است. طبق گزارش‌های اخیر فارس در این رابطه، قیمت فروش گاز در این قرارداد بین 7-11 سنت در قیمت‌های نفت 40 تا 60 دلاری است. این ارزان فروشی گاز کشور در حالی اتفاق می‌افتد که طبق گفته وزیر نفت هزینه تولید گاز کشور فارغ از محاسبه ارزش ذاتی گاز 14تا 15 سنت است.

وزارت نفت نه تنها این قرارداد که اولین قراداد LNG کشور است را در سکوت رسانه ای کامل منعقد کرد؛ بلکه علی رغم انتقادهای بسیار از این قرارداد، هیچ واکنش جدی به این موضوع نشان نداد. در حالیکه وزارت نفت در الگوی جدید قرادادهای توسعه بالادستی موسوم به IPC از جمله قراداد توسعه فاز 11 با توتال، منطق‌هایی از جمله عدم توانایی شرکت‌های داخلی برای توسعه میادین و درگیرکردن شرکت‌های بزرگ خارجی به منظور حفظ و تثبیت برجام را به عنوان منطق خود برای شیرین کردن قراردادهای منعقد شده اعلام می کرد، درباره قرارداد فروش گاز اخیر به شرکت نروژی هیچ دفاعی از سمت این وزارت ارائه نشده بود؛ تا اینکه دیروز آقای زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگاران، منطق وزارت نفت برای این ارزان فروشی را بیان کرد:

« ولی اگر  بخواهیم به قیمتی که به ترکیه گاز فروختیم در بقیه موارد عمل کنیم باید بنشینیم تا گازمان به فروش برسد. این درست مثل کسی است که چهار دختر داشته و یکی را پسر شاه به عقد خود درآورده، حالا اگر بخواهد برای سه دختر دیگر هم همین اتفاق بیافتد حتما دخترها بی‌شوهر باقی می مانند»

آقای زنگنه طوری صحبت می‌کند که گویا گاز کشور هیچ مصرف دیگری ندارد و وزارت نفت مجبور است گاز را به قیمت ارزان بفروشد یا آن را بسوزاند. این موضوع در حالی بیان می‌شود که اولا تزریق گاز به میادین نفتی کشور در حال حاضر حدود 80 تا 90 میلیون متر مکعب روزانه است که از حکم برنامه ششم حدود 50 میلیون متر مکعب کمتر است. این در حالی است که برخی کارشناسان میزان مورد نیاز تزریق گاز به میادین نفتی را حدود 300 میلیون متر مکعب روزانه برآورد می‌کنند. تزریق گاز به میادین نفتی موجب حفظ فشار میدان نفتی و افزایش برداشت نفت از آن شده و از سوی دیگر گاز تزریق شده در میدان نیز در سال‌های آینده قابل برداشت خواهد بود. بسیاری از گزارش‌های کارشناسی از جمله گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان استفاده بهینه از منابع گازی در ایران نیز تاکید می‌کنند که تزریق گاز به میادین نفتی دارای بیشترین ارزش افزوده برای گاز تولیدی در کشور است.

ثانیا بر خلاف صحبت آقای زنگنه، بررسی دیگر قراردادهای کشور در حوزه صادرات گاز نشان می‌دهد قیمت گاز در منطقه بسیار بالاتر از قیمت فروش گاز به این شرکت نروژی است.

قیمت فروش گاز در قرارداد عراق و پاکستان بسیار نزدیک به قیمت فعلی قرارداد ترکیه هستند. در واقع قیمت ترکیه، قیمت گاز منطقه است و برخلاف نظر آقای زنگنه اصلا قیمت دور از دسترسی نیست.

متاسفانه آقای زنگنه همواره با این استدلال که قیمت گاز پایین است و کسی گاز را به قیمت بالاتر نمی‌خرد؛ هیچ تلاشی برای عقد قرارداد و صادرات گاز به کشورهای منطقه انجام نداده و بالعکس در جهتی حرکت کرده‌اند که گاز کشور را به قیمت ارزان به فروش برسانند. نمونه این رویکرد غلط، عقد قراداد کرسنت و بعد از آن قرارداد اخیر با این شرکت نروژی است. این در حالی است که دو قرارداد صادرات گاز به پاکستان و عراق در اوج دوران تحریم و فشار امریکا، با قیمتی نزدیک به ترکیه منعقد شدند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۸۷۱۱۷:۵۴:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۳۰
مشکل اینجاست با شرایط فعلی کسی با ایران معامله نمی کند! تزریق گاز به میادین نفتی هم خود نیاز به زیرساخت دارد، تهیه آن هم نیاز به پول یا سرمایه گذار! بنابراین در این لحظه یا همین فروش است و یا سوزاندن!
ناشناس۱۴۸۸۹۳۱۸:۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۳۰
حق با زنگنه است. قرارداد فروش گاز به پاکستان؟ کدام قرارداد؟ همانی که پاکستانیها یک سنت هم برای خرید گاز از ایران ندارند و خط لوله شان هم هنوز بلاتکلیف است؟ یا قرارداد با ترکیه که بدلیل گران فروشی گاز بالاتر از نرخ جهانی، در دادگاه محکوم به پرداخت خسارت به ترکها شدیم؟! کلا ..
ناشناس۱۴۸۸۹۹۱۸:۲۶:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۳۰
به جای این حرف ها بگردید دنبال اون آقازاده ای که این قرارداد رو با این قیمت شیرین جوش داده.
ناشناس۱۴۸۹۰۳۱۸:۲۶:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۳۰
گاز از اولش ترش هست زنگنه خان
ناشناس۱۴۸۹۱۱۱۸:۳۸:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۳۰
قرار بود که از فرصت تحریم استفاده کنیم ذخیره ملی و ثروت نسل های آینده را نفروشیم و به اقتصاد مقاومتی روی به اوریم شما با حراج بر نفت و گاز حقوق پزشک و مدیران نجومی که برای کشور در این چند سال هیچ دستاوردی نداشتند پرداخت کردید حالا از خواب غفلت بیدار شوید، و دست از این .... بزرگ بردارید ، مطمئن باشید نفت و گاز در دل زمین نه خراب می شود نه زنگ می زند لازم نیست ارزان فروشی کنید شما به جای این کارها به دنبال تحول در کشاورزی و صنعت باشید روسیه در شمال با 200 میلیون جمعیت غذای اصلی شان سیب زمینی است در کشور ما که همسایه استراتژیک اش هستیم سیب زمینی را کشاورز بیچاره باید به گوسفند بدهد ؟!!!! دولتی که دستاوردش در این 4 سال جز هیچ واقعا چیزی نبود
محمد منفرد۱۴۸۹۱۹۱۸:۵۲:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۳۰
مشتری نداره که نداشته باشه. چرا چوب حراج به سرمایه های مملکت میزنید. یک مقدار از این منابع رو هم بذارید برای نسلهای بعدی. تمام قراردادهایی که در وزارت نفت با مدیریت آقای زنگنه بسته میشه قراردادهای رانتی و بدتر از قرارداد ترکمانچای هست که هیچ سودی را عاید مملکت نمیکند و تا سالها مردم و دولتهای بعدی باید تاوان ضرر و زیان آن را بدهند . این قرارداد دقیقا مثل قرارداد کرسنت است که هیچ سودی غیر از ضرر 18 میلیارد دلاری برای مملکت نداشته است. آقای زنگنه در هر کشوری غیر از ایران بود بخدا قسم الان بخاطر ضررهایی که به مملکت زده بود گوشه ...
ناشناس۱۴۸۹۵۸۱۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۳۰
از ماست که بر ماست.
ناشناس۱۴۸۹۶۹۲۰:۱۵:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۳۰
زنگنه نامی است که با .. کرسنت و استات اویل و حالا با اینکار گره خورده
ناشناس۱۴۸۹۸۴۲۰:۴۷:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۳۰
با همین تفکر 30 سال هست که مفت مفت سرمایه این کشور رو دادید رفت و وقتی هم میگیم ازش درست استفاده کنید میگید مگه میشه؟! آقای زنگنه خسته نشدی از وزارت نفت؟ آقایون نماینده مجلس که به ایشون رأی دادن میتونن جواب قطره قطره سرمایه ای که میتونست واسه آبادی این مملکت باشه و حالا داره مفت و مجانی میره به کشورهای دیگه رو بدن؟ آقای محترم نفت و گاز این کشور سرمایه پدری نیست، تو امانتدار هستی اگر در امانت خیانت کنی 80میلیون نفر اون دنیا یقه ت رو میگیرن چطور میخوای جواب همه رو بدی؟
ناشناس۱۴۸۹۹۱۲۱:۰۶:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۳۰
برجام که خیر و بر کت را جاری و قفل ها را خرد کرده بود پس چی شد؟
ناشناس۱۴۹۰۲۲۲۲:۰۵:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۳۰
درود بر تو ، همینجوری بفروش توروخدا یه ذره بریزین تو صندوق ارزی وضعمون بهتر بشه ، یکمم تزریق کنین به تولید و بازار
بیگی29۱۴۹۰۳۴۲۲:۳۶:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۳۰
خودتان را حرص ندهید.با افزایش قیمت گاز مصرفی مردم ، این کاهش قیمت جبران میشود.
کور و کچل۱۴۹۰۳۸۲۲:۵۳:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۳۰
جناب زنگنه پس این نامه هایی که پتروشیمی ها میزنن که اقا زمان تعمیرات اساسی رو کاهش بدید ما کلی ضرر داریم می کنیم و الان داریم با 50 درصد ظرفیت کار می کنیم چیه؟ تو زمستون که کلا به خاطر مصرف گرمایشی گاز کم داریم به پتروشیمی ها کمتر ارسال میشه، تو تابستون هم که علاوه به پتروشیمی ها تزریق توی سراجه قم هست، گاز زیاد نداریم اون سیاست شماست که مشکل داره
ناشناس۱۴۹۰۵۵۲۳:۳۶:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۳۰
بنده اصلاحاتیم. تو این مملکت بدیهیات که همه عدد و رقم است نیز نهایتا معلوم نمیشود که حق با کیست! شما بنویسید و بنویسید و انتقاد کنید. به شخصه اگر ببینم واقعا همین گونه بوده وزیر نفت را شایسته بیشترین حمله ها میدانم
استاد دانشگاه۱۴۹۰۶۰۲۳:۴۳:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۳۰
آرزوبا حقیقت فرق می کند.
ناشناس۱۴۹۰۶۵۰۰:۰۲:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱
عجب
ناشناس۱۴۹۰۹۶۰۱:۴۹:۰۴ ۱۳۹۶/۹/۱
... نیروگاه گازسوز بزنید هم برق تولید کنید هم با یکم سلیقه آب شور را شیرین کنید و مناطق جنوبی را رونق بدین گناه کسی را نمیشویم ولی خدا کنه چند سال دیگه معلوم نشه سالی آ تومن پورسانت اتوماتیک به حساب ایکس در کشور سویس توسط نروژیا ریخته میشه منافع ملی و حیف و میل بیت المال انگار حرمتی نداره. تورا بخدا جناب توکلی این قصه را پیگیری کن استاد و ریش سفید و پیر دیر نفت که زنگنه باشه استاد فاینانس هواپیما هم آخوندی میشه
ناشناس۱۴۹۱۱۶۰۶:۲۱:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۱
تزريق گاز كه الكي نيست تا هر حرفي ميشه ارجاع ميدهيد به تزريق گاز. گاز يك سكوي دريايي با فشار و مشخصات خاص خود را كه نمي شود همينطوري منتقل كرد به چند صد كيلومتر انطرف تر و تزريق كرد. تاسيسات ميخواهد، فراورش ميخواهد، خط لوله دريايي ميخواهد. باور كنيد عقل كارشناسان معمولي هم به اين پيشنهادات مي رسد ولي يا عملي نيست و يا اقتصادي. همينكه گازي كه دهه ها در حال سوختن است نسوزد و تبديل به يك فراورده بشود قدم بسيار بزرگي است.
ناشناس۱۴۹۱۱۹۰۷:۱۳:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۱
چي شد؟ شما كه هم برند بوديد و هم تحريم ها را برداشته بوديد
ناشناس۱۴۹۱۶۳۰۸:۳۸:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۱
این اقای زنگنه با این اظهاراتش مردم رو چی فرض کرده؟!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین