سیاه نمایی علیه یکی از خدمات نظام

سید مسعود علوی، گروه سیاسی الف،   3960829286 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاه نمایی علیه یکی از خدمات نظام

جهانگیری در اولین ساعات زلزله گفت: «اکثریت خانه های ویران شده، مسکن مهر بوده است.» روحانی هم گفت: «مقصران ساخت مسکن هایی که به شکل تعاونی و دولتی ساخته شده بودند باید شناسایی و به مردم معرفی شوند. در همین سر پل ذهاب مسکن های مهر را دیدیم که چه طور شده اند و کنار آن خانه خود مردم است که حتی شیشه آنها نشکسته است.» (رئیس جمهور در جلسه ستاد بحران کرمانشاه 96/8/23)

زلزله بم در سال 1382 به بزرگی 6/6 ریشتر، غم بزرگی بر دل ملت ایران گذاشت. در این زلزله 41 هزار نفر جان عزیز خود را از دست دادند، 100 هزار نفر بی خانمان شدند و 30 هزار نفر مجروح راهی بیمارستان های منطقه و کشور شدند.

در زلزله اخیر کرمانشاه با 7/3 ریشتر که به مراتب هولناک تر و شدیدتر از زلزله بم بود، تنها 437 نفر کشته شدند که جان یک یک آنها برای مردم ایران، عزیز و گرامی است. بر اساس آخرین آمار، 7817 نفر هم زخمی شده اند. با یک مقایسه ساده بین دو زلزله که اولی خفیف تر و دومی شدیدتر بوده، هر انسان عاقلی می فهمد در فاصله سال های 82 تا 96 کاری برای مقاوم سازی و نوسازی ساختمان ها صورت گرفته است. بر اساس آمارهای دم دستی، 88 هزار خانه فرسوده در این منطقه نوسازی و بازسازی شده است. این غیر از ساختمان های مقاوم طرح مسکن مهر بوده است. چرا نباید قدر این خدمت نظام را بدانیم؟

اگر گزاره رئیس جمهور و معاون اول او در مورد آسیب های مسکن مهر درست باشد، 5700 واحد مسکن مهر در بهمن 94 در دوران دولت یازدهم افتتاح و تحویل مردم شد. اگر در هر واحد فقط 3 نفر زندگی می کردند، باید تلفات انسانی فقط در مسکن مهر بیش از 16 هزار نفر می بود. حال آنکه بنا بر گزارش مقامات وزارت مسکن از کرمانشاه، کل تلفات انسانی در مسکن مهر 2 نفر بوده اند که یکی از آنها هم در خارج از ساختمان های مسکن مهر فوت کرده است.

وزیر مسکن طرح مسکن مهر را مزخرف می داند. اما قائم مقام وی در یک اظهار نظر رسمی، چهار روز بعد از اظهارات رئیس جمهور گفت: مسکن مهر مناطق زلزله زده (آن هم با زلزله 7/3 ریشتری) کاملاً پابرجاست و برخی اظهار نظرهای افراد تحت تأثیر اخبار کذب بوده است. وی گفته است: در شهرستان سر پل ذهاب دو پروژه 20 واحدی و 576 واحدی توسط تعاونی های مسکن ساخته شده که پروژه اول هیچ گونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای 24 بلوک بوده از نظر سازه ای سالم و حتی یک سقف آن فرونریخته است، همه بلوک ها ایستایی خود را حفظ کرده اند و کاملاً پابرجا هستند.

چرا باید رئیس جمهور و معاون اولش اسیر طراحی های پیام جماعتی شوند که ضربه به خدمات نظام را وظیفه خود می دانند؟! چرا رئیس جمهور در میان این مطالب، راه افراط می رود .

واقعیت این است که مقاوم سازی بافت فرسوده و نیز مسکن مهر جلوی تلفات زیاد این زلزله را گرفته است و این جزو خدمات نظام بوده است، چه مربوط به این دولت و چه مربوط به دولت قبل باشد. چرا نباید مردم از این حقیقت باخبر باشند؟

زلزله بم با 6/6 ریشتر 41 هزار نفر تلفات انسانی داشته است. زلزله کرمانشاه با 7/3 ریشتر 437 کشته به جا گذاشت. آیا 6/6 ریشتر بزرگتر از 7/3 ریشتر است؟ آیا 41 هزار کشته کمتر از 437 کشته است؟ این چنین ریاضیات سیاسی را ما فقط در فتنه 88 شاهد بودیم که می گفتند 13 میلیون رأی بیشتر از 24 میلیون رأی است!

دیدگاه کاربران

غلام۱۴۸۱۲۴۱۶:۲۲:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۹
سلام اصلا موضوع کاهش تلفات نه ربطی به بازسازی بافت های فرسوده داشته و نه ارتباطی با مسکن مهر داره 2 عامل در کاهش تلفات نقش داشته 1- زمان زلزله که نزدیک 10 شب بوده و هنوز مردم بیدار بودند2- وقوع یک زلزله 4 ریشتری قبل از زلزله اصلی درست نیم ساعت قبل از آن که موجب شده بسیاری از مردم به خیابان برن.من باب یادآوری.
ناشناس۱۴۸۱۴۰۱۶:۳۶:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۹
توجه کنید که فرض بر این است که ساختمانهای با استانداردهای جدید زلزله ساخته شده باشند، اما عملا الان با آسیب جدی فونداسیون امکان استفاده از آنها وجود ندارد. دعوا سر تعداد کشته های این ساختمانها، مشکل را حل نمی کند چرا که حتی یکنفر کشته هم زیاد است، اما به این فکر کنید که خانواده های از اقشار ضعیف، پول ملکی را داده اند که الان غیر قابل استفاده است، وسایل خانه شان از بین رفته و الان همه چیز خود را از دست داده اند. کیفیت پایین مسکن مهر حقیقتی غیر قابل کتمان است.
ناشناس۱۴۸۲۸۸۲۳:۱۳:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲۹
دوست عزیز و گرامی البته این حرف شما من را یاد یکی از اساتید دانشگاهم انداخت که همیشه به ما بهینه سازی اقتصادی را گوشزد می کرد بنده هم معتقدم حتی یک کشته و یک مجروح هم بسیار سنگین است اما شما باید جیب قشر کارگر مثل پدر من را هم در نظر بگیری بله شما میتوانی یک ساختمانی بسازی که در برابر زلزله 10 ریشتر هم ساکنان آن سالم بمانند ولی به چه بهایی با قیمت 20-30 میلیونی این ساختمان ها عملکرد قابل قبولی داشتند دوست عزیز زلزله وقتی بیاد سیاسی عمل نمیکنه بلکه سازه های ضعیف از هم می پاشونه چه مسکن مهر باشه چه بساز بفروش ساز
ناشناس۱۴۸۳۱۵۰۱:۰۵:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۳۰
بله پول ملکی را داده اند که اکنون غیر قابل استفاده است اما در عوض زنده و سالم هستند در کنار خانواده خودشان
ناشناس۱۴۸۴۸۲۱۰:۳۳:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۳۰
برادر عزیز عمران یک علم تجربی است . ساختمانهای مسکونی طوری طراحی می گردند که در برابر زلزله های شدید فقط فرصت فرار برای ساکنین آن را فراهم آورد و تعداد تلفات به حداقل برسد. در صورت طراحی ساختمان برای زلزله های شدید ساختمانها از لحاظ مالی غیر اقتصادی می باشد و سازندگان این مسئله رو قبول نخواهند کرد.
ناشناس۱۴۸۱۶۶۱۷:۳۳:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۹
عمق زلزله در بم فقط 5 کیلومتر بوده و فاصله اش تا شهر بم هم فقط 5 کیلومتر. اکثر خانه های بم هم خشتی و گلی بودن. فاصله کانون زلزله کرمانشاه تا شهر سرپل ذهاب بیش از 50 کیلومتر و عمق زلزله 23 کیلومتر زیر زمین بوده. الان تلفات این دوتا رو با هم مقایسه میکنی؟!!!
ناشناس۱۴۸۲۵۳۲۱:۱۹:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۹
زمین لرزه ی بم 10 کیلومتر عمق داشت و زمین لرزه ی کرمانشاه 11 کیلومتر مطابق چیزی که این منبع میگه https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eventpage/us2000bmcg#executive فاصله ی کانون زلزله هم از سرپل ذهاب نسبت به خود بم زیاد نبوده. قدرت زلزله هم حداقل 0.7 ریشتر بیشتر بوده. الآن بحث سر همین ساختمان سازی هست. چیزی که شواهد میگه تعداد کشته ها خیلی کمتر بوده با اینکه شرایط تقریبا به احتساب میانگین مشابه بودن.
ناشناس۱۴۸۲۸۶۲۳:۰۸:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۹
ضمنا به این موارد هم باید اشاره کرد که اولا این زلزله در ساعاتی بروز کرد که اکثرا بیدار بوده و دوم اینکه قبل از زلزله اصلی،زلزله های خفیف تری بروز کرده بود که بسیاری از مردم هوشیار شده بودند وگرنه ممکن بود تلفات ان بسیار بیشتر از حال حاضر باشد.
حسین۱۴۸۳۴۰۰۷:۰۰:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۳۰
این اعداد رو من بررسی نکرده ام ولی 6.6 ریشتر بم تا 7.3 ریشتر سرپل ذهاب نشان دهنده قدرت حدودا 5 برابری زلزله سر پل ذهاب است.
ناشناس۱۴۸۳۴۷۰۷:۲۴:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۳۰
سلام بنظرم يكبار ديگه مشخصات زلزله را نگاه كن
ناشناس۱۴۸۱۷۳۱۷:۴۴:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۹
هم حرف این مقاله درست است هم حرف انتقادی به ساختمانهای مهر. میانگیر این دو درست است. با این حال، ما باید ساختمانهای نو ساز را مقاومتر بسازیم.
محمد قاسمی۱۴۸۲۱۵۱۹:۳۰:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۹
خوب و درست ممنون
ناشناس۱۴۸۲۶۶۲۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۹
صرف نظر از مسکن مهر که باید حتما به مقاوم سازی ان توجه شود بیمارستان اسلام اباد غرب ساخته همین دولت است و باید از مسکن هم خیلی مقاوم تر باشد؟؟؟
هموطن۱۴۸۲۶۷۲۱:۵۰:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲۹
وقت اطلاعات و داده ها درست نباشد معلوم است که نتیجه گیری هم درست نمی باشد . ما باید خودمان را با ژاپن و امریکا مقایسه کنیم که توی زلزله های 7 ریشتری یک یا دونفر کشته می شوند .
ناشناس۱۴۸۲۷۱۲۲:۰۸:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۹
انرژی آزاد شده زلزله کرمانشاه یازده برابر زلزله بم بوده است.
ناشناس۱۴۸۲۷۶۲۲:۲۰:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۲۹
سلام متاسفانه در ایران وجدان کاری وجود ندارد.چه مهندس .چه دکتر .چه مسولین .لفا قبل از اینکه دیر شود فکری بکنید
صدیقه۱۴۸۲۸۷۲۳:۰۹:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۹
سلام. فکر می کنم آقای جهانگیری از حالا به فکر ریاست جمهوری در دوره ی بعد هستند و از هر فرصتی برای تخریب رقبای احتمالی بهره برداری می کنند.و به جای نمایش اتحاد همدلی مردم ایران که از سیستان وبلوچستان تا اقصا نقاط مملکت در تب و تاب فراهم کردن نیاز زلزله زدگان هستند و خوش درخشیدند به فکر تخریب رقیب نمی افتادند.زنده باد مردم مهربان ایران که خیلی از مسئولین خود جلوترند.
محمد۱۴۸۳۰۷۰۰:۱۳:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۳۰
زلزله بم در ساعتی رخ داد که همه مردم در خواب بودند ولی زلزله کرمانشاه در ساعتی بود که اغلب بیدار بودند.
ناشناس۱۴۸۳۱۰۰۰:۳۸:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۳۰
اقايون سواد ندارند كه دو زلزله را با هم مقايسه مي كنند عمق زلزله فرق مي كندودلايل علمي ديگر
ناشناس۱۴۸۳۱۲۰۰:۴۲:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۳۰
ساعت وقوع زلزله ها را هم بیان میفرمودی خوب بود.بم4صبح که همه خوابند و سرپل ذهاب 10شب که عمده افرا بیدار و حتی بیرون از خانه اند.خدا به داد مردم رسید نه مقاوم سازی.نمونه اش ساختمان جدید و قدیم بیمارستانه که ساختمان کهنه تکان نخورده و ساختمان جدید 5کشته داده.
مهدی۱۴۸۳۱۴۰۰:۵۲:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۳۰
انتقاد به مسکن مهر در حد فنی وارد است ولی نه در حد سیاسی ... به عنوان یک مهندس عمران وقتی می خوان طراحی کنند ، بر اساس زمین لرزه های متداول طراحی می کنند ، در منطقه مورد نظر که هیچ وقت همچین زلزله ای نیومده بر اساس زلزله های قبل طراحی شده که بزرگای کمی داشتند. نه زلزله های پرقدرت ... از طرفی مسکن مهر نیاز به بررسی داره که ایا سازه اصلی قابل بازسازی هست یا خیر ... بر فرض هم نباشه در حد نجات جان انسان کارش رو به درستی انجام داده .. اونم سازه ای که با حداقل قیمت ساخته شده ... قرار نبوده معجزه بشه .. اون ساختمان هایی که در ژاپن می بینید چند ملیارد دلار قیمت دارند و داستانش با این ساختمان کاملا متفاوت است. از طرفی نیروی رلزله بر روی ساختمان های بلند نسبت به کوتاه بیشتر است و این نیرو در طبقات پایینی منتقل میشه ... برای همین ساختمان 2 طبقه کمتر آسیب می بینند. با دید منصفانه مسکن مهر در حدی بود که باید می بود ... اما فاجعه نبود ... مردم خواهشا رفتار احساسی نداشته باشند ، اگر هم مشکلاتی است بخشی به ایین نامه ساخت و ساز وارد است.
بهنام۱۴۸۳۱۶۰۱:۱۱:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۳۰
این تفسیر و مقایسه در موضوع زلزله های بم و کرمانشاه حکایت از بی اطلاعی نویسنده را میرساندزیرا به لحاظ اینکه ساختار مناطق مسکونی بم با سرپل ذهاب و کرمانشاه کاملا متفاوت میباشد بررسی کارشناسانه در این گونه موارد ضروری و الزامیست!
کرد۱۴۸۳۱۷۰۱:۱۲:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۳۰
اقا چرا سفسطه میکنید نیم ساعت قبل زلزله اصلی زلزله کوچکتری رخ داد و اکثر مردم ریختن بیرون از خانه.اگر خونه میموندیم الان امار کشته ها بالای صد هزار نفر بود
ناشناس۱۴۸۳۱۸۰۱:۱۵:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۳۰
شما چی رو میخواهی توجیه کنی زلزله بم در عمق کم زمین روی داد و تمام خانه ها قدیمی و خشتی بودند و زلزله ساعت چهار صبح که همه خواب بودند روی داد . تازه زلزله کرمانشاه دارای پیش لرزه بود و همه بیرون از خانه و دارای آمادگی بودند و اگر یکی از این موارد نبود تلفات سر به فلک میزد . معیار ویرانگر بودن زلزله فقط ریشتر نیست بلکه نوع نوسان آن و عمق آن از زمین نیز ملاک است که در بم هر دوی آن ها بدترین بود . اینجا بحث این است که خانه های نوساز و دولتی ساز مهر چرا اینقدر با کیفیت پایین و افتضاح ساخته شده اند که ویران شدند و بحث سر ماندن فوندانسیون آنها نیست . در حالیکه ساختمانهای چند طبقه ای به قدمت چهل سال هم وجود داشت که سالم ماند . چرا این بحث ساده را میپیچانید ...
جهان۱۴۸۳۲۴۰۲:۰۷:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۳۰
إنشاءالله مسكنهايى كه آقاى جهانگيرىخواهد ساخت مقاوم براى ٨ ريشتر زلزله باشد.
ناشناس۱۴۸۳۶۳۰۸:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۳۰
بهتر است وقتي در حوزه اي دانش نداريم اظهار نظر نکنيم.تعداد تلفات انساني معيار سنجش استحکام ساختمانها نيست بويژه اينکه زمان زلزله ها و هشداري که زلزله کرمانشاه داد در ميزان تلفات تاثير داشته اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  22. یک سیلی برای تنبیه

  23. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  24. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

  25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

آخرین عناوین