دولت نتوانست فاینانسور بیابد/ایرباس هواپیماهای ایران را حراج کرد

گروه اقتصادی الف،   3960826034 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که روحانی، آخوندی را فردی با برند جهانی در زمینه خرید هواپیماهای برجامی معرفی کرده، اما ایرباس در پی ناتوانی دولت از انتخاب فاینانسور، A ۳۲۰ های هما را به ایرلاین های خارجی فروخت.

دولت نتوانست فاینانسور بیابد/ایرباس هواپیماهای ایران را حراج کرد
در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال در مراسم ورود ۴ فروند ای تی آر  ۷۲ ـ ۶۰۰ از فرانسه به فرودگاه مهرآباد، فرهاد پرورش مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ورود ۴ فروند ایرباس ۳۲۰ A تا پایان ۲۰۱۷ خبر داده بود، اما به نظر می رسد ایرباس تصمیم گرفته در پایان خط تولید محصولات خود رجیستر هواپیماهای ۳۲۰ A را به شرکت های هواپیمایی دیگری تغییر دهد.

به گزارش مهر، با  توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳،۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای به فروش به ایران کاندید کرده بود را به تازگی به کشورهای دیگری فروخت.  شرکت های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس های ۳۲۰ ایران هستند که به دلیل عدم تأمین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت های هواپیمایی غیر ایرانی را بر روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

پرورش اردیبهشت ماه امسال گفته بود ایران ۷ فروند هواپیمای برجامی که تا آن زمان دریافت کرده (که بعدا اعلام شد ۲ فروند ای تی آر را هم که در مهرماه و در دوره مدیرعاملی زهره شرفبافی به مجموعه هواپیماهای برجامی اضافه شد) به طور تمام نقدی و از محل منابع صندوق توسعه ملی از شرکت های هواپیماسازی ایرباس و ای تی آر خریداری کرده و قرار شده تا با تعیین فاینانسور، مابه التفاوت نقدی و اقساطی این هواپیماهای وارد شده به کشور، به عنوان پیش پرداخت برای خرید تعدادی از هواپیماهای بعدی در نظر گرفته شود.

با این حال پس از آنکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در روزهای ابتدایی آبان ماه بر پایبندی کشورش به قرارداد ایرباس با ایران و به طور  کلی برجام در گفت وگوی تلفنی با روحانی تأکید کرد، تنها چند روز بعد در دیدار با رئیس جمهور آمریکا بر تبعیت کامل فرانسه از تصمیمات ترامپ صحه گذاشت. این در حالی بود که دولت دوازدهم در فاصله همان چند روز در تبلیغات وسیعی بر تفاوت رفتار میان اروپایی ها و آمریکایی اصرار داشت ولی این تبلیغات تنها چند روز دوام آورد و دولت فرانسه تصمیمات ترامپ را به برجام ترجیح داد.

به نظر می رسد هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در یافتن فاینانسور برای خرید ۹۷ فروند ایرباس باقی مانده (تا کنون تنها ۳ فروند ایرباس پس از برجام واد کشور شده است) با مشکلات فراوانی روبه رو است. چراکه بسیاری از بانک ها، مؤسسات اعتباری و شرکت های واسطه گر در فاینانس، به دلیل سخرانی جنجالی اخیر ترامپ در خصوص عدم پایبندی ایران به برجام و تقاضایش از کنگره برای ورود به این قضیه، حاضر به ورود به موضوع تضمین و تأمین مبلغ فاینانس برای خرید ایرباس های مذکور در قرارداد با ایران نیستند.

از سوی دیگر چهارشنبه شب هم مجلس نمایندگان آمریکا طرح منع فروش بوئینگ به ایران را تصویب و آن را برای تصویب در سنا به این مجلس فرستاد. در صورتی که این طرح در مجلس سنا نیز به تصویب برسد، برای اجرا و قطعی شدن نیاز به امضای رئیس جمهور این کشور دارد که احتمال تأیید آن از سوی ترامپ با توجه به سخنرانی ها و مواضع تندش در زمینه پاره کردن برجام، بسیار بالاست.

همه این شکست ها در حالی رخ می دهد که امضای قرارداد با سه شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما، ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند و ای تی آر برای خرید ۲۰ فروند هواپیما،  از معدود دستاوردهای دولت در دوره پسابرجام محسوب می شد و بخش مهمی از تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم حول و حوش این اقدام وزیر راه و شهرسازی متمرکز بود و در حال حاضر خبری از نتایج مذاکرات و امضای قراردادها تا اطلاع ثانوی نیست.

ضمن اینکه رئیس جمهور در مراسم معرفی وزرای دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی در هنگام تشریح ویژگی های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: «من وزیری با برند جهانی می خواهم. من آقای آخوندی را می خواهم که وقتی خواستیم هواپیما بخریم، هر روز نیاید به من بگوید پولش را از کجا بیاورم.»؛ اما متاسفانه این وزیر با برند جهانی،  به دلیل ترس فاینانسورهای بین المللی برای تأمین مبالغ مورد نظر ایرباس به عنوان پیش پرداخت هواپیماهای باقی مانده، در حال حاضر با مشکل روبه رو شده و ایرباس نیز با اطلاع از این موضوع و همچنین دانستن این وضعیت که ایران تا مدت طولانی از امکان تأمین پیش پرداخت ها ناتوان خواهد بود، هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ متعلق به ایران را به کشورهای دیگر واگذار کرده است. بنابراین نه از ایرباس ها خبری هست و نه از بوئینگ ها؛ به عبارت دیگر تبلیغات گسترده ای که دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه خرید هواپیمای نو به راه انداخته بود، پوچ از آب درامد.

آقای وزیر کاش هواپیمای ۵ساله خریده بودید

از سوی دیگر پول نقدی که بابت خرید ۹ فروند هواپیمای قبلی به ایرباس و ای تی آر پرداخت کرده ایم هم قابل بازگشت نیست. پولی که می شد با آن بیش از ۳ برابر همین تعداد هواپیمای «نو» ی خریداری شده، هواپیماهای با عمر کمتر از ۵ سال خریداری کرد. کاری که نه نیاز به فاینانسور داشت و نه مجوز اداره دارایی های خارجی آمریکا (اوفک) متعلق به وزارت خزانه داری این کشور. بلکه هواپیمایی هما می توانست با قرادادی کاملا دو طرفه، چندین فروند هواپیمای پهن پیکر و باریک پیکر از شرکت های هواپیمایی معتبر دنیا خریداری کند.

ناکامی آخوندی در خرید هواپیماهای نو در حالی رخ داده که زلزله اخیر استان کرمانشاه نشان داد وی در زمینه ساخت بیمارستان های دولتی نیز با مشکلات متعددی روبه رو شده است. بیمارستان های فروریخته در زلزله غرب کشور که توسط سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی ساخته شده (بیش از ۱۲۰ بیمارستان در سراسر کشور از سوی این سازمان به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت راه و شهرسازی ساخته شده یا در حال ساخت در طول ۵ سال گذشته بوده اند) ضعف مدیریت آقای «برند جهانی» در هر دو حوزه حمل و نقل و ساخت بناهای دولتی را نمایان کرد

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۱۲۴۱۴:۰۲:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
چشم دولت روشن . دیگه کار از سیب و گلابی گذشته ، به هندونه و خربزه برجام رسیده
احمد۱۴۶۹۰۷۱۸:۲۱:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
حالا خوبه چهارتا هواپیما وارد شده، زمان معجزه هزاره محترم تو احیانا خیلی دلواپیس تر بودی!
ناشناس۱۴۶۱۲۶۱۴:۰۷:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
برند جهانی و اخوندی؟!!!! دولت که رای اورده.... کی به کیه؟
رضا۱۴۶۱۲۷۱۴:۱۱:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
راه حل پیشنهادی این عزیز نگارنده خرید مجدد هواپیماهای کهنه است.من نگرانم ایشان با این همه نبوغ توسط دزدان ربوده شوند.برادر من هفته قبل در نمایشگاه دبی صدها هواپیما توسط کشورهای مختلف دنیا خریداری شدند ایا همه انها بی عقل بودند که سراغ هواپیماهای سال دار با قیمت کمتر نرفتند؟نه عزیز برای صنعت هوایی خود استراتژی دارند و می دانند از کجا می خواهند به کجا برسند در ضمن محدودیت خرید شامل هواپیماهای ۵ ساله هم می شود.بهتر است داستان خرید چند هواپیمای ۱۵ ساله ایرباس ۳۴۰ توسط ماهان را در دوسال قبل به باد اوریدکه منجر به تحریم چند شرکت و فرد شد
علي۱۴۶۱۲۹۱۴:۲۴:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
اقاي عزيز نويسنده، هواپيما ي ايرباس يا بويينگ چه نو چه زير ٥ يا ده سالش مجوز OFAC رو لازم داره. وگرنه از ٣٠ سال پيش كشور پر از هواپيماي زير پنج سال بود...
ناشناس۱۴۶۱۳۸۱۴:۴۹:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
آقای روحانی برای ریاست جمهوری به اندازه کافی شجاع نیستن.
ناشناس۱۴۶۱۳۹۱۴:۵۰:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۶
خبر شکست ایران در جلب فاینانس خرید هواپیمارا نویسنده با لحنی پیروز مندانه طرح کرده برای امثال من که دلخوشی از دولت روحانی نداریم این خبر را ضربه ای به کشور خود تلقی میکنیم که جای شادمانی ندارد .
ناشناس۱۴۶۱۴۲۱۴:۵۷:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
امان از دست گلابی های برجامی!
ناشناس۱۴۶۱۴۳۱۵:۰۲:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
بغیر از خبر گزاری مهر منبع دیگری برای این خبر پیدا نکردم AIR BUS خودش سایت خبری دارد که در آن این خبر وجود ندارد . با توجه به اینکه خبر حراج هواپیمای سفارش ایران خبر کوچکی نیست .
محسن۱۴۶۱۴۹۱۵:۲۵:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
لحن نویسنده به گونه ای بود که بنده احساس کردم که نویسنده از اینکه برای کشور ما مشکل پیش آمده خوشحال است نه اینکه منتقل کننده خبر رویداد بدی برای کشور است خواهشمند است دشمنی با دولت را کنار بگذارید ؛ موفقیت این دولت ، موفقیت نظام جمهوری اسلامی و همگی ما است ؛ فرقی نمی کند که به کدام جناح تعلق داریم
سعید۱۴۶۱۵۶۱۵:۳۴:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
حالا سایت های مخالف دولتهای خریدار این هواپیماها می توانند اتقاد کنند که هواپیمای دسته دوم خرید شده است
ناشناس۱۴۶۱۵۷۱۵:۳۶:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
این که تو دنیا هیچکس حاضر نیست با ما کار کنه، اینکه به اندازه پول 4 تا هواپیما تو دنیا اعتبار نداریم، اینکه تا اسم ایران و ایرانی میاد همه یاد تحریم میفتن و ... خوشحالی کردن داره؟
ناشناس۱۴۶۱۶۲۱۵:۴۹:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
شما خوبید با کاسبان تحریم
معلم۱۴۶۱۶۵۱۵:۵۵:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
تبریک به کیهان!
ناشناس۱۴۶۷۱۹۱۴:۰۲:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۷
اگر دستداران واقعی ایران و ملت از سر دلسوزی هشدار می دهند ، هشدار داده اند چند صد بار به این دولت گفته شد آزموده را آزمودن خطاست اما متاسفانه برای رای آوردن گوششان بدهکار نیست کیهان و دلسوزان کشور همیشه متهم هستند متهم چه برد باشد و چه شکست
ناشناس۱۴۶۱۶۸۱۶:۱۱:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۶
خب اگه هواپیمای دسته دوم هم میخرید شما همینو میکردی تو بوق و کرنا
ناشناس۱۴۷۷۷۷۰۷:۵۰:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۹
درست مثل شما که حاضر نیستید بپذیرید انتخابتان اشتباه بوده.
محمد قاسمی۱۴۶۱۷۲۱۶:۳۱:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۶
برند جهانی؟؟ شوخی بود ناتوان از ساخت یک بیمارستان
ناشناس۱۴۶۱۸۰۱۶:۵۰:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
هرچند من دل خوشی از دولت ندارم ولی حاضرم در صورت فروش اوراق مشارکت برای خرید هواپیما سپرده هرچند اندک ارزی خود را برای کمک به خرید هواپیما بدهم .
ناشناس۱۴۶۱۹۴۱۷:۲۴:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
روحانی برادر احمدینژاد است. مملکت سیاستمدار میخاد آقا
ناشناس۱۴۶۱۹۶۱۷:۲۷:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
ولابد حالا این خبر باعث ذوق زدگی مخالفان دولت دوازدهم شده !!
ناشناس۱۴۶۲۰۰۱۷:۳۸:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
از همه مهمتر غیبت آقای مسکن اجتماعی در شهرهای زلزله زده بود که اصلا قابل توجیه نیست. جالبه که الان یک دولت و خورده ای از زمان وزارت ایشون گذشته و حتی دو تا آجر مسکن اجتماعی رو روی هم نگذاشته.
ناشناس۱۴۶۲۱۸۱۸:۱۶:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
همون سه هواپیما کافیه .حداقل مسولین بدون استرس سفرکنند وسخنرانی کنند..ما مردم که هنوز پرایدها را داریم
وحید۱۴۶۲۴۴۱۸:۴۴:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
هنوز فراموش نکرده ایم که دوستان دلواپس چه هجمه ای بر علیه دولت انجام دادند، به چه دلیل ؟ به این دلیل که یک فروند هواپیما را که سفارش یک شرکت هواپیمایی دیگر بود را خریداری کردند. عجیب است که پیشنهاد خرید هواپیمای دست دوم می دهید!! آنوقت احتمالا خود شما اولین نفری بودید که با انتقادهای بی شمار به استقبال دولت می رفتید.
عدالت۱۴۶۲۶۹۱۹:۴۰:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
آقای آخوندی وزیردولت تدبیر در کدام زمینه موفق بوده که این دومش باشد حرفهای آخوندی بیشتر به ارباب وعده ها شباهت دارد نمونه اش مسکن اجتماعی است که بعد از چند سال هنوز روی کاغذ مانده است
ناشناس۱۴۶۳۰۴۲۰:۴۵:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
ننگ بر فرانسه
ناشناس۱۴۶۶۸۰۱۳:۱۱:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۲۷
نمیدانم شماها بااین ننگ ومرگ چی برای مملکت مظلوم بدست اوردید شمارو بخدا دست از این مرگ و ننگ بردارید میبینید که نتیجه اش به خودمان برمیگرد
ناشناس۱۴۶۳۰۸۲۰:۵۰:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۶
فردا دروغگویی شما ثابت خواهد شد!
ناشناس۱۴۶۳۲۷۲۱:۰۴:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
دیگر چه اتفاق دیگری باید بیافتد تا به ما ثابت شود ایشان در حد و اندازه این وزارتخانه نیست.
ناشناس۱۴۶۳۳۴۲۱:۱۱:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
شانس دولت مردمی ترامپ سر کار آمد
ناشناس۱۴۶۳۳۵۲۱:۱۱:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
نتیجه درگیری با آمریکا همین است متاسفانه یک عده ایی خودشان را بخواب زده اند
ناشناس۱۴۶۳۴۷۲۱:۱۸:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
این غلط بودن تز اصولگراها را ثابت می کند. دنیا یک طرف آمریکا یک طرف
ناشناس۱۴۷۷۸۰۰۷:۵۳:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲۹
و ثابت می کند مرغ شما یک پا بیستر ندارد دوست بودن با امریکا و دیدن دم کدخدا امریکا و ندیدن بدعهدی هایش.
ناشناس۱۴۶۳۵۷۲۱:۵۷:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
نتیجه کاغذ پاره بودن قطعنامه و درماندگی امریکا و بی اثر بودن تحریمها
ناشناس۱۴۶۳۵۹۲۲:۰۵:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
چند پرسش: خدا وکیلی این گناه بر گردن دولت است؟ شما که از اساتس با برجام مشکل دارید، چرا اکنون نگران اجرا نشدن برجام هستید؟ چرا از موفقیت ترامپ در ناکام گذاشتن خرید هواپیما برای رفاه مردم خوشحال هستید؟
ناشناس۱۴۶۳۸۸۲۳:۰۲:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۲۶
فکر می کنم شما خیلی خوشحالید اینجوری شد
ناشناس۱۴۶۳۹۱۲۳:۰۶:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
ملت ایران که روزی اولین هواپیمای 747 را تحویل گرفته مگر استحقاق هواپیمای دست اول را ندارد. تا کی دست دوم. این اقای نویسنده هم ان موقع که اقایان با آقای زنجانی تحریم ها را داشتند در می زدند کجا بودند!!
ناشناس۱۴۷۰۲۸۲۱:۰۸:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
این چه طرز تفکریه؟! ملت ایران استحقاق هواپیمای نو دارد! این جمله واقعا یعنی چی؟!! ملت ایران اگر استحقاق دارد برود هواپیما بسازد. کل کشور چهار پنج دهه است که به مفت خوری عادت کرده. از مدیران سطح بالا تا کارمند و کارگر همه از پول نفت مفت ارتزاق می کنن بدون اندکی زحمت کشی و بازدهی. دنیا داره عوض می شه عزیز! دهه های اینده بسیار سخت خواهد بود.
نجی۱۴۶۴۱۸۰۰:۳۴:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۷
ولی یکی این قضیه خوب براش رای آوری کرد و دیگری هم زنده کردن دریاچه ارومیه.
موسوی۱۴۶۴۲۵۰۰:۵۵:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۷
من موندم با این همه شاهکار از این آقا هم استیضاحش رای نمی آره هم دوباره رای اعنماد می گیره !!
ناشناس۱۴۶۴۵۶۰۶:۵۴:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۷
نظر کسانی که می گفتند نخرید خودمان می سازیم تامین شد بفرمایید بسازید
ناشناس۱۴۶۴۷۵۰۸:۰۷:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲۷
دولت نتوانست فاینانسور بیابد/ایرباس هواپیماهای ایران را حراج کرد یک دست مریزاد؟!!!!!!!! برای اقای روحانی بایت انتخاب مجدد قاتل زائران رضوی برای مقاوم وزارت و یک دست مریزاد؟!!!!!!!! برای تمام نمایندگانی که به این اقا رای اعتماد دادن یک دست مریزاد؟!!! هم به تمام کسانی که احساساتی انتخاب کردن.علی برکت الله
ناشناس۱۴۶۵۴۸۰۹:۵۱:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۲۷
عجب توصیه جالبی بود. به جای هواپیمای نو، هواپیمای کهنه با قیمت بالاتر از دلال بخریم
ناشناس۱۴۶۵۵۹۱۰:۱۰:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۲۷
در هر صورت اینها مشکلاتی است که دولت احمدی نژاد مسبب اون بوده.الان ناراحتی شما از کیه؟ از مسبب اصلی این تحریمها یا از اونهایی که تلاش میکنند این گره کور رو در حمل و نقل هوایی ایران باز کنند؟
صادق۱۴۶۶۱۹۱۱:۴۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۷
متاسفانه عده ای مثل این سایت بست نشستن تا به هر روش دولت تخریب کنند حتی با دروغ ... میگن همین هم پرید.... این حرف های پوپولیستی را تحصیل کرده ها نباید بزنند..... شما این ۹ فروند هواپیمای نو که بعد ۴۰ سال تحویل شده را ندیدید؟؟؟ جهت اطلاع تعداد سفارشی که به نام یک کشور ثبت میشود یک عدد اسمی است. اگر سفارش دهنده نتواند تامین مالی کند لغو میشه نه اینکه به نام کشور دیگری تغییر کند! اینکه میگن رجیستر ایران از روی بدنه هواپیما پاک کردن بی معنیه اونا طبق برنامه هواپیما هاشون تولید میکنن و آخر کار رجیستر را روی بدنه حک میکنند دلیلی نداره جلوتر این کار بکنند. گفتن متاسفانه پول این ۹ فروند دیگر قابل بازگشت نیست! آقا هواپیماشو تحویل گرفتی داره تو ایران میپره پول چی برگردونند؟! گفتن با این پول ها میشد هواپیمای با سن ۵ سال بخرند این همه هم زحمت نداشت! نیازی به مجوز آمریکا هم نداشت! اگر میشد که ۴۰ سال هواپیمای ۲۰ ساله نمیخریدند قانون آمریکا میگه خرید هواپیمای بالای ۱۵ سال بلامانع است
ناشناس۱۴۶۶۷۶۱۳:۰۹:۱۴ ۱۳۹۶/۸/۲۷
اگه تو این بیست سالی که تحریم هوایی شدیم انرژیمون رو روی تولید هواپیما گذاشته بودیم نه خرید هواپیما، الان لااقل مثل امبرایر برزیل میتونستیم هواپیمای 100 نفره بسازیم. ما در اواخر دهه شصت موشک کاتیوشا رو ساختیم و اکنون داریم موشک ماهواره بر می سازیم، چرا نباید این تجربه به بقیه صنایع هم برسه؟ جز اینه که یک مشت مدیر خسته و ... مثل عباس عشق ایرباس در این بیست ساله دارن مدیریت میکنن؟
ناشناس۱۴۶۶۷۹۱۳:۱۱:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
دولت تكذيب كرد. چشم اقاي توكلي روشن
زیر بنا۱۴۶۷۲۰۱۴:۰۲:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
این مشکلات ربطی به این دولت و اون دولت نداره،مشکل از کل سیستم هست که هنوز نتوانسته روابط بازرگانی با دنیا برقرار کنه.ما در این کشور با مشکلات زیربنایی بسیار بزرگی دست به گریبان هستیم از تامین آب گرفته تا برق و مسکن کشاورزی و خیلی موارد اساسی دیگر انوقت حرف از فرستادن ماهواره و حمایت از هزاران کشور خارجی داریم و به دنبال صانیعی هستیم که درجه اولویت اون برای ما حیاتی نیست.برای مثال میتوانستیم بجای نبروگاه اتمی از نیروی خورشیدی استفاده کنیم هم کم هزینه بود هم قابل دسترس و هم اینقدر هزینه سیاسی و مالی برایمان نداشت.
ناشناس۱۴۷۶۱۶۲۱:۵۱:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۸
آقای خوشحال! این خبر اگه حقیقت داشت الان تیتر اول بی بی سی و صدای آمریکا بود!!!
ناشناس۱۴۷۷۸۲۰۷:۵۵:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۹
چرا نظرات انتقادی علیه دولت رو منتشر نمی کنید؟می ترسید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین