مسکن مهر و زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه

گروه اجتماعی الف،   3960823284 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته پس از زلزله مهیب در استان کرمانشاه، تصاویر و فیلم هایی از وضعیت واحدهای طرح مسکن مهر در فضای مجازی منتشر شد که موجب طرح سوالاتی درباره میزان استحکام و پایداری چنین خانه هایی شد.

مسکن مهر و زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه

یکی از تصاویری که در اکثر کانال ها و سایت های خبری برای کیفیت بد خانه های مسکن مهر به آن استناد می شد نمایی متفاوت از تخریب واحدهای مسکونی در سرپل ذهاب بود. واحدهای مسکونی شخصی(سمت راست تصویر) در برابر زلزله مقاومت کرده اند. واحدهای مسکونی مسکن مهر(سمت چپ تصویر) تخریب شده اند!

همچنین فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد واحدهای مسکن مهر آسیب جدی دیده اند و نتوانسته اند در برابر زلزله مقاومت کنند.

 بعد از این اتفاقات معاون اول رئیس جمهور به این موضوع ورود کرد و خواستاری تحقیق در این باره شد. اسحاق جهانگیری صبح دیروز در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند را بررسی کند.

در این راستا حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای نیز درخصوص میزان خسارات زلزله استان کرمانشاه، اظهار داشت: رئیس مجلس شورای اسلامی دستور دادند تا کمیسیون عمران و اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بحث زلزله غرب کشور ورود کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: بعد از بازدید درصورت احراز تخلف سازندگان مسکن مهر حادثه دیده در زلزله استان کرمانشاه قطعا در جایگاه نظارتی متخلفین را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

مخالفان استحکام واحدهای مسکن مهر چه می گویند؟

اما برخی از سایت های نزدیک به دولت در این باره معتقد بودند « مسکن مهر در اولین امتحان، نمره ردی خود را در کارنامه اش ثبت کرد. تصاویری که از ... از مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب منتشر شده،تصاویر دلخراشی است.مسکن مهر که ساکنانش تمام پس اندازشان را به امیدخانه دار شدن و تحمل سختی ها صرف این پروژه کردند،حالا نگرانی ها را درباره سرنوشت سایر واحدهای مسکونی این پروژه در سراسر کشور افزایش داده است. تخریب مسکن مهر در حالی اتفاق افتاده است که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اسفند ماه سال گذشته تاکید کرده بود که 120 هزار میلیارد تومان برای طرح مسکن مهر در کشور هزینه شده است. اگر تا دیروز منتقدان مسکن مهر از تبعات اقتصادی اجرای این طرح سخن می گفتند و مشکلات اجتماعی آتی را مورد استناد قرار می‌دادند، امروز امنیت اندک این واحدهای مسکونی و استاندارد نبودنشان تبعات جانی برای ساکنان را به رخ می کشد.»

یکی از روزنامه های اقتصادی نیز در گزارش در این باره نوشت: انتشار برخی تصاویر نشان می دهد که در یک خیابان به فاصله چند ده متر- به ویژه در سرپل ذهاب- برخی ساختمان های حتی قدیمی شخصی ساز در کنار ساختمان های تازه احداث شده مسکن مهر کاملا سالم مانده و حتی شیشه هایشان نیز نشکسته در حالی که دیوارهای چهار طرف ساختمان های مسکن مهر به طور کامل فروریخته و این ساختمان ها با فرو ریختن کامل فاصله چندانی ندارند.

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفت:«هیچ دقتی در کار نظارت بر ساخت» ساختمانهای مسکن مهر صورت نگرفته و «اغلب مقررات ساختمانی در آنها رعایت نشده است» بیت اللهی در ادامه گفت: مقاوم سازی پروژه های مسکن مهر اکنون به چالشی برای وزارت مسکن تبدیل شده است.

او همچنین گفته که اگر زلزله‌ای با این مقیاس در اطراف کلانشهرها و مناطق با تراکم جمعیت بالا رخ بدهد، میزان تلفات بسیار بیشتر خواهد بود.

بیت اللهی در ادامه افزود: واحدهای مسکن مهر کرمانشاه بر روی گسل قرار نداشته و علت تخریب جدی، پایین بودن مقاومت این ساختمان است.

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:« در زلزله اخیر بجنورد هم شاهد تخریب جدی واحدهای مسکن مهر بودیم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد که مسکن مهر این منطقه هم در برابر زلزله مقاوم نیست».

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران نیز با تأکید بر اینکه این سازمان در جریان چگونگی ساخت واحدهای مسکن مهر نبوده و نیست، گفت: برای ساخت مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد.

حسن قربانخانی در پاسخ به پرسشی درباره تخریب بعضی واحدهای مسکن مهر در زلزله اخیر کرمانشاه، گفت: نمی‌توان به صورت کلی در خصوص واحدهای مسکن مهر اظهارنظر کرد. شاید برخی از واحدهای مسکن مهر در یک منطقه‌ای با کیفیت خوب و در یک نقطه دیگری با کیفیت پایینی ساخته شده باشد.

وی افزود: به هر حال از زمان ساخت واحدهای مسکن مهر هیچ ارجاع‌کاری از سوی سازندگان برای نظارت و معرفی مهندس ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی به آنها و پروژه‌های مسکن مهر صورت نگرفته است.

محمدرضا حبیبی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی کرمانشاه نیز امروز به روزنامه دولت گفته است که در پروژه مسکن مهر «هزینه ساخت از متری ۶۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت که همین کاهش قطعاً منجر به کاهش کیفیت و استفاده از مصالح با استانداردهای پایین‌تر در مسکن مهر سراسر کشور شد».

این عضو هیئت مدیره نظام مهندسی کرمانشاه می گوید: زمان شروع ساخت مسکن مهر در جلسه‌ای که در کرمانشاه با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت برگزار شد علی نیکزاد در آن جلسه اعلام کرد بخاطر کاهش هزینه‌های مسکن مهر مجریان ذی صلاح در تمام کشور از این پروژه‌ها حذف می‌شوند. در حالی که مجری ذی‌صلاح یکی از کنترل‌کننده‌های اصلی و نماینده دائم کارفرما در ساختمان‌سازی است.

موافقان مقاوم بودن واحدهای مسکن مهر چه می گویند؟

اما در مقابل عده ای نیز بودند که از طرح مسکن مهر و مقاوم بودن واحدهای آن دفاع کردند.

به عنوان مثال مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه تنها دیواره‌های بیرونی مسکن مهر تخریب شده‌اند. مسعود شریفی اظهار داشت: تنها دیواره‌های بیرونی مسکن مهر تخریب شده است و براساس عکس‌های موجود بیشترین خسارت‌ها مربوط به منازل ساخت خود مردم بوده است. وی در ارتباط با عکس‌های مشاهده شده از وضعیت خرابی‌ مسکن مهر سر پل ذهاب بیان کرد:‌ ما در این شهرستان دو پروژه ۵۰۰ واحدی و ۲۵۰ واحدی مسکن مهر داریم که پروژه اول با توجه به قرار گرفتن آن بر روی گسل آسیب جدی دیده‌اند و این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت مسکن مهر نبوده بلکه تمام ساختمان‌ها و سازه‌های آن منطقه حتی اداره راه و شهرسازی این شهرستان که ساختمانی یک طبقه است آسیب دیده‌اند.

 از سوی دیگر عبدالرضا غفوری، مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی کرمانشاه نیز درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله بیش از 7 ریشتری اخیر گفت:  تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر 2 نفر اعلام شده است. وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله تمام واحدهای مسکن مهر تخلیه شدند، اظهار داشت: خوشبختانه در این واحدها و مجتمع‌های مسکن مهر شاهد ریزش به این معنا که سقف بر روی ساختنمان آوار شود، نبودیم.

کاربری نیز در فضای مجازی نوشته بود:« کاری به دولتها نداره چه خاتمی(بم) باشه چه احمدی نژاد(آذربایجان) چه روحانی(کرمانشاه)، مملکت ما در برابر زلزله اصلا آمادگی نداره. مسکن مهر اگر در دولتی غیر از احمدی نژاد هم بود بهتر از این نمی شد. این مشکلات اساسی مملکت رو با سیاسی بازی، لوث نکنیم تا بلکه بشه کاری کرد».

کاربری دیگری نیز در ابن باره نوشته بود: « ... به عنوان یه سابقاً مهندس عمران عرض می کنم که خیلی از عکس هایی که از مسکن مهرها منتشر میشه نشون میده اتفاقا کیفیت ساخت سازه ای شون به نظر بد نیست که تونسته مقابل چنین زلزله ای دوام بیاره...».

چه باید کرد؟

به نظر می رسد ارزیابی از پروژه های مسکن مهر به خصوص در مناطق زلزله خیز کشور ضروری باشد. در این راستا عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما نیز در یادداشتی تلگرامی خواستار این شد که  یک تیم مهندسی مجرب از سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن در همان ساعات و روزهای اولیه و قبل از از بین رفتن آثار ضعف مهندسی با بررسی دقیق، اشکالات مهم نحوه اجرای سازه ها را جمع بندی کنند تا در آینده مورد استفاده و توجه جدی قرار گیرد.

ضرغامی در مطلب منتشر شده در کانال شخصی خود نوشته بود: «تصاویر اولیه ... که از برخی ساختمان های تخریب شده در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد که در برخی از آنها ، در عین نوساز بودنشان اصول مهندسی رعایت نشده است. این ضعف کلی که ناشی از بی توجهی به ضرائب مطمئن ایمنی در محاسبات ، به ویژه در ستون ها بر می گردد ، اگر با غفلت از اجرای بادبندهای مطمئن در قاب های اسکلت همراه شود ناپایداری قابل توجهی را در سازه ایجاد می‌کند».

او به زلزله بم نیز اشاره می کند و می نویسد: « در برخی از ساختمان های ویران شده در زلزله بم مشاهده شده بود که حتی صفحات زیرین ستون (Base plate) هل فاقد اتصال لازم از دو طرف بوده است!! این خطا یعنی اینکه مقاومت ساختمان در مقابل نیروی افقی صفر است و چون به سرعت پوشش مصالح روی آن را می گیرد و همچنین سنگینی خود سازه پایداری موقت را ایجاد می کند ، معمولاً دیده نمی شود».

در نهایت باید گفت لازم است نهادهای مسئول(مانند قوه قضائیه و سازمان بازرسی ) فارغ از مسائل سیاسی و جناحی ارزیابی دقیق و همه جانبه ای درباره این موضوع داشته باشند تا در صورت لزوم راهکارهای مناسب برای بازسازی این واحدها و یا کلا کنار گذاشتن آنها تدارک دیده شود. فراموش نکنیم اکثریت افرادی که در واحدهای مسکن مهر زندگی می کنند از اقشار متوسط و البته ضعیف جامعه هستند که لزوم توجه و حمایت از آنها بیش از پیش لازم و ضروری می باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۰۷۵۱۶:۱۶:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اینجا ایران است ! ایران !!!
ناشناس۱۴۴۰۷۸۱۶:۱۹:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
دروغ است براى تخريب اقاى دكتر
ناشناس۱۴۴۰۷۹۱۶:۲۰:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
.. ساختمان تمام بیمارستان های کشور با عمر زیر 40 سال ( 39 - 38 - 37 - 36 سال به پائین ) باید در اسرع وقت تخریب و جهت ساخت مجدد ، از پیمانکار خارجی استفاده گردد .
ناشناس۱۴۴۰۸۶۱۶:۲۳:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
غش در مسکن مهر
ناشناس۱۴۴۰۹۶۱۶:۳۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
ساختمان هایی که فقط از نما میریزند این نحوه ساخت و ساز باید در آمریکا و کانادا آموزش داده شود
ناشناس۱۴۴۴۵۸۰۷:۳۳:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اگه با ژاپن قهر نیستید و مشکل ندارید برید ازشون اصولشونو یاد بگیرید که توی اون زلزله های شدید خانه هاشون خراب نمیشه.
ناشناس۱۴۴۸۳۹۱۴:۱۰:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
ولی کلی تلفات جانی دارن
ناشناس۱۴۴۰۹۹۱۶:۳۹:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
علی نیکزاد جواب دهد
ناشناس۱۴۴۲۸۵۲۱:۴۵:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مسکن مهر این شهر سر پل ذهاب کار بنیاد مسکن بوده است
رضا۱۴۴۷۲۲۱۲:۳۴:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
این مسکن ها در دولت روحانی افتتاح شده پس ظریفکاریشکار همینابوده .بعد میندازن گردن دولت قبل مثل همهیکارهاشون
ناشناس۱۴۴۱۰۲۱۶:۴۲:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
این زلزله توی تهران میومد ؛ 2 میلیون 350 هزار نفر کشته میداد
ناشناس۱۴۴۳۷۳۲۳:۳۷:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
۲ میلیون ۳۸۵ هزار و ۲۶۴ نفر ...
؟؟!!؟؟۱۴۴۱۰۸۱۶:۴۹:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بیشتر شبیه ساختمون گلوله خورده و جنگ زده است تا ساختمون زلزله زده ! چه چیزایی باید توی ایران ببینیم !!!!
ناشناس۱۴۴۱۰۹۱۶:۵۲:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
از مهندسین سازنده ، باز خواست شود ، آیا برای خانواده خودشان هم اینگونه خانه می سازند ؟ مسئولین اعم از شهرداری و دیگر نهادهای مربوطه تا مهندس ناظر و ... همه باید جواب دهند ، اینجا بخاطر زد و بند نجات می یابید فردای قیامت - اگر معتقد باشید - چه خواهید گفت ؟ سکوت من شهروند هم زیر سوال است ، همه منتظر پاسخند .
ناشناس۱۴۴۱۱۲۱۷:۰۰:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
ما ایرانی ها کلا جوگیر و احساساتی هستیم ! الان همه دارن میگن ما کمک میکنیم و هستیم و تا آخرین لحظه در کنارتان هستیم 2 روز دیگه هیچکس اصلا نمیگه یه همچین زلزله ای اتفاق افتاده و یه عده نیاز به کمک دارن درست مثل پلاسکو
ناشناس۱۴۴۱۱۴۱۷:۰۳:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
لطفا یک سری به مسکن مهر پردیس رودهن فاز ۵ بزنید که هنوز تحویل نشده ترک برداشته است
زلزله زده۱۴۴۱۲۰۱۷:۱۵:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۲۳
یه بودجه حسابی باید برای کرمانشاه در نظر گرفته شود و کسی هم نباید اعتراض کنه
ناشناس۱۴۴۱۲۴۱۷:۲۰:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
سازمان نظام مهندسی در ایران باید در اسرع وقت تعطیل شود
امیر۱۴۴۶۳۶۱۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۴
سازمان نظام مهندسی دخالتی در طرح مسکن مهر نداشت
ناشناس۱۴۵۹۵۳۰۱:۵۳:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۲۶
هردم از این باغ بری میرسد
ناظر سازمان نظام مهندسی۱۴۵۱۵۷۲۰:۱۸:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
سازمان نظام مهندسی دور از ماجرای مسکن مهر قرارگرفته شده است. لطفا زود قضاوت نکنید. سازه های پایداری که کنار سازه های مسکن مهر سرپا باقی ماندن نتیجه نظارت سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه است. به هر حال هر ارگانی دارای کاستی است ولی عدم حضور ناظر بالای سر پروژه های مسکن مهر به طور حتم خطر جبران ناپذیریست.
مهندس عمران۱۴۴۱۳۰۱۷:۳۳:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
در تصاویر سازه اسکلت بتنی کمتر آسیب دیده است اما در قسمت های الحاقی در دیوار های جداکننده و نما به علت فقدان یک آیین نامه محکم و دستورالعل اجرایی و نبود دتایل واضح و مشخص در مباحث مقررات ملی که عمدتا کپی ناقص از آیین نامه های امریکا و کاندا است شاهد این چنین صحنه های دلخراشی هستیم (در قسمت های مختلف آیین نامه در بحث اتصالات فقط با ذکر یک عبارت -به صورت مناسب متصل شود-از قضیه گذشته است )در هر صورت این سیستم ضعیف و لابی های نظام مهندسی ها که فقط به فکر منافع هییت مدیره و پر کردن سهمیه های ایشان و در نتیجه کمبود نظارت آنها و بیکاری قشر بزرگی از مهندسان متاهد و کاربلد و ویرانی خانه های مردم است چیز دیگری در بر ندارد چشم پوشی نکنید و منتشر و پیگیری فرمایید
سیامک۱۴۴۱۳۱۱۷:۳۴:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مسکن مهر تو این موقعت شد سرپوشانی بر ضعف دولت! امروز هم که مشخص شد کلا 2 نفر از فوتی‌ها در مسکن مهر بودن نمیدونم این دولت تا کی میخواد اشتباهات خودشو بندازه گردن دولت قبله قبل!؟!؟ ساختمان پلاسکو چی شد؟ ماهی نیست کسبه اونجا جلوی ویرانه ساختمان تجمع کنند و وعده‌های دولت رو طلب نکنند!؟ در ضمن این حوادث نشون داد در بحران‌های جدی تر مثل جنگ یا زلزله احتمالی تهران باید باید مردم اینترنت رو از دسترس خارج کنند چون مردم قربانی شایعات و سیاسی‌کاری میشن
ناشناس۱۴۴۳۲۳۲۲:۲۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شاید 2 نفر از ساکنان داخل ساختمان کشته شدند اما چه کسی باور می کند که این حجم عظیم از مصالح سقوط کند وبر سر رهگذران نریخته باشد ! لطفا کار جناب دکترجانتان را ماست مالی نکنید اتفاقا روحانی وجهانگیری از کسانی بودند که از ابتدا عدم ایمنی مسکن مهر را گوشزد کردند اما ادامه این طرح با هیاهوی حامیان دکتر .. بر دولت او تحمیل شد !
ناشناس۱۴۴۱۳۲۱۷:۳۵:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مسکن مهر در زلزله هفت و نیم ریشتری فقط دو کشته داده, انقدر سیاه نمایی نکنید
ناشناس۱۴۴۳۲۹۲۲:۳۱:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
رهگذرا چه ؟! یعنی اگر این زلزله در ساعات روز اتفاق می افتاد این دیوارها که سقوط کرده اند به مردمی که در کوچه وخیابان در حال تردد بودند آسیبی نمی رساند ؟ یعنی آنوقت هم فقط 2 نفر کشته می شدند ؟!
وطنم ایران۱۴۴۱۳۳۱۷:۳۶:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
برخلاف هوچی گریها ، مسکن مهر فرشته نجات شد مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه: مسکن مهر سر پل ذهاب و کرمانشاه 2 نفر فوتی داشت
آراز۱۴۴۶۰۰۱۰:۳۹:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
خوب دروغ میگه
ناشناس۱۴۴۱۴۱۱۷:۴۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
برخی‌ می‌گویند که نباید بی‌ انصاف بود و مسکن مهر، هیچ کدام خراب نشدند و فقط دیوارها پایین آمده و زلزله‌ شدید بوده پس بد هم ساخته نشده. این افراد توجه ندارند که اینها برج بوده و موقعی میتوان گفت که خوب ساخته شده‌اند که مثلأ در شهر سر پًل ذهاب همه یا ۹۰ درصد خانه‌های قدیمی‌ فرو ریخته باشند ولی‌ مسکن مهر فقط اسکلت باقی‌ مانده باشد ، نه اینکه تقریبا ٔبر عکس است ، یعنی‌ در آن شهر، بیشترین تخریب از مسکن مهر است که شاید عمر آنها به ۴ سال نمیرسد! یعنی‌ اوج بی‌ دانشی و تقلب ساختمانی. اصولا آنچه در عکسها دیدیه میشود، بیشتر ساختمانهای جدید چند سال گذشته به خطر فساد و...، هر چند ظاهر خوب دارند ولی‌ تماماً نما ، پنجره ها، دیوارهای خارجی‌ ودخلی و... با یک تکان فرو ریختند. البته زلزله‌ قوی بوده ولی‌ توجه نمی‌شود که کانون زلزله‌ در دور دست و ۷۰ کیلومتری بوده. ببینید که در شهرهای عراق حتی یک دهم شهرها و روستاهای ایران ، چنین خساراتی به بار نیامده . خلاصه اینکه فرهنگ توجیه، از زیر بار فرار کردن نهادینه شده. تا انتقاد شود می‌گویند مگر فلان جا یا کشور این مسائل را ندارند. بله در همه جای دنیا مسئله وجود دارد، زلزله‌ و بالای تابیی وجود دارد،مشکلات اقتصادی وجود دارد، فساد و تبیعیض، رشوه و مسائل فرهنگی و جنایت وجود دارد، ولی‌ مهم درصد و میزان آن است. اگر در ایران ۸۰ درصد است، ولی‌ در آن کشورها زیر ۱۰ درصد است. ما انتظار نداریم که فوری( 20,30 سال از نظر این مدیران زمان طولانی‌ نیست و ..) به زیر ده درصد برسیم ولی‌ حداقل به ۵۰ درصد باید میرسیدیم ولی‌ به نظر می‌رسد درین همه سال و حالا، نه تنها کاهش نیافته بلکه داریم به رکورد بالای ۹۰ درصد مشکلات میرسیم!
ناشناس۱۴۴۱۴۴۱۷:۴۵:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اگر سازندگان کم فروشی می کنند و این درد مشترک همه دولتها است، کسی حق ندارد یک طرح خوب که خیلی از مردم را صاحب خانه کرد را به باد استحضا بگیرد.
ناشناس۱۴۴۲۸۴۲۱:۴۴:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
عزیز جان!!!!!! استهزا نه استحضا!!!!!!!!
ناشناس۱۴۴۳۳۳۲۲:۳۳:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
عزیز چرا ناراحتی یکی از این طرح های خوب را بخر ودر آن زندگی کن .
بهروز۱۴۴۱۴۷۱۷:۵۱:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
برادر عزیز مرکز زلزله قدرتش 7.3 ریشتر بوده نه سر پل ذهاب ! ساختمانهای مسکن مهر سر پل ذهاب با قدرت 4.7 دهم ریشتر خراب شده اند ثانیا درست در کنار مسکن مهر ساختمان شخصی ساز سالم است زلزله با هر قدرتی هم که آمده باشد نباید تفاوت فاحش تخریب بین دو واحد نوساز اینقدر باشد!
ناشناس۱۴۴۴۴۷۰۵:۵۳:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مرگز زلزله کجا بوده است؟؟ راستی بیمارستانی که همین فروردین ماه توسط این دولت افتتاح شد و الان کلا خراب شده است روی گسل بوده است و مرکز زلزله؟؟ این ساختمانها که ما می بینیم کشته نداشته اند اما در همین سرپل ذهاب بیش از 200 نفر کشته شده اند آن وقت شما می فرمایید مرکز زلزله نبوده است؟؟ راستی که در این کشور اگر هیچ کاری نکنی و شعار آزادی بدهی ارج و قرب و عزتت بیشتر است اما اگر کار بکنی همه می خواهند خرابت کنند دستتان درد نکند که آینده دولت های آینده را رقم می زنید با این جوسازیها یعنی هر دولتی بیاید کار نمی کند و تنها ادای اپوزیسیون را در بیاورد کافی است
ناشناس۱۴۴۴۶۰۰۷:۳۶:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۴
و البته بسیاری از شخصی سازها هم ویران شدن.
ناشناس۱۴۴۱۵۴۱۸:۰۹:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بحران ؛ در مدیریتِ بحران
ناشناس۱۴۴۱۵۶۱۸:۱۲:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
فاصله این شهر با مرکز زلزله ۷۰ کیلومتر بوده. ولی‌ در ززله منجیل و رودبار،بیشتر تلفات،در منجیل اتفاق افتاد چون کانون ززله در زیر دریاچه شهر بود. ولی‌ در رودبار که ۱۵ کیلومتر با مرکز زلزله‌ فاصله داشت، میززن تخریب حتی ۲۰ درصد منجیل نبود. در بم هم کانون ززله درست در زیر شهر بود. خلاصه اینکه اگر خدای نکرده کانون این زلزله‌ یا هر زلزله‌ دیگری، در زیر این شهر یاهر شهر دیگری باشد، با این چنین ساختمان‌های به ظاهر مهندسی‌ ساز که همین سر پًل ذهاب آن را ثابت کرد، فاجعه خواهد بود. حتی آن برج‌های چند میلیاردی شمال تهران. خدا آن روز را نیاورد، که متوجه شویم، ساخت مسکن بدون نظارت و نظارت ضعف، در این ۱۵ سال اخیر، چه بالایی‌ برای کشور بوده. اسکلت فرو نمی‌ریزد، ولی‌ هر چه دیگر هست فرو میریزد. مگر اینکه شما بفرمیید که هنوز این ساختمان‌ها قبل زندگی‌ است. اصلا به همین دلیل است که میزان مجروحین این هم زیاد است. هنوز مهندسان ما نمیتوانند یک نما و پنجره و دیوار را استندرد بسازد همانطور که بعد ۳۰ سال مونتاژ پراید، هنوز برخی‌ از قطعت اصلی‌ آن و حتی ورق فولاد آن، از کره وارد میشد، و در تحریم خود شاهد بودیم.
ناشناس۱۴۴۱۵۷۱۸:۱۴:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
از نظر ... زلزله هم تقصیر احمدی نژاده !!!!!! ناجوانمردانه تاختن
ناشناس۱۴۴۱۶۴۱۸:۲۵:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
- 0 - تا 100 این ساختمان ها کاملا" ایرانی است
علی۱۴۴۱۶۶۱۸:۲۶:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
دولتی که در 5 سال حاکمیتش حتی یک مجموعه 100 واحدی مسکن از هر نوعی را برای مردم و بخصوص اقشار ضعیف جامعه نساخته است و فقط شعار مسکن داده و صنعت مسکن سازی و ساختمان را بکلی تعطیل کرده است صلاحیت اظهار نظر در مورد مسکن مهر و امثالهم را ندارد.
ناشناس۱۴۴۳۳۷۲۲:۳۸:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
این دولت قرار نبوده برای مردم گور دسته جمعی درست کند وکاری را که غیر استاندارد برای فریب مردم انجام نمی دهد مگر دولت ماقبل مجبور بود کاری را که در توانش نبود و بلای جان مردم بود انجام دهد ؟ شما فقط فکر کن اگر در ساعات اوج تردد مردم این زلزله اتفاق می افتاد آنوقت این دیوارهای فرو ریخته قرار بود کجا فرود بیایند ؟ آنوقت چند نفر کشته می شدند ؟!
ناشناس۱۴۴۴۲۹۰۲:۴۰:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
بله، چون نساخته حرف هم نمی زنه..
ایرانی۱۴۴۶۲۱۱۰:۵۸:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۴
دفاع ازعملکرددولتی که خانه های سرهم بندی شده وناایمن روغالب مردم بینوا ونیازمندکرده واقعا قابل تقدیره
ناشناس۱۴۴۱۶۷۱۸:۲۶:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
ساخت ایران !
ناشناس۱۴۴۱۷۳۱۸:۳۱:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شبیه ساختمان های ادلب سوریه شده !!!!
کمالی۱۴۴۱۸۰۱۸:۳۹:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
سوژه برا کوبیدن احمدی نژاد جور شد
ناشناس۱۴۴۱۸۳۱۸:۴۵:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خدا خودش رحم کنه به ساکنان مسکن مهر در اقصی نقاط کشور اسلامی مان ایران
ناشناس۱۴۴۴۷۵۰۷:۵۶:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
خدا به ساکنان بافت های فرسوده رحم کند فقط دو نفر از 430 نفر کشته مربوطه به مسکن مهر بودن.
ناشناس۱۴۴۲۰۱۱۹:۱۴:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۲۳
لطقا اصلاح بفرمایید قدرت زلزله در مر کز آن 7/2 ریشتر بوده و در سرپل ذهاب که محل فرو ریختن دیواره های ساختمانهای مسکن مهر شده حداکثر 3/7 ریشتر بوده به عبارت ساده تر زیر 4ریشتر بوده.
ناشناس۱۴۴۴۱۳۰۱:۱۰:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۴
فک نکنم اخه زیر ۴ ریشتر که اصلا زلزله حس نمیشه, فک نکنم زیر ۶ باشه چون اگه ۴ باشه خیلی ضعیفه, هر ریشتر ۳۰ برابر حدودا قدرت تخریب بیشتر یا کمتر داره
ناشناس۱۴۴۴۷۷۰۷:۵۷:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۴
به جای ناشناس میزدی مرکز زلزله نگاری ناشناس
ناشناس۱۴۴۵۹۴۱۰:۳۶:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
یعنی چی سر پلذهاب ۳/۷ بوده؟؟؟زلزله تا کویت و لبنان احساس شد بعد سرپل ۳/۷ بوده؟؟؟خوبه یکم فکر کنید...سازه ها عملکرد خیلی خوبی داشتن.این سازهها طبق آیین نامه باید زلزله رو تحمل کنن و اصطلاحا collapse نکنن.یعنی فرو نریزن.که همینطورم عمل کردن...آیین نامه میگه بعد از زلزله با این قدرت سازها باید تخریب بشن و مجددا از نو ساخته بشن.
ناشناس۱۴۴۲۰۳۱۹:۱۹:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
آنزمان درباره مسکن مهر و بی کیفیتی آنها هشدار داده شد اما مقامات چون ....منافع خود هستند نه در آن زمان و نه در این زمان اصلا هیچ اهمیتی به این هشدارها ندادند متاسفانه مدیر با کفایت نداریم
ناشناس۱۴۴۴۸۱۰۷:۵۷:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
چرا مدیر باکفایت اقای روحانی است که هییییییییییییییییییییییییییییچ مسکنی نساخته تا کسی نتونه براش ایراد بگیره.
مهندس عمران۱۴۴۲۱۲۱۹:۲۴:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
علت اصلی کنده شدن دیوار ساختمان در زلزله عدم به کار بردن وال پست در دیواره هاست. وال پست هم یک سری نبشی و ناودانی است که وظیفه اتصال فلزی دیوارها به سقف و ستون را بر عهده دارد. در هیچیک از مسکن مهر های کشور هم وال پست به کار نرفته است حتی در نقشه های اجرایی آن ها هم وال پست نیست. در ساختمانهای مسکونی داخل شهر هم به همین شکل . هیچ گونه اتصال فلزی بین دیوار و ساختمان وجود ندارد. در ضمن با وجود زلزله با این شدت و قرار گیری بر روی گسل عملکرد سازه ای این ساختمانها نسبتا خوب بوده است. کشور ما نیازمند بازنگری اساسی در صنعت ساخت و ساز است . متاسفانه ارزان سازی و سودجویی بلای جان این صنعت شده است. کشور ما یک کشور زلزله خیز است بهمین خاطر باید ببینیم کشورهای زلزله خیز دنیا مثل ژاپن و دیگران از چه سیستمهایی استفاده میکنند. سیستمهای فنی و اجرایی کشور ما برای 50 سال قبل کشور امریکاست البته بدون کیفیت و نظارت آنها بهمین خاطر با این شیوه همچنان باید شاهد این وضعیت باشیم
ناشناس۱۴۴۳۷۲۲۳:۳۴:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
دمت گرم مهندس خیلی جامع و زیبا و قابل فهم برای عموم توضیح دادی. مرسی
ناشناس۱۴۴۲۵۰۲۰:۳۹:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
طبق آیین نامه ایران و سایر کشورهای جهان، سازه ها به گونه ای طراحی میشن که در زلزله هایی با قدرت مختلف، سطوح عملکرد تعریف شده ای را نشان بدهند، این سطح عملکرد برای یک سازه مسکونی برای چنین زلزله ای که در صد سال اخیر بی سابقه بوده، اصطلاحا حفاظت جانی نام دارد، یعنی سازه باید به گونه ای طراحی بشه که ساکنین بتونن زنده از اون بیرون بیان ولو اینکه سازه دیگر قابل استفاده نباشد. اینطور که در این عکس ها پیدا هست، سازه ها دچار ریزش کلی ناشی از انهدام ستون ها نشدن، این نشانه خوبی هست. در این تصاویری که نشان دادید دیوار های خارجی و غیربرشی که اجزای سازه ای نیستن خراب شدن. آیین نامه ما اصلا طراحی برای این اجزا نداره! مهندس ما صرفا اجزای سازه ای یعنی تیر و ستون و غیره را طراحی میکند و برای اجزایی مثل دیوار صرفا کنترل هایی انجام میشود. این را هم میتونید از وزارت خانه مسئول تدوین آیین نامه سوال کنید که چرا آیین نامه ایران به عنوان کشوری که روی گسل های فعالی قراردارد اینقدر ساده و پیش پا افتاده است. شما نمیتونید بندازید گردن یک دولت، دولت قبلی که این آیین نامه را تدوین نکرده، این آیین نامه سالهاست که مبنای طراحی هست. بهتره واقع بین باشید، این تعداد آدم اگر در این سازه ها که لااقل سقفش رو سر مردم خراب نشده ساکن نبودن و در خانه های آجری و با طاق ضربی زندگی میکردن قربانیان بسیار بیشتر میشد.
ناشناس۱۴۴۳۰۲۲۲:۱۰:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
وقتی با این همه وسعت و زمین در کشور می شود ساختمانهایی 1 یا 2 طبقه ساخت، چرا همچنان در شهر و روستا در تلاش برای افزایش تعداد طبقات هستیم؟ آیا ساخت ساختمانهای 50 طبقه و بالاتر در کشوری زلزله خیز منطقی است؟ آیا استفاده از نمای سنگ در ساختمانهای مرتفع، صحیح است؟ آیا نبود فاصله لازم بین ساختمانهای بلند مرتبه، درست است؟ پس بهتر است از کلام خدا در قرآن بیاموزیم که عبرت گرفتن را توصیه می کند. فاعتبروا یا اولی الابصار - آیه 2 سوره حشر
افشین۱۴۴۳۷۱۲۳:۲۹:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اخبار بیست و سی چند شب پیش از ایرادات و اشکالات در سازه ها و عدم رعایت استانداردهادرساختمانهای مسکن مهر!!!!!!گزارش میداد اما کو گوش شنوا........................
ناشناس۱۴۴۴۰۲۰۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
قرار بود که مسکن های مهر مطابق استانداردهای ساختمانی ساخته شده و در زلزله های هشت ریشتری هم از جان ساکنان محافظت کنند لازم به ذکر است که مقیاس ریشتر لگاریتمی بوده و قدرت زلزله 8 ربشتری ، ده برایر 7 ریشتری است
ناشناس۱۴۴۴۰۵۰۰:۳۴:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
عجالتا آقای جهانگیری بابت اشتباهات که افاضه فرمودن معذرت خواهی کنند تا بماند بررسی های کارشناسی در مورد غل و غش پیمانکاران،،،چطور میتونند در روز روشن و در عصر رسانه،چشم در چشم مردم ،آمار غلط بدهند!!!!!
ناشناس۱۴۴۴۱۴۰۱:۱۳:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
من تعجب میکنم بیش از ۵۰ درصد خبرها از روز زلزله درباره مسکن مهره بابا اونجا آدم دیگه جایی زندگی نمیکرده به فکر کمک و اطلاع رسانی باشید یه عده رو ول کنی کار ندارن مردم دارن میمیرن به فکر سیاسی بازی ان فقط
ناشناس۱۴۴۴۲۳۰۲:۲۹:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
سرپل ذهاب که قدرت زلزله 7.3 ریشتر نبوده این بلا سر ساختمونها اومده
محمد۱۴۴۴۳۴۰۲:۵۷:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مسکن مهر یا ساختمانهایی که بساز بندازهای محترم میسازن فرقی با هم ندارن همش کار خودمون یعنی دیگه شورش در اوردیم یک کار یا پروژه ای که خودمون انجام دادیم اصولی نیست همش دولت من دولت اون میکنیم این سازنده ها مهندسها کارگرها معمارها از کره مریخ که نیومدن انها از این مملکتن و متاسفانه فراوان پس از ماست که بر ماست
ناشناس۱۴۴۴۴۳۰۴:۵۵:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
ماشاالله چیزی که در مملکت زیاد است مهندس و دکتر متخصص این امر است. به جا بود از یکی از آن کارشناسان بدون حب و بغض سیاسی درخواست می کردید تحلیلی علمی از ماجرا بنویسد. مثلا اینکه ساختمانی در مقابل زلزله ۷.۳ ریشتر فقط نمایش ریزش کند و سقف و ستون هایش پابرجا بماند نشانه تعهد سازنده است یا خیانت او؟
ناشناس۱۴۴۴۵۲۰۶:۳۳:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۲۴
..خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
ناشناس۱۴۴۴۸۳۰۷:۵۹:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
انتقاد اقای روحانی که حتی یک واحد هم مسکن نساخته به مسکن مهر شبیه انتقاد یک .. املا ننوشته به پایان نامه یک تحصیل کرده است. مشخصه املای نوشته نشده غلط ندارد اقای روحانی.
ناشناس۱۴۴۴۹۵۰۸:۱۰:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
یک مطلب هم بنویسید درباره ساختمان های نوسازی که اتفاقا مسکن مهری هم نبودن و طبقه بالای مغازه، سقف ساختمان بتن ارمه به کفش چسبیده بود.
ناشناس۱۴۴۵۵۳۰۹:۲۸:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
آقاي ميثم زرگرپور كه مدعي هستند كيفيت ساختمان مهر بد نبوده ، ساختمانهاي همسايه رو كه قديمي تر هم هستند نميبينند كه هيچ آسيبي نديده اند؟؟
ناشناس۱۴۴۵۶۶۰۹:۴۶:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اگر روزی فرا برسد که کلمه شایسته سالاری در لغت نامه .. معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا کند دیگر در مقابل حوادث خواسته و ناخواسته اینچنین عاجز و ناتوان نخواهیم بود .
هموطن۱۴۴۵۷۱۰۹:۵۹:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مقصر اصلی این همه خرابی;وزیر علوم است به دلیل آنکه مهندس های عمران بیسواد تحویل کشور داده است . وزارت علوم باید نظارت دقیق تری بر ایجاد دانشگاهها و صدور مدرک تحصیلی ها داشته باشد والا دود ان دراینده به چشم همه می رود. نا ایمن بودن ساختمانها در زلزله و دهها اسیب اجتماعی، حاصل همین بی تدبیری هاست باور کنید .
ناشناس۱۴۴۵۷۲۰۹:۵۹:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۲۴
میگویند از شهید دکتر چمران پرسیدند که در گزینش نیرو معیار ، تخصص مهمتر است یا تعهد ، و ایشان فرمودند داشتن تقوی مهمترین معیار است ، و سالهاست که بی تقوایی گریبانگیر برخی متخصصان و متعهدان است .
ناشناس۱۴۴۵۹۷۱۰:۳۸:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۴
مردم برن با وام ده میلیونی اقای روحانی خونه های ضد زلزله بسازن
ناشناس۱۴۴۸۳۶۱۴:۰۷:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
امروز روز تسویه حساب های سیاسی نیست همه در ساخت وساز مقصریم از کارگر ساختمانی تا ناظر ساختمان ،حتی معلم واستاددانشگاهی که در کلاس درست درس نمی دهد تا دولتها که توان درست کردن اقتصاد را ندارد تا واعظی که اخلاق را در عمل به مردم نشان نمی دهد.م
زلزله نزده۱۴۴۹۷۰۱۶:۰۸:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۴
این ملت چه علاقه ای به احمدی نژاد پیدا کردن. چیزی نشده که فقط دیوارهاش ریخته. ! این مردم شانس آوردن مسکن مهرشون ساعت 4 صبح نریخت رو سرشون. احتمالا خدا احمدی نژاد رو خیلی دوست داشته که زلزله ساعت 9 اومده.
ناشناس۱۴۵۵۰۶۱۲:۱۴:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۵
بحث کیفیت مسکن مهر که حالا به نظر بنده هم با این قیمت بد نیست به کنار. بحث اینه که هدف روحانی و جهانگیری از این صحبت ها دلسوزی برای مردم نیست. هدفشون کوبیدن احمدی نژاده. با یک لحنی صحبت میکنن که انگار خوشحال هستند از تخریب مسکن مهر. وقتی میلیونها نفر در کل کشور در این ساختمونها زندگی میکنند چرا اینجوری ترس رو در دلشون میندازین؟ از یک مسئول در این سطح واقعا بعیده. لطفا منتشر کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین