تاملی بر رفتار مجازی مردم در هنگام بلایا

مهدی امیرخانی، گروه تعاملی الف،   3960823132 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
تاملی بر رفتار مجازی مردم در هنگام بلایا

دیشب بود که در نیمی از ایران زلرله ی شدیدی آمد که کانون آن در استان کرمانشاه و منطقه ازگل بود و بار دیگر مردم ایران را عزادار کرد اما بازتابی که در فضای مجازی داشت بسیار جالب بود و دوباره هم جامعشناسان ایرانی را به فکر فرو برد. البته این پس لرزه های مجازی زلزله، پدیده جدیدی نبوده، در پس هر حادثه ی غم باری رخ می دهد. حال اگر از دیشب سری به رسانه های مجازی خودمان می زدیم غالب مردم را در حال پخش کردن اخبار این حادثه و پیام تسلیت فرستادن خطاب به ملت شریف ایران و خانواده های آسیب دیده، می دیدیم.

اماعده ای در همین فضای مجازی، در حال ارسال لطیفه هایی سخیف در ارتباط با این ماجرا بودند و از ارتباطش با سالروز تولد فلان دولتمرد گفتند تا مرگ فلان بازیگر بدکاره. گروهی هم طبق معمول با سیاست زدگیشان، پای محور مقاومت و فعالیتهای تسلیحاتی سپاه پاسدران را هم وسط کشیدند! و در آخر هم از مسکن مهر گفتند و با استناد به تصاویری از حلب و مصر، خودشان را مشغول انتقاد از محمود احمدی نژاد کردند! به راستی کافی نیست این همه بد اخلاقی؟! در این یک سال گذشته هر اتفاقی که در کشورمان افتاد سریع، عده ای به دنبال منافع جناحی خودشان رفتند و غم مردم گویی هیچ اهمیتی برایشان نداشت! حتی شاید پستهای اینستاگرامیشان هم از سر اجبار و برای لایک و چه، بود!

داستان معدن یورت و پلاسکو را به یاد بیاوریم. تقریبا به همین منوال گذشت. جک ساختند. لجن پراکنی سیاسی کردند. به هر فرد و نهاد غیرمسئولی، ربطش دادند. و هیچ کار خاصی هم، برای آسیب دیدگان انجام ندادند. از سیاسیون گرفته تا آن جماعت همیشه آنلاین مجازی! حال زلزله ی رودبار را به یاد بیاورید چقدر مردم در کشورمان عزادر بودند، چقدر افراد به طور خودجوش برای کمک به آنجا رفتند؛چقدر کمک های مردمی برای آن افراد جمع کردند . آن زمان دغدغه مردم کمک بود نه اینکه لایک یا نه سیاست. بلکه خون افراد برای اون ها مهم بود بلکه مشکلات اون ها برای آن ها مهم بود. البته بی انصاف نباشیم؛بعضی از همان مردمان در حال حاضر هم پیدا می شوند. هنوز هم پیدا می شوند مردمانی که با هیچ توقعی برای کمک به آنجا می روند و یا اهدای خون می کنند ولی نه با آن شور و شوق و عمومیت.

همین شاید امیدی باشد تا آن عده ی هم که در این مواقع به دنبال منافع حزبی و یا ساختن جوک می روند هم هدایت شوند. امروز عکسی دیدم از مناطق زلزله زده که که روی یک ماشین نوشته بودند "ما تسلیت نمی خواهیم کمک می خواهیم". البته شاید خود من هم به جای نوشتن این مطلب اگر وقتم را صرف کمک به آن ها می کردم صواب تر بود!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۸۶۰۱۲:۴۷:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خداوند همه ما مردم رو هدایت کنه.
ناشناس۱۴۳۹۱۴۱۳:۳۸:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خدا مسئولین رو هم هدایت کنه !!
حسین۱۴۳۸۹۹۱۳:۲۸:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
متاسفانه همه ارگانها و نهادها اعلام می کنند که با تمام توان و از ساعات اولیه حادثه به کمک زلزله زدگان شتافته اند این در حالی است که دیشب از تلویزیون اعلام شد 2000 تخته چادر در منطقه زلزله زده توزیع شده در حالی که طبق آمار اولیه بیش از 12000 خانه صد درصد تخریب شده.متاسفانه با این همه هیاهو حتی چادر برای اسکان اولیه آسیب دیدگان تامین نشده . همه فقط دنبال تبلیغات هستیم و نشان دادن خودمان و شاید هم رفع مسئولیت از خودمان.کمی به اقدامات خودمان بیندیشیم.....
ناشناس۱۴۳۹۳۲۱۴:۰۰:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بعضی ها هم منتظر این مصبیت ها هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و عقده گشایی کنند من حتی پستی دیدم که ربطش داده بودند به حجاب که ای وای ما به جای اینگه به حجاب بپردازیم ساختمانمهایمان را محکم کنیم واقعا جای تاسف دارد
ناشناس۱۴۳۹۶۰۱۴:۲۵:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اين تصاوير حلب نيست اقا مربوط به مسكّن مهره ..
صمصام۱۴۳۹۶۴۱۴:۲۸:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
داستان معدن یورت و پلاسکو را به یاد بیاوریم. تقریبا به همین منوال گذشت... به هر فرد و نهاد غیرمسئولی، ربطش دادند میخوای ربطش بدیم به خود مردم!!!!!! ؟؟؟؟ حرفی میزنید برادر !!! پس به کی ربط داره ؟؟ مسئول امنیت معدن یورت کیه؟؟ مسئول امنیت و کنترل امنیت ساختمان پلاسکو کیه؟؟ مسئول رعایت ایمنی در ساختمان سازی کیه ؟؟ میفرمایید مردم خود پیشتازند و همه کا میکنند قبول. اما پس دولت چکاره است ؟؟ فقط مسئول گرفتن مالیات و عوارض ؟؟؟؟!!! مردم وقتی میبینند دولت در وانجام وظایف خود کم کاری کرده است دق دلی خود راسر دولت خالی میکنند !.. مگر متولی کنترل کننده ایمنی لازم در ساختمان دولت نیست ؟؟ مگر دولت وظیفه ندارد که در هنگام ساخت منازل بر رعایت ایمنی بنا نظارت و کنترل کند؟؟؟
روح الله۱۴۴۵۹۱۱۰:۳۳:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۴
دوست عزيز فرمايش شما کاملا درست است. البته نويسنده متن هم مخالفتي با فرمايش شما ندارد. ايشان از دولت و ساير ارگان هاي مرتبط رفع مسئوليت نکردند. فقط بدرستي تذکر دادند که متاسفانه عده اي از اينگونه اتفاقات براي تسويه حسابهاي شخصي و گروهي سوء استفاده مي کنند و اين کاملا بي انصافي و بداخلاقي است. در حوادث پيشين نيز ، هم انتقاد منصفانه وجود داشت و هم انتقاد غير منصفانه و بي ربط و بداخلاقي، که قطعا مورد اول درست و مورد دوم نادرست است. يادمان نرود که اين مسئولين از خود ما مردم هستند و از آسمان نازل نشده اند. اتفاقا چقدر هم شبيه خودمان هستند. مگر همه ما مردم کاملا به مسئوليت هاي کوچک و بزرگ خود بدون هيچگونه تخلفي عمل مي کنيم که انتظار داشته باشيم مسئولين بدون عيب باشند. مگر ما مردم هميشه به هم رحم مي کنيم؟ در همين زلزله کرمانشاه آن دوستاني که در بيرون شهر کاميون هاي امدادي هلال احمر را تخليه نمودند تا امکانات زودتر از همسايه به خودشان برسد از مسئولين بودند يا همين مردم؟ امان از خودخواهي و منفعت طلبي. احتمالا عده اي براي توجيه و آرامش وجدان خود تمامي بداخلاقي هاي مردم را نيز ناشي از بداخلاقي هاي مسئولين بدانند که البته نظرشان محترم است ولي از اين تفکر قطعا تحولي حاصل نمي شود. خداوند در قرآن وعده داده است که تا امتي خود را تغيير ندهند سرنوشتشان تغيير نمي کند.
ناشناس۱۴۴۹۲۸۱۵:۳۱:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۴
دوست عزیز مگه میشه دولت یا شهرداری یا هر .... مقصر نباشد؟ متن رو بی زحمت درست بخونید در مورد پلاسکو یا معدن یورت قطعا مسئولین را باید به انتقاد کشید ولی اینکه بیاییم سیاسیش کنیم ، جناحیش کنیم،باهاش جوک بسازیم ایا درسته؟؟؟؟؟؟ وقتی افراد پست می گذارند در اینستا اما هیچوقت دنبال این نمی رن که یه گره از همین مردم عزادار برطرف کنن دولت مقصر هست؟؟
ناشناس۱۴۴۱۱۰۱۶:۵۴:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
من که حقوقم نمیرسه ، نجومی بگیران ، ژن برترها ، اغنیا ، اشراف و ... کمک کنند
ناشناس۱۴۴۶۳۴۱۱:۰۸:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۴
وقتی به بم کمک کردیم کجا رفت دست زلزله زده ها رسید؟!
ناشناس۱۴۶۵۴۱۰۹:۴۳:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۷
بنظر بنده ابتدا از حسن روحانی و سپس تمام وزرا و معاونان جهت کمک و درمان اهالی زلزله زده باید کمک شود بعد دیگر ارگانها تا شاید مرهمی بر درد همه مردم باشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین