زلزله کرمانشاه و طرح مسکن مهر

گروه اجتماعی الف،   3960823020 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حالا دیگر می‌توان به خوبی درک کرد چرا مردم حاضر نیستند در ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی زندگی کنند.

زلزله کرمانشاه و طرح مسکن مهر

 اگر تا دیروز بحث دور بودن از مراکز شغلی، نبود خدمات، وسایل حمل و نقل، پارک، مدرسه، مسجد، درمانگاه و غیره در سایتهای مسکن مهر مطرح بود، حالا دیگر ایمنی این واحدها علامت سوال شده و دیگر کسی نمی‌تواند پز استحکام و احداث بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ را بدهد.

به گزارش ایسنا، کسی هم جوابگو نیست. دولتمردان دیروز سکوت پیشه کرده‌اند و مسوولان امروز حرفی برای گفتن ندارند. مهندسان ناظر هم قطعا راهی برای فرار از مسوولیت پیدا می‌کنند. شاید هم از فردا کمان انتقاد را به سمت یکدیگر نشانه بروند. اما هیچکس بهتر از آن کودکی که بادکنک‌های جشن تولدش از پشت دیوارهای فرو ریخته‌ی مسکن مهر کرمانشاه نمایان شده، معنی ناامنی را نمی‌فهمد.

کوشش برای پاسخ ندادن به تلفن خبرنگاران در این روزها به مسابقه‌ای بین مسوولان دیروز و امروز تبدیل شده تا شاید بتوانند در این ماراتن تقصیر را به گردن یکدیگر بیندازند. تلاش خبرنگار ایسنا برای ارتباط با سه تن از مسوولان مربوطه بی نتیجه ماند تا فقط مدیرکل دفتر نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن پاسخ ما را بدهد و بگوید که این واحدهای تخریب شده مسکن مهر در حیطه اختیارات دستگاه متبوعش نیست و این که پی‌ریزی اینها در زمان دولت قبل انجام شده است. البته راست هم می‌گوید اما این اظهارات کمکی به ده‌ها سوال بی جواب ذهن مردم نمی‌کند.

آنها که کلنگ مسکن مهر را در سال ١٣٨٦ به زمین زدند، می‌خواستند سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازند که بعد از شش سال تنها ۶۹۰ هزار واحد را بدون آسفالت و پارک و مدرسه و مسجد و درمانگاه و ... تحویل دادند. البته برایش ۵۰ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کردند که از دلایل تورم ۴۰.۴ درصدی بود. بعد کار به دست دولت یازدهم افتاد که هیچ اعتقادی به این طرح نداشت اما باید حداقل ۹۰ هزار میلیارد تومان دیگر خرج زیرساخت‌های آن می‌کرد.

انتقادات تا حدودی درست بود اما عمده بحث‌ها بر سر اثرات تورمی این طرح بود و با عبارات "شلخته"، "مزخرف" و "اقتصاد برانداز" به این طرح تاختند. شاید به همین دلیل بود که هیچکس سراغی از ایمنی این واحدها نگرفت تا پس از کشته شدن حداقل ۴۳۰ و مجروح شدن ۷۱۵۰ تن بر اساس آخرین آمارها در زلزله غرب کشور زنگ خطر به صدا دربیاید و زنگ موبایل مسوولان روی حالت بی صدا برود.

می‌گویند ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در جریان زلزله کرمانشاه تخریب ۱۰۰ درصدی شده که بیشترین خسارات در بخش روستایی بوده اما میزان خسارات به مسکن مهر بسیار بیش از سایر نقاط شهری بوده و این در حالی است که قرار بود این واحدهای نوساز ۱۰۰ سال برایمان عمر کنند. احتمالا در روزهای آینده بنیاد مسکن کار بازسازی را آغاز می‌کند و دوباره باید منابع کشور را صرف نوسازی کنیم چون حتما از اول یک نفر، یک جایی می‌خواسته از کار بزند تا سود بیشتری ببرد.

کارشناسان عنوان می‌کنند شانس آوردیم در اطراف قصرشیرین که کانون زلزله بوده و انرژی حداکثری آزاد شده، تراکم جمعیتی پایین بوده و این موضوع مهمترین دلیل پایین بودن تلفات جانی و خسارتهای این زلزله بوده است. حالا اگر یکی از سایت‌های ۱۰ یا ۲۰ هزار واحدی مسکن مهر در آن نقطه احداث می‌شد الان باید خدای ناکرده برای مرثیه‌ای غم انگیزتر از بم گریه می‌کردیم.

شاید اگر راه خلاف‌های بعضی مهندسان بسته می‌شد یا از همدستی برخی بازرسان با پیمانکاران مسکن مهر پرده برداشته می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید. سوال این است چرا پروانه مهندس ناظر چند شغله‌ای که هیچ وقت پای پروژه‌ها نیست ابطال نمی‌شود؟ چرا اجازه دادیم امضا فروشی به امری مرسوم تبدیل شود؟ به چه علت باید شرایطی ایجاد کنیم که با امضای مردگان دلالی ساخت و ساز صورت گیرد؟ چرا یک بار برای همیشه قانونی سفت و سخت برای ساخت و ساز وضع نمی‌شود تا هزاران میلیارد تومان ثروت کشور به پای ساختمانهای بی کیفیت هدر نرود تا کسی نتواند از تو در توی قوانین نصفه و نیمه حوزه ساختمان برای خود رانت ایجاد کند؛ تا کسی نتواند آیین نامه ۲۸۰۰ را به سخره بگیرد، تا هیچ مهندسی به خود اجازه ندهد با خون دهها تن از هموطنانمان معامله کند.
در این شرایط باید وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان کارفرما پیمانکار یا پیمانکاران مسکن مهر در سرپل ذهاب را احضار کند و آنها را بابت بی توجهی به اصول اولیه ساخت و ساز و به بازی گرفتن جان هزاران انسان بی گناه که با هزار مشقت اقدام به خرید سرپناهی برای خانواده خود کرده‌اند بازخواست کند. حالا باید سازمان نظام مهندسی لااقل برای التیام افکار عمومی هم که شده اقدام به احضار مهندسان ناظر این ساختمان‌ها کند و از آنها بابت بی توجهی به وظایف اولیه خودشان که تامین امنیت سازه‌هاست پاسخ بخواهد؛ شاید این اقدامات عاملی شود برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات در آینده.

به راستی اگر زمین لرزه‌ای با این شدت در کلان شهرهای ایران و به ویژه تهران رخ دهد چه سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود!؟

دیدگاه کاربران

سالار۱۴۳۶۲۲۰۸:۱۸:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
برای هر اتفاقی که افتاده فقط جارو جنجال کردید این ساختمانها که حداقل سرپا هستند و ساکنین به لطف خدا تونستن خودشون رو به محل امن برسونن و زیر آوار نمونن چقدر از ساختمونهای شخصی ساز کاملا ویران شدن . این طرح مسکن مهر تعداد زیادی از هموطنان کم توان مالی رو خانه دار کرد و نباید هر چیزی رو با تخریب و انتقاد همراه کرد خدا بهترین قاضی و حکم کننده است .
ناشناس۱۴۳۸۲۷۱۲:۱۸:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شما ساختمان های شخصی ساز کنار این مسکن مهر ها رو دیدید که حتی شیشه هاشون نشکسته؟ قدرت 7 ریشتر در مرکز زلزله بوده نه در شهرهایی که چند ده کیلومتر با مرکز زلزله فاصله دارن و چنین تخریبی رو در اونها شاهد هستیم.
ناشناس۱۴۴۳۸۸۰۰:۰۳:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۴
شما خونه های شخصی خراب شده رو هم دیدی عمری هم نداشتن اونا هم مسکن مهری بودن بعد شما مقیاس تبدیلتون چیه که میگید اونجا از قدرت زلزله خیلی کمتر بوده ریشتر مقیاسش لگاریتمی محض اطلاع
ناشناس۱۴۴۴۴۵۰۵:۳۸:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۲۴
شما آمار مدیران همین دولت فعلی را دیده اید که بیش از 11 هزار ساختمان تخریب شده و تنها 500عدد آن مربوط به مسکن مهر بوده و تازه طبق آمار این ساختمانها تنها دو نفر فوتی داشته اند مگر یک ساختمان چه چیز باید داشته باشد؟؟ قرار بوده از تلفات کم کند که کاملا مشخص است کم کرده یعنی اگر این ساختمانها ساخته نمی شد به نظر شما تلفات کمتر بود یا بیشتر؟؟ حالا بماند که تکمیل این ساختمانها در اهمین دولت فعلی انجام شده اما متاسفانه داریم افراد را به کار نکردن تشویق می کنیم یعنی اکر مثل زلزله بم یا منجیل تلفات بالای ده هزار نفر بود به نظر شما بهتر بود زیرا کسی ساختمان نساخته بود تا شما بخواهید از آن ایراد بنی اسرائیلی بگیرید متاسفانه آنچه در کشور نابود شده اخلاق زمامداری است
ناشناس۱۴۴۳۵۸۲۳:۰۴:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۲۳
آقا شانس آوردیم زلزله روز نبوده وگرنه فقط خدا می دونه دیوارای فرو ریخته این مسکنهای مهر !!!رو سر چند نفر از عابرای پیاده می ریخت و جون میدادن !
محسن۱۴۳۶۲۴۰۸:۲۳:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
از ماست که بر ماست دشمن ما سهل انگاری خود ماست این ویرانی نشانه کوتاهی همه ما در انجام وظیفه بوده ، از پیمانکار ، ناظر ، تامین کننده مصالح ، نیروی انسانی و .... ما درس نمی گیریم ؛ آسیب های مسکن مهر شهر بجنورد در خراسان شمالی در زلزله 5.6 را در اردیبهشت ماه امسال دیدیم ؛ چه اقدامی کردیم ؟ باز هم پس از چند روز فراموش می کنیم و اگر قرار شد چند روز دیگر بیمارستان و مدرسه ای را بسازیم ؛ باز هم راحتی ، سهل انگاری و نفع شخصی را در نظر گرفته و همین داستان تکرار خواهد شد
ناشناس۱۴۴۰۸۳۱۶:۲۲:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
دوست عزیز چی از ماست که بر ماست. وقتی کسی پول و قدرت خرید خانه خوب و محکم ماشین خوب و... نداره چیکار کنه به نظر شما؟
ناشناس۱۴۴۳۸۵۲۳:۵۸:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
چرا مسلمان از مسلمان این چنین دزدی می کند ؟ این افرادکافرند
احمد۱۴۳۶۳۸۰۸:۴۵:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تلویحا اظهارات جهانگیری را تکذیب می‌کند چرا که هیچ مسکن‌مهری فرو نریخته و تنها دیواره‌های آن آسیب دیده است اما همین مساله سوژه کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب و همچنین رسانه‌های وابسته به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شد. جالب اینکه هیچ خبری از جان‌باختگانی که در مسکن‌مهر سکونت داشتند منتشر نشده است.
صمصام۱۴۳۶۴۰۰۸:۴۶:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شاید اگر راه خلاف‌های بعضی مهندسان بسته می‌شد یا از همدستی برخی بازرسان با پیمانکاران مسکن مهر پرده برداشته می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید. سوال این است چرا پروانه مهندس ناظر چند شغله‌ای که هیچ وقت پای پروژه‌ها نیست ابطال نمی‌شود؟ شاید به این سول هم پاسخ داده شود : چرا وزیر ومدیری که تا همین انتخابات 96 مدام از مسکن مهر حمایت میکرد امروز سکوت کرده است و پاسخگو نیست؟؟ چرا مسکن مهری که قرار بود تا 100 سال عمر کند در کمتر از 10 سال با صاحبانش نامهربان بود ؟؟
ناشناس۱۴۳۶۴۱۰۸:۴۶:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بنده به عنوان یکی از دارندگان واحد های مسکن مهر بسیار هم از این طرح راضیم چرا که اگر نبود این طرح ،بنده به عنوان یک کارمند ساده تا آخر عمر هم صاحب خانه نمی شدم این که کوتاهی برخی از مهندسی مجری و ناظر را به بود و نبود طرح مسکن مهر ربط بدیم یک بی انصافی که نه بلکه خیانت به مستضعفین کشور هست اولا" در شرایط فعلی اولویت کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله هست نه مطرح کردن مباحث حزبی و سیاسی ، ثانیا": به جای زیر سوال بردن یک طرح مفید و موثر در زندگی اقشار آسیب پذیر جامعه بهتر هست بر علیه پیمانکاران و ناظرین مسکن مهر مناطق زلزله زده طرح دعوی کرد و با برخورد جدی با عوامل آنها درس عبرتی برای سایر پیمانکاران و ناظران باشد ، ثالثا آنگونه که از تصاویر ارسالی از منطقه زلزله زده ملاحظه می شود بیشتر تخریب ها مربوط به دیوار ها و نماهای ساختمانهاست نه اسکلت آنها ( که جای شکر دارد وگرنه تلفات بسیار بیشتر می شد .) ضرورت تولید و استفاده از مصالح سبک و ایمن برای دیوارکشی ساختمانها را گوشزد می کند پیشنهاد بنده اینه که دولت برای تامین هزینه های اجرای چنین مصالحی در ساختمانها یارانه بدهد چرا که یکی از عوامل عدم به کار گیری مصالح نوین در ساختمانها قیمت گران آنهاست .
محمد۱۴۴۴۱۶۰۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۶/۸/۲۴
حاجی الان داری با چهل پنجاه میلبون خونه میخری فک میکنی ارزون میخری؟ قبل دولت احمدی نژاد با 40 میلیون میتونستی یه خونه عالی تو خود شهر یخری که با تورمی که با این طرح هاش که یکیشم مسکن مهر بود ایجاد کرد قیمت ملک شده خدا تومن
ناشناس۱۴۳۶۴۲۰۸:۴۶:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اساسا مسکن‌مهرهایی که در حال حاضر ملعبه دست سیاسی‌کاری‌های اصلاح‌طلبان شده در دولت یازدهم تکمیل و افتتاح شده است! در هشتمین روز از دهه فجر سال 94 تعداد 5371 واحد مسکن‌مهر استان کرمانشاه با حضور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن‌مهر و جمعی از مسؤولان استان افتتاح شده بود
ناشناس۱۴۳۶۴۳۰۸:۴۸:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اول و آخر کلام اینکه ما قانون گریزیم
ناشناس۱۴۳۶۴۸۰۸:۵۲:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شما خسارت مسکن مهر رو با غیر مسکن مهر که ویران شده مقایسه کن...می فهمی اگر مردمی که در زلزله ۷ رشتری در مسکن مهر بودند و هر چه باشد بخاطر فرونریختن ساختمان زنده ماندند اگر جای دیگر بوند که کلا تخریب شد، چقدر امار تلفات بالاتر میرفت....
ناشناس۱۴۳۸۲۵۱۲:۱۶:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شما ساختمان های مسکن مهر رو با ساختمان های شخصی ساز کنارش مقایسه کن، نه یه ساختمان بدون اسکلت روستایی که حتی مشخص نیست واقعا در این زلزله تخریب شده یا عکس از جای دیگه است.
ناشناس۱۴۴۳۲۲۲۲:۲۴:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
آخه قشر ضعیف که تو مسکن مهر زندگی می کردند اگه این مسکن مهر نبود مطئنا تو یه ساختون کلنگی بودند و مرده بودند و اینا که توان تهیه نه یه ساختون نوساز ایمن را نداشتند لا اقل الان زنده هستند
موسوی۱۴۳۸۷۴۱۲:۵۶:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
درسته به نظر من باتوجه به قدرت زیاد زلزله قطعا بناهای دیگر هم آسیب های مختلقی دیدند(از جمله بیمارستان سرپل زهاب) برای قضاوت عادلانه باید درصد تخریب و تعداد تلفات جانی در مسکن مهر را با تخریب و تلفات خانه های دیگر همان منطقه (با شبیه سازی از نظر عمر ساختمان و ارتفاع و ...) مقایسه کرد تا بتوان نتیجه درستی گرفت .
میربلوکی۱۴۳۶۵۱۰۸:۵۳:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مهندسین ناظر وپیمانکاران مسوول ناایمن بودن واحدها هستند.دولت وظیفه خود را دران مقطع خوب انجام داده است .
ناشناس۱۴۳۶۵۵۰۹:۰۲:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
شاید اگر مسکن مهر نبود تعداد کشته شدگان بیش از این بود.چرا که مسالح سبک ساختمان سازی مسکن مهر بود که توانست جلوی فاجعه بزرگتر را بگیرد.
ناشناس۱۴۳۶۶۴۰۹:۱۷:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
حرف حساب جواب ندارد
ناشناس۱۴۳۶۶۷۰۹:۲۰:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
"در این شرایط باید وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان کارفرما پیمانکار یا پیمانکاران مسکن مهر در سرپل ذهاب را احضار کند و آنها را بابت بی توجهی به اصول اولیه ساخت و ساز و به بازی گرفتن جان هزاران انسان بی گناه که با هزار مشقت اقدام به خرید سرپناهی برای خانواده خود کرده‌اند بازخواست کند.. متهمان باید محاکمه و در صورت مقصر بودن مجازات شوند.
ناشناس۱۴۳۶۶۹۰۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مهندس ناظر و مهندس مجری تو ایران یعنی کشک و پول اضافی، همه کار دست همان بنا است!!!! حتی حال بالا آمدن از پله ها را هم ندارند!!!
ناشناس۱۴۳۶۹۴۰۹:۴۹:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
متاسف ام برای عدم نظارت ساخت مسئولین مسکن مهر..
ناشناس۱۴۳۷۰۱۰۹:۵۶:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
نمی توان همه تقصیرها را به گردن یک نفر انداخت و بقیه را تبرئه کرد در ساخت اینهمه مسکن هزاران هزار مهندس ناظر دخیل بودند و لذا اگر قصوری هست باید به سراغ پایین هرم و سازندگان هم برویم و حتی به وجدان خودمان هم سری بزنیم. شاید این انگشت اتهام و رعایت نکردن حق الناس به سمت تک تک ماهم نشانه رفته باشد در زمینه های مختلف.
رضا۱۴۳۷۰۴۱۰:۰۱:۵۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
دروغ پردازی نکن لطفا با سند و مدرک حرف بزن چند کشته در قسمت ساختمان های مسکن مهر پیدا شد؟ اگر تصاویر نگاه کنید اسکلت بندی ساختمان ها سالم... تلفات کم در روستاها هم به خاطر مسکن های ساخته شده در زمان احمدی نژاد در زلزله بم با ده ها هزار نفر کشته دادیم یادت هست..... والا هنوز بعد از پنج سال از مسکن اجتماعی دولت خبری نیست
ناشناس۱۴۳۷۲۵۱۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بی انصافی و بی اخلاقی تا کجا؟؟ راستی این ساختمانها آیا بر سر ساکنینش آوار شده است که این گونه می نویسید؟؟ اگر دولتی در چهار سال فعالیت خویش هیچ قدمی برای ساخت و ساز مسکن انجام ندهد مثل اینکه برای شما قرب و منزلت دارد ولی اگر کاری انجام داد و اتفاقا بخشی که در این دولت بیکاره و بی هنر تکمیل شده دچار مشکل است باید کاری که برای ساخت و ساز شد را منفی نشان داد؟؟ راستی آیا اگر دولت احمدی نژاد هم مثل دولت یازده و دولت هشت و هفت و شش و پنج چندان اثری در ساخت و ساز مسکن نشان نمی داد الان به نظر شما تلفات کمتر بود یا بیشتر؟؟ ساکنین این ساختمانی که برپاست در کدام منزل ماوا داشتند در خانه های صد زلزله یا بافت های فرسوده و الان آمار تلفات به جای پانصد نفر بالای ده هزار نفر بود؟؟ واقعا شما انسانیت اخلاق انصاف و مسلمانی را یک جا و به تمامه دارید معنا می کنید با این تعابیر و تفاسیر که کار انجام داده را خراب و کار نکرده را ارج می نهید
ناشناس۱۴۳۷۳۸۱۰:۳۱:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۲۳
جواب تمام این سوالات فساد ریشه دار است..... مهندس ناطر وقتی می بیند بالا دستی هایس می خورند و می برند بخود می گوید من چرا نخورم و نبرم...بالا دستی او نیز به همین منوال....
ناشناس۱۴۳۷۵۰۱۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
من طرفدار احمدی نژاد نیستم ولی از عکس ها چنین برمیآید که سازه های مسکن مهر منطقه زلزله زده در مقابل لرزشی با این شدت بخوبی مقاومت کرده اند و ویران نشده اند . آنچه که دیده میشود ، فروریختن نمای ساختمان هاست.
ناشناس۱۴۳۸۳۱۱۲:۲۱:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
فقط نمای ساختمان تخریب نشده، عملا کلیه عناصر غیر سازه ای تخریب شده. در واقع برای بازسازی دوباره (اگر اسکلت به تایید مهندسین برسه) باید حداقل همین قدر که برای مسکن مهر پول دادن، خرج تخریب باقیمونده دیوارها، جمع آوری نخاله ها و دوباره بازسازی کل سازه کنن. در واقع با این شرایط اگر وسایلشون رو جمع کنن و برای خرید خونه ای دیگه همت کنن، بهتره. حداقل اگر خدای نکرده زلزله دیگه ای اومد، توی این ساختمون نیستن.
امین۱۴۶۰۷۰۱۱:۵۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۶
بله تو ی ساختمون دیگه سقف میریزه رو سرشون دیگه مثل الان خدانکرده زنده نمیمونن
مهدی۱۴۳۸۴۹۱۲:۳۷:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
برادر یه نگاه درست به عکسها بنداز ساختمان های شخصی ساز بقل دست مسکن مهر چرا تخریب نشدن؟ نکنه اونا اشتباه کردن و نمای ساختمان و دیوار ها رو بد ساختن
ناشناس۱۴۳۹۰۴۱۳:۳۲:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
فقط نما خراب نشده بلکه دیوار ها هم به علت سستی اسکلت بتنی تخریب شده است.
ناشناس۱۴۳۷۶۰۱۰:۵۷:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۳
چه لزومی دارد که ساختمانهای بالای 2 طبقه در جاهائی که مشگل زمین نیست ساخته نشود
ناشناس۱۴۳۷۶۱۱۱:۰۰:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خانه از پای بست ویران است. در متن به عدم حضور مهندسان ناظر در محل پروژه ها انتقاد شده ولی مسئله اینست حضور بسیاری از مهندسان ناظر به علت بی دانشی نه تنها مشکلی از ایمنی این پروژه ها کم نمیکند بلکه فقط مشکلات اجرایی را هم افزایش می دهد.
ایمان۱۴۳۷۸۷۱۱:۲۱:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
با سلام جناب آقای نویسنده محترم خسته نباشید اما لطفا قبل از نگارش متن بجای جاری کردن احساسات بر صفحه ، مطالعه و تحقیق بیشتری می کردید!!! شما لطفا بینید نظام مهندسی ساختمان آیا مسئولیت نظارت بر ساختمان های مسکن مهر را داشته است یا خیر ؟ یک قدم به عقب بردارید و تحقیق کنید که نظر رسمی سازمان نظام مهندسی در خصوص احداث مسکن مهر چیست و آیا اصلا در طراحی آن دخالت داشته است؟؟ در خصوص مسایل فنی و طراحی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا محاسبات صورت گرفته برای ساختمانهای تخریب شده بر اساس مقدار زلزله با چه قدرتی صورت گرفته است؟؟ این زلزله بالاتر از حد مجاز طراحی بوده است یا خیر ؟ کدام بخش از سازه ها تخریب شده ؟ کدام بخش از سازه ها عملکرد مناسب داشته و کدام نداشته است؟؟ و سوالاتی از این قبیل .... پس از این سوالات و رسیدن به جواب آنها میتوان قضاوت کرد !!!! اما گویا نویسنده فقط خواسته است با بدون طی تمام این مراحل فقط دیگران را متهمم و محکوم کند ... نه صرفا سوار شدن بر موج احساسات. به امید ان روز....
عماد۱۴۳۷۹۲۱۱:۲۵:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
پراید ، مسکن مهر ، بنزین پتروشیمی و ...... آزموده را آزمودن خطاست. دولت نباید در کسب و کار دخالت کند.
ناشناس۱۴۳۸۴۴۱۲:۳۰:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۲۳
کلا کشته های مسکن مهر سرپل ذهاب دو نفر بوده کمی فکر بد نیست کمی از سیاسی کاری دست بردارید تو روزای سختی مردم
بی نام۱۴۳۸۷۳۱۲:۵۵:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
برادر اون آواری که شما ازش حرف می زنی خونه هایی بود که شاید کمه کمش 30سال پیش با سقف چوبی ساخته شده یا حداقل 20 سال پیش با آجر و تیرآهن سرپا شده و به قول معروف مهندسی ساز نبوده یا خونه هایی هست که بیشتر خشتی هست (برای مکان های روستایی), ما داریم از خونه هایی حرف می زنیم که به سختی 6 سالشون تموم شده ( شما اصلا بگو 10 سال ). اونم توی دورانی که مهندسین ساختمان به قدر کافی علم آسیب شناسی ساختمون در برابر همه حوادث ( و نه تنها زلزله ) رو به صورت علمی و عملی توسعه دادن. همون دیواری که شما به راحتی از ریختنش حرف می زنی و برای مقابله به مثل از اسکلت محکم حرف می زنی خودش می تونه عامل صدمه و جرح و وحشت بشه. حتما باید طرف بمیره تا بگیم فلان چیز خطرناکه !!؟؟
ناشناس۱۴۳۸۷۸۱۳:۱۰:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۲۳
باز این ساختمان های مسکن مهر چهار ستون ساختمان پابرجا مونده درحالیکه درست در مقابل همین ساختنمانها ساختمان شخصی سازه بتن ارمه ویران شده بود و سقف به کف چسبیده بود. انصاف هم چیز خوبیه.
ناشناس۱۴۴۲۸۰۲۱:۳۹:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
عکسها رو خوب نگاه نکردی
ناشناس۱۴۳۸۹۱۱۳:۲۲:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خسته نشدیداز این همه سیاسی بازی و طرفداری از این و آن. مقصر خودما هستیم . مقصر مردم هستند . مقصر آنهایی هستند که زیر آوار جان دادند . هیچ مسئولی و هیچ دولتی در ایران مقصر نبوده و نیست تا طرفدارنی همچون ما دارند . خداوند بر عمر شان بیفزاید .
ناشناس۱۴۳۹۵۶۱۴:۲۲:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اصلاحطلبا روششون اینه که هر اتفاقی رو گردن حزب رقیب بندازن حتی مصاعبی که خودشون رقم می زنن چه برسه به این. حالا می گن مسکن مهر آدمارو کشته اگه به تاریخ ساخت این خونه ها نگاه بندازین اکثرشون تو دولت روحانی ساخته شده اگر بد ساخته شده پس تقصیر شماست
ناشناس۱۴۶۲۷۲۱۹:۴۴:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
تو زمان روحانی قسمتهای داخلی ساختمان ها کامل شد نه اسکلت و پایه ساختمانها
ناشناس۱۴۳۹۸۷۱۴:۴۹:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
دو نفر کشته و این همه جار و جنجال
ناشناس۱۴۴۸۱۱۱۳:۴۵:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۴
شما بهتره نظر ندی
ناشناس۱۴۴۰۹۸۱۶:۳۷:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲۳
خدا به داد تهران برسه. اگه زلزله بیاد احتمالا فقط مسیولین باقی میمانند با خانه های میلیاردی و ضد زلزلشون.
ناشناس۱۴۴۲۱۷۱۹:۲۷:۲۴ ۱۳۹۶/۸/۲۳
نتیجه می گیریم که، اگه در این مملکت کار نکنی بهترین مسئول هستی و الا اگر کار کنی هزار عیب درست می کنن.
یاس۱۴۴۵۱۹۰۸:۳۹:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
اقایون امار به شدت دروغه. حتی من امار دارم که جاده ی روستاهای مرکزه زلزله هنوز باز نشده. و اقلیت های سونی زیره اوار موندن. و از قصد امداد نمیدن بهشون.
ناشناس۱۴۵۱۵۸۲۰:۲۰:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۲۴
رکنا: مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه با بیان اینکه تعداد فوتی ها در واحدهای مسکن مهر سر پل ذهاب و کرمانشاه تا کنون 2 نفر اعلام شده است، گفت: خوشبختانه در هیچ یک از واحدهای مسکن مهر در این منطقه ریزش نداشته و اسکلت ها سالم باقی مانده است. به گزارش گروه اقتصادی رکنا، صالحی درباره تعداد کشته‌ها و مصدومین در مسکن مهر استان کرمانشاه پس از زلزله بیش از 7 ریشتری اخیر گفت: تاکنون تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر 2 نفر اعلام شده است.
فاطمه۱۴۵۷۲۳۱۷:۳۸:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۲۵
باید به اینها گفت مسکن مرگ، نه مسکن مهر. هیچکس هم بازخواست و محاکمه نمیشه. اینجا ایرانه و جون آدما هیچ اهمیتی نداره. چند وقت که بگذره، مردم هم همه چی یادشون میره.
مهندس محاسب۱۴۵۹۴۱۰۱:۰۸:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
از نگارنده حداقل انتظار میرفت با یکی از اساتید سازه مشورت میکرد بعد نظر میداد یکی از بند های استاندارد ۲۸۰۰ گفته ساختمان با قاب خمشی متوسط در زلزله طرح از سازه انتظار سالم ماندن نمیرود بلکه فقط باید ایمنی جانی حفظ شود که این سازه ها این وظیفه را به خوبی انجام داده اند طراحی سازه ای که در مقابل زلزله طرح مشکل سازه ای پیدا نکنند مقرون به صرفه نیست و نیاز به چندین برابر سرمایه گذاری و نیروی کار خیلی ماهر دارد که برای سازه های مسکونی مقرون به صرفه نیست و بیمارستان با قاب خمشی ویژه ساخته میشود. نکته دوم اینکه مسکن مهر خارج از نظام مهندسی طراحی شد که با انتشار ویرایش جدید ۲۸۰۰ و اجبار مالکان مسکن مهر ناتمام به تایید استحکام مشخص شد که اکثر این سازه ها فاقد طراحی و با نقشه های اماده احداث شده اند و ناظری نیز برای این سازه ها از طرف نظام مهندسی تعیین نشده بود. پس الکی به ناظر و محاسب را مقصر ندانید.
علی۱۴۶۳۷۶۲۲:۴۲:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
مسکن مهر فقط 2 فوتی داشته ، منصف باشید ، بد نیست این متنو بخونید : بر خلاف همه جنجال‌ها علیه مسکن مهر باید گفت که اگر همین هزار خانوار ذکر شده در صحبت های مسوولان که از قشر ضعیف جامعه بودند و توانستند با این طرح ارزان قیمت خانه‌دار شوند، آن شب هولناک در خانه‌های فرسوده اقامت داشتند، آمار کشته‌های این حادثه تلخ بسیار بالاتر می‌رفت. اما کمی آنطرف تر از کانون زلزله و سرپل ذهاب که بیشترین تلفات را داشت، واحدهای دیگری از مسکن مهر نیز بودند که در برابر این زلزله ۷.۴ ریشتری تاب آوردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین