مقصر کیست: شهرسازی غیرعلمی یا رفتار نامناسب شهروندان

دکتر محمد جواد کوهساری، گروه اجتماعی الف،   3960821201 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مقصر کیست: شهرسازی غیرعلمی یا رفتار نامناسب شهروندان

هر بار که سخن از غلط بودن برخی اقدامات شهرسازی مدیران و تصمیم گیران شهری می شود، با سیل عظیمی از پاسخ از طرف این عزیزان مواجه می شویم که می گویند:" اشکال از رفتار نادرست شهروندان است نه اقدامات شهرسازی."

این بزرگواران همواره مصداق هایی را در اثبات این جمله بیان می کنند. بعنوان مثال، وقتی بتدریج ناکارآمدی " نهضت بزرگراه سازی" برای حل مشکل ترافیک در شهر های کوچک و بزرگ کشور نمایان می شود، این مدیران همه ی مشکل را به فرهنگ پایین رانندگی شهروندان مرتبط می کنند.

یا وقتی از آنها می خواهید که بودجه های میلیاردی عمرانی شهر خود را به جای اینکه صرف ساخت یک " تقاطع غیرهمسطح"برای کاهش ترافیک خودرو کنند به ساخت یک مسیر مخصوص دوچرخه در یک معبر اختصاص دهند، بلافاصله پاسخ می دهند که در فلان نقطه از فلان شهر مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده ولی شهروندان از آن استفاده نمی کنند.

وقتی به آنها گوشزد می شود که اقدام به تعریض یک خیابان همواره بر بهسازی پیاده رو ها اولویت ندارد، فریاد می زنند که در فلان نقطه از شهر که پیاده رو ساخته ایم شهروندان پیاده روی نمی کنند. و یا وقتی به آنها یادآوری می کنید که احداث "مجتمع های مسکونی جدید" با فاصله زیاد از شهر سلامت شهروندان را تهدید می کند، بی محابا بر شما می تازند و مقصر سلامت شهروندان  را تنها رفتار نامناسب آنها در "مصرف بی رویه ی نمک" و "عدم تحرک بدنی "می دانند.

خلاصه گویا عبارت"رفتار نامناسب شهروندان" پناهگاه مطمئنی برای برخی مدیران و تصمیم گیران شهری کشور شده است که هر گاه عواقب تصمیمات شهرسازی شان که حتی منطبق بر اصول علمی شهرسازی پنجاه سال قبل دنیا هم نیست  آشکار می شود ، به آن پناه می برند. همچنین این پناهگاه مطمئن باعث شده است که برخی از این مدیران احساس نیازی به هیچ مشورت علمی شهرسازی نمی کنند چرا که در نهایت می توانند به راحتی مقصر اصلی را "رفتار نامناسب شهروندان" معرفی کنند.

خطاب به این دسته از مدیران و تصمیم گیران شهرسازی خیرخواهانه عرض میکنم که :

درر علم روز دنیا هیچکس منکر تاثیرات عوامل فردی و اجتماعی بر روی رفتار شهروندان نمی باشد. ولی نقش عوامل محیطی (از جمله شهرسازی) در شکل گیری رفتار شهروندان هم بسیار پررنگ می باشد.                                                                                                                                        
بعنوان مثال همانطور که ضروری است از طریق برنامه های تبلیغی به شهروندان از فواید و ضرورت انجام تحرک بدنی در زندگی روزمره گفته شود، شهر محل سکونت این شهروندان هم می بایست فرصت انجام این رفتار را به آنها بدهد. نمی توان مداوم شهروندان را به پیاده روی ترغیب کرد، در حالیکه با اندک بارندگی پیاده روهای یک شهر تبدیل به "گودال های مرگ" می شود.

به زبان ساده نمی توان فردی را به شنا کردن تشویق کرد، درحالیکه هیچ استخری وجود ندارد. جدیدترین مطالعات علمی شهرسازی نشان داده اند که عوامل شهرسازی حتی اگر در ایجاد یک رفتار مناسب در فرد کم تاثیر باشند، در تداوم آن رفتار بسیار مهم و حیاتی می باشد. بعنوان مثال ممکن است فردی تحت تاثیر مشاوره ی پزشک تصمیم بگیرد یکبار در هفته برای پیاده روی به پارک برود. مشاوره ی پزشک شاید در ایجاد این "رفتار" موثر باشد، ولی اگر این فرد به یک پارک مناسب با فاصله ی مناسب از منزلش دسترسی نداشته باشد، بسیار بعید است که بتواند یا بخواهد بیشتر از چند هفته به این "رفتار مناسب" که به سلامتش کمک می کند مبادرت ورزد. 

سنجش و ارزیابی رفتار شهروندان نیازمند بکارگیری یک رویکرد علمی می باشد. یک مدیر شهری نمی تواند صرفا بر اساس مشاهدات شخصی یا شنیده های مشاورانش با قاطعیت سخن از رفتار نامناسب شهروندان بزند. یا تنها بر اساس یک نظرسنجی فاقد سندیت علمی، اولویت های شهرسازی یک کلانشهر را برای اصلاح رفتار شهروندان نمی توان تعیین کرد و بر آن اساس اقدام نمود. همچنین آثار و نتایج اقدامات شهرسازی معمولا میان مدت یا به صورت درازمدت است. نتایج یک اقدام صحیح شهرسازی بلافاصله برای مدیران و یا شهروندان نمایان نمی شود. یا اثرات مخرب یک اقدام شهرسازی بر رفتار شهروندان می تواند برای سالها پنهان بماند.

در حالیکه این مدیران و تصمیم گیران شهرسازی در بسیاری از موارد ابزار علمی لازم (استفاده از دانش شهرسازی لازم توسط مشاورین متخصص) برای بررسی تاثیر اقدامات شهرسازی را ندارند، مشخص نیست این عزیزان چطور کماکان در توجیه عملکردشان توپ را به زمین "رفتار نامناسب شهروندان" می اندازند. رفتار شهروندان شدیدا تحت تاثیر محیط ساخته شده ی پیرامونشان است. نمی توان از شهروندان انتظار یک رفتار مناسب در شهری که زمینه برآورده شدن این رفتار را ندارد داشت.

و کلام پایانی به اینگونه مدیران و تصمیم گیران شهری اینکه شهرسازی نه یک "هنر فانتزی" و نه یک "عمل تجربی" است. شهرسازی امروز در دنیا یک "علم" است. نمی توان وقتی برای حل موضوعات علمی از رویکردهای "غیرعلمی" استفاده می شود، انتظار معجزه داشت. بیایید بجای اینکه توجیه کنید که شهروندان رفتار مناسبی ندارند، نگاهی علمی به تصمیمات و اقدامات شهرسازی داشته باشید.

 

* دکترای طراحی شهری

استاد دانشگاه واسدا ژاپن و انستیتو قلب و دیابت بیکر استرالیا

 (بر اساس اطلاعات پایگاه علمی Web of Science دکتر کوهساری رتبه ی دوم بیشترین پژوهش در پنج سال اخیر در زمینه "طراحی شهری" در دنیا دارند.)

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۹۴۹۱۴:۱۵:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
درود بر شما یکی باید به این مباحث توجه کنه- شهر ها واقعا بد و برای پیاده ها- دوچرخه ها و افراد مسن و معلول به جهنم تبدیل شدن و همه را مجبور به استفاده از ماشین میکنن چون در پروژه های بزرگ و اتوبان سازی پول زیاده ولی در این پروژه های کوچک پول کمه! باعث واردات کمتر بنزین و تولید کمتر خودرو میشه! و بیمارستان ها خلوت میشن!
ناشناس۱۴۳۹۷۴۱۴:۳۹:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۳
اینجا همه مقصرند جز مدیرانی که پشت سمتی سنگر گرفته و هر نقد و انتقادی را هجمه و حمله می دانند...فرافکنی ،ادعا و بر چسب تخریب جناحی ،ادعای سیاه نمایی و سم پاشی و...تنها سنگری برای اختفای عدم توانمندی و فقدان تسلط بر دانش و مهارت و شایستگی برخی مدیران است....این گروه از مدیران حتی فاقد توانمندی بکارگیری دانش مستشاری هستند چرا که خود را محور دانش دانسته و خودشیفتگی یا علم به عدم توانمندی خود مانع بکارگیری مستشار توانمند میشود ...حتی الگو برداری هم نیستند و شاید نمی‌توانند چرا که الگو برداری هم در نظام اجرایی و نظارت مدیریت میخواهد ...و تا این هست ...خداوند کمک کند ...
ناشناس۱۴۴۰۸۰۱۶:۲۱:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۳
آیا تابحال مدیری از مشاوره چنین نخبگان علمی ایرانی استفاده کرده است؟
حسینی کلشتری۱۴۴۲۴۲۲۰:۱۱:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۲۳
بنده نامه نوشتم به رییس دانشکده معماری و شهرسازی یکی از دانشگاههای مطرح پایتخت و از ایشون خواستم نظر رسمی دانشکده رو نسبت به ادعای آقای جهانگیری در رابطه با بلند مرتبه سازی در تهران و پاسخ آقای قالیباف در مناظره اول انتخابات اعلام کنند و تاکید کردم که وظیفه ذاتی شما اساتید دانشگاه است که مشکلات جامعه رو در حوزه تخصصی خودتون رصد کنین و مسوولین رو استیضاح کنین اما ایشون در پاسخ فقط پاراف کردن که بحث بلند مرتبه سازی چند وجهی است و در یک جمله نمیتوان نظری داد در صورتی که خواسته من این بود که دانشکده متبوع ایشان باید با انتشار بیانیه ای به موضوع مطرح در مناظره جهت تنویر افکار پاسخ علمی و رسمی میدادن تا مردم به اتکای نظر نخبگان جامعه،راستگو و دروغ گو را تمیز دهند اما افسوس از دانشگاهیان خواب زده !
شهروند۱۴۴۳۵۰۲۲:۵۵:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۳
مسئله مهم در حل مشکلات عوض شدن نگرش ما به مسائل است چه خوب این دیدگاهها را بیشتر کسترش دهیم تا در کشور ما نهادینه شود به امید آن روز
ناشناس۱۴۴۳۵۴۲۳:۰۰:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۳
واقعا قلم منصف و دلسوزی ایشون دارن ای کاش از اموال تفکر خلاق این جوون ها در کشور بیشتر استفاده بشه باتشکر
آیندسازان۱۴۴۳۵۷۲۳:۰۳:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۳
ما باید در نظر بگیریم در یک کشور در حال توسعه هستیم باید با استفاده از متخصصات و اندیشمندان بومی خودمان بدنبال تغییرات موثر و پابرجا باشیم امروز زمان اطمینان کردن به نسل پر شور و مبتکر است نباید فراموش کرد در غرب نیز روز گالیله مجبور شد تفکرات درست خود را پس بگیره ولی امروز به او افتخار میکنند
ناشناس۱۴۴۷۶۶۱۳:۱۱:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۲۴
ما با اتکا به تئوری های بومی و نسل متخصص می توانیم پایه های اقتصاد و فرهنگ و .. را مستحکم کنیم شهرهای امروز بر اساس سلایق افراد نه از روی اصول علمی ساخته شده و میشه که نتایج آن به ریختگی در حالت های اضطراری مثل زلزله و سیل میشه .
ایرانی۱۴۴۸۰۱۱۳:۳۸:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
رفتار شهروندان ما تابع عملکرد مدیران و آموزشی که دیده اند می باشد پس انتخاب مدیران بر مبنای توانایی و شایستگی یکی از اصول اولیه پیشرفت و توسعه می باشد. استفاده از نظرات متخصصانی مثل ایشان موجب ایجاد انگیزه در متخصصان دیگه میشه
ناشناس۱۴۵۲۵۸۲۲:۳۷:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۲۴
وقتی من دوچرخه سواری یا گذشتن عابرین از خیابان در بعضی از کشورها را میبینم و دلیل آن رو پیگیری میکنم به این نتیجه می رسیم فعالیت های گروهی و تصمیمات علمی درازمدت باعث ایجاد این رفتارها در شهروندان آنان شده پس ما چاره ای جز دور کردن خودخواهی و خود بینی و گذاشتن مدیران غیر متخصص و داشتن دید علمی درست نه سود جویانه به مسائل در مسیر ایجاد رفتار های مناسب برای آینده فرزندان مان باشیم
زلزله زده۱۴۵۲۴۷۲۲:۱۶:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۲۴
امروز وقتی به تلویزیون نگاه می کرد آنچه برجسته بود اینکه ما بعد از گذراندن چندین حادثه طبیعی سیل وزلزله بم ، رودسر ، آذربایجان و ... هنوز اولین نکات مدیریت بحرانی ( تقسیم فعالیت، رعایت نکات امنیتی ، سازماندهی آسیب دیدگان، کمک به اسیب دیدگان، چگونگی جبران صدمات و ... ) را رعایت نمی کنیم و به صورت احساسی هر فردی به خودش اجازه میده کاری انجام بده چه مثبت و چه منفی مدیران شهری ما تا زمانیکه به این شکل عمل کنند و مسائل علمی مثل داشتن یک دستورالعمل مشخص که بخش های مختلف استانها مسئولیت خود را در قبال این حوادث بدانند نداشته باشند ما شاهد این به هم ریختگی خواهیم بود
هم وطن۱۴۵۲۵۴۲۲:۲۴:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۲۴
آقای دکتر نظرات شما خوبه به شرط آنکه گوش شنوا باشه ما اگر به متخصصان جوان مان بها بدیم و از بازی های مسیاسی دست برداریم شاهد دیدین این همه درد و آه هم وطنان عزیز مان نخواهیم بود
دانشجوی دانشگاه بابلسر۱۴۵۲۸۲۲۳:۱۲:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۲۴
من در کارگاه آقای دکتر در دانشگاه بابلسر بودم و از نزدیک دیدگاه دلسوزانه ایشان را در مورد اتصال علم شهرسازی با سلامت جسمی و روحی و ایجاد رفتار صحیح شهروندان را دیدم بیان دیدگاه متخصصانی باید مدیران ما را بیدار کند نه ناراحت شون
پیمان۱۴۵۳۵۰۰۳:۴۲:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۲۵
لطفا مسیر مخصوص دوچرخه در سرتاسر تهران راه اندازی کنید. هزاران ماشین کم میشه خیلی ها دوست دارن با دوچرخه سفر کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین