انتقاد انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از توقیف کیهان

گروه فرهنگی الف،   3960821194

در پایان دومین روز از توقیف روزنامه کیهان،‌ انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با انتشار بیانیه‌ای به این اتفاق واکنش نشان داد و توقیف روزنامه کیهان را باعث تاسف شدید خواند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای متن بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان که در دفاع از عملکرد روزنامه کیهان منتشر شده، آمده است:

«در آستانه اربعین حسینی (ع) و در ایامی که میلیون‌ها عاشق شیدای اباعبدالله(ع) از سراسر جهان با حضور در عتبات عالیات و پیاده‌روی از نجف اشرف تا کربلای معلی، بزرگترین حماسه بشری را رقم می‌زنند، خبر توقیف موقت روزنامه کیهان، آن‌هم به بهانه تیتری ضدسعودی موجب شگفتی و البته تاسف شدید شد.

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با عنایت به رسالت ذاتی خویش در حمایت از ساحت قلم و آزادی بیان ضمن انتقاد از این نوع برخورد با رسانه‌ها و اصحاب قلم به منظور تنویر افکار عمومی چند نکته را در این خصوص بیان می‌دارد.»

در بخش ابتدایی نکته‌هایی که این انجمن اعلام کرده با هدف تنویر افکار عمومی درباره توقیف کیهان برشمرده، آمده است:

«هیات نظارت بر مطبوعات تیتر روز سه‌شنبه هفته گذشته روزنامه کیهان با عنوان «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» را خلاف مصالح ملی کشورمان تشخیص داده و بر همین اساس و بر پایه شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دادستانی اقدام به توقیف موقت کیهان گرفته است. توضیح اینکه شلیک موشک‌های یمنی به ریاض در آن روز نه تنها در صفحه اول اکثر رسانه‌های داخلی با تفکرات سیاسی مختلف و گاها متضاد که در اکثر رسانه‌های مطرح جهانی بازتاب بسیار فراوانی داشت. بنابراین بخش اول تیتر که صرفا روایت خبری رسمی است که کسی نمی‌تواند ایرادی بدان داشته باشد. احتمالا مدنظر توقیف‌کنندگان کیهان بخش دوم تیتر یعنی «هدف بعدی دوبی» است که باید گفت این جمله نه پیش‌بینی کیهان است و نه خبری محرمانه بلکه همانگونه که در روتیتر کیهان نیز بدان اشاره شده، صرفا بازنشر تهدیدات رسمی فرماندهان انصارالله است و بارها یمنی‌ها بر این امر تاکید کرده بودند که امارات بخاطر همدستی با آل سعود در جنایت علیه مردم یمن، از تیررس موشک‌های انصارالله در امان نخواهد بود. اینکه چگونه مسوولان امر این تیتر را مخالف مصالح ملی تشخیص داده‌اند خود جای بحث و تامل فراوان دارد.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید:

«تذکر و توقیف کیهان به‌خاطر تیتر ضد سعودی در حالی است که ولیعهد و وزیر خارجه این کشور، ایران اسلامی را تهدید نظامی نکنند. بنابراین تیتر مذکور کیهان در مواجهه با این رژیم سفاک نه تنها با مصالح ملی ما در تعارض نیست که مماشات و کوتاه‌ آمدن در برابر این شجره خبیثه در تعارض با عزت و منافع ملی ماست.»

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در پایان بیانیه خود پس از طرح موضوع‌ها و انتقادهایی به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی و برخی رسانه‌های کشور، با تاکید بر اینکه «این تیتر کیهان نیست که متعارض با مصالح ملی است، بلکه افشاگری‌های کیهان علیه فساد و باندهای زر و زور و تزویر است که خواب برخی را آشفته کرده و به‌دنبال عقده‌گشایی از این رسانه انقلابی هستند»، به انتقاد از این شیوه برخورد با رسانه‌ها پرداخته و به دولتمردان توصیه کرده است، از برخوردهای گازانبری با اصحاب رسانه خودداری کنند.

چهارشنبه ـ ۱۷ آبان ماه ـ اعلام شد، دادستانی تهران، بر اساس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اقدام روزنامه کیهان بر خلاف سیاست‌های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی ایران در مسائل و امنیت منطقه‌ای، این روزنامه را برای دو روز (شنبه و یکشنبه آینده) توقیف کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین