مدیریت جوانان، زنان، اهل سنت، اقلیت ها و ...

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3960817001 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
مدیریت جوانان، زنان، اهل سنت، اقلیت ها و ...

با فرارسیدن زمان انتصاب مدیران به ویژه وزرا، معاونان و مدیران ارشد دستگاه های اجرایی صداهای مختلفی در جامعه شنیده می شود، صداهایی که از رئیس جمهور، از وزیر، از استاندار و دیگر مسئولان می خواهند که از بین جوانان، بانوان، اهل سنت، قومیت ها یا اقلیت های مذهبی مدیرانی برگزینند، معمولا هم درخواست کنندگان به خواسته خود، دست کم آنچنان که انتظار دارند، نمی رسند.
اما منشاء این درخواست ها چیست؟ مگر ما چه انتظاری از یک وزیر، استاندار یا کلا یک مدیر یا نماینده داریم؟ آیا جز این است که این فرد باید بتواند با دانش، تجربه و توانمندی خود بیشترین خدمت را به مردم انجام دهد؟ خوب چه تفاوت می کند جنسیت، سن و سال یا اهل کدام شهر بودن؟ آیا اگر یک جوان برای مثال رئیس یک اداره شد، آیا مشکل اشتغال هزاران جوان بیکار حل شده است؟ یا یک مدیر خانم به معنی رفع مشکلات بانوان جامعه است؟
به نظر می رسد که کم توجهی به دو عامل زمینه ای باعث شده تا هدف و وسیله جای خود را عوض کنند. به جای آن که گروه های مرجع جامعه به دنبال راهکاری برای اصلاح روش گردش مدیران جامعه باشند هدفشان این می شود که برای مثال چند وزیر در کابینه یا سفیر یا استاندار از بانوان یا جوانان یا قومیت ها باشند، بعد هم که چنین شد یا نشد، موضوع بایگانی می شود تا انتخابات و انتصابات بعدی.
این دو عامل که در ورای این خواست ها به چشم می خورد، یکی ملاحظه مکرر چرخش افراد شناخته شده در مدیریت ها است که صرفا یکی صندلی را به دیگری می دهد ولی خود میز دیگری را اشغال می کند. طبیعی است که نباید تجربه را نادیده گرفت اما گویی این باور در جامعه شکل گرفته که این نه تجربه، بلکه شخصیت و فردیت افراد است که آن ها را مدیر می کند. این که گروهی همواره مدیر و مسئول بوده و می مانند بدون این که کارنامه خیلی درخشانی از خود ارائه داده باشند.
مساله دوم شکستن یک تابو یا قانون نانوشته است که فرضا زنان نباید وزیر، استاندار، سفیر، شهردار یا فرماندار شوند، یا اگر کسی جوان بود لزوما توانایی انجام مسئولیت های سخت را ندارد و ... مثل این که جامعه می خواهد این بدگمانی را با دیدن عملی حضور گروه های مختلف در مدیریت های کلان برطرف کند. اما هیچ کس هم نمی تواند قبول کند که جوان بودن صرف به معنی برتری بر دیگران است و گرنه در سراسر دنیا باید شاهد بودیم که مهمترین مسئولیت ها را جوانان اداره می کردند که چنین نیست.
اما آنچه اهمیت دارد نه اصرار بر حل احساسی مساله بلکه رفع مشکل بنیادی چرخش مدیریت در جامعه ماست. ایجاد ساز و کاری که افراد براساس توانمندی ها، سابقه، استعداد و تجربه بتوانند پیشرفت کنند. به جای آن که مدیران ارشد بخواهند همراهان خود را از بین افراد مورد اطمینان پیدا کنند، از بین متخصصان به دنبال اشخاص مطمئن تر باشند. یعنی شرط اول قابلیت ها باشد و بعد در بین کسانی که صلاحیت دارند به دنبال بهترین گشت.
از سوی دیگر نظام اداری ما باید به جایی برسد که افراد دارای شایستگی بتوانند در مسیر رشد قرار بگیرند، باید استعدادها بتوانند به سطوح بالا حرکت کنند، برای نخبگان مهارتی، فنی و مدیریتی فضای جذب ایجاد کرد تا نیروهای مناسب در دستگاه ها پرورش پیدا کنند و بعد دست مدیران ارشد برای انتخاب باز شود.
احزاب یا تشکل های سیاسی نیز از نهادهایی هستند که می توانند در رشد و پرورش نیروهای سیاسی نقش مهم و موثری ایفا کنند. همانطور که یک مدیر تخصصی در حوزه برق، پزشکی، تجارت و رسانه به تدریج تجربه کسب می کند یک سیاستمدار هم وقتی می تواند پشتوانه قوی تجربی و عملی به دست بیاورد و در عین حال شناخته شود که به تدریج در این حوزه رشد کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۵۶۳۰۹:۴۶:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۱۷
به نظرم موضوع خیلی بدیهی است حق برابری استفاده از فرصت ها ! یعنی کسی اگر لیاقت داشت وزیر شود یا استاندار یا یکی مثل بنده معاون یک اداره در بانک دولتی به صرف مذهب سنی بودن و کرد بودن از این فرصت محروم نشود. به همین ساده گی!
ناشناس۱۳۹۶۵۵۱۲:۰۶:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۱۷
شعار جوانگرایی اصلاح طلبان چرا در شهرداری تهران ، اجرا نشد ؟!! بعضی ها با موضوعات جوانگرایی و زنان و اقلیت ها دنبال کاسبی سیاسی خود هستند..
محسن۱۳۹۷۱۹۱۳:۳۳:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
دو اشکال اساسی در برخی از انتخابها برای مدیریت دولتی 1 - باید دل سپردگی به نظام جمهوری اسلامی و مردم باشد 2 - چیزی بنام بررسی عملکرد و بازنشستگی برای مدیران دولتی معنی و مفهومی ندارد ، حتما باید در لباس مدیریت دنیا را ترک کنند
ناشناس۱۳۹۷۴۳۱۴:۰۶:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
شما اول به اکثریت برس بعد برو سراغ اقلیت
ناشناس۱۴۰۳۵۹۰۷:۴۲:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱۸
تا زمانی که خط کش برداریم و مردم را در دسته های جدا برنامه ریزی کنیم این مشکلات هم هست . اگر شایسته سالاری و اعتقاد به مملکت و نظام را اصل قرار بدیم مشکلی هم بوجود نمیاد. تشکیلات امور زنان را قبول ندارم؛ چون وقتی از منزل برای کار درست و تامین زندگی خارج میشم و در چارچوب اخلاق و وجدان حرکت میکنم نگاه جنسیتی نباید به من بشه بخاطر نوع پوششم. البته باید قبول کرد که برای زنان کمی مشکل تر است و محدودیتهایی وجود دارد ولی همین محدودیت در جاهای دیگر برای مردان هم هست . همینطور بخاطر زن بودن بهم مقام بدن . جوان بودن هم از این مقوله جدا نیست، این نگاه مسئولان هست که باید تغییر کند و جوان را بخاطر شایستگی باید وارد دایره مدیریت نمود تا تجربه کسب کنه . نه بخاطر وابستگی به حزب و ارگان افراد . ایرانی را در همه پستهایی که نظر جمع در آن دخیل است باید به بازی گرفت فارغ از اعتقاد و قومیت . البته به شرط اعتقاد به ایران . پس برای ایرانی آزاد وسربلند کمی دایره باز تر کنیم. مشکلات اساسی این همه تبعیض، فقر ، اعتیاد، اختلاس، طلاق، دست درازی به کودکان، ربا، قاچاق، تخریب محیط زیست و... باشد نه نوع اعتقاد من که ماهها در تریبونها در موردش بحث بشه و ما رو از اصل مشکلات دور کنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین