کمک آلمانی‌ها به تولید شیر شتر در ایران

گروه اقتصادی الف،   3960816306

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هرمزگان با کمک آلمانی‌ها به صنعت تولید شیر شتر وارد می‌شود.

به گزارش تسنیم، ناصر حیدری‌پوری امشب در نشست دست‌اندرکاران کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر 83 درصد از جمعیت کشاورزان استان کم‌سواد و یا بی‌سواد هستند، اظهار داشت: برای فعال‌سازی و اقتصادی‌سازی حوزه کشاورزی باید به سمت ایجاد و تکمیل زنجیزه ارزش از جمله ایجاد و احداث سردخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی و جانبی پیش برویم.

وی با بیان اینکه هرمزگان در حال حاضر در تولید و بازاریابی محصولاتی همانند خرما، گوجه‌فرنگی و پیاز که قابلیت‌های بالایی برای تولید آن داریم با مشکلاتی روبرو هستیم، اضافه کرد: 50 الی 60 درصد بادمجان محصول هرمزگان روانه بازار عراق می‌شود اما در این کشور با قیمت نازلی فروخته می‌شود و ارزش افزوده بسیار پایینی برخوردار است که باید فکری برای تغییر مسیر این محصول شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر دو سوم نخلستان‌های استان پیر و فرسوده هستند، افزود: در حال عملیات مناسبی در نخلستان‌های قدیمی استان باهدف احیا نخیلات آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در جغین و شمیل نخلستان‌های فرسوده زیادی داریم، افزود: در جغین هشت هزار هکتار و در شمیل بندرعباس 13 هزار اصله پاجوش برای احیا نخلستان‌ها کشت شده است.

حیدری‌پوری با بیان اینکه برای اجرایی کردن پروژه‌های نوسازی نخلستان‌ها ابتدا کلاس‌های ترویجی آموزشی باید برگزار کنیم، اضافه کرد: بسیاری از نخیلات هرمزگان به دلیل مهاجرت‌ها و تغییر ذائقه شغلی نسل حاضر نسبت به گذشتگان خود، از بین رفته و به صورت ناکارآمد در آمده است.

این مسئول با بیان اینکه 22 هزار هکتار از 37 هزار هکتار موجود نخلستان‌های استان فرسوده هستند اضافه کرد: هر چند بسیاری از نخلستان‌های استان از دور سرسبز به نظر می‌آید اما عملا تولیدی در این نخلستان‌ها نداریم که سطح باغ‌های فرسوده خرما تنها در میناب به شش هزار هکتار می‌رسد که قصد داریم 10 هزار هکتار نخلستان‌ در میناب را احیا و یا توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در مبحث لیموترش و نارنگی و سایر محصولات استان نیز دارای مشکلاتی هستیم، اضافه کرد: استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی دارد که نیازمند توسعه آن هستیم.

حیدری‌پوری با اینکه کشت‌های گلخانه‌ای نیز به دلیل وسعت عرض جغرافیایی که در استان در اختیار داریم، اظهار داشت: تا پایان سال 95 در استان 175 هکتار گلخانه ایجاد شده که در سال 96 جهش خوبی در باب اخذ صدور مجوزها و کدها از صندوق توسعه ملی داشته‌ایم که طی آن مجوز 78 هکتار گلخانه جدید را برای استان گرفتیم اما به دلیل نواقص تضامن بانکی تنها 24 هکتار از محل این مجوزها عملیاتی شد.

این مسئول با بیان اینکه در صورت توسعه گلخانه‌ای در هرمزگان می‌توانیم کشور را تحت تاثیر قرار دهیم، اضافه کرد: علی‌رغم تقاضای بالا برای فعالیت‌های گلخانه‌ای اما به دلیل نداشتن تضمین‌های بانکی توسط کشاورزان نمی‌توانیم از ظرفیت‌های تسهیلاتی استفاده کنیم.

حیدری‌پوری با اشاره به وجود گونه‌ای از بز در هرمزگان به نام بز طالی افزود: این نژاد یکی از نژادهای خاص در میان دام‌های سبک است که مطالعه برای اصلاح‌نژاد این گونه که در نوار ساحلی هرمزگان تعداد آن برابر با 400 هزار راس است، آغاز شده است.

وی با بیان اینکه با وجود این گونه مطالعات کماکان طرح‌های اصلاح نژاد در حوزه گسترده در استان به دلیل عدم ردیف بودجه‌ای اجرایی نشده است، گفت: با اصلاح همین نژاد می‌توان نگهداری این گونه دام را بسیار اقتصادی و هدفمند کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه در هرمزگان 20 هزار شتر زیست می‌کند، افزود: گونه موجود شتر در هرمزگان برای مسابقات ورزشی و گوشت استفاده می‌شود که اخیرا با سرمایه‌گذاری آلمانی که قصد سرمایه‌گذاری 35 میلیون دلاری را دارد، برای پرورش شتر شیرده وارد مذاکره شده‌ایم.

حیدری‌پوری ادامه داد: در پارت نخست قصد داریم از سودان هزار راس شتر شیرده که روزانه 15 الی 20 لیتر شیر می‌دهد را وارد کنیم.

وی یادآور شد: در کشوری همانند امارات صنایع مرتبط با پرورش شتر و صنایع جانبی بسیار پیشرفته است و در این کشور واردات و صادرات شتر نیز ممنوع است و این حاکی از نگاه عمیق است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین