سینماداران درباره اکران فیلم‌های خارجی عنوان کرد؛ اصرار سینما داران، مقاومت تهیه کنندگان

گروه فرهنگی الف،   3960816251

مدتی است که موضوع اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور مجدداً مطرح شده و با حمایت رییس سازمان سینمایی، جانی دوباره گرفته است.

اصرار سینما داران، مقاومت تهیه کنندگان

در کنار بحث شیوه اکران فیلم‌ها در سینما، که همیشه محل مناقشه بوده و هر از گاهی از سوی تولیدکنندگان اثر مورد انتقاد و شکایت واقع می‌شود، مدتی است که موضوع اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور مجدداً مطرح شده و با حمایت رییس سازمان سینمایی، جانی دوباره گرفته است.

در این راستا چندی پیش آقای محمدمهدی حیدریان در خصوص اکران فیلم‌های خارجی در سینماها عنوان کرد: فیلم‌های خارجی از جمله عواملی هستند که اجازه روبه رویی و مواجهه بی‌واسطه بیننده با فیلم و فضایی را می‌دهد که به خاطر آن سینما مؤثر می‌شود و همچنین به سایر شیوه‌های پخش یا ارائه فیلم، برتری پیدا می‌کند و ما اگر این امکان را در اختیار تهیه‌کننده نگذاریم، مخاطبان را از آشنایی با آخرین تکنولوژی‌های سینما محروم کردیم. ما برای هدف خاص بی‌آنکه مزاحمتی برای فیلمساز ما باشد، می‌توانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم.


اما درباره این ماجرا، علاوه بر موافقانی که عمدتاً از حوزه سینماداران هستند، نگرانی‌هایی از سوی تهیه کنندگان و کارگردانان وجود دارد که به بحث کمبود سالن‌ها و امکانات نمایشی برمی‌گردد.

عدم پاسخگویی ظرفیت‌های داخلی به اکران‌های خارجی
آقای جمال ساداتیان، نایب رییس صنف جامعه تهیه کنندگان به عنوان نماینده این صنف، ضمن تأکید بر نبود این ظرفیت، در گزارشی که پیشتر داشتیم، به «صبح نو» گفت: اگر بخواهیم سالن‌هایی را به فیلم‌های خارجی اختصاص دهیم، باید از ظرفیت فیلم‌های داخلی مان کم کنیم و این اتفاق به فیلم‌ها لطمه می‌زند، چرا که همین الان هم با شیوه نمایشی که وجود دارد، اختلال‌هایی رخ می‌دهند که اعتراضات زیادی را رقم زده است. به عنوان مثال چندی پیش آماری مبنی بر نمایش نزدیک به 20 فیلم اعلام شد و این اتفاق موجب شکل گیری همین بحث فیلم سوزی شده است، زیرا تا جایی که من می‌دانم ظرفیت نمایش فیلم درتهران حدود 98سینماست و وقتی که 20فیلم اکران می‌شود، یعنی به هر فیلم تقریباً 5سالن بیشتر نمی‌رسد؛ در چنین شرایطی این فیلم چه طور باید اوضاع اقتصادی‌اش را بگذراند، حال چه رسد به اینکه از همین تعداد سالن هم زده شود و به فیلم‌های خارجی اختصاص داده شود. از همین رو برای نمایش کارهای خارجی ابتدا باید زیرساخت‌های لازم تدارک دیده شود و بعد این اقدام رخ دهد.


در ادامه، سراغ سینما داران رفتیم و در این باره نظر این صنف را هم جویا شدیم.

فیلم‌های خارجی باید اکران شوند
آقای رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینما آزادی در گفت‌وگو با «صبح نو»، درباره اکران فیلم‌های خارجی بیان کرد: واقعیت این است که اکران فیلم‌های خارجی در کشور ما امر واجبی است که باید صورت بگیرد. درست است که ما در کشورمان سینما کم داریم ولی زمانی که همین سینماهایی که وجود دارند را با ظرفیت‌هایشان بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که خیلی از صندلی‌های آن در طول سال خالی می‌شود و بالاخره باید با ظرفیتی این فضای خالی پر شود. به همین دلیل در حال حاضر بضاعت ما در راستای اکران فیلم‌های داخلی در همین حد است که دیده‌ایم و چه اشکالی دارد که این ظرفیت خالی را در سانس‌های غیرموظف به اکران فیلم‌های خارجی اختصاص دهیم.


او ادامه داد: این اکران‌ها علاوه بر پاسی از شب، می‌تواند در زمان سانس های موظف و پیش از آن‌ها مثل 2 بعد از ظهر ادامه داشته باشد تا کسانی که طرفدار فیلم خارجی هستند، به تماشای آن‌ها بنشینند. البته این اتفاق بدین معنا نیست که هر فیلم خارجی را اکران کنیم، بلکه باید کارهایی باشد که مردم آن‌ها را قبول داشته باشند و صبح اول وقت یا آخر شب برای آن بلیت بخرند.

کمبود مدیریت داریم نه ظرفیت
سعیدی پور در پاسخ به بحث کمبود ظرفیتی که از سوی تهیه کنندگان و کارگردانان بیش از پیش مطرح می‌شود، گفت: به عقیده من، ما کمبود ظرفیت نداریم، بلکه کمبود مدیریت داریم، مدیریتی که زمان بهترین بهره‌وری از سالن‌ها را برای فیلم‌ها تعیین کند. چون خیلی از سالن‌های ما خوب چیده نمی‌شوند وگرنه می‌شود از ظرفیت خالی آن‌ها استفاده کرد، به عنوان نمونه در حال حاضر در بخش هنر و تجربه به تازگی فیلمی اکران شد که ساعت 2 بعدازظهر سالن آن پر شد و این نشان می‌دهد که مردم کار خوب را می‌بینند، پس باید از ظرفیت‌های خالی که وجود دارد، استفاده بهینه کنیم.

جذب مخاطب با اکران انیمیشن‌های خارجی
آقای مسعود نجفی، مدیر پردیس سینمایی تماشا، نیز در خصوص اکران فیلم‌های خارجی در سینماها و پیامدهای این اتفاق به «صبح نو» گفت: به نظر من این اتفاق و نتایج آن به این بستگی دارد که چه فیلم‌هایی اکران شوند، به عنوان نمونه اگر انیمیشن‌های روز دنیا با دوبله‌های فارسی مناسب اکران شوند، مورد استقبال قرار می‌گیرند، مثل رخدادی که چندی پیش در این فضا در بعضی از سینماها رخ داد.


وی ادامه داد: اما در این فضا اگر آثاری غیر از انیمیشن را که مردم در خانه‌هایشان نسخه اصلی آن را می‌بینند اکران کنیم، فکر نمی‌کنم از آن‌ها استقبال زیادی شود، اتفاقی که در سینماهای جنوب شهر جواب نمی‌دهد و در معدود سینماهایی که این اکران‌ها دیده می‌شود هم، بعید می دانم که چنین مسأله‌ای چندان مورد استقبال قرار بگیرد. چون به عنوان نمونه سینما فرهنگ قبل‌تر این دست آثار را اکران می‌کرد و چندان بازخورد نداشت.


 از سوی دیگر ما شرایط این که فیلم‌های خارجی را کامل نشان دهیم، نداریم و مردم هم همزمان با اکران فیلم‌های روز دنیا اقدام به دانلود و تهیه آن‌ها می‌کنند؛ اما نمایش انیمیشن‌ها همراه دوبله مناسب از رخدادهایی است که می‌تواند مخاطب را جلب کند.


نجفی همچنین با اشاره به دیگر پیامدهای اکران فیلم‌های خارجی و شیوه این اکران‌ها اضافه کرد: این اکران‌ها در صورتی موفق می‌شوند که مردم هم آن‌ها را ببینند و در آن زمان است که مقایسه جالب توجهی بین سینمای ایران و خارج از کشور به وجود می‌آید، اتفاقی که خوب است و زمینه‌های رقابت را فراهم می‌کند. علاوه بر این‌ها، اکران این دست آثار مثل فضای هنر و تجربه باید در چند سینمای مشخص انجام شود، چون در این شرایط که فیلم‌های داخلی در صف اکران مانده‌اند، اکران خارجی‌ها در سطح گسترده امکان پذیر نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین