ابهام در فرمول فروش گاز به شرکت نروژی/ لزوم شفاف سازی وزارت نفت

جواد سلیمانپور ، گروه اقتصادی الف،   3960816112 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ابهام در فرمول فروش گاز به شرکت نروژی/ لزوم شفاف سازی وزارت نفت

مدت زیادی از بحث فروش رایگان گاز به ترکیه و حواشی و بحث‌های کارشناسی پیرامون آن نمی‌گذرد که حالا به تازگی بحث ارزان فروشی گاز به شرکت نروژی در رسانه‌ها مطرح شده است اما ماجرا چیست؟

هفته اول آبان خبر انعقاد قرارداد فروش گاز طبیعی ایران به شرکت IFLNG در پرتال رسمی شرکت ملی نفت منتشر شد . بر اساس این خبر قرارداد 20 ساله ای ما بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNG  که تحت مالکیت شرکت هملا نروژ است منعقد شده است که طبق قرارداد شرکت ملی نفت و طرف نروژی طی سه ماه اقدامات لازم جهت تحویل روزانه 2.3 میلیون مترمکعب گاز را از پالایشگاه هفتم پارس جنوبی انجام داده و از اواسط سال 1397 تحویل گاز آغاز شود.

اما موضوعی که بیشتر مورد انتقاد کارشناسان این حوزه قرار دارد ابلاغیه مربوط به شیوه قیمت گذاری این قرارداد تحت عنوان ابلاغیه نرخ گاز طبیعی برای فروش به واحدهای کوچک‌ مقیاس تولید گاز مایع‌شده و نیز واحدهای فشرده‌سازی گاز طبیعی با هدف صادرات است که مهر 96 وزیر نفت آن را ابلاغ کرده است.

موضوع مورد مناقشه در این ابلاغیه نحوه قیمت گذاری گاز تحویلی به شرکت نروژی است. به طوری که طبق ابلاغیه قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی متناسب با قیمت ال ان جی ژاپن-کره تعیین می‌شود. یعنی طبق فرمول :

 بر اساس این فرمول در قیمت‌های پایین نفت زمانی که قیمت ال ان جی ژاپن- کره کمتر از 12 دلاربرهر میلیون بی تی یو  باشد فرمول اول و در قیمت های بالای نفت زمانی که قیمت ال ان جی ژاپن-کره بیشتر از 12 دلاربرهرمیلیون بی تی یو باشد فرمول دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک بهتر و ارزیابی این فرمول در جدول زیر مقایسه‌ای ما بین قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی با قیمت تقریبی گاز تحویلی به ترکیه انجام گرفته استُ:

 

همانطور که در جدول دیده می‌شود در قیمت‌های پایین نفت قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی برابر 7.5 سنت بر هر مترمکعب است حال انکه در همین شرایط قیمت تقریبی گاز صادراتی به ترکیه در حدود  16 تا 20 سنت بر هر مترمکعب است و اختلاف این دو چیزی بیش از 50% است. همین شرایط در قیمت‌های بالای نفت نیز وجود دارد و درقیمت نفت 100 دلاری قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی 28سنت بر هر مترمکعب خواهد بود در حالی که در همین شرایط قیمت گاز صادراتی به ترکیه در حدود 40 تا 45 سنت خواهد بود.

همانطور که مشخص است در تمامی قیمت‌های بالا و پایین نفت قیمت گاز تحویلی به شرکت نروژی چیزی حدود 50% کمتر از قیمت گاز صادراتی به ترکیه است و در حقیقت شرکت نفت طبق این قرارداد یارانه‌ای 50% ای برای شرکت نروژی قائل شده است.

این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده است که ترکیه به عنوان یکی از گزینه‌های صادرات گاز در حال حاضر علاوه بر داشتن ظرفیت خالی در خط لوله وارداتی خود نیز درخواست دوبرابر کردن واردات خود از ایران را دارد. حال انکه به عنوان گزینه دیگر وزارت نفت در حال حاضر قرارداد صادراتی خود با عراق را به طور کامل اجرا نکرده است.

فارغ از اینکه صادرات گاز با خط لوله به بازارهای منطقه علاوه بر درآمدزایی برای کشور تا حدودی به عنوان عامل بازدارنده موجب افزایش سطح امنیت کشور می‌شود و درمقابل فروش گاز به شرکت نروژی برای صادرات به صورت ال ان جی هیچ ارزش افزوده امنیتی سیاسی برای کشور ندارد. طبق مطالب گفته شده بالا قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی حتی از لحاظ اقتصادی نیز توجیه منطقی ندارد.

حال سوال اینجاست که در این شرایط مسئولین مربوطه با کدام منطق گزینه‌های بهتر از لحاظ اقتصادی و امنیتی مانند ترکیه و عراق را کنار گذاشته اند و به سراغ چنین قرارداد غیر اقتصادی رفته‌اند؟

 

دیدگاه کاربران

میلاد۱۳۸۸۹۸۱۲:۰۳:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۱۶
تفاوت این دولت با اون دولت در اینه که اون ساده بود همه چی رو میگفت ولی این خیلی میدونه چیزی نمیگه!!!
ضیا۱۳۸۹۸۵۱۳:۳۶:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۱۶
فارغ از اعداد و ارقام ارائه شده، یک نکته در محل تحویل را دراین تحلیل دیده نشده است. برای صادرات گاز به ترکیه از جنوب کشور تا مرز در شمال کشور بایستی گاز را منتقل کرد و هزینه جاری نگهداری تاسیسات (خط لوله و ایستگاه های تقویت فشار گاز) و همچنین سرمایه گذاری انجام شده را در محاسبات آورده شود که در این تحلیل دیده نشده است.
ناشناس۱۳۹۰۱۹۱۴:۱۳:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۶
داداش چاره ای نیست باید تحریمها دور بزنیم.
ناشناس۱۳۹۰۴۳۱۴:۳۸:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۱۶
به نظر قیمت قرارداد صادرات گاز به ترکیه برای خود آقای زنگنه دردسر شده است. ایشان در زمان دولت اصلاحات موفق شد گاز را با فرمولی به چند برابر قیمت بین المللی به ترکها بفروشد، حال این قیمت زیاد، زنجیری به پای سایر قراردادهای صادرات گاز خود ما هم شده است. نویسنده محترم حتماً می داند که بحث صادرات رایگان گاز به ترکیه مطرح نیست، ترکها با هزار بدبختی موفق شدند در دادگاهی بین المللی کمی قیمت غیرمنطقی گاز ایران را کاهش دهند (آن هم کمی، هنوز این قیمت به میزان غیر منطقی بالاست!). و این حکم را به چند سال قبل (فقط چند سال و نه از ابتدای قرارداد) تعمیم دهند، که نتیجه این بود که یا باید پول را بر می گرداندیم ، یا از موضع قلدری برخورد می کردیم و می گفتیم «یک سنت هم نقد نمی دهیم، گاز بر دار، همینه که هست!»، که ما دومی را انتخاب کردیم و ترکها باز چاره ای جز قبول کردن نداشتند. اینکه نویسنده محترم می فرمایند ترکها حاضرند دو برابر گاز وارد کنند، درست است، اما لطفاً بقیه اش را هم بگویید: «به قیمت بسیار پایین تر»، در واقع به قیمت بین المللی و منصفانه و چون ما قبول نکردیم، دارند از روسها می گیرند. در مورد صادرات گاز به عراق هم: قطعاً عراقی ها هرگز قیمت گاز صادراتی به ترکیه را نمی پذیرند. ضمن اینکه صادرکنندگان برق به عراق هم ماههاست با بدبختی دنبال گرفتن مطالبات خود از دولت عراق اند، واقعاً فکر می کنید که پول گاز ما را بی دردسر خواهند داد! در انتها گفته اید: وزارت نفت بهتر است روی صادرات گاز به کشورهای همسایه تمرکز کند، که این البته عین سیاست اعلام شده وزارت نفت است. ولی وقتی گاز مازاد داریم و فعلاً در منطقه خریدار نداریم (امارات را خراب کردیم، با عربستان دعوا داریم، هند دنبال بزخری است، عراق پول ندارد، خط لوله هم به عراق نداریم، ترکیه حاضر نیست دیگر پول زور بدهد)، باید به مشتری دست به نقد و به قیمت منصفانه بین المللی فروخت.
کترشناس نفت۱۴۰۳۲۳۰۳:۵۲:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۱۸
قرارداد خوب صادرات گاز به ترکیه (اولین قرارداد صادرات گاز کشور)در وزارت اقا زاده امضا شد،نه در زمان زنگنه.قرارداد دوم صادرات گاز به کرسنت در زمان زنگنه بود..ما در منطفه امکان صادرات گاز داریم،ولی دیپلماسی منفی وزارت نفت کشور را به بن بست رسانده است.
کارشناس صادرات گاز۱۳۹۰۵۵۱۴:۵۱:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۱۶
تحلیل ارایه شده به دلایل زیر نادرست هست: 1- در قیمت 6 دلار ال ان جی قیمت گاز فروشی به شرکت نروژی طبق فرمول اول و با فرض یک دلار برای هزینه حمل یا F معادل 2 دلار خواهد بود. به عبارت دیگر شرکت نروژی این گاز را 2 دلار از ایران می خرد . حال ببینیم اگر او گاز را با همین قیمت 6 دلار بفروشد چقدر سود عاید این شرکت نروژی خواهد شد: هزینه گاز خوراک 2 دلار هزینه مایع سازی گاز به ال ان جی در روی کشتی حداقل 2.5 دلار در هر میلیون بی تی یو هزینه حمل تا مقصد شرق آسیا حداقل یک دلار جمع هزینه ها 2+3+1 مساوی است با 5.5 دلار قیمت فروش 6 دلار سود = صفر لذا در بهترین حالت این شرکت با قیمت های کنونی حداکثر 50 سنت در هر میلیون بی تی یو سود خواهد برد. این در حالیستکه سایر هزینه های غیر عمده در نظر گرفته نشده است. به عبارت دیگر شرایط بازار فروش قیمت ال ان جی به گونه ای است که قیمت گاز براساس NETBACK تعیین می شود و بیش از این امکان فروش گاز به معنای ایجاد عدم انگیزه در خریدار و سرمایه گذاری است . 2- ایران به ترکیه پیشنهاد افزایش حجم صادرات گاز را داده است اما این کشور ائلا به دلیل قیمت بالای گاز ایران که حتی از گاز روسیه نیز گرانتر است و همچنین امکان واردات ال ان جی با قیمت های بسیار پایین تر تمایلی به افزایش واردات گاز ایران ندارد ضمن آنکه این کشور به فکر متنوع سازی منابع عرضه با واردات از سایر کشورها و عدم تشدید وابستگی به روسیه و ایران است. مذاکرات ترکیه با آذربایجان و همچنین اسراییل نیز در همین راستا است. لذا این ادعا که با افزایش صادرات به ترکیه به جای فروش به سایر خریداران می توان به صادرات اقدام نمود صحیح نمی باشد. 3- خرید و فروش هر کالایی تابع شرایط بازار آن کالا است. قرارداد با ترکیه در شرایط خاص زمان خود در گذشته صورت گرفته است مقایسه آن با شرایط کنونی و رد همه پروژه ها با این معیار صحیح نیست و یا از روی عدم شناخت از بازار گاز ناشی می شود و یا عناد. اینکه در هر زمان یک قرارداد که خود در شرایط سیاسی خاص بین ایران و ترکیه امضا شده است شاخص باشد به معنای آن است که همواره قیمت ها ثابت است و یک شرایط برقرار است این یعنی اینکه فرض کنیم زمان ثابت بوده و ورود این همه رقبا به بازار را نادیده بگیریم روزی آمریکا وارد کننده گاز بود و اکنون خود صادرکننده. استرالیا چندسالیست وارد بازر شده است. کاهش تقاضا در شرق آسیا ، این کشورها را با مازاد گاز قراردادی روبرو کرده لذا ژاپن و کره اکنون خود محموله را به کشورهای دیگر می فروشند. البته در بازار مصرف همه بازیگران جدید مانند پاکستان و کویت ال ان جی وارد می کنند. پاکستان نمونه خوبی است که دلمان را به صادرات به کشورهای همسایه خوش نکنیم و به دنبال ورود به بازار با سود اندک باشین تا در بلندمدت منافع خود را حداکثر کنیم سود اندک بهتر از هیچ است با یک حساب ساده. 4 - فروش به پتروشیمی ها اگر هزینه های واقعی در نظر گرفته شود یعنی سوبسید دولت. ضمن اینکه بازار پتروشیمی دنیا هم حد اشباع دارد و سرمایه گذاری در یک سبد باعث افزایش ریسک در آینده نزدیک خواهد شد. نمی توان همه گاز را به پتروشیمی ها داد.
علی۱۳۹۵۲۴۰۸:۴۴:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۱۷
درست است تحلیلتوون. در تحلیل نویسنده، هزینه ها دیده نشده استو با هم مقایسه نشده است. ارسال گاز از طریق خط لوله با هزینه کمتر صورت می پذیرد زیرا این خط انتقال قبلا با هزینه ارزانتر از امروز احداث شده اند و صادرات گاز به ترکیه تمامی این هزینه ها را پس داده است. ولی تولید گاز مایع و حمل با هزینه به مراتب یالاتری نیاز دارد. در ثانی اگر ما فقط به صادرات از خط لوله متکی باشیم این امر امنیت انرژی کشور را بخطر می اندازد. با تنوع کردن صادرات می توان امنیت صادرات را بالاتر برد که یکی از آنها صادرات LNG می باشد.
کارشناس نفت۱۴۰۳۲۴۰۴:۰۹:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱۸
کشورهای عربی خلیج فارس ،تقاضای خرید 6 دلار به ازای هر میلیون بی تی یو(B.T.U.) را داشتند،چرا ما می خواهیم با یک سوم قیمت بفروشیم؟چرا پتروشیمی ها با بازار بزرگ جهانی ظرفیت محدود دارند.پتروشیمی ها عللاوه بر ارزش افزوده برای کشور،موجب اشتغال و گردش بالای مالی در سطح ملی می گردند.وزیر نفت رسما چند ماه قبل در مجلس تاکید نمود،جدای از ارزش ذاتی گاز،فقط هزینه تولید گاز بالای 10سنت به ازای هر متر مکعب است.فروش 7 سنت به این شرکت ،حتی از هزینه تولید پایین تر است!مگر ما اجبار به سوبسیت به خارجی ها از جیب ملت داریم؟
ناشناس۱۳۹۱۲۴۱۶:۰۳:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۱۶
این قرارداد برای کشور اقتصادی نیست اما برای برخی اقتصادیست....هنوز داستان استات اویل نروژ در اذهان هست ....
ناشناس۱۳۹۲۸۸۲۰:۱۶:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۱۶
قصد دفاع از وزارت نفت را ندارم اما لازم دیدم این نکته را یاد آور شوم که ماهیت قرار داد های نفتی ایجاب میکند که گروه های کارشناسی از جنبه های فنی اقتصادی در نهایت حقوقی روی هر قرار داد کار کنند تصمیم مدیران در آخر ناشی از نتیجه کار این گرو ه ها است .
ناشناس۱۳۹۴۲۸۲۳:۴۷:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۶
کارشناسان محترم نفت و گاز قیمت گاز طبیعی مانند نفت خام نیست بستگی به محل تحویل گاز را دارد گازی که به ترکیه تحویل میشود با عبور ا ز 1200 کیلومتر لوله و چندین ایستگاه تقویت فشار با گازی که در ساحل پارس جنوبی به پتروشیمی ها تخویل داده میشود از لحاض هزینه تفاوت فاهش دارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین