تشکل‌های انقلابی دانشگاه چه موقع باید "آتش به اختیار" عمل کنند؟

گروه اجتماعی الف،   3960816057

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ابراز امیدواری کرد که با تغییر و تحولات اخیر،دانشگاه آزاد تا چند سال آینده این دانشگاه به ریل نظام و انقلاب برگردد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبریم ابراز امیدواری کرد که با تغییر و تحولات اخیر،دانشگاه آزاد تا چند سال آینده این دانشگاه به ریل نظام و انقلاب برگردد.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در نشست صمیمی با مسئول و نمایندگان بسیج دانشجویی کشور  ضمن توصیه‌هایی به دانشجوان اظهار داشت: سعی کنید امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهید تا کارها اصلاح شود، اما یک جاهایی هست که مسئولین به هر دلیلی، به وظیفۀ خودشان عمل نمی‌کنند.‌‌اگر مراتب امر به معروف را انجام دادید و تذکر دادید اما باز هم کارها اصلاح نشد و مسئولِ آن کار، پیگیری نکرد و به وظیفۀ خودش عمل نکرد، شما «آتش به اختیار» عمل کنید.

وی درباره نکات و دغدغه‌های طرح شده از سوی دانشجویان بسیجی گفت: دربارۀ دغدغه‌ها و مسائلی که دوستان بسیج دانشجویی مطرح کردند، چند نکته را عرض می‌کنم. اولین نکته، دربارۀ دانشگاه آزاد است. دانشگاه آزاد، پدیده‌ای در نظام جمهوری اسلامی است که باید روی آن مطالعه شود؛دربارۀ اینکه اساساً چگونه پدید آمده، چگونه رشد کرده و چه آثار منفی و مثبتی بر علم و فرهنگ جامعۀ ما داشته است؟ قطعاً در آینده اسناد و مدارک بیشتری دربارۀ عقبۀ دانشگاه آزاد منتشر خواهد شد.

امیدواریم با تغییر و تحولات اخیر، دانشگاه آزاد تا چند سال آینده، به ریل نظام و انقلاب برگردد و خودش را با مجموعۀ نظام، هماهنگ کند.‌البته این کار زحمات بسیاری خواهد داشت، این یک جرّاحی سنگین است و سختی‌های خاصی دارد و لازم است شما هم در این زمینه کمک کنید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: هویت ما و حضور ما در دانشگاه به عنوان «نهاد» به انقلاب برمی‌گردد. بنا نیست ما یک عالم دینی باشیم که بود و نبود انقلاب، تفاوتی در سخنان ما و کارِ ما نداشته باشد! اساساً هویت ما در دانشگاه، وابستگی به این نظام است و به‌همین خاطرمهمترین وظیفۀ ما حمایت از نیروهای انقلابی است.انتظار رهبر انقلاب هم از مسئولین دانشگاه‌ها (وزیر علوم و سایر مسئولان) این است که از نیروهای انقلابی در دانشگاه، حمایت کنند. ضمن اینکه ایشان صراحتاً گفتند: «جایز نمی‌دانم از امکانات نظام برای جریاناتی که نظام را قبول ندارند یا معارض نظام هستند، هزینه شود»

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان اولویتِ کار نهاد در دانشگاه‌ها را حمایت از نیروهای انقلابی در دانشگاه‌ها دانست و افزود: اولویت ما در دانشگاه‌ها، حمایت از نیروهای انقلابی است، هرچند نسبت به بقیۀ دانشجویان هم وظیفه داریم.یکی از وظایف مسئولین نهاد در دانشگاه‌ها، روشنگری و ارتباط با جریان‌های منتقد و معترض در دانشگاه است. قطعاً مسئول نهاد در هر دانشگاه، نسبت به تشکل‌های دیگر هم مسئولیت دارد و باید برای آنها هم روشنگری کند.

** اگر با طی مراتب امر به معروف کارها اصلاح نشد «آتش به اختیار» عمل کنید

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مسئولیت نهاد در دانشگاه‌ها را متفاوت با تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: درست است که ما در یک سنگر هستیم اما باید توجه کنیم که مأموریت نهاد با مأموریت بسیج دانشجویی، تفاوت‌هایی دارد. نهاد در قبال اساتید دانشگاه، مسئولیت دارد ولی بسیج، چنین مسئولیتی ندارد. همچنین نهاد در مجموعه‌های رسمی دانشگاه، مسئولیت دارد، مثلاً در هیئت جذب، شورای فرهنگی، هیئت رئیسه و کمیتۀ انضباطی باید حضور داشته باشد و با این مجموعه‌ها کار کند. اینها بحث‌های قانونی است که بسیج، در این بخش‌ها مسئولیتی ندارد، اما نهاد مسئولیت دارد. ما باید اقتضائات و محدودیت‌هایی را که داریم، درنظر بگیریم، ولی اصول را زیر پا نگذاریم و از مواضع انقلابی خودمان کوتاه نیاییم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به صحبت‌های یکی از دانشجویان حاضر در جلسه که گفته بود «کشور در وضعیت بحرانی است و یا به سمت بحران می‌رود» گفت: با همین عنوانِ بحرانی بودنِ وضعیت بود که برجام را به کشورمان تحمیل کردند. ضمن اینکه الان بحران‌سازی‌های عمدیِ دیگری هم دارد اتفاق می‌افتد تا در بحث منطقه‌ای و موشکی نیز ما را به پذیرش مذاکرات و برجام‌های دیگر وادار کنند. مثلاً نغمه‌هایی وجود دارد در خصوص اینکه «چه لزومی دارد موشک‌هایی با بُرد بیش از 300 کیلومتر داشته باشیم؟!»

** مشکلات امروزی کشور بزرگتر از مشکلات قبل نیست

وی افزود: اگر فهرست مشکلاتی را که در 38سال گذشته پشت سر گذاشته‌ایم، تهیه کنید، واقعاً این مشکل کنونی،‌ بزرگتر از مشکلات قبلی ما نیست. ما مشکلات بزرگتری را پشت سرگذاشته‌ایم؛ حتی از بُعد اقتصادی.در دورۀ سازندگی، وضعیت ما خیلی وخیم‌تر از الان شده بود. ظرفیت‌های اقتصادی بزرگی در کشور داریم که باید فعال شود. اگر این ظرفیت‌ها فعال شود، از رکود خارج می‌شویم. مشکل اصلی کشور، ناشی از رکود و همچنین وارداتی است که کمر تولید داخل را شکسته است. به مقابلۀ با این برخیزید و این را مطالبه کنید که «چرا دولت به بحث واردات بی‌رویه، توجه نمی‌کند؟»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص رشد و توانمندی جریان ارزشی در دانشگاه‌ها گفت: نکتۀ دیگر، دربارۀ توانمندی جریان ارزشی در دانشگاه‌هاست.در طول تاریخ دانشگاهیِ ما، نیروهای ارزشی تا این حدّ در دانشگاه‌ها نفوذ کلام نداشته‌اند.‌امروز توانمندترین مجموعه‌هایی که در دانشگاه‌ها حضور دارند، نیروهای ارزشی هستند، جریان ارزشی هیچ‌گاه به این توانمندی در دانشگاه‌ها نبوده است. لذا نسبت به چیزهایی که داریم، نباید بی‌توجه باشیم.

**جریان ارزشی در دانشگاه، دوره‌ غریبانه‌ای را پشت سرگذاشته است

وی افزود: جریان ارزشی در دانشگاه، دوره‌های خیلی غریبانه‌ای را پشت سر گذاشته و امروز برای جریان ارزشی دورۀ خوبی محسوب می‌شود. در دورۀ اصلاحات غربت نیروهای مذهبی در دانشگاه واقعاً ناراحت‌کننده بود.در آن زمان، بچه‌های مذهبی غریبانه در دانشگاه فعالیت می‌کردند، ولی شما امروز این غربت را ندارید. البته طبیعی است که بعضی‌ها وقتی این اقتدار جریان ارزشی را می‌بینند، مخالفت می‌کنند چون منافع‌شان در تضاد با اینهاست.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان خاطر‌نشان کرد: امروز علی‌رغم برخی مخالفت‌ها، جریان ارزشی در دانشگاه‌ها محکم ایستاده است و به این خاطر، باید دست یکایک این جوانان را بوسید. البته ایستادگی هزینه هم دارد یک عده‌ای طبیعتاً مخالف شما هستند و چون ایستادگی می‌کنید، به شما ضربه می‌زنند. این سنت الهی است که وقتی مؤمنین استقامت می‌ورزند، امتحان می‌شوند تا استقامت‌شان به ثبت برسد و بیشتر شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دشمن را دارای طراحی بعد از موضوع برجام علیه کشور دانست و افزود: اتاق فکرهای دشمن، قطعاً طراحی کرده‌اند و فعالیت‌های آنها بعد از برجام هم ادامه دارد، آنها برای دورۀ بعد از برجام هم طراحی‌هایی انجام داده‌اند. اما این‌طور نیست که اوضاع مطابق آنچه می‌خواهند، پیش برود!آمریکایی‌ها حقیقتاً مردم ما را درست نمی‌شناسند. البته آنها تلاش خودشان را می‌کنند اما در خیلی جاها، طراحی آنها درست نیست و آنچه می‌‌خواهند، اتفاق نمی‌افتد.

** برخی رسانه‌ها اوضاع را سیاه نشان می‌دهند

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان قدرت امروز منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را موجب غرور ملت دانست و گفت: ما ظرفیت‌های دیگری داریم که دشمنان ما نمی‌شناسند.همچنین ما امروز قدرت منطقه‌ای ویژه‌ای داریم و مردم ما به‌‌خاطر قدرت منطقه‌ای‌مان احساس غرور می‌کنند؛ این احساس غرور، خیلی ارزش دارد. دامی که برخی رسانه‌ها برای ما باز می‌کنند و همه‌چیز را سیاه نشان می‌دهند، غیر از آن واقعیتی است که بین مردم وجود دارد. البته یک درصدی هم دلدادۀ غرب هستند. اما درصد بسیاری هستند که هویت اسلامی و مستقل‌بودن کشورمان، خیلی برایشان مهم است.

وی افزود: قدرت منطقه‌ای ما و همچنین قدرتی که جریان ارزشی در داخل کشور دارد، از نقاط قوت بسیار مهم نظام ما هستند.ما جوانانی داریم که به وقت خطر، حاضرند سینه سپر کنند و برای این نظام، جان بدهند. از این نقاط قوت خودمان غافل نشویم. دولت و مجلس و قوۀ قضائیه یک جزئی از نظام هستند، پیکرۀ نظام همین مردم هستند. «نباید ناامید شویم» البته طبیعی است که برخی از مسئولین، به‌مرور زمان محافظه‌کار بشوند اما شما نیروهای جوان و ارزشی نباید محافظه‌کار بشوید. در یک جاهایی هم ممکن است برای شما هزینه داشته باشد که باید هزینه‌اش را هم بپذیرید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین