همه مرزبانان شهید ٤ سال گذشته

گروه اجتماعی الف،   3960815327 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در درگیری روز 12 آبان بین مرزبانان آذربایجان غربی و گروهک تروریستی پژاک ۸ تن از مرزبانان غیور کشورمان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

همه مرزبانان شهید ٤ سال گذشته

این مرزبانان طی درگیری با تروریست های مزدور جان خود را در دفاع از حریم میهن عزیزمان ایران فدا کردند. طبق گفته معاون سياسي امنيتي استاندار آذربايجان غربي تلفات زيادي به تروريست‌ها وارد شد؛ اما هشت نفر از نيروهاي هنگ مرزي هم به شهادت رسيدند.

ساعاتی پس از وقوع این حادثه، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به همراه تیمی در منطقه حاضر وپیگیر موضوع هستند وهمچنان پاکسازی در منطقه ادامه دارد. اسامی 8 مرزبان شهید شده در چالدران استواریکم محبوب نوری، استواردوم مهدی حسین زاده، استواردوم حمید حاجی زاده، سرباز وظیفه مهدی کلته، سرباز وظیفه امیر قربانی، سرباز وظیفه محمد حسین زاده ، سرباز وظیفه سعید گلابی و سرباز وظیفه عباس قادری بود.

 تعداد مرزبانان ایرانی به‌شهادت‌رسیده در درگیری‌های مرزی با اشرار یا گروهای سیاسی معارض مسلح در چهار سال گذشته به ٤٠ نفر نزدیک می‌شود.

ارديبهشت سال‌ جاري هم ١٠ مرزبان ايراني در درگيري با اشرار مسلح در سيستان‌وبلوچستان در مرز ميرجاوه به شهادت رسيدند. به گزارش شرق ماجرا از اين قرار بود كه ساعت ۱۹:۴۰ شب مأموران پاسگاه مرزي ميرجاوه استان سيستان‌وبلوچستان حين تعويض شيفت بين ميل مرزي ۹۹ و صد در کمين تروريست‌هاي تکفيري گرفتار شده و تروريست‌ها ناجوانمردانه با توجه به غافلگيري مرزبانان کشورمان، با شليک گرينف، ۱۱ مرزبان غيور را به رگبار بستند. تروريست‌ها پس از اين حادثه با استفاده از تاريکي شب و صعب‌العبوربودن منطقه، به خاک پاکستان متواري شدند. ساعتي پس از اين اقدام گروهک تروريستي جيش الظلم با صدور بيانيه‌اي مسئوليت اين حادثه را برعهده گرفت.

 ١٧ دي ٩٥ هم خودروي تدارکاتي مرزباني در‌حالي‌که مشغول توزيع ناهار بين پاسگاه‌هاي مرزي بود، مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفت. در اين درگيري پنج نفر مجروح و يک نفر کشته شدند.

 چهارشنبه، ١٦ تير ٩٥، هم مصادف با عيد فطر بين مرزبانان سيستان‌وبلوچستان و اشرار در منطقه جکيگور درگيري مسلحانه رخ داد که منجر به شهادت چهار نفر از مرزبانان شد. سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگو و معاون وقت اجتماعي ناجا، در‌اين‌باره گفته بود: «در اين حادثه درگيري مسلحانه بين گشتي‌هاي ناجا با چندين تيم از گروهک‌هاي تروريستي که قصد ورود به کشور را از مرز جکيگور داشتند، رخ داد که در اين درگيري، چهار نفر از مرزبانان غيرتمند پليس به شهادت رسيدند». او به فرار تروريست‌ها به داخل خاک پاکستان در سايه بي‌توجهي دولت پاکستان اشاره کرده و گفته بود: «فرماندهان ارشد مرزباني در منطقه حضور داشته و مراتب برای پيگيري و مطالبه جدي از رده‌هاي امنيتي و مرزي پاکستان به منظور دستگيري و تحويل تروريست‌‌ها انجام شده است».

 غروب ١٨ بهمن ٩٢ هم پنج سرباز ديده‌بان کشورمان در مرز جکيگور سيستان‌وبلوچستان مفقود شدند. مسئوليت اين ربايش به گروهک تروريستي جيش‌العدل نسبت داده شد؛ اگرچه بعدا مشخص شد كه مستقيما به وسیله اعضاي جيش‌العدل صورت نگرفته؛ بلکه در واقع يکي از اشرار منطقه در ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ به نام «عمر شاهوزهي» که سابقه شرارت در جنوب شرق کشور را داشت، پنج نفر از مرزبانان جمهوري اسلامي را ربوده و بنا بر همکاري اشرار با يکديگر اين پنج مرزبان را در قبال گرفتن مبلغي به گروهک تروريستي جيش‌العدل فروخته بود. ربايندگان از هجوم و ربايش مرزداران ايراني فيلم گرفتند و بعدا آن را با تصاويري از گروگان‌هاي خود در اينترنت منتشر كردند. بعد از تحويل مرزبانان ايراني به افراد تروريست جيش‌العدل، گروگان‌ها به عمق خاک پاکستان منتقل شدند و در چند شهر اين کشور به نام‌هاي «تربت» و «پنج گور» و نهايتا در ارتفاعات منطقه موردنظر مستقر شدند. آخرين منطقه استقرار آنها ارتفاعاتي در پاکستان بود که در نزديکي سراوان بود.

 گفته شد كه در همين زمان عده‌اي از بزرگان و معتمدان بلوچ در منطقه‌اي در کويته پاکستان براي آزادسازي اين مرزبانان حاضر به گفت‌وگو با سرکردگان اين گروهک تروريستي شده بودند که ناگهان خبر اعدام شهيد دانايي‌فر يكي از گروگان‌ها به عبدالرئوف مي‌رسد و او علنا مخالفت خود را با اين اقدام اعلام مي‌کند و به گروه علما مي‌گويد که بدون اطلاع او اين کار انجام‌ شده است.

 با رايزني ريش‌سفيدان استان سيستان‌وبلوچستان در نهايت چهار سرباز ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ به ايران بازگشتند؛ ولي خبري از شهيد دانايي‌فر نبود. در اين مدت بحث‌هاي زيادي مطرح شد؛ ولي بالاخره پيکر شهيد دانايي‌فر در تاريخ اول فروردين ۱۳۹۴ از خاک پاکستان به کشور بازگشت و در تاريخ چهارم فروردين در زادگاهش به خاک سپرده شد.

سوم آبان ٩٢ در پي درگيري مسلحانه در منطقه سراوان، ١٤ نفر از نيروهاي مرزباني شهيد شدند. مسئوليت اين حمله را هم گروهک «جيش‌العدل» برعهده گرفت. شهداي مرزبان از نيروهاي هنگ مرزي «بم پشت» سراوان و از نيروهاي وظيفه و افراد مختلف بودند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۷۲۶۰۸:۱۹:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۶
الهی بگردم واسه جوونیشون
علي۱۳۸۷۴۴۰۸:۵۲:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۱۶
در ارديبهشت 94 هم 8 مرزبان كه 5 نفرشان وظيفه بودند در مرز پاكستان و از توابع جكيگور به طرز وحشيانه اي مورد كمين قرار گرفته و به شهادت رسيدند . ياد همه شان گرامي
مودی۱۳۸۷۵۳۰۹:۰۳:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۱۶
در بسیاری از این کمین ها یک دلیل مهم تلفات نیروهای حافظ میهن حضور این جوانان عزیز و مظلوم در وانت های بدون وسقف و حفاظ بوده است که به سادگی از فاصله نسبتا زیاد بدون اینکه حتی طرف متخاصم را ببینند هدف تیراندازی قرار گرفته اند.... حالا یک سئوال : چقد هزینه لازم است تا حداقل در هر پاسگاه مرزی یک یا دو خودور امن و با حفاظ که حداقل سربازان را از تیر یک کلاشنیکف ساده حفظ کند وجود داشته باشد؟؟؟ خیلی ساده میگویم اگر از ماشین های بسیار زیاد تشریفات و حفاظ دار گرانقیمت که تعدادشان هم بسیار زیادتر از نیاز است و برای هر مدیری که اصلا هم در معرض تهدید نیست خریداری شده ؛ کمی را به این سربازان وطن اختصاص دهند یقینا تعداد این شهدا بسیار کاهش می یابد. مدیران محترم ؛ حداقل برای اینکه خودتان در امنیت بیشتر باشید بیشتر فکر کنید....
ناشناس۱۳۸۸۶۴۱۱:۳۴:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۱۶
همشون سربازان بی تجربه و کم تجهیزات بوده اند چرا یکی از این مسئولین و سردارها بچه اش رو به مرز نمی فرسته چرا پسر یکی از این تریبون داران کشته نمیشه
ناشناس۱۳۸۹۱۹۱۲:۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۱۶
امروز اگر امن و امان است وطن سرسبزترين مرز جهان است وطن هر گوشه‌ي مرز لاله‌اي روييده مديون شهيد مرزبان است وطن
هموطن۱۳۸۹۲۷۱۲:۲۳:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۱۶
انشااله خداوند به همه خانواده هایشان صبر بده . روحشان شاد
ناشناس۱۳۸۹۶۰۱۲:۵۳:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۱۶
يعني يك مسلسل نداشتن 4 تا تير بندازن طرفشون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین