درس های برجام را برای مردم تبیین کنید، نه تعیین!

حسام بابابیگ، گروه تعاملی الف،   3960815080 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی موضع گیری اخیر ترامپ درباره برجام عده ای در داخل کشور همچون گذشته صف بندی جدیدی شکل داده اند و ساده انگارانه به برجام نگاه کرده و قضیه را تحلیل می کنند و وضعیت موجود را به مثابه یک پیروزی سیاسی داخلی برای خودشان تصور کرده اند. این طیف که فرصت را غنیمت شمرده و می خواهند موضع گیری گذشته خود را در چشم رقیب نمایند نه از پیچدگی مذاکرات سیاسی حقوق بین الملل آگاهند و نه درس عملی بزرگی که برجام به ما در تبارشناسی استکبار جهانی داده خوب فرا گرفته اند و موضوع را به یک تنازع سیاسی داخلی تنزل داده اند.

این طرز تفکر که برجام – که با تایید مسئولین ارشد نظام و حمایت مردم شکل گرفته- را فرصتی برای انتقام جویی سیاسی خود پنداشته اند در اشتباهند و متاسفانه تحلیل سطحی در این مساله دارند. به کسانی که برجام را یک نزاع سیاسی داخلی تصور می کنند و می خواهند بهره برداری حزبی از آن نمایند باید گفت که در این مقوله نیز اشتباه کرده اند ؛ چرا که اگر فردا هم انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد چه بسا نتایج مطابق میل آنها رقم نخورد! چرا که مردم باید تعیین کنند. مردم از " طعنه" ، " نصیحت" و "رفتارهای قیم مابانه " بیزارند. باید با مردم "هم دل" و "هم راه" بود تا حرفت بر دل مردم نشیند نه منتظر ماند تا "بگم نگم "های پیشا برجامی و پسا برجامی خود را به رخ مردم کشید. برجام خود کلاس درسی بود برای سیاسیون، آن ها که جمع " خوش بین" نبودن به مذاکرات و "نرمش قهرمانانه" برای شان قابل درک نبود. باید برای مردم "تبیین" کرد و نه "تعیین"!. تبیین درس های برجام در وحدت ملی است. لجاجت سیاست ورزان جامعه را دو قطبی می کند و دو قطبی سازی آفت وحدت است. خود را حق مطلق نپنداریم و دنبال سرزنش دیگران نباشیم که سیاست عرصه پیچیده ای است.

موقعیت امروز برجام وحدت ملی را می طلبد چه برجام بماند و چه از بین برود. غرب خیز برداشته برای مذاکرات موشکی و منطقه ای و باید فارغ از مواضع و دیدگاه داخلی صف واحدی تشکیل داده و ندای واحدی از جببه انقلاب به گوش برسد. هرگونه تفرقه و سطحی نگری در مسائل کلان کشور آب به آسیاب دشمن ریختن است.

[...] از گذشته و گذشتگان درس بگیریم و خود را مصون از خطا ندانیم، اصول گرا و اصلاح طلب هم ندارد. بر سر مسائل ملی از نزاع های حزبی و شخصی دست برداریم و صف واحدی تشکیل دهیم هم در دشمن شناسی عمومی که زمینه آن الان در جامعه شکل گرفته و هم طلب حق کردن از جبهه استکبار!