سهم اندک صنایع‌دستی از فضای رسانه‌ای/ نیاز به گفتمان‌سازی داریم

گروه فرهنگی الف،   3960809240

معاون صنایع‌دستی کشور در حاشیه نمایشگاه مطبوعات گفت: ما برای گفتمان و تصویرسازی در زمینه صنایع‌دستی به رسانه‌ها نیاز داریم و رسانه‌ها حق مطلب را در این زمینه ادا نمی‌کنند.

سهم اندک صنایع‌دستی از فضای رسانه‌ای/ نیاز به گفتمان‌سازی داریم

بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی طی بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مهر گفت: گفتمان‌سازی و تصویرسازی، دو مساله بسیار مهم هستند که موجب تغییر نگاه و طرز تفکر آدم‌ها نسبت به یک موضوع می‌شوند و اگر تغییری در اندیشه‌ها صورت نگیرد در شیوه مصرف و توجه به صنایع‌دستی و تجاری‌سازی هم تغییری رخ نمی‌دهد.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به این که رسانه‌ها حق صنایع دستی را ادا نمی‌کنند گفت: صنایع‌دستی، نه نشریه خاصی دارد نه یک برنامه تخصصی خاص در رسانه ملی. رسانه‌ها حق هنرمندان صنایع‌دستی را ادا نمی‌کنند و برنامه‌ها و مطالبشان، هم‌سان و هم‌سنگ اهمیت صنایع‌دستی نیست. من در گزارشی توضیح داده‌ام که چگونه به یکی دیگر از بخش‌های هنری با داشتن ۵۰ تنها هزار شاغل، یک سازمان مستقل و بیش از ۲۰۰ میلیارد اعتبار اختصاص می‌دهند اما به صنایع دستی با وجود ۴۰۰ هزار شاغل، ۱۵ هزار کارگاه و ارزآوری ده‌ها برابری، بودجه چندانی تعلق نمی‌گیرد چراکه هنرمندان صنایع دستی، محجوب و بی‌صدا هستند و درد خود را فریاد نمی‌کشند.

به گفته نامورمطلق، صنایع دستی از ضعف گفتمانی رنج می‌برد و و هنرمندان و متولیان دولتی در این حوزه، نتوانسته‌اند به گفتمان‌سازی در فضای رسانه‌ها، چه تلویزیون و چه مطبوعات بپردازند در حالی که خود رسانه‌ها، عامل گفتمان‌سازی نزد مرد و مسئولان هستند.

نامورمطلق به ضرورت همکاری میان صداوسیما و رسانه‌های نوشتاری با معاونت صنایع دستی اشاره و بیان کرد: هم فرآورده‌های دستی را می‌توان در شمار صنایع خلاق به حساب آورد هم رسانه را. از این رو امید می‌رود شبکه‌های مختلف تلویزیونی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند تا بتوانند فرهنگ و صنایع دستی ما را به خوبی به مردم معرفی کنند چرا که هم ما به رسانه‌ها و هم رسانه‌ها به ما احتیاج دارند. از سوی دیگر ما به گفتمان سازی نیازمندیم و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به ما در این زمینه کمک کنند.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه تصویری که تاکنون از صنایع دستی ارائه شده تولیدمحور بوده، در حالی که ما به برنامه‌های مصرف محور نیاز داریم، گفت: مستندهایی که تاکنون درباره صنایع دستی تولید و از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شده عمدتا بر تولید تکیه داشته و پیشکسوتان صنایع دستی را معرفی کرده است در حالی که مشکل اصلی ما در زمینه فروش است پس بهتر است به سمت تولید برنامه‌های مصرف محور برویم و بیشتر به الگوسازی مصرف بپردازیم و تلویزیون می‌تواند نقش مهمی‌در ارائه و ترویج الگوهای مصرف صنایع دستی داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین