جریان انحرافی در کاخ سفید؟!+ تصاویر

گروه جهان الف،   3960807265

یک جریان مسیحی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات از نفوذ زیادی در کاخ سفید برخوردار شده و دامنه نفوذ آن تنها به برگزاری جلسات دعاخوانی محدود نمی‌شود.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!+ تصاویر

به گزارش اشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مدت کوتاه حضور خود در کاخ سفید به خوبی نشان داده است که به لحاظ برخی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی با مستاجران قبلی کاخ سفید متفاوت است؛ ویژگی‌هایی که باعث شده‌اند بسیاری از چهر‌ه‌های مطرح سیاسی و دانشگاهی آمریکا نسبت به سلامت روانی او ابراز نگرانی کنند.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!

اما سوای این ویژگی‌های روانشناختی که ترامپ را به یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا تبدیل کرده‌اند، او در یک ویژگی دیگر نیز با روسای جمهور سابق آمریکا متفاوت است که می‌تواند توجیه‌کننده اظهارات و موضع‌گیری‌های نامتعارف او در حوزه سیاست خارجی باشد. این ویژگی که چندان مورد توجه قرار نگرفته، ارتباط بیش از حد نزدیک ترامپ با «مسیحیان محافظه‌کار» است.

به نوشته برخی رسانه‌های آمریکایی، جریان مسیحیت محافظه‌کار پس از روی کار آمدن ترامپ از نفوذ قابل‌توجهی در کاخ سفید برخوردار شده است. ارتباط نزدیک این جریان با ترامپ به اندازه‌ای است که چهره‌های شناخته‌شده آن با وجود تمام مشغله‌های کاری رئیس‌جمهور، هفته‌ای یک نشست مذهبی در کاخ سفید با حضور او برگزار می‌کنند.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!

به گفته «رالف درالینجر» بنیانگذار یکی از بنیادهای بزرگ مسیحیت محافظه‌کار در آمریکا (به نام Capitol Ministries)، این برای اولین بار در بیش از یک صد سال گذشته است که جلسات منظم هفتگی برای قرائت انجیل در کاخ سفید برگزار می‌شود. «ریچارد لند» رئیس یک دانشکده مسیحی در واشنگتن نیز می‌گوید مسیحیان محافظه‌کار هیچ‌گاه تا این حد به دولت آمریکا دسترسی مستقیم نداشته‌اند. 

 به نوشته نشریه آتلانتیک، مسیحیان محافظه‌کار همواره به دنبال ابزار یا فرصتی برای اعمال نفوذ در کاخ سفید بوده‌اند و اکنون با آمدن ترامپ این فرصت به طور کامل برای آنها فراهم شده است. طبق گزارش این نشریه، ارتباط ترامپ با مسیحیت محافظه‌کار به پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که حمایت رهبران این جریان باعث شد 81 درصد مسیحیان محافظه‌کار آمریکا در انتخابات به او رای دهند.

شاید به همین دلیل بود که ترامپ نیز بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید اولین سخنرانی عمومی خود را در «کالج لیبرتی» ویرجینیا انجام داد که یکی از پایگاه‌های فکری اصلی مسیحیت محافظه‌کار در آمریکا محسوب می‌شود.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!

البته نفوذ این جریان در کاخ سفید تنها به برگزاری جلسات قرائت انجیل و دعاخوانی‌های عجیب با چشمان بسته محدود نمی‌شود. بلکه این جریان در انتخاب وزرا و انتصابات دولتی نیز از نفوذ بالایی برروی ترامپ برخوردار است که مهمترین آن، معرفی قاضی «نیل گورسوچ» از سوی ترامپ برای یکی از کرسی‌های خالی دادگاه عالی آمریکا بود.

افزون بر این، به گفته برخی منابع، انتخاب «مایک پنس» به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا، «جف سشنز» به عنوان وزیر دادگستری و «مایک پمپئو» به عنوان رئیس سازمان سیا نیز تحت تاثیر این جریان صورت گرفت و به دلیل تعلق این افراد به جریان مسیحیت محافظه‌کار است که آنها اکنون پای ثابت جلسات هفتگی انجیل‌خوانی ترامپ در کاخ سفید هستند.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!

جریان مسیحیت محافظه‌کار حتی بر اظهارات ترامپ در سخنرانی‌های عمومی نیز تاثیرگذار بوده‌ است. رویترز در گزارشی اعلام کرد ترامپ در 200 روز نخست ریاست جمهوری خود بیش از هر رئیس جمهور دیگری نام "خدا" را به زبان آورده است.

«رابرت جفرس» مشاور مذهبی کاخ سفید و یکی از کشیش‌های شناخته شده جریان مسیحیت محافظه‌کار مدعی است ترامپ نام خدا را به خاطر اهداف سیاسی به زبان نمی‌آورد اما منتقدانی از جمله «گری اسکات اسمیت» تاریخدان و نویسنده کتاب "مذهب در کاخ سفید" در رد این ادعا، به امتناع ترامپ از رفتن به کلیسا و سایر رفتارهای غیراخلاقی و غیرمذهبی او از جمله طلاق دو همسر در گذشته اشاره می‌کنند. به گفته آنها، ترامپ در جامعه‌ای که رفتار مذهبی رؤسای جمهورش مورد توجه مردم است پس از ورود به کاخ سفید تنها دو بار به کلیسا رفته است و کارنامه اخلاقی او نیز به گونه‌ای نیست که با تعالیم مسیح قرابتی داشته باشد.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!+ تصاویر
تعداد دفعاتی که سه رئیس جمهور اخیر آمریکا در 200 روز اول ورود به کاخ سفید نام "خدا" را در سخنرانی‌ها به زبان آورده‌اند 

به نوشته هافینگتون پست، مسیحیت محافظه‌کار مانند وهابیت است؛ همانطورکه وهابیت وانمود می‌کند که پیرو تعالیم اسلام است، مسیحیت محافظه‌کار نیز با تعالیم مسیح فاصله زیادی دارد. در این میان، یکی از باورهای این جریان که در ظاهر تاثیر زیادی در اظهارات ترامپ در حوزه سیاست خارجی داشته، اعتقاد آن به "قدرت انسان در ایجاد تغییر در جهان" است و این همان تفکری است که برخی معتقدند در پس ماجراجویی‌ها و لفاظی‌های ترامپ علیه کشورهای جهان بویژه کره شمالی قرار دارد.

جریان انحرافی در کاخ سفید؟!+ تصاویر

رهبران جریان مسیحیت محافظه‌کار با تکیه بر همین باور تاکنون بارها ترامپ را "نماینده خدا برروی زمین" خطاب کرده و اظهاراتی را به زبان آورده‌اند که با انتقادات زیادی در داخل مواجه شده است. رابرت جفرس مشاور مذهبی کاخ سفید یکی از این افراد است که چندی پیش در مصاحبه با رسانه‌ها مدعی شد خداوند به ترامپ اختیار جنگ داده است! او در این مصاحبه گفت: «خداوند در انجیل به حاکمان قدرت و اختیار کامل برای انجام هر اقدامی را برای مبارزه با افراد شرور اعطا کرده است و به همین دلیل، ترامپ برای حمله به کره شمالی اجازه شرعی دارد!»

«پائولا وایت» دیگر مشاور مذهبی کاخ سفید نیز که مانند جفرس یکی از چهره‌های شناخته‌شده در میان مسیحیان محافظه‌کار است، ماه گذشته در اظهاراتی جنجالی در واکنش به انتقادات داخلی از لفاظی‌های ترامپ علیه کره شمالی مدعی شد ترامپ پادشاهی است که از سوی خداوند به قدرت رسیده و مخالفت با او به معنای اعلام جنگ با خداوند است! این در حالیست که ترامپ در یک گفتگوی تلویزیونی در سال 2015 حتی یک آیه از انجیل را نیز نتوانست از حفظ بخواند.

به نوشته نشریه «پی‌اس‌مگ»، وجود چنین تفکراتی در بین مشاوران ترامپ نگرانی‌های زیادی را درباره تاثیر جریان مسیحیت محافظه‌کار بر سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده است؛ بویژه آنکه طبق آمار، ترامپ پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را تا حد زیادی مدیون حمایت‌های این جریان است و برای انتخابات بعدی نیز بیش از گذشته به حمایت آن نیاز دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین