۷ گزینه غذایی سالم برای افزایش پلاکت های خون

گروه سلامت الف،   3960727124

هر نوع اختلال در عملکرد پلاکت ها می تواند منجر به اختلالات مزمن خون شده و البته خطر ابتلا به خونریزی قابل توجه را افزایش دهد. اگرچه کاهش سطح پلاکت ها نیازمند پیگیری های جدی پزشکی است، مصرف برخی غذاها برای افزایش سطح پلاکت ها در خون پیشنهاد شده است:

۷ گزینه غذایی سالم برای افزایش پلاکت های خون

به بیان بهتر زمانی که جایی از بدن شما زخم می شود، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده زخم می چسبند و باعث بوجود آمدن لخته خون می شوند و این عمل پلاکت ها منجر به بند آمدن خونریزی می شود.

هر نوع اختلال در عملکرد پلاکت ها می تواند منجر به اختلالات مزمن خون شده و البته خطر ابتلا به خونریزی قابل توجه را افزایش دهد. اگرچه کاهش سطح پلاکت ها نیازمند پیگیری های جدی پزشکی است، مصرف برخی غذاها برای افزایش سطح پلاکت ها در خون پیشنهاد شده است:

کدو تنبل: هم کدو و هم دانه های آن دارای اسیدآمینه و ویتامین های ضروری برای تشکیل پلاکت ها هستند. مصرف منظم این ماده غذایی توانایی شما برای جذب پروتئین و ویتامین آ را افزیاش می دهد؛ مواد مغذی که در تولید پلاکت ها نقش دارند. علاوه بر این، خاصیت آنتی اکسیدانی کدو تنبل منجر به جلوگیری از اثرات منفی سموم و رادیکال های آزاد در بدن می شود.

مرکبات: ویتامین سی موجود در مرکبات شمارش پلاکت را در خون شما افزایش می دهد. جذب ویتامین سی در بدن همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با افزیاش تولید آنتی بادی ها، خطر آسیب به پلاکت ها را کاهش می دهد.

ریشه چغندر: غنی از آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از کاهش پلاکت ها ناشی از رادیکال های آزاد است. محتوای ویتامین های سی، کا و آ علاوه بر مواد معدنی موجود در ریشه چغندر منجر به پاک کردن خون و کاهش وخامت عروق خونی می شود. مصرف ریشه چغندر منجر به جلوگیری از مشکلات گردش خون می شود.

انار: یک میوه پرخاصیت پلاکت ساز است که در درمان کمبود پلاکت می تواند موثر واقع شود. رنگ قرمز آن نشان دهنده غنی بودن آن از آهن است. در صورت مصرف منظم انار می تواند به شکلی مناسب با کاهش پلاکت خون مبارزه کنید. همچنین ویتامین های موجود در انار به شما کمک می کند تا در زمانی که با سطح پایینی از پلاکت روبرو هستید، سطح انرژی بدن خود را پایدار نگه دارید.

آب: سلول های خونی از آب و پروتئین ساخته شده اند. از این رو توصیه می شود برای افزایش تعداد این سلول ها مقدار زیادی آب در طول روز مصرف کنید. از نوشیدن آب سرد که موجب تاثیر بر روی دستگاه گوارش می شود اجتناب کنید. این کار باعث می شود بدن نتواند مواد مغذی را به درستی جذب کند. در عوض، آب فیلتر شده و تصفیه شده را که به دمای اتاق رسیده است، بنوشید. این ماده کمک خواهد کرد که بدن سلول های خونی بیشتری تولید کرده و در نهایت تعداد پلاکت ها بهبود پیدا کند.

اسفناج: اسفناج منبع خوبی از ویتامینKاست که اغلب برای کمک به درمان اختلال کمبود پلاکت استفاده می شود. ویتامینKبرای لخته شدن مناسب خون ضروری است. بنابراین، مصرف آن خطر خونریزی بیش از حد را کاهش می دهد.

آب سبزه گندم: کلروفیل گندم دارای ساختار مولکولی شبیه به هموگلوبین خون است. همچنین از آن به عنوان خون گیاهان هم یاد می شود. این ماده مغذی تاثیر قابل توجهی در فرآیند کلی خون سازی دارد و می تواند سطح پلاکت خون را افزایش دهد. آب سبزه گندم دارای بیش از ۷۰ درصد کلروفیل است. می توانید از این ماده پلاکت ساز در روز نصف فنجان مصرف نمایید.

 

منبع: آوای سلامت

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین