نقدی بر نظریه ترامپ بد، اوبامای خوب

میثم ظهوریان،   3960726029 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«مردم معمولی و توده های مردم این بصیرت را دارند ولی برخی نخبگان با تکیه بر توهماتی که دارند چنین بصیرتی ندارند». این عبارتی است که رهبری در باب خوش بینی نخبگان سیاسی کشور نسبت به غرب بیان می کنند.

نقدی بر نظریه ترامپ بد، اوبامای خوب

 این خوش بینی البته به صورت دفعی به وجود نیامده و از زمان مشروطه تا کنون سابقه دارد، اما نکته تعجب آور استمرار این توهمات (علی رغم تغییر شکل آن) در در طول زمان علی رغم نتایج تاسف بار آن است.

اتکا به استکبار خارجی از ترس استبداد داخلی در جریان مشروطه که نماد آن به تعبیر جلال آل احمد پناه بردن به دیگ پلوی سفارت انگلستان در جریان قیام است، اتکا به آمریکا برای مقابله با انگلستان بر اساس نظریه آمریکای خوب، انگلیس بد در جریان ملی شدن صنعت نفت توسط مصدق، آن هم در حالی که رفتارهای دیکتاتور منشانه این رهبر نهضت ملی شدن نفت (در جریاناتی مانند انحلال غیرقانونی مجلس و برخورد با منتقدان هم جبهه) باعث دلسردی بخش زیادی از حامیان داخلی این نهضت و جدایی آنان شد و در نهایت همان آمریکای خوب کودتای 28 مرداد را راهبری نمود، اتکا به آمریکا در برابر شوروی توسط دولت موقت بازرگان، خوش بینی نسبت به آمریکا در مذاکرات آزادسازی گروگان های آمریکایی در لبنان، ترویج اتکا به اروپای جدید در برابر اروپای قدیم، اتکا به اروپا در جریان دوره اول مذاکرات هسته ای برای مقابله با فشارهای آمریکا، خوش بینی نسبت به حزب دموکرات در برابر جمهوری خواهان و ترویج نظریه دموکرات خوب و جمهوری خواه بد در ایام برجام، نمونه هایی از اشکال مختلف این توهم خوش بینانه نسبت به غرب است که در نخبگان سیاسی ما در طول دوران مشروطه تا کنون بروز کرده است.

امروز نیز در پاسخ به رفتارهای دولت حاکم آمریکا نسبت به برجام عده ای با نادیده گرفتن تجربیات داخلی ذکر شده مجددا در حال ترویج نظریه اتکا به اروپا در برابر آمریکا و «اوبامای خوب، ترامپ بد» هستند و عده ای دیگر امید به دموکرات های کنگره برای نقد شدن امتیازات وعده داده شده در برجام دارند.

البته این مطلب در پی انکار وجود اختلاف بین بخش های مختلف ساختارهای سیاسی غرب در موضوعات مختلف و ساختگی خواندن همه این اختلافات نیست، اما مساله مهم را ناتوانی این نخبگان از درک سطح این منازعات و فهم این مساله می داند که اختلافات یاد شده نه در سطح مبانی و راهبردهای اساسی که اغلب معطوف به سطح تاکتیکی یا حداکثر راهبردهای فرعی بوده است و نداشتن نگاه تمدنی و هویتی در فهم رابطه انقلاب اسلامی و غرب امروز نیز موجب تکرار این اشتباه تاریخی می شود.

دیدگاه کاربران

ali۱۲۴۴۳۸۰۹:۲۷:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۲۶
اوباما تنها رییس جمهور آمریکا در بیش از 80 سال گذشته بود که هیچ جنگی را شروع نکرد و دو جنگ بزرگ در عراق و افغانستان را، که محصول دولت قبل از خودش بود، تمام کرد. برخی روسای جمهور آمریکا تا حتی سه جنگ رو هم شروع کرده اند. این سیاست اوباما ضربه بزرگی به صنعت اسلحه سازی آمریکا، که یکی از بزرگترین صنایع این کشور هست، وارد کرد. از طرف دیگه ترامپ مثل یه معامله گره که قرارداد داره تا جنگ هایی رو شروع کنه تا کارخانه های اسلحه سازی آمریکا دوباره به کار آدمکشی خودشون مشغول باشند. ترامپ این موضوع رو در همین یک سال گذشته با بوجود آوردن بحران هایی در روابط با ایران و کره شمالی و... تا حدی نشون داده. ..؟؟
حاجیلو۱۲۴۴۷۵۱۰:۱۷:۴۴ ۱۳۹۶/۷/۲۶
صورت مساله روشن است مهم راهکار عملی است که مغفول مانده تجربه نشان داده باشعار نتیجه ای نمیتوان گرفت ممکن است احساسات عمومی را برانگیخت لذا بحث خوب وبد مصداق نداشته بلکه چگونگی مدیریت زمان بهره بردن از موقعیتهاوعدم فرصت سوزی است که در یک مقطع خاص و در یک برهه تاریخی دفعتا بوجود میایدومیبایست از این فرصت در جهت منافع ملی بهره مندشد
ناشناس۱۲۴۷۷۲۱۵:۳۱:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۲۶
برچسب شعارزدگی بیشتر به افراد خوشبین به آمریکا می چسبد و تجربه برجام نشان داد افراد محتاط در برخورد با آمریکا واقع بین تر هستند
ناشناس۱۲۴۴۸۳۱۰:۳۱:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۲۶
اصلاح طلبان اوباما و مامان هیلاری را بزک می کنند تا خوش بینی افراطی شان به ان ها را توجیه کنند..
ناشناس۱۲۴۷۷۰۱۵:۳۱:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۲۶
خوشبین ترین اصلاح طلب هم می دانست که آمریکا به همه تعهدات خودش عمل نمی کند. فقط اینکه رئیس جمهور بعدیشان زیر همه توافقات بین المللی می زند را حتی خود آمریکایی ها هم پیش بینی نمی کردند. اینکه برجام هیچ سودی نداشت سخنی بی انصافیه...
مسعود۱۲۴۴۸۸۱۰:۳۷:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۲۶
این چه دیدگاهی است که ما را سالیان دراز در تقابل باخت باخت با غر ب درامیخته ما ابامای خوب ترامپ بد یا اروپای بد روسیه خوب نداریم این ما هستیم که در تقابل با کشورهای خارجی بد یا خوب عمل کردیم ..
ناشناس۱۲۴۴۸۹۱۰:۴۰:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۲۶
اختلاف اوباما و ترامپ سر نحوه رسیدن به هدف هست نه خود هدف. اوباما نمیگه من با ایران مذاکره کردم چون برای اونا حق غنی سازی قائلم...میگه با ایران مذاکره کردم چون نمیتونستم پیچ و مهره های هسته ای رو باز کنم... اوباما هم به دنبال براندازی نظام بود اینو توی 88 نشون داد اما نتیجه نگرفت بخاطر همین رو به مذاکره آورد. ماییم که کشورمونو میسازیم نه امریکا...
ناشناس۱۲۴۵۳۱۱۱:۲۶:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲۶
ممنون از اینکه ما را آگاه کردید....
ناشناس۱۲۴۵۶۹۱۲:۳۳:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۲۶
لعنت بر کارتر لعنتی
ناشناس۱۲۴۶۲۴۱۳:۳۷:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۲۶
هر دو هست: ۱) اختلاف بین احزاب و طرز فکر های مختلف در غرب ( مانند اختلاف اوباما و ترامپ ) ۲) اشتراک بین احزاب و گروه های مختلف در رویارویی با ایران ( اشتراک اوباما و ترامپ , و اشتراک اومابا با اروپا ) چیزی که ما نداریم این است که ما رقیبمان را درک نمیکنیم . اطلاعات مان از سیاست غربی ها نسب به ایران بسیار ضیعف است و البته غربیها هم اطلاعات کمی از ما دارند . ..
ناشناس۱۲۴۷۳۷۱۵:۰۲:۴۰ ۱۳۹۶/۷/۲۶
دیگه باید با فانوس دنبال اوباما یگردیم.
ناشناس۱۲۵۱۴۵۰۰:۲۵:۴۷ ۱۳۹۶/۷/۲۷
بعضی خیال می کنند اوباما خوب بود چون منافع ایران را در نظر می گرفت. چنین چیزی البته درست نیست. اوباماهم منافع کشور خودرا دنبال می کرد وگرنه رئیس جمهور امریکا نمی شد بلکه خائن به کشور خود می شد. همه رهبران در درجه اول منافع کشور خودرا دنبال می کنند و اوباما هم استثناء نبود. تفاوت اوباما با افرادی مانند ترامپ یا جورج بوش در این بود که اوباما جنگ طلب نبود. یعنی منافع امریکارا از طرق دیگر تعقیب می کرد. ولی ترامپ هم مثل بوش لابی اسلحه سازان و شرکتهای نفتی را تأمین می کند و می خواهد از طریق تنش و جنگ و زورگویی منافع امریکارا تأمین کند. خط قرمز امریکا در مورد ایران روشن است و در این مورد تفاوتی میان اوباما و ترامپ نیست. منتهی اوباما حقوقدان بود و با زیرکی توانست اتئلاف بین المللی علیه ایران ایجاد کند و حتی روسیه و چین را هم باخود همراه کرد. بدین ترتیب توانست برجام را به ایران تحمیل کند. از اول انقلاب هیچ رئیس جمهور امریکا نتوانسته بود چنان کاری بکند که حتی روسیه و چین در شورای امنیت علیه ایران رای بدهند. حتی در زمان گروگانگیری چنین وضعی ایجاد نشده بود. ترامپ می داند که قادر به ایجاد چنان ائتلافی نیست و بنابراین با استفاده از قدرت نظامی کشورش می خواهد با زور و قلدری حرف خودرا پیش ببرد. درک این تفاوت و بازی کردن به مقتضای روش های متقاوت رهبران امریکا کار دستگاه دیپلماسی و دستگاه امنیت خارجی کشور است. اگر بخواهیم در ایران به هردو رئیس جمهور امریکا با یک چشم نگاه کنیم و بگوییم تفاوتی ندارند البته اشتباه استراتژیک بزرگی مرتکب خواهیم شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین