تاریخچه رقص باله

گروه اجتماعی الف،   3960725090 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رقص باله نوعی رقص است که حرکات باله نیاز به آمادگی بدن رقصنده در حد بالایی دارد و به رقاصان این رشته بالرین می گویند.این مدل رقص به نوعی از ورزشهای نرمشی –کششی  محسوب میشود که از رشته های پرطرفدار در کشورمان می باشد.این رقص برای اولین بار در قرن 15 در کشورایتالیا ابداع شد و سپس در فرانسه اجرا شد.در اوایل پیدایش این رشته به دید ورزش اشرافی به آن نگاه میکردند که در مراسم حکومتی انجام میشد.این رشته تکنیک ها و تمرین های منحصربه فرد خود را دارد که با اصطلاحات ویژه ای آموزش داده میشود همانند حرکات آکروباتیک –پانتومیم و حرکات منظم دست و پا .مدارس خاصی برای آموزش این رقص وجود دارد که هم به صورت فردی و هم گروهی انجام می شودو در برخی کشورها برای اجرای رقص باله آهنگ با ریتم خاصی به کار می گیرند. پس از چندین سال برای جذابیت و هیجان بیشتر به این رشته حرکات با شمشیر هم اضافه شد .پس از اینکه رقص باله در کشورهای مختلف گسترش پیدا کرد و به عنوان رشته ای جهت تنظیم قدرت و انعطاف پذیری رقصندگان بیشتری را جذب کرد حرکات بومی و سنتی را هم  به آن وارد کردند .این رقص به آمادگی بدنی بالایی نیاز دارد و بالرین ها باید تمرینات دشواری را حتی در حد رشته ژیمناستیک انجام دهند.بسیاری از کشورها حداقل یک سازمان ملی باله برای به نمایش گذاشتن استعدادهای خویش دارند از جمله مراکز معروف باله که به نمایش آثار رقص باله در تاریخ اختصاص داشته است باله ملی فرانسه –باله ملی انگستان –باله بولشوی در روسیه نام برد.

 

پیدایش رقص باله در ایران

   همزمان یا ورود ورزش بولینگ و افتتاح نخستین باشگاه بولینگ و خطوط بولینگ در کشور که سر و صدای زیادی به پا کرد و دستگاه های بولینگ در مراکز تفریحی ایران نصب و راه اندازی شد  نخسنین بار رقص باله نیز قبل از انقلاب روسیه توسط روس ها وارد ایران شد .اولین سالن آموزش رقص باله در ایران در شهر قزوین ساخته شد که بعد از انقلاب آن ساختمان به شهرداری قزوین تبدیل شد.

رفته رفته رقص باله در بین تمام کشورهای خاورمیانه به جز آذربایجان برای اولین باردر ایران راه یافت. رقص باله توسط سه مهاجر ارمنی به نام های سرکیس جانبازیان – مادام کرنلی – مادام یلنا آودیسیان در ایران پا گرفت . ایجاد مراکز آموزش رقص باله در شهرهای تهران – تبریز و آشنا کردن مردم ایران با این رقص توسط این سه نفر صورت گرفت هرچند که قابل قیاس با فعالیت های هنری آن زمان نیست.

با توسعه یافتن رقص باله در شهرهای ایران و گسترش آن با اضافه کردن حرکات بومی و سنتی به آن زمینه به وجود آمدن رقص های عربی – فولکلر در رقص های دوره قاجار و حتی ژانرهای مختلف رقص ایرانی مثل مطربی – باباکرم – روحوضی – تهرونی و شاطری را هم فراهم کرد. اگر تلاش و حمایت تعدادی از علاقه مندان و کارشناسان رقص ایرانی و غیرایرانی در چند سال بعد نبود رقص باله به یک سرگرمی مبتذل و بسیار فقیر و فاقد ارزشهای هنری تبدیل می شد.اولین سازمان حرفه ای رقص در ایران که شامل رقص باله – سنتی ایرانی و فولکلر بود توسط نیلا کرم –کوک به نام استودیوی هنرهای باستانی ایران به وجود آمد و اطلاعات بالایی درباره فرهنگ های شرقی داشت و برنامه های مختلفی در شهرهای زیادی در داخل و خارج از ایران اجرا کرد. پس از این سازمان گروه های جدیدی به نام گروه ملی موسیقی – آواز و رقص فولکلر به مدیریت نژاد احمد زاده راه اندازی شد  و در بیشتر کشورهای خارج از ایران اجرا کرد.

در این دوره بالرین های فعال این رقص با بازدید از تالارهای اپرا در آمریکا و اروپا به توسعه و گسترش رقص باله در ایران کمک کردند و دراین بین از کارشناسان خارجی برای پایه ریزی اپرای ایران دعوت کردند . پس از فعالیت های فراوان دراین زمینه برای سالن درایران سازمان باله ملی ایران در تالار رودکی تهران راه اندازی شد و از سازمان های معتبر و بین المللی ایران شد . فعالیت بالرین ها  در این تالار با 46 رقصنده ثابت و تعدادی رقصنده میهمان تا انقلاب با فعالیت های رپراتور کلاسیک و مدرن باله شروع شد.تالار رودکی محل برگزاری بسیاری از اجراهای رقص باله شده از جهت امکانات ویژه ی تکنیکی صحنه.

فعالین و رقصندگان باله ملی ایران غیرایرانی و از ملیت های مختلف بودند که در برگزاری جشن های مختلف هم فعالیت داشتند باله زیبای خفته آخرین اثر باله ای که روی صحنه تالار رودکی انجام شد.پس از این اقدامات پرویز کلانتری مرکز آموزش دولتی باله در ایران را تاسیس کرد که این گروه هم فعالیت خود را تا انقلاب انجام داد و پس از ان متوقف شد.

 

سبک

رقص باله به دلیل تکنیک ها و تمرین های خاص خود که دارای تنوع و فراوانی زیادی است باعث به وجود امدن سبک های مختلف شده به طوریکه رقصندگان برای آموزش باید امتحان تعیین سطح دهند. سازمان هایی که این مسيولیت را بر عهده دارند با توجه به شرایط آزمون هایی را برگزار کرد و رقصندگان طبق سطح قبولی آموزش خود را شروع کرده و پس از گذراندن مراحل قبلی وارد مرحله بالاتر می شوند.

مراحل رقص باله به 3 دسته تقسیم می شود : پیش مقدماتی – مقدماتی – مراحل یک تا هشت

در هر مرحله رقصندگان پس از آموزش و انجام تمرینات لازم در حضور مربیان تکنیک های خواسته شده را اجرا می کنند و در صورت تایید به مرحله بعدی می روند و در غیر این صورت این مرحله را با تمرین های بیشتر تکرار می کند و پس از آن به مرحله راه پیدا می کند. این رشته در دوره های سنی کودکان – نوجوانان – جوانان و بزرگسالان با تمرینات و آمورش های خاص خود انجام می شود.

 

مزیت های رقص باله

رقص باله به تمرکز و نظم مخصوص نیاز دارد و باید افراد به خاطر کار گروهی هماهنگی و وحدت ویژه ای داشته باشند و در کارهای گروهی تعامل و مشارکت خوبی را از خود نشان دهند. علاوه بر این باعث تقویت قدرت ماهیچه ها می شود. این رقص باعث هماهنگی و یکنواختی اندام های بدن و تناسب اندام می شود. از آنجایی که این رقص به هماهنگی و تمرکز و دقت بالایی نیاز دارد باعث آرامش و کاهش اضطراب و نگرانی در فرد می شود و برای درمان بیماری های استخوانی – مفصلی و ستون فقرات موثر است. این رقص در سلامت ذهن و روح و افزایش اعتماد به نفس و روحیه تعامل با دیگران هم موثر است. این رقص به رشته ژیمناستیک هم شباهت دارد که از جمله تشابهات ظاهری آن عبارت است از بدن عضلانی – پاها و انگشتان راست و کشیده.

 

آموزش کودکان

با توجه به اینکه این رقص از دقت بالایی برخوردار است لذا کودکان با انجام این تمرینات و تکنیک های خاص خود باعث انعطاف پذیری و تناسب اندام و افزایش انگیزه و تقویت ذهن می شود و همینطور یادگیری جهت های 4گانه – چگونگی منظم  و هماهنگ راه رفتن و دنبال کردن هدف را یاد می دهد. شروع سن یادگیری برای کودکان 4 سال است.

درکودکان مزیت های مختلفی وجود دارد که پس از رقص باله به دست می آورند همانند

-درک و رعایت نظم حین کار

- یادگیری هماهنگی و مشارکت در کار گروهی

- افزایش تمرکز و دقت

  

باله کلاسیک

'plié' که اغلب استفاده می‌شود و که در آن هر دو پا همان زمان خم است. هنگامی که پا روی زمین نیستند، به صورت pointe است. هنگامی که پا خم نیست، آن را به طور کامل کشیده یا در یک موقعیت نیمه کلاسیک که در آن پا کمی خم شده است نگه می‌داریم استقرار، هم ترازی، احساس و انعطاف‌پذیری برای تبدیل شدن به یک رقصنده باله کلاسیک حیاتی است

باله در آب :
سینکرونایز یا باله در آب که به شنای موزون هم معروف است فلسفه جالبی دارد . این ورزش المپیکی که دخترانه ترین ورزش دنیا هم لقب گرفته است و حدود 15 سال است که در ایران آغاز شده است . این ورزش در واقع روایتی هست نمایش گونه از زندگی موجودات دریایی یا گذر رود و دریا و هرچیز هنری مرتبط با آب .

سینکرونایز باید بدون عینک شنا و عینک غواصی و یا لباس شنا و لباس غواصی و به صورت کاملا طبیعی و با لباسی مخصوص که مرتبط با نقش فرد یا گروه است انجام شود .
باله در آب با ورزش شنا بسیار متفاوت است و ورزشی کاملا هنری است که به انعطاف پذیری بالایی نیاز دارد .
سینکرونایز هم اکنون در شهرهای تهران و کرج و اصفهان به صورت خصوصی و نیمه خصوصی تدریس می شود .

دیدگاه کاربران

علی۱۲۳۵۵۲۱۱:۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۲۵
..همین کم داشتیم..
ناشناس۱۲۳۶۵۳۱۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۶/۷/۲۵
بسیار بسیار بسیار عالی و خوشایند. اصلا باور نمی کنم که بالاخره چنین مقاله ای کاملا با دیدی حرفه ای و نه ابزاری و لذت طلبی در خصوص یک اثر هنری دستاورد بشر در رسانه ای قانونی در ایران خواندم! باله یعنی دیسیپلین، زیبایی، سالها تلاش بی وقفه، تحمل، تعهد ... و نتیجه اش خلق زیباییست و تعالی زندگی فردی، .. عالی بود و امیدوار کننده!
ناشناس۱۲۳۸۳۱۱۵:۰۸:۰۰ ۱۳۹۶/۷/۲۵
ای بابا یعنی چی ؟؟؟
ناشناس۱۲۳۸۴۹۱۵:۲۳:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۲۵
..تمام مشکلات کشور ..رقص باله است؟!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین