مشکل واقعی ما ترامپ نیست، خودمانیم

امید حسینی، گروه تعاملی الف،   3960725045 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشکل واقعی ما ترامپ نیست، خودمانیم

حدودا یک ماه پیش که ترامپ در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کرد نوشتم، حالا هم دوباره می‌نویسم که مشکل واقعی ما، ترامپ نیست. مشکل واقعی خود ما هستیم. یعنی ضعف‌ها و ایرادات و اشکالات و نواقص داخلی سیستم و فقر و فساد و تبعیض و بی‌عدالتی.

ترامپ اولین رییس‌جمهور آمریکا نیست که علیه ما حرف می‌زند؛ شاید آخرین آنها هم نباشد. همه روسای‌جمهور پیشین آمریکا کم و بیش مواضع سختی علیه جمهوری اسلامی داشتند. خوشبختانه یا متاسفانه چیزی نبوده که تجربه نکرده باشیم. از حمله مستقیم نظامی تا کمک به متجاوز و حمله به هواپیمای مسافربری و جزایر و دکل‌های نفتی و سالها تحریم اقتصادی و... حالا هم تحریم سپاه پاسداران با همه تبعاتش. آیا اتفاق تازه‌ای رخ داده؟ آیا جمهوری اسلامی قرار است با تهدید و تحریم ترامپ نابود ‌شود؟

تجربه نشان داده که ملت ایران در مقابل زور و زورگو و تجاوز و متجاوز مثل کوه می‌ایستد. پس خیالمان راحت. از دیوانه‌ای مثل ترامپ که برعکس اوباما، نه شخصیت موجهی دارد و نه مورد اقبال دنیاست، نترسیم. اما از مشکلات داخلی خودمان بترسیم.

مشکلات داخلی، هم می‌تواند مشکل اقتصادی و بیکاری باشد که معمولا موقع انتخابات و تبلیغات و مناظرات، مورد توجه حضرات است؛ و هم مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی که اغلب به روی خودمان نمی‌آوریم و ساده از کنارش عبور می‌کنیم. جالب اینکه به جای نقد و آسیب‌شناسی و تجزیه و تحلیل درست و علمی و تلاش برای حل این معضلات، همه چیز را سپرده‌ایم به خطبا و ائمه‌جمعه که بیایند با زبان تهدید و تمسخر و توهین و یا با ساده‌انگاری و ساده‌اندیشی، تکلیف همه‌ مسایل را روشن کنند و براین اساس، سالهاست که تکلیف خیلی چیزها روشن نشده!

ما که قرار بود الگوی تازه‌ای از مردم‌سالاری آنهم از نوع دینی به دنیا نشان دهیم و همگان (مخصوصا جهان اسلام) را به این شیوه‌ی نو از حکمرانی دعوت کنیم؛ ما که رویای عقلانیت و عدالت در سر داشتیم و شعارش را هم سر دادیم؛ ما که از برابری و برادری دم زدیم و از حقوق برابر همه شهروندان گفتیم؛ بله ما. حالا به خودمان رجوع کنیم و ببینیم آیا الگوی ما واقعا الگوی قابل‌قبول و جذابی برای همه دنیا هست؟!

ما که گاهی در حل ساده‌ترین مسایل سیاسی و تصمیم گیری درمانده می‌شویم و با توجیه و تکذیب و تفسیر و اتلاف‌وقت، اجازه می‌دهیم از کاه، کوهی ساخته شود و همگان به ریش خودمان و الگویمان بخندند؛ ما که در دنیای مدرن حواسمان به دنیای اطلاعات نیست و اصلا برایمان مهم هم نیست که تبلیغات رسانه‌ای علیه ما چه می‌گوید؛ چگونه میخواهیم الگوی جذابی برای دیگران (لااقل همین کشور برادر عراق) باشیم؟! ما که نهادها و سازمان ها و ارگان‌های قانونی‌مان چندین ماه درباره حضور یا عدم حضور یک فرد زرتشتی در شورای شهر بحث می‌کنند و سرانجام هم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند، چگونه ادعا می‌کنیم که مردم‌سالاری‌مان در دنیا الگو و نمونه هست؟!

گاهی با خودم فکر می‌کنم آیا همه این حوادث، می‌تواند اتفاقی باشد یا اینکه براساس آن توهم توطئه، دستهایی پشت‌پرده درکارند تا آبروی‌مان را ببرند؟ مگر می‌شود بعد از چهل سال، هنوز تکلیف ساده‌ترین مسایل سیاسی خود را ندانیم و راه‌حلی هم برایش نداشته باشیم؟ آیا در جمهوری اسلامی کسی پیدا نمی‌شود که لااقل دلش بسوزد و گاهی حتی برای توجیه اذهان عمومی و یا خنثی کردن تبلیغات بیرونی، راه‌حلی فوری برای حل مشکلات ساده‌ی جامعه بیابد؟ به نظرم تصمیم‌گیری درباره برخی مسایل به یک شجاعت و شهامت نیاز دارد. بیاییم به صدور مجوز رانندگی زنان در عربستان سعودی نخندیم!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۴۹۷۱۰:۱۳:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۲۵
از ديدگاه منطقی و دلسوزانه شما متشکرم. حاکميت بايد کسانی را که در مقابل اين ديپگاه می ايستد از مسئوليتهای کليدی کنار بگدارد تا مصونيت خود را بيمه کند.
بازنشسته۱۲۳۵۱۸۱۰:۴۱:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۲۵
احسنت جانا سخن از زبان ما میگوئی
ناشناس۱۲۳۵۶۶۱۱:۲۵:۲۶ ۱۳۹۶/۷/۲۵
هزاران بار احسنت به شما وسایت وزین الف
ناشناس۱۲۳۵۷۷۱۱:۳۳:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۲۵
شما تا وقتی صادرات نداشته باشید هیچ چیز ندارید . حرکت شما به سمت کره شمالی شدن است
ناشناس۱۲۴۰۴۸۱۸:۲۷:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲۵
کشوری مانند سنگاپور صادراتی ندارد، هیچ ربطی هم به کره شمالی ندارد! مشکل این است که بعضی از از ما از آغاز انقلاب ما فقط به شعار مبارزه چسبیدیم، آنهم نه همان ورژن نه شرقی نه غربی، یک ورژن خاص انچه ۴۰ سال پیش شعار یا قول بوده، الان خاطره 40 ساله و بدقولی است! من متولد سال 57 هستم، قرار بود قرار بود در جامعه ای آزاد، و از رفاهی منطقی برخوردار باشم! نه قرار بود جنگجو باشم، نه حوزوی، نه سیاستمدار! قرار بود به عنوان شهروند، برابر باشم، از درمان و تحصیل رایگان برخوردار باشم، و در صورت تلاش آینده ام تار نباشد! الان همه فکر و ذکرم این است روزی که 70 ساله شدم سقفی 60 متری بالای سر دارم که تنهاییم را در آن بگذرانم؟!! ترامپ مسئول هرچه باشد، رویای تار من بر گردن وی نیست!
ناشناس۱۲۴۵۸۸۱۳:۰۲:۵۱ ۱۳۹۶/۷/۲۶
انشا من درست بود! دوستان مجبور شدن بخش هایی را ببرند، اینگونه شد، البته خوشحالم، همین که نشان می دهد بخشی از اصل است خود یک قدم رو به جلوست. ممنون ...
ناشناس۱۲۳۵۸۷۱۱:۴۶:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۲۵
مطلب کوتاه، اما عمیق است. امید که متوجه شویم.
ناشناس۱۲۳۶۱۴۱۲:۱۴:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۲۵
احسنت
الف ر۱۲۳۶۴۴۱۲:۳۶:۵۵ ۱۳۹۶/۷/۲۵
واقعيت هم همين است مشكل كشور ما از درون است چرا نميخواهن قبول كنند مردم نه از گرسنگي و نداري نمينالند مردم از تبعيض هاي موجود چه با قانون و چه غير رسمي موجود به ستوه در آمدندسلاح بعضي مثل من ناتوان جز نفرين . ناسزا چيز ديگري نيست هر چند خيلي ها باور ندارند اين نفرين ها را يا رفتار خودشون به حق جلوه ميدهند
جواد۱۲۳۶۵۱۱۲:۴۱:۱۷ ۱۳۹۶/۷/۲۵
بسیار عالی
محمد۱۲۳۶۸۰۱۳:۰۱:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۲۵
امروز ترامپ های زیادی در دولت ومجلس وقوه قضا مشغول خیانت به کشورند اینها عباتنداز : 1-کلیه نجومی بگیرها 2- کلیه مدیرانی که برای اشتغال وازدواج جوانان تلاش مضاعف نکرده ونمی کنند. 3- تمام مدیرانی که زمینه رانت های دولتی را فراهم می کنند. 4-تمام کسانی که به اقازاده ها توجه ویژه ای می کنند تا مملکت را بچاپند 5-تمام مدیرانی که حرفهای رهبری را عملیاتی نمی کنند 6-تمام مدیرانی که شبها باشکم سیر می خوابند وبفکر هموطن گرسنه خویش نیستند 7-تمام سرپرستان بانک هایی که زمینه اختلاس را فراهم کرده و می کنند. 8-تمام مدیرانی که رشوه گرفته ومی گیرند. 9- تمام مدیرانی که منافع شخصی وفامیلی خودرا بر منافع مردم ترجیح می دهند. 10-تمام اقازاده هایی که برای بیگانگان جاسوسی ووطن قروشی می کنندوخواهند کرد. بنظر شما از این ده گروه که ذکر شد ایا از ترامپ که مستقیما حرف خودرا می زند چقدر در ایران زندگی می کنند که بمراتب از ترامپ خطرناکترند.
ناشناس۱۲۳۶۹۹۱۳:۱۱:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۲۵
هر موقع در زمینه مسایل بیرونی و داخلی کنش گر بودیم و نه واکنش گر، آن گاه امید به توسعه و پیش رفت خواهد بود.
علی۱۲۳۷۳۵۱۳:۳۸:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۲۵
نمونه اش در شغل ازاد وکالت صدها هزار فارغ التحصیل بیکار حقوق داریم اما کانون وکلا با همدستانش در وکالت که برای اشتغال نیاز به بودجه بیت المال ندارد در سال به کمتر از سه درصد داوطلبان اجازه وکالت می دهند تا منافعشان به خطر نیفتد حالا قضاوت کنید این هم تقصیر ترامپ است
سلام۱۲۳۷۴۵۱۳:۴۴:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۲۵
مطلب و مقاله شما که فقط ذکر ایرادات اساسی بود بسیارخوب و بجاست . ولی سئوال اینجاست که برادر عزیز نویسنده مقاله ، آیا نمیدانند که در صورت رفع این مشکلات ، که مسبب آن خودمان هستیم منافع عده بسیار قلیلی افراد خاص و قدرتمند داخلی ، هذف شده و باعث عدم رضایت و متضرر شدنشان میشود؟ . پس میبایست این مشکل همیشه پا برجا باشد تا هم افراد خاص داخلی بتوانند از آن بهره مندشوند و هم افرادی امثال آقای ترامپ و نتانیاهو و امثالهم در مقاطع و دورانهای متفاوت ، بتوانند براساس منافع خود ، به ملت ایران فشار بیاورند.
حمید۱۲۴۱۵۴۲۰:۳۶:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۲۵
من متن را نخواندم ولی عنوان متن صد در صد درست هست. ما اگر خودمان درست باشیم اینطوری دیگران نمی توانند بر ما تاثیر بگذارند. مشکل اصلی ما سو مدیریت، شکاک بودن، عدم استفاده از تخصص، منفعت طلبی فردی، رحم نداشتن به خود و فساد گسترده می باشد.
مجید۱۲۴۲۸۳۲۳:۲۸:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۲۵
آدم خوش خیال,گل گفتی اما کو گوش شنوا ...!
ناشناس۱۲۴۲۸۷۲۳:۳۶:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۲۵
تحریم داخلی کسب و کارها خیلی بدتر از امثال ترامپ است.
شیوا۱۲۴۳۱۱۰۰:۵۶:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۲۶
خدارا شکر که یکی اقلا حقایق تلخ زندگی جامعه ما را عنوان کرد.
ارش۱۲۵۱۲۶۲۳:۴۱:۵۱ ۱۳۹۶/۷/۲۶
عالی بود واقعا همین جوری هست ولی کو گوش شنوا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین