مستندی درباره جنایتکاری به نام «کشمیری»

گروه سیاسی الف،   3960724105 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
مستندی درباره جنایتکاری به نام «کشمیری»

 

نام مسعود کشمیری در تاریخ انقلاب اسلامی و حوادث دهه ملتهب60 همواره به گوش می‌رسد. وی پس از انقلاب توانسته بود به مسوولیت‌های ارشد سیاسی و امنیتی ارتقا یابد و نهایتاً به طور مستقیم عامل انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت بسیاری از مسوولان عالی نظام شد. او پس ازاین اقدام تروریستی از کشور گریخت.داستان این مستند که در ۱۳ قسمت ساخته می‌شود، به بررسی انفجار در ساختمان ریاست جمهوری، شهادت آیت الله بهشتی و نقش مسعود کشمیری در این حوادث اختصاص دارد. این مجموعه براساس کتابی به همین نام، نوشته آقایان حسن روزی طلب و مهدی اسلامی تولید خواهد شد.

«محمدحسین رضوی» تهیه‌کننده این مجموعه درباره ایده اولیه این مستند، به «صبح‌نو»گفت: مستند «ترورسرچشمه» درباره انفجار دفتر حزب جمهوری است. مستند پرونده مسکوت درباره انفجار دفتر نخست وزیری است. انفجار دفتر نخست وزیری دو تفاوت مهم با حادثه حزب جمهوری اسلامی دارد؛ به لحاظ امنیتی حزب جمهوری جایی بوده که مردم عادی به آن رفت‌وآمد داشته‌اند و طبیعتاً حلقه‌های امنیتی خاصی نداشته است؛ اما مورد دفتر نخست وزیری مربوط به دفتر جلسات شورای عالی امنیت ملی بوده که یکی از مهم‌ترین مراکز کشور است. نکته دوم درباره عوامل این حواث است. کسی که دفترحزب را منفجر کرده، یکی از اعضای این حزب بوده که هیچ وقت هم به رده‌های بالای نظام راه نیافته بود؛ اما مسعود کشمیری که عامل انفجاردفتر نخست وزیری بوده، مسوول اطلاعات نخست وزیری و جانشین دبیرشورای عالی امنیت ملی بوده است.

مهدی پاکدل در این مستند نقش مسعود کشمیری را بازی می‌کند

 

در یک‌ فیلم‌ گنجانده‌ نمی‌شد


وی ادامه داد: پس از حادثه نخست وزیری، پروژه شهیدسازی از کشمیری شروع می‌شود. افرادی هستند که در بالا آمدن کشمیری در مسوولیت‌های نظام دخیل بوده‌اند. اتفاقاتی است که روایت آن‌ها در یک فیلم مستند قابل بیان نبود و به همین خاطر ترجیح دادیم سراغ ساخت یک مجموعه مستند برویم.
 
ناگهان‌ پرونده‌ مسکوت‌ شد


رضوی درباره علت مسکوت ماندن این حادثه در سال‌های پس از انقلاب، بیان کرد: از کمی عقب‌تر شروع می‌کنم؛ حدود سال93 از جانب گروه مستند شبکه خبر، سفارش تولید این مجموعه به ما داده شد؛ اما تغییر و تحولات آن موقع، باعث کنسل شدن تولید این مجموعه شد.
مدتی بعد ما در مجموعه خودمان به این نتیجه رسیدیم که این اتفاقات خودش شبهه‌ناک است. اتفاقاً درباره خود پرونده هم به همین شکل است. پرونده این حادثه از سال60 تا 67 بررسی می‌شود ولی درحالی که به انتهای پرونده نزدیک می‌شود، توسط دادستان وقت دستور مسکوت ماندن و بسته شدن پرونده صادر می‌شود. تهیه‌کننده این مستند افزود: این پرونده ابعاد مختلفی دارد و برخی از مسوولان سابق جمهوری اسلامی، در آن پرونده متهم بودند یا برخی از مسوولان فعلی نظام از پیگیران این پرونده بودند.

بازسازی‌ می‌کنیم


محمدحسین رضوی درباره مسائل فنی این مستند گفت: به این ایده رسیدیم که یک مستند بازسازی آرشیوی ازاین حادثه تولید کنیم. به لحاظ پروداکشن سبک‌تر از آثاری مثل آخرین روزهای زمستان است ولی احتمالاً در آن قالب کار کنیم. مجبور به بازسازی برخی از صحنه‌ها هستیم چون اگر این کار را نکنیم، صرفاً نمایش اسناد و مصاحبه برای مردم دلچسب و باورپذیر نخواهد بود. آقای مصطفی هیودی کارگردان این پروژه است که در عین جوانی، بسیار خوشفکر است. دقت او در بازسازی حوادث و درآوردن درام، در کارهای قبلی‌اش دلیل انتخاب اوست.

با تلویزیون‌جور درنمی‌آمد


رضوی با اشاره به نکات عجیب ماجرای کشمیری، بیان کرد: این پرونده اگر یک بار دیگر مرور شود، قطعاً نکات تازه و جالبی را روشن خواهد کرد. هرقسمت از این مجموعه مستند یک موج است. اگر بخواهیم ملاحظات تلویزیون و برخی نهادهای دیگر را درنظر بگیریم، احتمالاً در ساخت این ماجرا در قالب یک کار مستند ناموفق باشیم. به همین خاطر برنامه‌ای برای پخش از تلویزیون نداریم و حتی ممکن است صرفاً از طریق فضای مجازی آن را منتشر کنیم. البته ما در جایگاه اتهام زنی یا محکوم کردن اشخاص قرار نداریم و صرفاً پرونده را عین به عین جلو خواهیم رفت. امروز حتی خیلی از کسانی که دراین پرونده متهم بوده‌اند، برای حضور در این مستند اعلام آمادگی کرده‌اند.

سوالات‌ زیادی‌ داریم


تهیه‌کننده مستند پرونده مسکوت ادامه داد: ماجرای مستند ما در سال67 و همزمان با مسکوت ماندن پرونده تمام می‌شود. هرقسمت از مجموعه ما با یک سؤال تمام خواهد شد که به نظرم بعد از این سؤالات، تازه موج‌سازی رخ خواهد داد.
برای مثال شخصی که باعث رشد کشمیری در مسوولیت‌های نظام بوده، چه کسی است؟ کشمیری را یک نفر، تحت عنوان یک مجموعه حمایت می‌کرده است و نکته جالب و عجیب این ماجرا این است که شخص مورد نظر، همواره در سیستم جمهوری اسلامی وجود داشته و هیچ وقت از هرم قدرت حذف نشده است.


یکی از مهم‌ترین سؤالات مطرح شده دراین مستند همین مساله است. این مساله، موضوعی بود که ما حتی درحین تولید فیلم ماجرای نیمروز هم به آن رسیدیم. سازمان منافقین هنوز هم در سیستم اداری و مدیریتی جمهوری اسلامی ایران نفوذ و حضور دارد. این که بخواهیم این سازمان را صرفاً تشکیلاتی به رهبری مریم رجوی در فرانسه بدانیم، ساده انگارانه است. این که فکر کنیم این گروهک کلاً تمام شده و فعالیتی ندارد اشتباه است.


به نظر ما هنوز هم برخی از افراد به همین شکل مشغول رشد در سیستم هستند. کنجکاویم بدانیم چه کسی، کشمیری را کشمیری کرد؟ کشمیری‌ها ساخته می‌شوند ولی افراد پشت پرده ایجاد آن‌ها هیچ وقت حذف نمی‌شوند.

مجموعه مستند «پرونده مسکوت» به تهیه‌کنندگی آقای محمدحسین رضوی در13قسمت با موضوع اقدامات مسعودکشمیری تولید خواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین