حمیدرضا آصفی: حمیدرضا آصفی: ترامپ اقدامات کلینتون و اوباما را بزک‌نکرده­ انجام می­‌دهد

گروه جهان الف،   3960723244

به‌اعتقاد سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، ترامپ یک اقدام بزک‌نکرده­‌ای انجام می‌دهد که کلینتون بیست سال پیش انجام داد.

حمیدرضا آصفی: ترامپ اقدامات کلینتون و اوباما را بزک‌نکرده­ انجام می­‌دهد

کلینتون اعلام می­‌کرد مشکلات آمریکا با ایران در چهار حوزه تسلیحات کشتار جمعی، مسئله فلسطین، حقوق بشر و مسئله تروریسم است.

«حمیدرضا آصفی»، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در امارات متحده عربی و فرانسه در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص استانداردهای موجود درباره برجام به‌دنبال بدرفتاری آمریکا با این توافق چندجانبه، با اشاره به اینکه ترامپ اقدام کلینتون را بزک‌نکرده انجام می­‌دهد، بیان داشت: برجام توافقی بود که در فضاها و با رویکردهای مختلف بعد از 13 سال مذاکره حاصل شد.

وی با توجه به مخالفت­‌های ترامپ با سیاست­‌های اوباما گفت: برجام به هر حال به دست آمده است و به‌موجب ضرورتی بود که مقام معظم رهبری اجازه دادند نرمش قهرمانانه صورت بگیرد. ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی همه سیاست­‌های اوباما از جمله طرح سلامت، مسئله کوبا و برجام را زیر سؤال می­‌برد. طبیعی بود ترامپ بعد از روی کار آمدن این مسائل را به چالش بکشد. اگرچه از همه این موارد نیز خارج نشد؛ یعنی به تمام سخنان انتخاباتی خود عمل نکرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه برجام توافقی بود که جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط موجود انجام داد، افزود: اگرچه از خود برجام به‌دلایل بسیاری از جمله بدرفتاری آمریکا نتوانستیم به‌‌اندازه انتظار منتفع شویم، این توافق یک فضای متفاوت بین‌المللی را برای ایران به وجود آورده است. اگر کسی فکر کند برجام تمام مشکلات را حل می‌کند، ساده‌انگاری بوده است؛ اما ترامپ به همین توافق حداقلی نیز راضی نبود، لذا این بداخلاقی را انجام می­‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه اظهارات اخیر ترامپ بحث جدیدی نبود، اشاره داشت: بنده از این سخنان شوکه نشدم. در چندین مقاله اخیر پیش‌بینی کرده بودم که ترامپ از برجام خارج نخواهد شد و برجام را پاره نخواهد کرد، بلکه ایران را از برجام بیرون خواهد راند که هزینه را کشورمان بدهد؛ اما خود ترامپ عملاً از برجام خارج می‌شود. ترامپ اصلاً دیوانه نیست. اوباما با خنده، متانت و دستکش مخملی سعی داشت امتیاز بگیرد؛ اما ترامپ با دیوانه‌بازی امتیاز می‌گیرد. هر دو یک هدف را با روش‌های مختلف دنبال می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه در پاسخ به این پرسش که «چه استانداردهایی درباره برجام قابل‌ استخراج است؟» بیان داشت: کاری که ترامپ انجام می‌دهد، یک اقدام بزک‌نکرده­‌ای است که کلینتون بیست سال پیش انجام داد. کلینتون اعلام می­‌کرد مشکلات آمریکا با ایران در چهار حوزه تسلیحات کشتار جمعی، صلح خاورمیانه (مسئله فلسطین)، حقوق بشر و مسئله تروریسم است. سلاح‌های کشتار جمعی در مسئله هسته‌ای خلاصه شد و ترامپ نیز با ادبیات خود به این سه مسئله اشاره کرد. این همان مطلبی است که کلینتون اعلام کرده بود.

وی با اشاره به اینکه حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند، افزود: اکنون ترامپ با سیاست‌های غلط خود اروپا را به‌سمت ایران سوق داده است و این مسئله به‌نفع ایران است. اظهارات اخیر او مبنی بر خروج آمریکا از یونسکو، اروپایی‌ها را دچار مشکل کرده است. این اقدامات باعث شده که اعتبار ترامپ از بین برود و این امر برای جمهوری اسلامی موضوع خوبی است.

آصفی با تأکید بر اینکه موضوع ترامپ صرفاً برجام نیست، اشاره داشت: رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد برجام را تحت فشار قرار دهد. از آنجایی که اروپا خواستار بقای برجام در کلّیت خود است، ناچار می­‌شود در حوزه‌های دیگر همراه ترامپ شود. ترامپ سعی دارد یک موضوع فرعی را مطرح کند تا در موضوعات دیگر نیز با ایران وارد مذاکره شود و امتیاز بگیرد.

وی با توجه به فروخته شدن اعتبار آمریکا گفت: ترامپ عبارت دیگری برای خلیج فارس را به کار برد، در حالی که می‌داند اینجا خلیج فارس است، این امر ضمن اینکه موجب شد ترامپ اعتبار آمریکا و خود را به‌ارزانی بفروشد، وحدتی بین مردم کشورمان ایجاد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا قرارداد 500 میلیارد دلاری با سعودی‌ها منعقد کرد و به‌دنبال آن نام خلیج فارس را تحریف کرد. باید وحدت و انسجام ملی را مستحکم کنیم و در میدان آمریکا بازی نکنیم. تمرکز سیاست خارجی نباید فقط بر برجام باشد. باید با اروپا تعامل داشته باشیم؛ اما همه تخم‌مرغ‌ها را در این سبد نگذاریم؛ چراکه معلوم نیست آن‌ها تا کجا همراه باشند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به اینکه روابط خارجی کشورمان باید گسترده­‌تر و متوازن­‌تر شود، تأکید کرد: باید توان داخلی را افزایش داد، همان‌گونه که توان هسته‌ای ایران باعث شد آمریکایی‌ها حقانیت کشورمان را به‌رسمیت بشناسند، تنها با افزایش توان داخلی می‌توانیم حق خود را از آمریکا بگیریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین