گزينه هاي پيش روي کنگره بعد از تصميم جنجالي ترامپ درباره برجام

گروه جهان الف،   3960720197 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزنامه واشنگتن پست به بررسي اقداماتي پرداخت که کنگره مي‌تواند براي حفظ توافق هسته‌اي ايران يا برهم زدن آن انجام دهد.

گزينه هاي پيش روي کنگره بعد از تصميم جنجالي ترامپ درباره برجام

اين روزنامه آمريکايي در تحليلي به قلم امبر فيليپس نوشت: انتظار مي‌رود اين هفته رئيس جمهور آمريکا اعلام کند به اعتقاد وي ايران به توافق هسته‌اي سال 2015 پايبند نيست و اينکه وي سرنوشت اين توافق را به کنگره خواهد سپرد.

پس از آن نمايندگان کنگره 60 روز فرصت خواهند داشت تا برخي اقدامات را انجام دهند. آن‌ها يا مي‌توانند آمريکا را از اين توافق خارج کنند يا با ايجاد برخي تغييرات درصدد برآيند اروپا و سازمان ملل را با خود همراه سازند يا اصلا هيچ اقدامي انجام ندهند. نويسنده در ادامه چهار گزينه موجود براي نمايندگان کنگره را برشمرده است. هنوز مشخص نيست کنگره کدام گزينه را انتخاب خواهد کرد.

گزينه اول اعمال تحريم‌هاي جديد يا همان تحريم‌هاي قديمي ضد ايران است. اين خصمانه‌ترين اقدامي است که کنگره مي‌تواند انجام دهد. اين تصميم به حضور آمريکا در توافق خاتمه مي‌دهد و احتمالا توافق را به طور کلي برهم مي‌زند زيرا تنها دليلي که ايران را پاي ميز مذاکره نشاند اين بود که بتواند با ديگر کشور‌ها روابط تجاري داشته باشد.

حسن روحاني، رئيس جمهور ايران هشدار داده است که اگر کنگره تحريم‌هاي جديدي اعمال کند، ايران ظرف چند ساعت به پايبندي به تعهداتش براساس توافق خاتمه خواهد داد. نويسنده در ادامه تاکيد کرده است اين گزينه طرفداري ندارد و بعيد است کنگره چنين تصميمي بگيرد. ترامپ همواره توافق هسته‌اي ايران را يکي از بدترين توافق‌هايي که تاکنون ديده توصيف کرده است، اما اگر مي‌خواست آن را پاره کند يا بايد اوايل امسال آن را رد مي‌کرد يا درصدد برمي آمد تحريم‌هاي جديدي وضع کند. وي هيچ کدام از اين کار‌ها را نکرد.

گزينه دومي که کنگره مي‌تواند برگزيند اين است که کشور‌هاي ديگر را متقاعد به برگزاري مذاکرات مجدد درباره توافق هسته‌اي ايران کند. کنگره مي‌تواند پيامي براي جهانيان ارسال کند مبني بر اين که مي‌خواهد اين توافق را تغيير دهد. کنگره مي‌تواند با راي گيري درباره قطعنامه‌اي که در آن آمده است آمريکا مي‌خواهد محدوديت‌هاي برنامه هسته‌اي ايران را تمديد کند، اين پيام را به گوش جهانيان برساند. علاوه بر آنکه کنگره مي‌تواند ايران را ملزم کند اگر مي‌خواهد توافق هسته‌اي حفظ شود، بايد به آزمايش موشک‌هاي بالستيک خاتمه دهد. (تابستان امسال کنگره طرحي را به تصويب رساند که ايران را به دليل آزمايش موشک‌هاي بالستيک تحريم مي‌کرد.) حاميان اين پيشنهاد مي‌گويند براساس توافق کنوني راه ايران به سوي دستيابي به بمب هسته‌اي تنها کمي طولاني‌تر شده است. سناتور تام کاتن، يکي از مخالفان سرسخت توافق هسته‌اي از جمله افرادي است که از اين گزينه حمايت مي‌کند.

نويسنده درباره اينکه آيا احتمال دارد کنگره اين گزينه را انتخاب کند، افزود: کاتن خوش بين است، اما دست کم يک کارشناس بين المللي هم در اين زمينه خوش بين نيست. به گفته آنتوني کوردسمن، مشاور راهبرد نظامي در مرکز مطالعات بين المللي و راهبردي اتحاديه اروپا و سازمان ملل اعلام کرده اند توافق هسته‌اي ايران کارآيي لازم را دارد در نتيجه دليلي وجود ندارد براي برگزاري مذاکرات مجدد به آمريکا بپيوندند. برخي از مشاوران ارشد ترامپ از جمله جيمز ماتيس، وزير دفاع هم معتقدند ايران همکاري لازم را انجام مي‌دهد. حتي برخي از مخالفان جدي توافق هسته‌اي ايران هم با دو گزينه اول موافق نيستند.

گزينه ديگر برگزاري جلسات استماع درباره توافق هسته‌اي ايران به عنوان راهي زيرکانه‌تر است تا به اين طريق جامعه جهاني براي برگزاري مذاکرات مجدد متقاعد شود. هدف تحت فشار قرار دادن ايران خواهد بود تا اين روند را بپذيرد و قدرت‌هاي جهاني بتوانند آن را به پذيرش توافقي سخت‌تر مجبور کنند.

سناتور باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجي سنا از حاميان اين گزينه است. نويسنده بر اين باور است که احتمال دارد کنگره اين گزينه را در پيش گيرد و جلسات استماع را برگزار کند.

گزينه چهارم و آخر هم اين است که کنگره هيچ اقدامي انجام ندهد. عدم تاييد توافق هسته‌اي از سوي ترامپ احتمالا بيشتر جنبه نمادين خواهد داشت. وي با اين کار به جامعه جهاني اعلام مي‌کند که به اعتقاد وي اين توافق در راستاي منافع امنيت ملي آمريکا نيست، اما در واقع آمريکا را از اين توافق خارج نکند. اين مسئله به کنگره بستگي دارد. کنگره هم مي‌تواند اقدامي انجام ندهد و در نتيجه توافق همچنان به قوت خود باقي بماند.

دموکرات‌ها حامي اين گزينه هستند. آن‌ها مي‌خواهند توافق همينگونه باقي بماند تاحدودي به اين دليل که فکر مي‌کنند برهم خوردن آن به اعتبار آمريکا در جهان آسيب خواهد رساند. پاسخ نويسنده به اين پرسش که آيا احتمال دارد کنگره چنين گزينه‌اي را برگزيند، مثبت بود.

وي افزود: جمهوريخواهان در هر دو مجلس اکثريت را تشکيل مي‌دهند، اما در سنا دموکرات‌ها مي‌توانند برسر راه هر طرحي که توافق ايران را تغيير مي‌دهد، سنگ اندازي کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۰۰۷۱۱۶:۴۱:۳۲ ۱۳۹۶/۷/۲۰
قطعنامه ها که کاغذ پاره است اثر ندارد ضمنا به گفته دوستان مخالف توافق، تحریمها خودش در سال 92 در استانه فروپاشی بود و به برجام نیاز نداشت لذا اهمیتی ندارد
مشعود۱۲۰۲۷۷۲۳:۱۵:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۲۰
همه چیزو در قبال تقریبا هیچ دادین رفته حالا بلبل زبونی هم می کنین؟
ناشناس۱۲۰۰۸۲۱۶:۵۹:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۲۰
کنگره ما را از شر این برجام خلاص کند . داخلی ها که فقط میخندن و میگن برجام گشایش است و پیروزی اخلاقی است !!!!
ناشناس۱۲۰۰۸۳۱۷:۰۰:۴۶ ۱۳۹۶/۷/۲۰
کسینجر مشاور استراتژیک ترامپ مبدع استراتژی خردمندی بی خردی در حال اجرای ترامپ است، از نظر او در دوران جنگ سرد t;جنگ خروس ها در میان بود، او می پنداشت در این بازی طرفی برنده است که در جا انداختن این دیدگاه غلبه پیدا می کند که او از هیچ چیز نمی ترسد، درد را نمی شناسد و آماده گلاویز شدن تا سر حد نابودی یکی از طرفین است،در واقع تمام ماجرا این است که چقدر می توانید عمدا کوشش کنید خود را یک سیاستمدار کاملا غیرمنطقی جلوه دهید، و تا کجا می توانید به مجنون نشان دادن خود تظاهر کنید و حریف را مرعوب این ابهام کنید. کیسینجر بسیار استادانه این متد را همانگونه که به نیکسون آموخت به ترامپ آموخته است
ناشناس۱۲۰۳۶۳۰۱:۳۵:۲۳ ۱۳۹۶/۷/۲۱
واسه همینه که نیکسون مجبور به استعفا شد و ایضا بعید نیست اتفاقی مشابه برای ترامپ بیفتند.
واقع بین۱۲۰۰۸۵۱۷:۰۱:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۲۰
هر تصمیمی بگیرند به ضرر منافع ماست
ناشناس۱۲۰۰۹۰۱۷:۰۵:۰۲ ۱۳۹۶/۷/۲۰
آقای با تدبیر !!!!!! نباید با طناب کدخدا ! میرفت توی چاه .
ناشناس۱۲۰۳۵۳۰۱:۳۰:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۲۱
فعلا که آمریکایی ها خود را ته چاه برجام می بینند وگرنه دلیلی نداشت با آن مخالفت کنند !
ناشناس۱۲۰۱۸۲۲۰:۱۸:۲۱ ۱۳۹۶/۷/۲۰
ترامپ دقیقا در برخورد با ایران از استراتژی مرد دیوانه استفاده میکند: نظریه مرد دیوانه» نیکسون : دشمنان ما باید چنین دریابند که ما دیوانه و غیرقابل پیش بینی بوده، نیروی مخرب خارق العاده ای در فرمان خود داریم تا به این ترتیب با هراس و ترس به خواست ما گردن نهند.
ناشناس۱۲۰۳۵۹۰۱:۳۳:۱۴ ۱۳۹۶/۷/۲۱
شاید !!! اما وقتی طرح کیسینجر برای طرف مقابل رو شده دیگر کارایی ندارد !
ناشناس۱۲۰۳۱۰۰۰:۱۸:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۲۱
ولی کاری ندارم. خوشم می آید که ساختار آمریکا طوری است که قدرت بین ساختارهای مختلف پخش شده است و متمرکز نیست. ..
ناشناس۱۲۰۳۴۳۰۱:۲۱:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۲۱
مهمترین نگرانی ترامپ از دست دادن بازار فروش اسلحه خاورمیانه در اینده بواسطه رسیدن کشورهای منطقه به سطحی از توازن قدرت که دیگر امکان بروز جنگ نباشد و نبودن امکام تهدید و جنگ و موازنه استراتژیک پایدار به معنی خوابیدن تولید و فروش سلاح که مولد اشتغال و موتور اقتصاد انهاست می باشد پس انها با توجه به بودجه هنگفت نظامی و مزیت رقابتی دانش نظامی نگران خود نیستند بلکه نگران توقف رقابت تسلیحاتی و از دست رفتن بازار فروش سلاح منطقه هستند،خاورمیانه ای که هشتاد درصد سلاح ها در انجا نقد میشوند ،اینها از از دست دادن بازار در هراسند
ناشناس۱۲۰۳۵۰۰۱:۲۹:۵۴ ۱۳۹۶/۷/۲۱
ترامپ در پیاده سازی نقش محوله توسط کسینجر در استراتژی خردمندی بی خردی بدلیل ماهیت کاری بنگاه داری و فروش که نیازمند قابلیت هنرپیشگی است با خبرگی تمام پیش رفته و خود را به جهان ظاهرا فردی بی منطق و خطرناک معرفی کرده که این فقط وانموددنمودن القایی توصیه کسینجر برای ترساندن کشور های هدف است تا در غالب اضطراب محیط تصمیم گیری پر مخاطره و مبهم تصمیمات نادرستی بگیرند
ناشناس۱۲۰۳۶۷۰۱:۵۱:۳۵ ۱۳۹۶/۷/۲۱
فروشنده و تاجری که کارخانه فروش هیزم دارد هیچگاه از خاموشی تنور دفاع نمبکند ،خاورمیانه بازا ر پر رونق سلاح نیاز به بحران دارد ،پروژه لانه زنبور داعش و تکفیری ها،پروژه طالبان،پروژه اسراییل و فلسطین ،پروژه کردستان ،پروژه تجزیه کشورهای منطقه تحت پروژه برنارد لوییس همه و همه بجای تسکین خاورمیانه ملتهب ،نمک بر زخمها و ایجاد جراحت های جدید برای تخلیه دلارهای نفتی منطقه و اشتغالزایی برای خودشان است ،تحت عناوین مختلف قلک خاورمیانه در جیب برخی تخلیه میشود ،هر بی ثباتی به معنای فرار سرمایه چه در قالب تزریق و انتقال پول کثیف فساد برخی کشورهای خاورمیانه با در هم ریختن حکومتها و چه در قالب فرار سرمایه داران و تولید کنندگان و کارافرینان بواسطه افزایش ریسک و کاهش امنیت و چه با فرار مغزهای کارافرین ،همه و همه ریشه در چلاندن خاورمیانه برای جذب دلارهای نفتی است ،تا دلار نفتی هست نا ارامی هست،انها به خاورمیانه همچون کندوی زنبور عسل و محل پرورش ابریشم نگاه میکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین