وقتی همیشه صورت‌مسئله پاک می‌شود؛ چرا برنامه ریزی در ایران ناکارآمد است؟!/ سازمان یا وزارتخانه؛ مشکل چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3960720077 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از نمایندگان مجلس به دنبال تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزراتخانه بودند که این طرح رد شد؛ برنامه ریزی در ایران یکی از چالش های جدی است و باید متحول شوند، اما آیا مشکل و تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده یا بودن سازمان و یا وزارتخانه نیست؛ زیرا...

چرا برنامه ریزی در ایران ناکارآمد است؟!/ سازمان یا وزارتخانه؛ مشکل چیست؟

به گزارش الف؛ اواخر تيرماه امسال تعدادي از نمايندگان مجلس در طرحی پيشنهاد تبديل سازمان برنامه‌وبودجه به وزارتخانه را مطرح كردند؛ طراحان با بیان اینکه مجلس هيچ‌گونه نظارتي بر سازمان برنامه‌وبودجه ندارد به دنبال تغییر آن به وزارتخانه بودند تا بتوانند بر آن نظارت کنند و استدلالشان اين بود كه سازمان برنامه‌وبودجه برخي از احكام بودجه و برنامه را اجرا نمي‌كند و می‌خواستند تا با تغيير تشكيلات برنامه‌وبودجه از سازمان زیر نظر رئيس‌جمهور به وزارتخانه بر آن نظارت دقيق‌تری داشتند باشند.

این طرح هفته گذشته در کمیسیون برنامه‌وبودجه بررسی و به دلیل مغايرت با قانون اساسي، رد شد؛ زیرا بر اساس اصل 126 قانون اساسي، رئيس‌جمهور مسئوليت امور برنامه‌وبودجه و امور اداري و استخدامي كشور را مستقیماً بر عهده دارد و مي‌تواند اداره آن‌ها را به عهده ديگری بگذارد.

البته مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از این طرح نیز در گزارشی آورده بود: مشكلات سازمان برنامه‌وبودجه، ناشي از مشكلات نظام بودجه‌ريزي در كشور است و نمي‌توان با تغيير شكل سازماني دستگاه مسئول، آن‌ها را حل كرد و اینکه اصل 126 قانون اساسي و تفاسير شوراي نگهبان از اصل يادشده تفويض اختيار با سازمان خاص بدون اذن رئيس‌جمهور خلاف قانون اساسي است، هرچند مجلس براي انجام اين وظايف مي‌تواند قانون وضع كند.

بر اساس گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس، برخي از مشكلات گفته‌شده در مقدمه طرح به مشكلات نظام بودجه‌ريزي كشور مربوط می‌شود؛ مثلاً وجود احكام بودجه‌اي (تبصره‌ها) در قانون بودجه با منطق بودجه‌ریزی و اصول قانون‌نويسي مغاير است یا اینکه تهيه و تصويب بودجه با ارقامي غيرواقعي به معنای اجرا نشدن آن است و با تشكيل وزارتخانه اين مشكل پابرجا مي‌ماند.

بنابراین گزارش، سازمان برنامه‌وبودجه یکی از پایه‌های نظام اقتصادی و توسعه ایران در سال‌های پس از ۱۳۳۷ است. سازمان برنامه‌وبودجه خاستگاه برنامه‌های توسعه‌ای بود که در سال‌های قبل و پس از انقلاب اجراشده است و سازمان برنامه، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت برنامه‌وبودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، عناوین مختلف آن در طی این سال‌ها بوده و حتی تشكيل وزارت برنامه‌وبودجه مسبوق به سابقه است و اين بخش برنامه‌ريز و بودجه‌ریزی كشور، بعد از پيروزي انقلاب تا سال ٦٨ وزارتخانه بود و پس‌ازآن دچار تغییر شد، اما این تغییرات هیچ‌گاه نتوانست مشکل برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور را حل و به آن کمک کند؛ امروز همچنان در بخش برنامه‌ریزی همچنان لنگ می‌زنیم، زیرا مشکل در جای دیگری بود نه تغییر اسامی و تبدیل به سازمان و وزارتخانه.

تغییرات سازمان برنامه در حالی در دولت‌های مختلف انجام شد که هیچ‌گاه نتوانست به هدفی که برای آن (برنامه‌ریزی در جهت توسعه و پیشرفت) ایجادشده بوده، دست یابد. این موضوع را می‌تواند در اجرای برنامه‌های توسعه پنج‌ساله و بودجه‌های سنواتی مشاهده کرد.

برنامه‌ریزی درجایی که باید برنامه نوشته شود و در اجرای قوانین بودجه به این سازمان انتقاد وارد است؛ این موضوع در گزارش‌های تفریق بودجه دیوان محاسبات خود را نشان می‌داد، اما آیا همه مشکلات از این سازمان است؟ که پاسخ نه است.

برنامه‌ریزی در ایران همیشه ناکارآمد بوده و سازمان برنامه‌ریزی در این زمینه ناکارآمدی نقش نخست را دارد؛ این سازمان به‌جای عملیاتی کردن برنامه‌ها و برنامه‌ریزی علمی، فقط به دنبال تخصیص و اختصاص به بودجه بوده و اینکه بتواند اعداد و رقم‌های بودجه را باهم همخوان کند که برای حل مشکل برنامه‌ریزی نخست باید در نظام برنامه‌ریزی کشور تحول اساسی رخ دهد و با تغییر سازمانی به وزارتخانه مشکل حل نخواهد شد و این یعنی پاک کردن صورت‌مسئله.

اینکه کمیسیون برنامه‌وبودجه این طرح را رد کرده است، خوب بوده اما نباید حل مشکل برنامه‌ریزی فراموش شود، از طرفی هم نباید راه را اشتباه رفت و باید از هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام شتاب‌زده و غیر کارشناسی اجتناب کرد.

نظام برنامه‌ریزی در کشور لنگ می‌زدند به این دولت و دولت‌های قبل برنمی‌گردد؛ برنامه‌ریزی به این معنا که برنامه عملیاتی و اجرایی شود که تاکنون چنین نبود و حتی امروز خود مجلس شورای اسلامی باید یک مجلس کارآمد باشد و یکی از وظایف وکلای ملت نظارت بر اجرای قوانین است که خود نمایندگان بر عملکرد نظارتی مجلس انتقاد دارند و می‌گویند این بخش به‌درستی اجرا نمی‌شود.

بااین‌حال محتوای سازمان برنامه‌وبودجه باید تغییر کند و این لازم است اما با ادغام و جداسازی یا اینکه زیر نظر چه بخشی باشد، هیچ مسئله‌ای را حل نخواهد کرد و نمی‌کند و مشکل همچنان باقی است، همان‌طور که در از سال 1368 تاکنون بارها این سازمان با حضور دولت‌های مختلف تغییر کرده، اما آیا این تغییرات به روند برنامه‌ریزی کمک کرد و همچنان این آزمون‌وخطا اجرا می‌شود.

سازمان برنامه‌وبودجه قبل از انقلاب با این هدف ایجاد شد که برای درآمدهای نفتی در جهت انجام فعالیت عمرانی برنامه‌ریزی انجام‌ دهد که این موضوع به انحراف کشیده و به دستگاهی تبدیل شد که محل چانه‌زنی، دادن و گرفتن رانت و... که این وضعیت هنوز هم ادامه دارد.

برای تحول در سازمان برنامه‌وبودجه نیاز به یک کار علمی است تا این سازمان هدف‌ها را درست تعیین و برنامه‌ریزی کند و در این صورت تحول اساسی رخ خواهد داد؛ سیستم بروکراسی ما یک سیستم ناکارآمد است؛ البته دولت به‌تنهایی نمی‌تواند کاری در جهت اصلاح برنامه‌ریزی انجام دهد و به کمک همه دستگاه نیاز دارد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حل مشكلات نظام بودجه‌ريزي تنها از طريق وضع قوانين مناسب، تهيه بودجه واقعي، ايجاد رويه‌هاي حقوقي يا عرفي پذیرفته‌شده و منطقي و ايجاد سازوكارهاي قانوني و اجرايي مناسب امکان‌پذیر است و تبدیل سازمان به وزارتخانه‌اي جديد مشکل برنامه‌ریزی را حل نخواهد کرد و نباید با رد شدن این طرح حل مشکل برنامه ریزی در ایران فراموش شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۹۰۶۱۱:۳۳:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۲۰
مشکل نمایندگان حل مشکل برنامه ریزی نیست دنبال گرفت بودجه بیشتر برای حوزه خود . فکر کردید دلشان برای اقتصاد ایران سوخته
ناشناس۱۲۰۳۹۵۰۵:۰۶:۱۱ ۱۳۹۶/۷/۲۱
دنبال گرفت بودجه بیشتر برای حوزه خود!!! کجا حوزه خود اگه اینطوری بود که مملکت آباد بود
ناشناس۱۱۹۹۴۲۱۲:۴۰:۵۸ ۱۳۹۶/۷/۲۰
تعدد مراکز تصمیم گیری.و نهادهای موازی در کشور به عنوان نمونه شورای انقلاب فرهنگی که هیچ جایگاه قانونی ندارد. شورای عالی مجازی . کمیته امداد در مقابل بهزیستی. بنیاد مسکن در مقابل وزارت مسکن و ...............
سید۱۱۹۹۶۵۱۳:۱۷:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۲۰
سوء مدیریت. روی کاغذ فیل قرار است هوا رود با هزار تومان و در عمل تبدیل به گنجشک میشود به مبلغ هزار میلیارد. مبلغی که هر کسی هم میتوانست با آن کارهایی انجام دهد.
ناشناس۱۲۰۰۵۹۱۶:۰۸:۱۲ ۱۳۹۶/۷/۲۰
برنامه ریزی در ایران به همان دلایلی ناکارامد است که دیگر امور دولتی .. ناکار آمد هستند .
امین۱۲۰۰۶۹۱۶:۳۵:۰۹ ۱۳۹۶/۷/۲۰
اینکه برنامه ریزی درست در بیاد جای سواله...که مطمعنااااا برنامه صحیح دست در بیاد...حتما به جاش میلنگه شما کدام برنامه را بریزی؟ شما برای خانوده خودت برنامه نمیتونی بریزی وقتی قیمت در حال رشد کذایی...وقتی قانون دستخوش بخشنامه من در آوردی.... وقنی هر لحظه تحریمها شل کن صفت کن.... ..
ناشناس۱۲۰۰۹۶۱۷:۲۱:۰۷ ۱۳۹۶/۷/۲۰
مشکل مسئولین دیگر وزارتخانه ها وسایرسازمانها
امیر۱۲۰۱۲۹۱۸:۱۶:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۲۰
بیشتر مشکلات مملکت از اجرای برنامه ها گرفته تا فساد، همه و همه برمیگرده به عدم اجرای صحیح قانون... انشاءالله نظرم چاپ بشه.
ناشناس۱۲۰۲۰۰۲۰:۴۳:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۲۰
مشکل تعدد تصميم گيرندگان است.
ناشناس۱۲۰۲۰۴۲۰:۴۵:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۲۰
برنامه، اجرا و نظارت سه راس مثلث پیشرفت هستند هرکدام باید به بهترین شکل ممکن میسر گردد تا مسیر پیشرفت هموار گردد. به نظر اینجانب کلان این سه موضوع باید در تشکیلاتی صاحب نظر مانند مجمع تشخیص، یکبار دیگر از اساس بررسی و البته در این مسیر از همه ظرفیت کشور مانند دانشگاه ها نیز بهره گرفته شود. این شخم زدن، جامع نگری، چابکی و ساختار خاصی میخواهد که در ستادهای فعلی به چشم نمیخورد.
الف ر۱۲۰۴۴۱۰۹:۳۸:۱۱ ۱۳۹۶/۷/۲۱
بنگاه هاي مدرك پراكني اين ملت را بيچاره كرده هر كي از راه رسيد يك مدرك گرفته زده توسر اين ملت شده مدير كل نه سوادي نه آن هوشي كه بتواند برنامه ريزي كند من شخصي را ميشناسم با مدرك فوق ديپلم كتابداري شده بود مدير عامل شهركهاي صنعتي تو خود بخوان حديث مفصل از اين ..... اكثر مديران از همين جنسند
کارشناس مدیریت۱۲۰۴۵۵۱۰:۲۷:۴۷ ۱۳۹۶/۷/۲۱
- استخدام در دولت براساس شایستگی نیست. - بسیاری از مدیران در پست های غیر مرتبط با تحصیلات خود منصوب شده اند زیرا بالاتر مقام دستگاه نیز به همین شکل منصوب شده و سپس معاون و مدیرکل و..... جدیت کافی برای نظارت بر امور دستگاههای دولتی دیده نمی شود .
عماد۱۲۰۵۲۱۱۲:۰۵:۴۷ ۱۳۹۶/۷/۲۱
دولت هایی که درآمد تضمینی از فروش سرمایه های ملی دارند ، ناکارا و بی انگیزه میشوند. درآمد دولت باید به درآمد ملت گره خورده باشد و انحصارا با مالیات تانین شود.
human۱۲۱۱۵۳۱۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۲۲
بنظرم تا وقتیکه برنامه ریزی استراتژیکی برای حوزه ساختارهای اجتماعی بوجود نیاید همین است. وقتیکه هیچ نهاد اجتماعی مردمی در این خصوص وجود ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین