چرا دبی در رتبه دوم مقاصد گردشگری ایرانیان قرار گرفت؟

گروه اجتماعی الف،   3960719136

 اواخر نیمه‌ی سال جاری آماری از مقاصد مسافران ایرانی از طرف سازمان گردشگری منتشر شد. در این لیست ترکیه، عراق و امارات در صدر قرار داشتند. فارغ از عراق که بیشتر به عنوان یک مقصد زیارتی در نظر گرفته می‌شود دبی در رتبه دوم مقاصد سیاحتی ایرانیان قرار دارد، اما چرا؟

 

در سال‌های گذشته تور دبی همیشه یکی از پرطرفدارترین مقاصدی بوده که ایرانیان از آن استقبال کرده‌اند. آمار ۵ ماهه اول سال ۹۶ نیز همین امر را نشان می‌دهد و دبی در رتبه سوم کل مقاصد قرار گرفته است. دلایل زیادی برای این امر متصور است که می‌شود برخی از آن‌ها را این‌گونه بر شمرد.

  

قیمت مناسب

یکی از مهمترین عواملی که عامل سفر ایرانیان به این مقصد است قیمت تورهای آن است. قیمتی که پرداخت آن در توان اکثریت قشر متوسط ایرانی قرار دارد و گاهی حتی با استفاده از تور لحظه آخری دبی نیز این امکان برای ایشان بیشتر فراهم می‌شود. اما این ارزانی نسبی قیمت تورهای این مقصد نسبت به سایر مقاصد دلایل متعددی دارد که می‌توان به مواردی اشاره کرد

  • نزدیکی مسافت: به واسطه قرار گرفتن این کشور در کنار خلیج فارس مدت زمان سفر کمی برای ایرانیان صرف خواهد شد و طبیعتا برای اکثریت کسانی که زمان زیادی برای سفر سیاحتی در اختیار ندارند کوتاه بودن فاصله سفر یکی از پارامترهای موثر در انتخاب خواهد بود چون طبیعتا زمان سفر نیز می‌تواند کوتاه‌تر در نظر گرفته شود.
  • تنوع و تعدد پروازهای مسافرتی: یکی از پر ترافیک‌ترین مقاصدی که از مبدا ایران به آن پرواز صورت می‌گیرد دبی است. این امر باعث تنوع در ایرلاین‌های ارائه دهنده این خدمات، تنوع ساعات پروازی و همچنین فراوانی تعداد پروازها، هم قدرت انتخاب را در اختیار مسافران قرار می‌دهد تا وابسته به بودجه و زمان خود دست به انتخاب بزنند و هم رقابت ایجاد شده میان ایرلاین‌ها موجب کاهش هزینه پروازها شود.
  • تنوع و تعدد اماکن اقامتی: یکی دیگر از ویژگی‌های مقصد گردشگرپذیری نظیر دبی آن است که از اماکن اقامتی در سطوح مختلف با درجه‌ی کیفی و قیمت‌های مختلف برخوردار است. وجود تعداد زیاد هتل باعث آن خواهد شد که این اماکن در ارائه خدمات به مشتریان در قیمت و کیفیت در حال رقابت باشند و نهایتا هزینه‌ای که برای مشتریان در نظر گرفته خواهد شد کمتر خواهد بود.

مجموعه‌ی عوامل بالا و عواملی دیگر در کنار یکدیگر می‌توانند هزینه‌های تورهای دبی را کاهش دهند. در کنار آن شاید هزینه یک سفر داخلی به یکی از نقاط توریستی کشور با پروازهای داخلی چیزی در حد و حدود تورهای دبی باشد در حالی که کیفیت ارائه شده در این تورها چه از نظر پرواز و چه از نظر مکان اقامتی به هیچ عنوان قابل قیاس با این تورها نیست و دقیقا اصل مشکل از همین‌جا ایجاد می‌شود و اکثریت ترجیح می‌دهند هزینه‌ی سفر خود را به جای صرف کردن در کشور خود به کشورهای بیگانه اختصاص دهند.

 

مقصد لاکچری

دبی به عنوان یکی از لوکس‌ترین مقاصد گردشگری در جهان شناخته می‌شود و تور لوکس دبی طرفداران خاص خود را در ایران و جهان دارد. هر ساله بسیاری از افراد مشهور جهان به این مقصد نوظهور منطقه خاورمیانه سفر می‌کنند تا از امکانات مختلف آن بهره‌مند شود. سیاست‌های گردشگری این شیخ‌نشین به گونه‌ای تنظیم شده تا مقصدی لاکچری برای بخشی از ثروتمندان باشد. با توجه به بعد تجاری و اقتصادی دبی بسیاری از سرمایه‌داران، سرمایه‌گزاران و فعالیت عرضه تجاری که اکثرا متمول هستند به این شهر سفر می‌کنند و این گردش مالی باعث توجه به زیرساخت‌های سفرهای لوکس شده و در کنار تاجران دیگر افراد مشهور، چهره‌های مطرح و حتی افراد دیگر دبی را برای یک سفر لوکس و خاص بر می‌گزینند.

همین حس لوکس بودن در کنار ارزان بودن می‌تواند عاملی برای جذب بخشی از مردم جهان و ایران به این نقطه از جهان باشد، خاصیتی که شاید در سایر مقاصد گردشگری منطقه‌ای کمتر وجود دارد.

  

مراکز خرید

یکی از مهمترین علاقمندی‌های ایرانیان خرید کردن است. وجود مراکز خرید متعدد و فراوان در دبی از دیگر عوامل جذب ایرانیان به این مقصد است. بسیاری از برندهای مشهور جهانی در این شهر در پاساژها و مال‌های متفاوت دارای شعبی رسمی هستند که این امر نیز عاملی موثر برای جذب گردشگران ایرانی‌است.

 

جاذبه‌های گردشگری متنوع

شاید نیم قرن قبل در مخیله کسی نمی‌گنجید که یک شن‌زار بتواند محل سکونت برخی باشد. اما امروز دبی نه تنها یکی از کلان‌شهرهای فوق مدرن جهان شناخته می‌شود بلکه کمتر مقصد گردشگری در جهان وجود دارد که تنوع جاذبه‌های گردشگری دبی را داشته باشد! امروز علاوه بر برج‌های سر به فلک کشیده، سواحل متعدد طبیعی و ساخته شده، آکواریوم‌های کم‌نظیر، رمل‌های شنی با سافاری، باغ‌های گل و پیست‌های اسکی در دبی کویری جز پر طرفدارترین جاذبه‌ها هستند. سیاست‌های کلان و خرد گردشگری این شیخ‌نشین نه تنها ایرانیان بلکه مردم سراسر جهان را با موفقیت به خود جذب کرده است.

 

مجموعه عوامل بالا و سایر عوامل دیگری باعث استقبال ایرانیان از تور دبی شده است و حال باید باز هم صبر کرد تا عید نوروز و آمارهای مرتبط با تور دبی نوروز 97 منتشر شود و ببینیم باز این مقصد در کدام رتبه میان سایر مقاصد مورد علاقه ایرانیان قرار گرفته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین