مزایای دوربین بدنی پلیس

غلامحسین بیابانی،   3960719075

پلیس سه دوره را پشت سر گذاشته و در حال حاضر وارد مرحله چهارم یا همان مرحله مسأله محوری شده است.

مزایای دوربین بدنی پلیس

از زمانی که پلیس وارد مرحله جامعه محور شده، نخستین گام یا رویکردهای جدید پلیسی برای ورود به عرصه نوآوری با پلیس همگام شده است که توانسته از دانش‌های نوآورانه در مأموریت ­های خود استفاده کند. این اقدام نه تنها در وقت صرفه‌جویی کرده بلکه فرآیند پیشگیری و کشف جرم را کوتاه کرده است و از طرفی با به‌کارگیری دوربین بدنی توانسته نه تنها در اصلاح رفتار کارکنان گام مثبت بردارد بلکه یک اقدام بازدارنده است و توانسته رفتار مجرمان علیه پلیس را کاهش دهد. بنابراین پلیس برای روزآمدی خود تلاش دارد نوآوری و خلاقیت را بخشی از مباحث زیر بنایی و روبنایی خود قرار دهد. زیرا تغییرات در پلیس فواید زیادی دارد و نتیجه آن متوجه جامعه خواهد بود. امروزه در دنیا شاهد ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ‌های روز اﻓﺰون داﻧﺶ و ﻓﻨﺎوری در زمینه علوم مختلف هستیم و بسیاری از آنها در خدمت بشریت بوده و سبب تسهیل بسیاری از امور شده‌اند و همچنین بسیاری از تغییرات نوآورانه در پلیس، اثرات مثبت و فواید زیادی برای جامعه داشته است. زیرا پلیس در طی دو دهه گذشته دستخوش ابتکارات و تغییرات اساسی شده است، این اقدامات به یافتن راهبرد­های امیدوار‌کننده‌ای انجامیده است که توانسته توانایی پلیس برای جلوگیری از جرم و جنایت و بهبود روابط خود با جامعه را افزایش دهد. زیرا پیشرفت‌ها در تکنولوژی، سازمان‌های اجرای قانون را نیز با فرصتی بزرگ برای تغییر و چگونگی مواجهه با جرایم، روبه‌رو ساخته است. از این‌رو پیشرفت‌های تکنولوژی پتانسیل بالایی برای توسعه کارهای پلیسی دارند.

یکی از این ابزارهای نوآورانه پلیسی دوربین بدنی پلیس است. این سیستم یکی از ابزارهایی است که برای ثبت مدارک و شواهد صوتی و تصویری در لباس پلیس استفاده می‌شوند که می‌توانند، در مواقع لزوم در دفاع یا علیه افسران استفاده شوند. درواقع هم پلیس و هم شهروندان وقتی ببینند که اعمال و گفتارشان در حال ضبط شدن است، بیشتر مراقب اعمال و رفتارشان هستند و از همه مهمتر می‌تواند جلوی دام‌هایی را که از سوی تبهکاران برای مأموران پهن می‌شود بگیرد. زیرا دوربین بدنی پلیس هر واقعه و فعالیت و عملی را از برخورد و رفتار پلیس با شاهدان، مظنون و قربانی، تا صحنه جرم، مصاحبه‌ها، بازجویی‌ها و حتی دستگیری‌ها و نیز رفتار خشونت‌آمیز مجرمان، مظنونان با پلیس، ضبط و ثبت می‌کند و هدف کلی از نصب دوربین کاهش میزان شکایات مردم از پلیس و نیز کاهش حملات به پلیس است. اما این عمل مزایای زیادی هم دارد که می‌توان به قرار زیر برشمرد: استفاده به‌عنوان مدرک و شاهد تصویری و صوتی در جلسات دادگاه که منجر به محکومیت مجرم/مجرمان و تبرئه مأموران پلیس می‌شود. ثبت و نمایش حقانیت مأموران پلیس و اینکه حمله پلیس، در اثر اجرای قانون دفاع از خودِ پلیس بوده است. کاهش میزان شکایات علیه مأموران پلیس که نشان دهنده این حقیقت است که رفتار پلیس، افراد یا مجرمان یا هردو، به‌دلیل وجود دوربین، اصلاح یا بر طبق قانون است.

کشورهایی که تاکنون از دوربین‌های بدنی پلیس استفاده می‌‌کنند عبارتند از امریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان. اما در سال 2005 پلیس انگلیس، برای نخستین بار از این دوربین‌ها استفاده کرد و از سال 2007، تمام ادارات پلیس انگلستان، از این دوربین‌ها به طور رسمی استفاده کردند. پلیس فرانسه از سال 2012 به طور آزمایشی شروع به استفاده از آن کرده ولی تعداد 1900 دوربین در ادارات پلیس خود به‌کارگرفت. پلیس امریکا از سال 2014 شروع به استفاده از این دوربین‌ها کرد و در حال حاضر، در حدود 6000 اداره پلیس امریکا، از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این بررسی و پایش زنده تصاویر ارسالی از دوربین‌های مدار بسته ثابت یا دوربین‌های همراه پلیس در اتاق‌های کنترل و فرماندهی و بررسی موضوع اعلام خطر و درخواست امداد تا حد زیادی از همین طریق قابل انجام است و این بررسی بسیار ارزان برای پلیس تمام می‌شود، هرساله چندین میلیون به‌خاطر اعلام خطر‌های کاذب، به پلیس و نیروهای امدادی ضرر وارد می‌شود در حالی که اگر امکان پایش ویدئویی فراهم شود این مبلغ بسیار کاهش می‌یابد و پلیس از این طریق بسرعت متوجه می‌شود که آلارم اعلام شده واقعی است یاخیر. استفاده از این امکانات علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، باعث افزایش آگاهی و اشراف موقعیتی می‌شود. دوربین‌های متصل به افسران پلیس که به BWV معروفند نیز قابلیت ارسال آنلاین تصاویر را به اتاق‌های کنترل فرماندهی دارند این دوربین‌ها نیز ابتکاری عالی هستند که مزایای بسیاری دارند از آن جمله می‌توان به کاهش 90درصدی اتهام زنی به افسران، کاهش 50 درصدی در به‌کارگیری زور و شدت عمل در نیروها، افزایش 90 درصدی در سرعت گزارش دهی و تهیه دادخواست‌های اولیه و... اشاره کرد. گزارش تحلیلی دانشگاه کمبریج انگلستان در مجله رفتار و دادرسی جنایی نشان می‌دهد که در برخی شهرها، پس از نصب دوربین در لباس مأموران پلیس، میزان شکایات مردم علیه آنها، به صفر رسیده است. در این بررسی که از مجموع گزارشات و شکایات مردم علیه حدود 2000مأمور پلیس در هفت شهر در امریکا و انگلستان، طی یک سال قبل از نصب این دوربین‌ها و مقایسه تعداد این شکایات پس از نصب این دوربین‌ها، گردآوری شده، بیانگر کاهش دقیق‌تر شکایات از 1539 مورد در سال به 113 مورد در سال است. از این هفت شهر، یک شهر با 100‌درصد کاهش شکایت و در 6 شهر باقی‌مانده، دو شهر98درصد و دو شهر 88درصد و 2شهر دیگر 44درصد کاهش مشاهده شده‌ است.

غلامحسین بیابانی

منبع: روزنامه ایران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین