بایستگی توجه به وضعیت بیمه‌ی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی

محمدعلی آتش سودا، گروه تعاملی الف،   3960719023 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
بایستگی توجه به وضعیت بیمه‌ی اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی

قابل توجه مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی؛ برادران گرامی، جناب آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی و دکتر فرهاد رهبر

اگرچه دانشگاه آزاد اسلامی برای سال‌ها یک‌تاز عرصه‌ی آموزش عالی کشور بوده است، اما با ضربات مداومی که وزارت علوم دولت‌های چپ و راست در چند سال اخیر بر پیکر این موسسه‌ی بزرگ آموزشی و پژوهشی وارد کردند، این دانشگاه از تاب و توان افتاد و باید هشدار داد که در صورت غفلت، عنقریب بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل و بر خیل عظیم تحصیل‌کردگان بیکار کشور افزوده خواهد شد. اما جدا از این مساله، راهبرد مشترک تمامی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بی‌توجهی به حق و حقوق اعضای هیات علمی بوده است که نمود آن را در مشکلات مربوط به بیمه‌ی این قشر می‌توان مشاهد کرد. نگارنده در زیر تلاش می‌کند دو نکته‌‌ی اساسی را در مورد این بخش از حقوق اعضای هیات علمی بازنماید، به این امید که مورد توجه مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد:

1-بیمه‌ی بیکاری: مطابق قوانین سازمان تامین اجتماعی، هر ماه سه درصد از حقوق فرد بیمه شده به این سازمان تعلق می‌گیرد تا در صورت لزوم به عنوان بیمه‌ی بیکاری به وی پرداخت شود. متاسفانه و از سال‌ها قبل در دانشگاه آزاد اسلامی، این سه درصد به جای سازمان تامین اجتماعی، به صندوقی در سازمان مرکزی واریز می‌شده است. اکنون برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی میزان موجودی و نیز چگونگی بهره‌مندی از بیمه‌ی بیکاری مشخص نیست، در حالی که به عنوان ذینفع، کمترین حقوق آنان آگاهی از وضعیت این صندوق و شرایط بهره‌مندی از آن است. اما درخواست اصلی نگارنده و بسیاری دیگر از اعضای هیات علمی به مسئولان محترم این است که با تجدید نظر در قانون پیشین، مجرای پرداخت بیمه‌ی بیکاری را هرچه زودتر تغییر دهند و به طرق و سبل معهود آن یعنی سازمان تامین اجتماعی رسانند، تا تبعیض میان اعضای هیات علمی و سایر بیمه‌شوندگان برطرف شود.

2-بازنشستگی پیش از موعد: واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از سال‌ها پیش و بنا بر سیاست ابلاغی وزارت علوم برای رعایت نسبت دانشجو به استاد (سی دانشجو به یک استاد) اقدام به جذب تعداد زیادی هیات علمی می‌کرده‌اند. اجرای این سیاست جدا از آن که باعث نزدیک شدن این واحدها به استانداردهای مد نظر وزارت علوم شد، اشتغال‌زایی برای بخش بزرگی از تحصیل‌کردگان ایران اسلامی را به دنبال داشت که بسیاری از آنان خود دانش‌آموخته‌ی دانشگاه‌های دولتی بودند. از سوی دیگر و بنا بر آنچه که در چند سال اخیر از عملکرد لجوجانه‌ی وزارت علوم در مقابله با دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت آشکار آن وزارت‌خانه از موسسات آموزشی عالی وابسته به خودش مشاهده شد، بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با بحران کمبود دانشجو و محدودیت منابع مالی مواجه شدند و این در حالی است که هزینه‌ی اعضای هیات علمی تمام وقت و مستخدمان رسمی و نگهداری فضای آموزشی همچنان بر دوش این واحدها سنگینی می‌کند.

با توجه به تداوم سیاست تضعیف دانشگاه آزاد اسلامی که تنها نهاد حقیقتا خصوصی آموزش عالی است از سوی وزارت علوم، مشخص است که سبک شدن هزینه‌ها جز با کاهش تدریجی نیروی شاغل در این واحدها امکان پذیر نیست. لذا از مسئولان کلان دانشگاه آزاد اسلامی درخواست می‌شود تا به نحو مقتضی شرایط را برای استفاده‌ی «اختیاری» اعضای هیات علمی از شرایط بازنشستگی پیش از موعد به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شاغلان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی فراهم آورند. لازم به ذکر است که این قانون به تازگی به تایید مجلس محترم شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان رسیده است و با توجه به محدودیت زمانی اجرای آن که سه سال است، سرعت عمل در استفاده از این قانون ضروری به نظر می‌رسد. البته شرط بهره‌مندی استادان دانشگاه آزاد اسلامی از قانون فوق، انعقاد قرارداد سازمان مرکزی با سازمان بیمه‌ی تامین اجتماعی است که عنایت ویژه‌ی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را می‌طلبد.

با آرزوی توفیق الهی برای مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در احقاق حقوق مغفول‌مانده‌ی اعضای هیات علمی این دانشگاه

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۰۶۶۱۲:۳۰:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۱۹
سطح علمی بعضی واحدهای فنی مهندسی دانشگاه ازاد به قدری پایین وفاجعه بار هست حتی در مقطع کارشناسی ارشد .یکی نیست از اعضای محترم هیات علمی بپرسه نمره رو برچه مبنایی میدن .مبنا البته راحت پاس شدن ومدرک دادن هست تا دانشگاه بتونه حقوق کارکنان رو بده .گذشت اون زمانی که برای دورافتاده ترین واحدهای دانشگاهی سرودست میشکستند
ناشناس۱۱۹۷۵۹۰۷:۳۶:۳۱ ۱۳۹۶/۷/۲۰
جمع کنید بساط دانشگاه ازاد رو.
ناشناس۱۲۰۱۱۳۱۷:۴۷:۱۱ ۱۳۹۶/۷/۲۰
.. ما رو که بدبخت کردید
علی۱۲۳۷۵۴۱۳:۴۹:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۲۵
ده ها سال با کمترین بهره وری بیشترین دستمزد را گرفتید وخوردید و خوابیدید حالا هم که کفگیر به ته دیگ خورده یاد بیمه افتادید از زندگی کارگری که 6 ماه حقوق حداقل را هم نگرفته خبردار نخواهید شد.
هیاءت علمی حق التدریس۱۲۵۳۲۱۱۰:۵۷:۰۶ ۱۳۹۶/۷/۲۷
باسلام ادب واحترام خواهشمندم به وضعیت دستمزدپایین وعدم هیچگونه تامین شغلی برای اساتیدحق التدریس نیزبپردازید.که گاهن بادستمزدنزدیک به هیچ حتی بیش ازیک استادتمام وقت انجام وظیفه مینمایند. تشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین