گرفتاری مردم با سخت گیری های بانک ها و راه سهل ابربدهکاران برای گرفتن وام های میلیاردی

علی محمودیان،   3960718187 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
گرفتاری مردم با سخت گیری های بانک ها و راه سهل ابربدهکاران برای گرفتن وام های میلیاردی

 در وانفسای مشکلات مالی مردم، کلاهبرداری موسسات مالی و شانه خالی کردن بانک مرکزی در خصوص رسیدگی به شکایات مردم، خبری مبنی بر دریافت وام های متعدد چند صد و حتی هزار میلیاردی توسط اشخاص بدهکار بانکی، داغ دیگری بر تن مالباختگان موسسات بانکی و نیازمندان به وام های بانکی با مبالغ پایین بود.

 موضوع نارضایتی عموم مردم از نحوه ی اخذ و سود بالای بازپرداخت وام، سابقه ای به قدمت تاریخ بانکداری کشورمان در سی و چند سال اخیر است. تضاد عیانی که در رفتار و نحوه ی برخورد سیستم بانکی کشور با مردم عادی و مشتریان خاص ایشان وجود دارد، موجب نارضایتی روز افزون مردم از سیستم بانکی کشور شده است.

در روزهایی که وام هایی با مبالغ خرد و پایین نیازمند فرایند دست و پا گیری برای دریافت هستند، یک بدهکار بانکی بدون کوچکترین مشکلی و به راحتی چندین وام کلان با مبالغ جند صد و یا چند هزار میلیاردی دریافت می کند!

 

 

مقایسه ی شرایط اخذ وام های ناچیز با اتفاق مذکور، تاسف و تاثرهر انسان عادل و عاقلی را به همراه خواهد داشت. در حالی که در سیستم بانکداری کشور، شرایط اخذ وام حتی برای مبالغ چند میلیونی، عموماً طاقت فرسا و دست و پاگیر هستند، افرادی خاص با رابطه و یا به دلیل ژن خوب، وام های کلان دریافت میکنند.

نکته ای که در اعطای وام به این افراد وجود دارد آن است، که افراد مذکور بدهی های کلان بانکی دارند. اینجا این سوال مطرح است که وقتی برای اخذ وامی ناچیز بانکها به ضامن نیاز دارند و شرایط متقاضی وام، نظیر کسب اطلاع از توان فرد برای بازپرداخت را بررسی می کنند؛ چگونه ممکن است فردی که 16 هزار میلیارد بدهی معوق دارد، بتواند 14 وام با تسهیلاتی بالغ بر 30 هزار میلیارد دریافت کند؟

آیا اعطای چنین وام هایی به دلیل ضعف سیستم نظارت بانک است و یا برخی افراد شرایط ویژه ای برای عبور از موانع پیش بینی شده دارند؟ در این مورد باید معلوم گردد که بانک مرکزی برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی چه راه کاری داشته است؟ در حالی که بانک ها حد معینِ شخصی برای اعطای وام دارند و وام های بالای 10 میلیارد  باید به بانک مرکزی گزارش داده شود، چگونه ممکن است که نظارتی بر وام چند هزار میلیاردی یک بدهکار بانکی صورت نگرفته باشد؟  با توجه به موارد فوق احتمال وجود ارتباطات خاص و رانت های ویژه برای چنین افرادی اظهر من الشمس است و در اینجا باید افراد متخلف و عواملی که با آنان همدست بوده اند تعیین تکلیف شوند.

همچنین اگر بانکها نسبت به این موارد اظهار بی اطلاعی کنند هم باید از مسئولان بانکی کشور پرسید، چگونه یک وام خرد از چند فیلتر نظارتی می گذرد و کاغذ بازی های طاقت فرسای اداری دارد اما مبالغ هنگفت چند هزار میلیاردی به آسانی به حساب افراد مشکل دار وصول می شوند

همانطور که در ابتدا گفته شد، اتفاق فوق یکی دیگر از نمونه های اجحاف سیستم بانکی در حق مردمی است که ژن و رانت خوبی ندارند. در سیستم کنونی بانکهای کشور، فرد وام گیرنده در صورت عدم بازپرداخت حتی یک قسط با اخطار صریح بانک روبرو می شود و حتی سیستم بانکی از طریق مراجعه به محل کار و یا اعضای خانواده آن شخص، آبروی او را هم خواهد برد؛ حال چگونه می شود که یک چنین سیستم بانکی با برخورد های محکم و حتی بی رحمانه و دور از انصاف، دست روی دست می گذارد و جانب بدهکاران و افراد بد حساب را می گیرد؟!

به نظر می رسد حلقه مفقوده ی این موضوع، تنها رانت، ژن های خوب و زد و بند های میان بانک و افراد خاص باشند. بانکهایی که مدتهاست از ماهیت خدماتی دور شده اند و روز به روز به سمت ثروت اندوزی و سوء استفاده از بیت المال و سپرده های مردم اهتمام می ورزند.

 

دیدگاه کاربران

کارمند بانک۱۱۸۲۶۷۱۴:۵۱:۰۳ ۱۳۹۶/۷/۱۸
به خدا مردم این قضایا را از چشم کارکنان نبینند این امورات به دستور افراد کله گنده انجام می شود مگر عقل سلیم باور می کند گیریم بانک اولی و دومی پارتی بازی کرده نه دیگر هر 14 بانک به یک بدهکار بزرگ بازهم تسهیلات بزرگ بدهد قطعا از این دستوری ها بوده که اگر انجام نمی شد مدیر عامل آن بانکهارا از کار برکنار می کردند یا ریس کل بانک مرکزی را از کار برکنار می کردند .
محمد۱۱۸۳۹۰۱۷:۰۴:۴۴ ۱۳۹۶/۷/۱۸
بر فرض صحیح بودن حرف شما، ادم برکنار بشه بهتر از اینه که زیر بار همچنین دستوراتی بره
ناشناس۱۱۸۳۹۳۱۷:۰۷:۴۹ ۱۳۹۶/۷/۱۸
یک نفر هنوز هم به ب-ز معروفه. یک نفر که تا الان فقط متهمه اسمش اعلام میشه(که خوبه )یکنفر وام میلیاردی میگیره هنوز نه اسمش گفته میشه نه ل-ی -ث-ن-غ-ق-ص-ک-ش-ظ-ض
ناشناس۱۱۸۶۲۷۲۲:۱۸:۱۹ ۱۳۹۶/۷/۱۸
اقایان بانک مرکزی که مسئول .. از موسسه مجاز کاسپین هستند حالا باید جواب بدهند که تسهیلات واقعی که از این موسسه خارج شده است و بر روی ان سرپوش گذاشته می شود به چه کسانی و به دستور چه کسانی داده شده است که الان مردم بیگناه سرمایه های خود را نمی توانند پس بگیرند و فقط دروغها و امارهای غلط بانک مرکزی را باید تحویل بگیرند.
ناشناس۱۱۸۶۳۳۲۲:۲۳:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۱۸
اگر در هر بانک که مثلا سالهاست دقیقا تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارند و بابت این امر بانک مرکزی از همه بانکها سپرده های سرسام اور دریافت کرده است حتی یک نفر کارشناس ساده اقتصاد به عنوان ناظر مقیم وجود داشت حداقل در مورد وامهای چندصد میلیاردی و یا چند هزار میلیاردی بررسی لازم در مورد ارزش ضمانت های ملکی وام گیرنده بررسی کافی انجام میشد و ضمنا صلاحیت و اولویت وام گیرندگان نیز مطابق با ضوابط دقیق بانکی مشخص می گردید و بعد وام داده می شد . بانک مرکزی و مسئولین ان و مسئولین بانکی همگی در این وامهای...
ناشناس۱۱۸۶۸۲۲۳:۱۳:۴۶ ۱۳۹۶/۷/۱۸
.. در این ارقام مدیر بانک و کارمند چه کاره است
غلام۱۱۸۷۷۰۰۶:۵۳:۲۰ ۱۳۹۶/۷/۱۹
این خیلی پیچیده نیست اول آدمهای بد حساب میان رئیس بانک رو عوض میکنن و یه آدم کم هوش و بی سواد میذارن بعد از چند روز دیگه میان مزد کارشون رو میگیرن مثل آلان بانک .. قم این اتفاق افتاده
ناشناس۱۱۹۴۴۳۱۹:۳۳:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۱۹
4000 میلیارد تسهیلات مفقوده در موسسه کاسپین وجود دارد که بانک مرکزی ان را پنهان کرده است . این سخن اقای وقفچی نماینده محترم مجلس بر اساس مدارک موجود و پیگیری پرونده کاسپین می باشد . چرا بانک مرکزی جوابگوی این مورد نیست و تازه با دروغهای متوالی سعی بر سرپوش نهادن بر اعمال خود دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین