سمزدایی از بدن و کبد با ۳۰ ماده غذایی طبیعی+عکس

گروه سلامت الف،   3960716226

هر ماده خوراکی، عناصر طبیعی خاصی در خود دارد که مصرف آن سبب کمک به سلامت بدن یا حتی بروز بیماری می‌شود. مواد غذایی که بتوان از آنها برای کمک به سلامت بدن و سم‌زدایی از آن بهره برد در ادامه این مطلب فهرست شده‌اند.

سمزدایی از بدن و کبد با ۳۰ ماده غذایی طبیعی+عکس

برای سم زدایی از بدن و کبد می‌توانید برخی مواد غذایی را وارد رژیم‌غذایی روزانه‌تان کنید تا بدنی عاری از مواد شیمیایی و سمی داشته باشید. در این مطلب ۳۰ مادهٔ غذایی به شما معرفی شده تا بدن‌تان، بویژه کبد را به‌سادگی و به‌طور طبیعی سم‌زدایی کنید.

۱- سیب

سیب حاوی ژلاتین گیاهی به‌نام پکتین و فیبرهایی است که بدن را سم زدایی می‌کند و قادر است تا آهن مازادی که از طریق مصرف مواد غذایی به بدن‌تان می‌رسد را از بین ببرد. یک ضرب‌المثل معروف هست که می‌گوید خوردن یک عدد سیب شما را از رفتن به‌دکتر باز می‌دارد و قادر خواهید بود تا برای سالیان طولانی خود را از هر گونه بیماری بیمه کنید. می‌توانید دستورهای غذایی که با سیب درست می‌شوند را برای میان وعده یا وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید.

۲- کنگر فرنگی

این مادهٔ خوراکی به طور طبیعی تولیدات صفرا را افزایش می‌دهد و فقط در یک واحد آن مقدار بسیاری ویتامین C و K، و ۱۰گرم فیبر وجود دارد. پس اگر تا به حال این مادهٔ خوراکی خوشمزه و سالم که جز سبزیجات بشمار می‌آید را امتحان نکرده‌اید، این دلیل خوبی است تا مصرف آن را شروع کنید.
جدا از یک مادهٔ خوراکی کاهندهٔ استرس بودن و اینکه مصرف آن بهترین شیوه برای جلوگیری از سردرد و افسردگی است، مارچوبه مانند یک داروی طبیعی مدر به سم زدایی بدن و کبد کمک می‌کند تا عملکرد خوبی داشته باشد. در هنگام میل کردن شام خود مارچوبه را همراه با ظرف برنج‌ و قارچ سرو کنید تا میزان بیشتری پروتئین را به بدن‌تان برسانید.

۴- آووکادو

در حال حاضر این لحظه، لحظهٔ آووکادوست. مطمئناً آوکادو را در رستوران‌ها به شکل خمیر سس آووکادو یا به صورت قطعه‌هایی از میوهٔ‌ آن را برای صبحانه‌تان مصرف کرده‌اید، اما این میوه‌ی دارای چربی‌های سالم یک سم‌زادی عالی به شمار می‌رود.


آووکادو سرشار از گلوتاتیون (آنتی اکسیدان قوی) که کمک می‌کند تا کبد را از مواد شیمیایی مصنوعی پاکسازی کند و سمومی که ناخواسته وارد بدن شدند را از بین ببرد.

۵- ریحان

به عنوان یک گیاه معطر، ریحان برای سم زدایی بدن خیلی قوی است به نوعی که قادر است تا متابولیک را بشکند و مواد شیمیایی موجود در خون را از بین ببرد. این مادهٔ خوراکی را می‌توان با سوپ یا سالاد (حتی پیتزا) سرو کرد. آنچنان طعم خوشمزه و تازه‌ای به غذا می‌دهد که تا به‌حال تجربه نکرده‌اید. آن را به سالادتان اضافه کنید یا در ظرف سالاد میوه همراه با میوه‌هایی مانند شلیل سرو کنید.

۶- چغندر (لبو)

این گیاه قرمز رنگ حاوی مواد فتوشیمیایی (موادی که برای گیاهان نقش دفاعی در برابر حشره‌ها و موجودات دیگر دارند) و مواد معدنی است که یک تصفیه کنندهٔ عالی برای خون و پاکسازی کنندهٔ کبد است.
این مادهٔ خوراکی یکی از بهترین خوراک‌ها برای ورزشکاران است تا اجرای با قدرت‌تری داشته باشند، شناخته شده‌است. کمک می‌کند تا ورزشکاران قادر باشند تا میزان طولانی‌تر و با شدت بیشتری تمرینات اینتروال سرعتی با شدت بالا را انجام دهند. این گیاه را برای گیاه‌خواران با فلفل تند سیاه همراه با برگر سبزیجات گریل‌شده سرو کنید و یا آب آن را بنوشید یا قطراتی از آب آن را بر روی غذای‌تان بریزید.

۷- بادام برزیلی

این مادهٔ خوراکی را با سلنیوم موجود در آن می‌شناسیم، ماده‌ای که جیوه را از خون‌تان شستشو می‌دهد. بادام برزیلی حاوی میزان متعادلی از سدیم،کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که برای فشارخون‌تان و سلامتی قلب‌تان بسیار مفید است. تنها به صورت میان وعده مصرف کنید به این صورت که حدود ۶ تا ۸ عدد بادام در روز که باعث می‌شود تا ۴/۱گرم پروتئین،۱۸/۸گرم چربی،۲/۱گرم فیبر و ۱۸۶کالری به‌بدن‌تان برسد.

۸- کلم بروکلی

نه‌ تنها میزان گلوتاتیون را افزایش می‌دهد، بلکه به کبد کمک می‌کند تا مواد سمی را به شکلی درآورد که راحت‌تر بتواند آنان را دفع کند،  همچنین دانشمندان خوردن گیاهان تیرهٔ کلم را عاملی برای داشتن زندگی طولانی‌تر می‌دانند.
درست است که بیشتر اوقات گلچه داخل کلم به‌چشم می‌آید و به‌ نظر بیشتر برای بدن‌مان سودمند است، اما نباید هرگز ریشهٔ کلم را فراموش کنید. می‌توانید آن را به ‌شکل نودل روی سالاد کلم‌ بریزید و مطمئن باشید که با تمام سالاد های سنتی دیگر رقابت می‌کند.

۹- جوانه‌های بروکلی

سرشار از سولفور، مادهٔ خوراکی قوی برای پاکسازی خون از مواد سمی. جوانه‌های بروکلی حاوی میزان بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان و سایر مواد سم‌زدای دیگر است، که حتی ثابت شده‌ است یکی از قوی‌ترین مواد ضد سرطان است. برخی از دستورهای غذایی که با جوانه‌ها بروکلی درست می‌شوند طرز فکرتان را در مورد غذاپختن با جوانه‌ها و گیاهان کوچک عوض می‌کنند.

۱۰- کلم

کلم هم شباهت زیادی با کلم بروکلی دارد، سرشار از سلفور است و ترشح دو آنزیم سم‌زدای قوی کبدی را تحریک می‌کند. اگر گرسنه هستید و وقت کافی برای شام پختن ندارید، می‌توانید داخل یک قالبمه‌ی سفالی یا برقی برگ‌های سبز کلم را بریزید و بجوشانید و یک سوپ آماده را نوش‌جان کنید.

۱۱- هویج

هویج به دلیل داشتن مقدار فراوانی گلوتاتیون، مادهٔ خوراکی قدرتمندی برای سم زدایی بدن محسوب می‌شود. همچنین هویج سرشار از بتاکاروتن و ویتامینA است و دارای خواص تقویت کنندهٔ دستگاه قلبی-عروقی و بهبود دهندهٔ عملکرد دستگاه ایمنی در بدن‌تان است.

۱۲- گل‌کلم

گیاه گل‌کلم یک مادهٔ خوراکی مهم و قوی از تیرهٔ گیاهان کلم است. گل‌کلم کمک به تولید آنزیم‌هایی در بدن می‌کند که مواد سمی و سرطان‌زا را از بدن شستشو دهد،  همچنین ما را مجاب می‌کند تا این گیاه را به عنوان قوی‌ترین مادهٔ غذایی و یک خوراکی ضد بیماری در لیست خوراکی‌ها قرار دهیم.

۱۳- گشنیز

این گیاه کوچک اما قدرتمند به سم زدایی بدن کمک می‌کند یعنی باعث می‌شود جیوه و سایر فلزات سنگین از بدن خارج شوند و همچنین با ترکیب این فلزات با سایر مواد راحت‌تر از بدن دفع شود. همچنین کمک می‌کند تا مواد زائدی که ناخواسته با خوردن غذا وارد بدن‌مان شده‌است، خارج شود.
به‌جای درست کردن سالاد کلم همیشگی، سالاد کلم گشنیزی را امتحان کنید و آن را با ساندویچ گل‌کلم ترکیب کنید، به این ترتیب می‌توانید جفت این غذاها را در منوی رژیم غذایی‌تان داشته باشید.

۱۴- کلم پیچ

اغلب بسیاری از گیاهان و سبزیجات برای سم زدایی بدن بسیار مفید هستند. کلم پیچ نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌ علاوه که مقدار زیادی ویتامین K را وارد رژیم غذایی‌تان می‌کند.

۱۵- قاصدک زرد یا کاسنی زرد

تصور می‌کنید که علف‌ها یا گیاهان خودرو بدردنخور و غیر قابل مصرف هستند؟ دوباره فکر کنید. این گیاهان موادسمی و شیمیایی را مانند فیلتری از خون عبور می دهند و گردش خون را پاکسازی می‌کند. ریشهٔ دم‌کردهٔ کاسنی زرد در دفع موثر سموم نقش دارد.

۱۶- رازیانه

گیاه رازیانه کبد و سایر ارگان‌های شما را از مواد سمی و آسیب‌زا پاکسازی می‌کند و وقتی آن را با مواد غذایی مختلف سرو و یا آن را وارد رژیم غذایی‌تان می‌کنید، مانند وعدهٔ شام، باعث می‌شود که اندام‌های‌تان در اثر کسب انرژی بیشتر، با عملکرد بالاتر و موثرتری کار کنند.
رازیانه را داخل سوپ بریزید یا با میوهٔ استوایی گریپ‌فروت در تابستان مصرف کنید تا ارگان‌های بدن‌تان پاکسازی شود و عاری از هرگونه مواد سمی و شیمیایی باشد.

۱۷- بذر کتان (دانهٔ کتان)

نه‌تنها باعث سرحال شدن‌تان می‌شود بلکه زمانی که به صورت بذر هستند، این دانه‌های کوچک فایده‌ای بزرگ و قابل توجهی برای بدن‌تان دارند. سبب می‌شود تا فیبر بیشتری به بدن‌تان برسد و از این طریق هرگونه مادهٔ سمی را از ناحیهٔ گوارشی‌تان پاکسازی می‌کند. خواص آن هنوز تمام نشده‌است، این دانه سبب سرکوب اشتهای‌تان می‌شود و شما را در چربی‌سوزی بیشتر و کاهش وزن یاری می‌کند.

۱۸- سیر

به دلیل خواص درمانی معروف است و همچنین آنتی‌بیوتیک طبیعی، تقویت کنندهٔ دستگاه ایمنی بدن است و به دلیل اینکه سرشار از سولفور است، بنابراین جای تعجبی ندارد که قدرت سیر یه قدرت معجزه‌گر و سلامتی دهنده باشد. سیر را پخارپز کنید و همراه با نان سرو کنید یا پختهٔ آن را بر روی نان خانگی خود بمالید و نوش‌جان کنید.

۱۹- زنجبیل

ریشهٔ این مادهٔ خوراکی مفید قطعاً باعث افزایش متابولیسم‌ می‌شود، به سم زدایی بدن کمک می‌کند و در کل روز عملکرد کبد را حمایت و تقویت می‌کند. می‌توانید آن را با اسموتی تند خانگی‌تان میل کنید یا اسلایس‌هایی از زنجبیل تازه و خام را داخل سوپ اضافه کنید، خواهید دید که چه تاثیراتی بر بدن‌تان دارد.

۲۰- کلم‌برگ

این گیاه به دلیل خاصیت‌هایی که برای بدن و سیستم‌های آن دارد در سال‌های اخیر مصرف آن بسیار معروف شده‌است. کلم برگ حمایت همه‌جانبه از سیستم سم زدایی بدن را فراهم می‌آورد. بله درست متوجه شدید: کل بدن.
همین الان بروید و یک تابه بردارید و کمی روغن زیتون با حرارت ملایم قرار دهید، ادویه‌جات و در آخر برگ‌های کلم‌برگ را به آن اضافه کنید. سیب‌زمینی را فراموش نکنید.

۲۱- لیمو

میوه‌هایی مانند لیمو از خانواده‌ای مرکبات سموم را به مواد محلول در آب تبدیل می‌کنند که با این عمل به راحتی از بدن دفع می‌شوند، تقریباً تمام سمومی که ناخواسته وارد بدن شدند را از بین می‌برد.


اگر برای خوردن صبحانه از خواب بیدار شدید آب و لیموی تازه به سم زدایی بدن کمک زیادی می‌کند اما آب و لیموی تازه را داغ داغ مصرف نکردید.

۲۲- روغن‌های خالص ارگانیک

این روغن‌ها شامل، زیتون، دانهٔ کتان، کنجد و شاهدانه هستند که لیپید (چربی) مخصوص حل سموم و مواد شیمیایی را برای بدن فراهم می‌کند. این روغن ها را همیشه باید در قفسه یا کابینت آشپزخانه‌تان قرار دهید.

۲۳-پیاز

پیاز مادهٔ خوراکی مفیدی که مانند سیر خواص درمانی زیادی دارد و پایه تهیه انواع خوراک‌ها است. پیاز حاوی سولفور و سرشار از آمینواسید است که موجب سم زدایی  بدن و کبد می‌شود، برای هضم غذا بسیار خوب است و برخی از فشارهای مضاعف وارده بر اثر فعالیت زیاد (مانند،گوارش زیاد) بر ارگان‌ها را کاهش می‌دهد.

۲۴- جعفری

این گیاه خوشمزه یک سبزی منحصر به فرد است. مصرف این گیاه ضد سرطان و دفع کنندهٔ مواد سمی سبب می‌شود تا خون در سیستم گردش خون با فشار مناسبی جریان داشته باشد و این دستگاه در سراسر بدن به‌درستی عمل کند. همچنین به سم زدایی بدن کمک می‌کند تا سلامت کبد حفظ شود. مصرف جعفری نه‌تنها برای انسان ها مفید است.

۲۵- آناناس

میوهٔ خوشمزهٔ استوایی که ترکیبات سودمندی برای بدن‌تان دارد. این میوهٔ تابستانی حاوی بروملین (آنزیم موجود در آناناس که ورم و التهاب را کاهش می‌دهد،مانند ورم و التهاب پس از عمل‌جراحی)، آنزیم‌های گوارشی است که کمک می‌کنند تا کلون‌های تودهٔ بزرگ سم زدایی شوند، پس وقتی این موادخوراکی مانند آناناس در رژیم غذایی‌تان وارد می‌شود آن‌ها را پس نزنید. همچنین حاوی ویتامین C، حتی بیشتر از پرتقال است، بنابراین عملکرد سیستم دفاعی‌تان را با خوردن آناناس تقویت کنید.

۲۶- اسفناج

برگ شیرین سبز اسفناج سرشار از مواد مغذی و جز عالی‌ترین سبزیجات داخل آشپزخانه. توجه‌تان را به این توضیح جلب می‌کنم، برگ سبز محبوب اسفناج، بویژه خام آن، دارای دوز بالایی از گلوتاتیون، همان آنتی‌اکسیدان معروف که در این مقاله زیاد به آن اشاره شد، است، این مادهٔ برای سم زدایی بدن بسیار مفید است پس باید از موادی استفاده کنید که حاوی گلوتاتیون باشد.

۲۷- زرد چوبه

این ادویه کهن با تاریخچهٔ پیدایش بسیار قدیمی، نه‌تنها پس‌ از اولین ساعت مصرف میزان حافظهٔ‌تان را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند سایر بیماری‌ها و درد و ناراحتی شما را از بین ببرد.
مادهٔ فعالی که رنگ زرد مایل به نارنجی به این ادویه می‌دهد، کورکومین نام دارد که برای درمان کبد و ناراحتی‌های گوارشی و طب آیورودا (طب باستانی هندی که اعتقاد دارد سلامت افراد به متعادل بودن پیوند بین روح جسم و ذهن، بستگی دارد.)

۲۸- گردو

نه‌تنها گردو و سایر آجیل‌ها؛ غذای مغز هستند بلکه مادهٔ مغذی بسیار عالی به جهت سم زدایی بدن و حذف سمومی مانند آمونیاک از بدن‌تان است. چون دارای مقادیر زیادی اسید آرژنین است. این ماده مانند گلوتاتیون عمل می‌کند و وظیفهٔ آن سم زدایی است.

۲۹- آب‌شاهی یا آب‌تره

گیاه شاهی هم مانند بسیاری از گیاهان دارای چند خواص بسیار فوق‌العاده است، به‌علاوه نوشیدن آب این گیاه رسیدن خواص آن‌ را به بدن دوچندان می‌کند. نوشیدن آب‌شاهی علاوه بر کالری سوز بودن شدید، خاصیت پاکسازی نیز دارد که با رهاسازی آنزیم‌هایی در کبد، سموم و مواد شیمیایی ساخته‌شده در بدن را ازبین می‌برد. آب‌شاهی یا آب‌تره را داخل سوپ اضافه کنید ویا آب گوشت و سبزیجات را باهم ترکیب کنید تا یک معجون معجزه‌گر ضد سرماخوردگی درست شود.

۳۰- آب علف یا یونجه

این سبزی‌های کوچک خاصیت قلیایی بودن را به خون بازمی‌گردانند و محلول بسیار قدرتمندی به منظور سم زدایی بدن به‌شمار می‌آید. برای اینکه به شکل نوشیدنی بتوانید آن را مصرف کنید، آب علف را داخل اسموتی ویا آبمیوهٔ خودتان اضافه کنید.
برای افزایش زیبایی و لطافت پوست‌ومو از آن استفاده کنید تا تاثیرات غیره‌منتظره و فوق‌العاده‌ی آن را دریافت کنید. و همانطور که گفته‌ شد آب سبزیجات برای پوست بسیار مفید هستند به‌طوریکه می‌توانید از آن‌ها برای رفع جوش یا خطوط چروک روی پوست‌تان استفاده کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین