مامور اف‌بی‌‌‌آی از حمله تروریستی در نیویورک جلوگیری کرد

گروه سیاسی الف،   3960715268

دادستان منهتن نیویورک روز جمعه (۶ اکتبر/ ۱۴ مهر) اعلام کرد، یک مامور مخفی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) خود را به عنوان هوادار گروه تروریستی "داعش" جا زده و با افراد مظنون به هواداری از این گروه ارتباط برقرار کرده بود.

به گزارش فارس، این مامور از این طریق پی برده بود که عملیاتی برای حمله به نقاطی در نیویورک، از جمله میدان تایمز و یک ایستگاه مترو برنامه‌ریزی شده است.

 به گفته دادستان منهتن، متهم اصلی یک جوان کانادایی ۱۹ ساله به نام عبدالرحمان البناسوی است که مواد لازم برای تهیه بمب خریداری کرده بود و در ماه مه ۲۰۱۶ به هنگام ورود به ایالات متحده بازداشت شده است.

متهم دیگر فردی به نام طلحه هارون است که او هم ۱۹ سال دارد، تبعه آمریکاست اما در پاکستان زندگی می‌کند. فردی دیگری نیز به نام راسل سالیک که ۳۷ ساله و اهل فیلیپین است، برای اجرای این عملیات پول پرداخت کرده است.

طرحی شبیه حملات ترویستی پاریس

نقشه حملات برنامه‌ریزی شده در نیویورک شبیه به حملات تروریستی داعش در پاریس و بروکسل بوده است. این حملات قرار بوده در ماه رمضان در تابستان ۲۰۱۶ به اجرا درآیند که اگر عملی می‌شد قربانیان بسیاری به‌جای می‌گذاشت.

دادستان منهتن می‌گوید مامور مخفی اف‌بی‌آی زمانی از برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی در نیویورک مطلع شد که به عنوان هوادار داعش، از طریق گوشی هوشمند با دو جوان ۱۹ ساله ارتباط برقرار کرد. از این طریق او توانست از خرید مواد منفجره، از نوع TATP در کانادا به‌وسیله عبدالرحمان البناسوی مطلع شود.

عبدالرحمان به مامور مخفی اف‌بی‌آی گفته بود که قصد دارد به کنسرتی حمله کند و افراد بسیاری را به قتل برساند. او با اشاره به حمله تروریستی به تالار کنسرت باتاکلان در پاریس در نوامبر ۲۰۱۵ گفته بود: «ما با سلاح‌های خود به آنجا وارد می‌شویم همانطور که بچه‌ها در پاریس انجام دادند.»

در حمله تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ به تالار کنسرت باتاکلان در پاریس، دست‌کم ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند. گروه "دولت اسلامی" (داعش) مسئولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفت.

طلحه هارون به مامور مخفی اف‌بی‌آی گفته بود ایستگاه مترو "بهترین هدف" برای حمله است. «او می‌خواهد تا آنجا که ممکن است تعداد زیادی مسافر بکشد.» او هم‌چنین گفته بود می‌خواهد به میدان تایمز تغییر مکان داده و "هزاران نفر را به قتل برساند".

بنابر این گزارش، قرار بوده هارون مدت کوتاهی قبل از اجرای عملیات وارد آمریکا شود. او در سپتامبر ۲۰۱۶ در پاکستان دستگیر شد. واشنگتن امیدوار است که دولت پاکستان او را به آمریکا تحویل دهد. راسل سالیک نیز در آوریل ۲۰۱۶ در فیلیپین بازداشت شد و او نیز در انتظار تحویل به دستگاه قضایی آمریکا به‌سر می‌برد.

پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملات تروریستی سال‌های اخیر اروپا، مسئولان شهر نیویورک نگران وقوع مجدد حملات تروریستی در این شهر هستند. از این‌رو مناطق پررفت‌وآمد و توریستی مانند میدان تایمز در این شهر به‌شدت زیر نظارت امنیتی قرار دارد.

در سپتامبر ۲۰۱۶ در محله پرجنب‌وجوش چلسی نیویورک بمبی که در یک سطل زباله جاسازی شده بود منفجر شد و دو نفر را زخمی کرد. دو روز بعد مظنونی که در این ارتباط بازداشت شده بود، متهم شد که در دو نقطه دیگر نیز بمب کار گذاشته بود، اما آنها عمل نکرده بودند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین