چرایی رویگردانی سلطنت طلبان از شجریان/هنرمند را بدون چشمداشت ارج نهیم

عباس سلیمی ­نمین ، گروه سیاسی الف،   3960711307 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرایی رویگردانی سلطنت طلبان از شجریان/هنرمند را بدون چشمداشت ارج نهیم

 

 هنرمندان عموماً شخصیت­هایی بسیار عاطفی و احساسی­ اند و این ویژگی در خلق آثار هنری توسط آنان نقش بسیار مهمی دارد.
در این میان هنرمند متعهد با درک و هضم مسائل جامعه به همان میزان سعی در بارورسازی قدرت تدبر خویش برای مقابله با ناهنجاری­ها و تقویت هنجارها دارد و به دلیل همین لطافت روحی، کشاندن این قشر به عرصه رقابت­های حزبی و گروهی هم ظلم به هنرمند متعهد و هم جامعه است، زیرا کشش سیاست­ ورزی به حرفه­ای­ شدن و پیوندش با صاحبان مهارت­ های " دور از دسترس ساختن حقیقت" ، تشخیص ترفندهای پیچیده رقابت برای قدرت را مشکل می­سازد.

این تأخیر هنرمند در شناخت پیچیدگی می­تواند جریانی را به خود امیدوار و جماعت دیگری را رنجیده ­خاطر سازد. حتی اصلاح مواضع بعد از روشن شدن حقایق کم­ هزینه نیستند؛ زیرا زمانی که موضعی تحت تأثیر یک جریان حزبی اتخاذ می­شود بخشی از جامعه در برابر آن قرار می­گیرد و بازگشت از آن موضع نیز جریان­های امیدوارشده را به واکنش تند می ­کشاند.

یک جریان سیاسی در سال 88 در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد. متأسفانه برای گذار از این ناکامی سیاسی مسیر غیرقانونی را در پیش گرفت و شکست دیگری را متحمل شد که این ­بار هزینه ­ای بسیار سنگین­تر برای جامعه داشت. نکته قابل تأمل این که همین جریان به­ تدریج مجدداً به راه قانون درآمد و در انتخابات­ های بعدی با شاخص­های متفاوت ظاهر شد و پیروزی را از آن خود ساخت، اما در این میان هنرمندانی که تحت­ تأثیر ترفندهای تبلیغاتی این جریان قرار گرفته و شتاب­زده در برانگیختن احساسات جامعه مؤثر واقع شده بودند تا کنون نتوانسته ­اند مجدداً در خدمت همه آحاد جامعه درآیند.

اخیراً مستنداتی با گرایش­ های متضاد در مورد استاد محمدرضا شجریان عرضه شده که بسیار تأسف ­بار است.

اولین مستند با عنوان " رودست 83" ساخته سلطنت­طلبان خارج از کشور است. ظاهراً مصاحبه این صاحب ­نام برجسته موسیقی سنتی ایران که در روزنامه ایران مورخ دوشنبه 17 خرداد 95 درج شد این جماعت خارج­ نشین را آزرده ­خاطر ساخته است؛ لذا با تولید اثری غیرمؤدبانه به هتک شخصیت اجتماعی وی پرداخته­ اند. بعد از سال 88 این استاد آواز ایران مصاحبه ­هایی در خارج کشور( عمدتاً با بی بی سی و صدای آمریکا) داشت. وی احساس­ محور به طرح مسائلی پرداخت که خوشایند سلطنت­ طلبان بود، از جمله این که: " مذهب بوده که در طول هزار و خرده­ ای سال نگذاشته موسیقی خود را نشان دهد چون روحانیت فکر کرده رقیب داره اون رو از صحنه بیرون کرد." یا" از زمان رضاشاه به بعد که یک مقدار نقش مذهب را کم کرد موسیقی بیشتر خود را نشان داد." این موضع­گیری­های احساسی که کاملاً خلاف مستندات تاریخ معاصر است به صورت قابل درکی موجب خرسندی جریان ضد دین در خارج کشور شد، اما با فروکش کردن فضای تنش انتخابات 88 این استاد آواز ایران نیز از فضای احساسی فاصله گرفت و در مصاحبه با آقای نوربخش، مندرج در روزنامه ایران می­گوید: " ما روحانیت و دین و همه چیز را قبول داریم." ( روزنامه ایران، دوشنبه 17 خرداد 95، صص 12 و 13)

آن چه موجب اصلاح موضع آقای شجریان شد قطعاً منطبق نبودن گفته قبلی­ اش بر واقعیت بود؛ زیرا رضاخان به طور مشخص دستور نابودی موسیقی سنتی و ترویج موسیقی غربی را داده بود. این واقعیتی است که در متن ابلاغیه وزارت فرهنگ به رئیس اداره موسیقی کشور به وضوح منعکس است: " آقای سروان مین­ باشیان، رئیس موسیقی کشور- پیرو ابلاغ شماره 23519 مورخه 6/7/17 حس ب­الامر اعلی­حضرت همایون شاهنشاهی مقرر گردید که اداره‌ای به نام اداره موسیقی کشور در این وزارتخانه به منظور تغییر موسیقی کشور و برقرار نمودن اساس آن بر روی اصول و قواعد و گام­های موسیقی غربی تأسیس گردد.

وظایف کلی اداره مزبور به قرار ذیل است: 1- ساختن و انتشار قطعات موسیقی و سرود و تألیف کتاب­ها، طبق اصول و آیین موسیقی جدید و متداول نمودن قطعات و کتاب­ها و روش­های موسیقی ادبی و علمی و موسیقی غربی.

2- تأسیس مجله موسیقی و نشر مقالات و تشکیل کنسرت­ها و نمایش و مجالس سخنرانی و ضبط و نقل صوت برای آشنا کردن اذهان و تعمیم موسیقی جدید بین اهالی کشور.

3- نظارت در تألیفات و مقالات و قطعات و کتب و نُت موسیقی و کنسرت­ها و نمایش­ ها و سایر اموری که ارتباط با موسیقی دارد و جلوگیری از آن چه موسیقی جدید نباشد...

کفیل وزارت فرهنگ- اسماعیل مرآت"( موسیقی ایران از آغاز تا امروز، غلامرضا جوادی، انتشارات همشهری، سال 1380، جلد دوم، ص469)

چگونه ممکن است استاد پرآوازه موسیقی سنتی ایران از دستورالعمل رضاخان برای تغییر موسیقی کشور از سنتی به غربی بی­ اطلاع باشد؟ به ویژه این که وی در مصاحبه با صادق صبا- مدیر سابق بی بی سی- به­ صراحت حتی در مورد دوران پهلوی دوم که قدری از برخوردهای چکمه­ ای کاسته شده بود می­گوید: " سالی یک بار سراغ ما می­ آمدند برای جشن هنر بود. جلوی خارجی­ ها می­ خواستند بگویند ما موسیقی اصیل داریم به یاد شجریان می­ افتادند" .

چگونه می­توان نه تنها فرصتی استثنایی که انقلاب اسلامی برای رشد و بالندگی موسیقی اصیل ایرانی فراهم ساخت را نادیده گرفت، بلکه در گفت­ وگو با صدای آمریکا رشد موسیقی سنتی را به دوران پهلوی­ ها نسبت داد؟! طبعاً این موضع­گیری صرفاً ناشی از غلبه یک فضای احساسی است وگرنه آقای شجریان خود به­ صراحت می­گوید صرفاً سالی یک بار آن هم به صورت نمایشی به موسیقی سنتی توجه می­شد که از این عنایت ظاهری سالی یک بار نیز در دوران سلطنت رضاخان خبری نبود.

اکنون که استاد شجریان از مواضع خود در دوران غلبه احساسات عدول کرده است سلطنت­ طلبان وی را آماج حملات غیراصولی ­شان قرار داده ­اند. اما مستند دیگری نیز تهیه شده که انتشار آن به بعد از محرم موکول گشته است. در این مستند تلاش می­شود خطای کشاندن این استاد آواز ایرانی به عرصه رقابت­ های سیاسی گروه­ها توجیه شود؛ امری که خطا بودن آن بر هیچ صاحب­نظری حتی دوستان هنری وی پوشیده نمانده است.

شاید همین­گونه جفاها در طول تاریخ بر هنرمندان بوده است که افلاطون می­گوید: " اگر شاعری به شهر شما آمد تاج گل به گردنش آویزید، تکریم و تجلیلش کنید اما از وی بخواهید شعرش را در شهر مجاور بخواند؛ زیرا آنان بر اساس تخیل صحبت می­کنند."

قطعاً چنین توصیه­ ای که بیانگر بدبینی مطلق به لطافت طبع و شکنندگی روحی بالای هنرمند است قابل قبول نیست و نمی­تواند تعریف درستی از هنرمندان اصیل و دارای عمق فکری و رسالت اجتماعی ارائه دهد، همچنین راه­ حل مناسبی برای مهار تبعات ورود احساسی دارندگان خلاقیت­ های هنری به عرصه طراحی­ های پیچیده سیاسی نیست، اما می ­تواند هشداری به سیاسیونی باشد که برای سرعت­ بخشی به روند قدرت­ طلبی خود، هنرمندان را وارد نزاع­ های حزبی و گروهی­ شان می­کنند.

این رویکرد، هنرمند متعهد را تضعیف، و طبعاً راه کمک گرفتن از این استعدادهای ملکوتی را برای تقویت نیکی­ ها و مقابله با زشتی­ ها سد می­کند؛ حتی هنرمند را به ­تدریج رنجور و منزوی می ­سازد. فراموش نکنیم سیاسیون در تقابل ­ها و رقابت­های سیاسی با یکدیگر اگر بارها زمین بخورند باز به پا می­ خیزند و فعالیت خود را از سر می­ گیرند و در نهایت زمانی نیز بر سکوی قدرت تکیه می­زنند، اما هنرمند می­ ماند با انبوهی از مسائلی که در خلق آن نقشی نداشته است و صرفاً در صحنه ­ای فراهم آمده، متأثر از احساس خود عمل کرده است.

 

 *مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

دیدگاه کاربران

محسن۱۱۳۳۵۰۱۹:۳۳:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۱۱
دافعه بجای جاذبه در طی چند سال گذشته در مملکت ما بسیار رایج شده است ، تبدیل دشمن به بی تفاوت و تبدیل بی تفاوت به دوست و نگهداشتن دوستان هنر است لازم است که مسئولین در این خصوص این موضوع برنامه دقیقی داشته باشند
ناشناس۱۱۳۴۱۴۲۲:۱۱:۳۴ ۱۳۹۶/۷/۱۱
استاد تنها نیست فعلا اصلاحی ها جا پای .. گذاشتن
ناشناس۱۱۳۴۳۰۲۲:۵۲:۴۸ ۱۳۹۶/۷/۱۱
شجریان فقط یک ... نه بیشتر
ناشناس۱۱۳۴۳۹۲۳:۱۷:۰۸ ۱۳۹۶/۷/۱۱
ایا اگر بن لادن صدای خوش قران داشت قرانش را در صداو سیما پخش می کردید پس تنها صدای زیبا ملاک پخش شدن در رسانه ملی نیست انقلاب پیروز شد ایشان همچنان می خواند جنگ شروع شد و بیش از 220 هزار شهید و ایشان همچنان در عالم خود است و می خواند دوران سازندگی شروع شد ایشان همچنان در عالم خود است و می خواند و گاهی هم آموزش آواز به خانم ها می دهد بحث مدافعین حرم پیش امد و ایشان .... کسی که برای هیچ یک از ارزش های این مملکت ارزشی قائل نیست مستحق ارزش نهادن نیست که نیست نظام واقعا بزرگوارانه برخورد می کند که حساب پسرش را جدا می کند و در صداسیما اوازش را پخش می کند عجب صبری اینها دارند
اردشیر۱۱۴۰۷۳۰۰:۱۷:۵۰ ۱۳۹۶/۷/۱۳
شما خودتون برای این مملکت چه کرده اید ؟ از یک هنرمند غیر از ارایه آثار هنری چه توقعی می توان داشت ؟
ناشناس۱۱۳۴۴۰۲۳:۱۷:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۱۱
به هر حال من نظرات سال ۸۸ شجریان را قبول دارم. چه خودش پشیمان شده باشد( که نشده)، چه نه
ناشناس۱۱۳۴۷۳۰۰:۲۸:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۱۲
دوستان در سال های شصت ساز آلت ممنوعه بود افراد مشخصی مجوز مالکیت و حمل ساز راداشتند به توصیه همین آقای شجریان وزارت ارشاد برای عده ای مجوز صادر کرد ..
ناشناس۱۱۳۵۴۰۰۷:۵۴:۴۵ ۱۳۹۶/۷/۱۲
خیلی دلگیر بودم از استاد شجریان. حرف زدن علیه دین، دینی که نجات بخش آدمهاست خطای بزرگیه. متاسفانه ایشون مثل خیلیهای دیگه در اون سالها بازی خورد. باید بیشتر احتیاط می‌کرد. به نظرم صحبتهای اون سالهای ایشون اینقدر مخرب بود که صحبتهای سال 95 نتونسته چندان جبران کننده باشه. همه ما بعد از چندی زندگی به دیار باقی می‌ریم و تا ابد در اونجا به زندگی ادامه می‌دیم و بابت رفتارهامون باید پاسخگو باشیم.
امیر۱۱۳۵۵۶۰۸:۳۴:۰۲ ۱۳۹۶/۷/۱۲
آنچه نویسنده نگاشته اند در بدو امر حکایت از احترام و ارج نهادن به مقام هنرمندان است اما بر خلاف ان در متن نوشتار سعی نموده عقاید خود را با انتقادی ملایم به مخاطب عرضه نماید. متاسفانه در برخی مواقع نیز دچار لغزش شده مثلا "قبول داشتن مذهب و دین" منافاتی با منتقد بودن به برخی تصورات از مذهب ندارد. آقای شجریان دین و مذهب را قبول دارند ولی منتقد چگونگی تفسیر مذهب (توسط برخی از آقایان) در رابطه با موسیقی هستند. بنابراین نمی توان گفته های ایشان را خیلی ساده کنار هم قرار داد و گفت اکنون که استاد دوره " غلبه احساسات " را گذرانده اند!! به نظر من مقاله حاضر بی احترامی در قالب جملات قشنگ است.
خطیبی۱۱۳۶۴۶۱۱:۰۲:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۱۲
شجریان رو با تمام معایب ومحاسنش دوست دارم چون خوب وبد مطلق وجود ندارد ومعصوم فقط 14 معصوم هستند. ایشان را بعد از 88 نه شناخته ام که الان باحرف شما یا سلطنت طلبان نظرم در موردشان عوض شود.بیش از 25 سال با صدا واوازشان زندگی کرده ام وفهم سیاسیشان را هم میدانم بهتر ازشما واین حرف هاکه زمانی له یا علیهشان هست تاثیری در من ندارد.صبح موقع امدن با اواز استان جانان وسنتور زنده یاد مشکاتیان لذتم را برده ام وتا شب هم با صدایشان هستم. با احترام
teo۱۱۳۶۶۴۱۱:۳۲:۲۹ ۱۳۹۶/۷/۱۲
شما این تناقض رو چطور توجیح می کنید ان موضع گیری ها احساس محور بودند حال که معتقدند دین و روحانیت را قبول دارند و گیریم که اصلا این موضع گیری هم احساسی است و نه دین را قبول دارند نه روحانیت را ولیکن صدای ملی گرایی شان که گوش فلک را پر کرده آیا جا نداشت یک ترانه یک تصنیف یک نیمچه اواز در حد سی ثانیه برای رزمندگان این مرز و بوم فارغ از سلایقشان (که در بین شهدای گرانقدر ارمنی هست مسیحی هست زرتشت هست و .... جانداشت یک گلو برای اینها تر کند - ازادگان چه طور مدافعان حرم و پیاده روی عظیم و غیر قابل توصیف اربعین بماند که اگر بدانند فقط خودشان را محروم کرده اند و گرنه صد تا از این ترانه ها به بار اربعین چیزی نمی افزاید فقط هنر مند با اثر خود - خود را مردمی می کند
ناشناس۱۱۳۸۹۴۱۷:۲۴:۳۹ ۱۳۹۶/۷/۱۲
ایشان زیاد داشتن .منتها مثلا برادر بیقراره رو شما نشنیدین. میهن ای میهن رو صدا وسیمای میلی سانسورش کردن ..همون که تازگیها سالار عقیلی دوباره خونی کرده .یا ای جانباز ای برادر که اصلا پخش نمیشد.
یعقوب آروند -رشت۱۱۳۷۲۲۱۳:۰۴:۵۵ ۱۳۹۶/۷/۱۲
(را ه حلی برای امثال استاد شجریان برا تشخیص و پرهیز از اشتباهات اجتماعی سیاسی ) جناب آقای سلیمی عزیز توصیه شما به هنرمندان در عدم اظهار نظر و اقدام در امور سیاسی و اجتماعی کاملا مسئولانه ولی دقیق و صائب نیست چون اگر هنرمند به موقعش وارد مقولات اجتماعی نشود نمی تواند رسالت هنرش را به نمایش گذاشته یا در موضع درستش هزینه کند بله اگر هنمندی نمی تواند درست و خوب مسائل اجتماعی را حلاجی و تحلیل و تفسیر کند همان به که واردش نشود و به هنرش محکم تر بپردازد که بهترین خدمتش در این نوع مواقع همان پرداخت محکم و موثرش فقط به هنرش است تا تاثیرات هنری اش حداق کاره ای وثرش را در جامعه نشان بدهد اما نمی توان گفت کلانباید هنرمندان وارد اظهار نر و اقدامات سیاسی بشوند که اگر چنین بود که هنرشان دیگر خیلی بدرد نخواهد خورد بلکه چنین هنرمندی نمی تواند در ایجاد تمدن و فرهنگ و اخلاق و حتی تمدن جامعه خود نقش داشته باشد اما برای ان معضل به اشتباه افتادن هنرمندان که سر به تو دارند و بعضا دقیقا و بموقع از همه حواشی دنیای سیاست و اجتماعات خبر ندارند می توان راه چهره بسیار موثر و ساده ای معرفی نمود و آن این است که هنرمند باید آن زمان یعنی در مواقع التهابات و حساسیتها به افرادی از جامعه توجه کند که در عین اینکه از مردم معمولی و کوچه و بازارا هستند ولی دنبال حق و حقیقت اند و تشخیص این افراد در ایران خیلی سخت نیست هرچند که در سایر کشورها سخت است و تشخیص این جماعت می تواند بهترین راه کار برای هر گوشه گیر و هر غائیب از جامعه باشد و به عنوان الگو به عنوان چراغ راه به عنوان راه بلدان صدیق به هنرمند یا هر قشر و صنف ار مردم کمک کند مثال : همواره در ایران دیده شده که مردم عادی دو گونه اند یکی کسانی که به استقلال و دین و ارزشهای انسانی و دینی و وطنی پایبند هستند و دوم جماعتی که به چنین چیزهایی تعلق خاطر و تعهد ندارند آیا تشخیص این دو در کشورمان برای امثال آقای استاد شجریان سخت است ؟ ( که من هم همینجا هنر و توان و هوش هنری و تک و منحصر بودن صدای ایشان را می ستایم من هم یکی میلیونها از علاقه مندان مسجدی و متدین ایشان هستم - ایشان خودشان بهتر می دانند که آثارشان برای امثال ما ارزش مند است نه آن فوکلی ها و هم جنسبازان و دام تننیدگان غربی سر راه شان و اصولا همه اشعار خوانده شده توسط ایشان عزفانی و در باره خدا و بندگان خاص خداست آنوقت به غربی های بی هویت و همجنسگرایان و متکبرین غربی و صهیونیستهای همه جا دام نهاده چه ربط دارد و چه بدردشان می خورد ؟ ) اگر تا این حد هم برایشان سخت باشد پس دیگر راه نجاتی برایشان نیست و با اینکه در کارشان در ارائه کارشان و در داشتن موهبتی بس بزرگ جای هیچ شکی نیست که نباید انتظار نجاتشان و درست ماندنشان را در شرایط سخت اجتماعی کشورشان انتظار داشت این راه نه فقط برای ایشان بلکه برای هر کسی که می خواهد خوب بماند یا می خواهد اشتباه اجتماعی سیاسی نداشته باشد یا حداقل از مردم کشورش جدا نیفتد می تواند موثر باشد آنوقت می شود گفت چنین هنرمندانی هر چه بگویند و هرچه سازند موثر افتد چون آنوقت با مردمشان هستند و خود بخود می دانند برای مردم چه چیزی خوب است و اگر حتی آن موقع حتی به روند عادی فعالیت خود بپردازند قطعا موثردر جامعه و مصون از اشتباه خواهند بود یعقوب آروند -رشت
ناشناس۱۱۳۸۳۶۱۶:۰۳:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۱۲
محبوبیت بی دلیل نیست از خود سئوال کنید چرا محبوبیت شجریان بیشتر شده ؟
ناشناس۱۱۳۹۱۱۱۷:۳۵:۵۱ ۱۳۹۶/۷/۱۲
کشورهای متمدن و پیشرفته هزار خواننده و هنرمند کم توان دارند و مثل چشمشان انها را حمایت میکنند ولی ما یکی دو هنرمند باسواد و انسان و فرهیخته کاملی چون شجریان را هم نتوانستیم حمایت واحترام داشته باشیم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین