نگاهی به گزارش پایش فضای کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس بررسی 10 دغدغه تولیدکنندگان ایرانی

فرزاد حجتیان، گروه اقتصادی الف،   3960705373 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
بررسی 10 دغدغه تولیدکنندگان ایرانی

 

"حمایت از تولید ملی" ، "لزوم حمایت از فعالان اقتصادی"، "جهاد اقتصادی" و... کلیدواژه ‏هایی است که در چند سال گذشته در بیان مسئولین به عنوان اولویت عنوان شده است. وضعیت آشفته ‏ی اقتصادی کشور در چند سال اخیر نیز بهترین دلیل بر اهمیت این رویکرد است.

اما سوالی دقیق‏تری که باید پرسید، سوال از سیاست‎های لازم برای حمایت از تولید است. معمولا وقتی از سیاست‏های دولت در راستای تقویت اقتصاد ملی صحبت می‏شود ذهن بسیاری از ما به مواردی مشهور و معدود، محدود است:«پروژه‏های عمرانی، وام دادن یا امحای بدهی، خرید تضمینی.» معمولا در نگارش بودجه‎های سنواتی همین سه مورد به عنوان سیاست‏های حمایت از تولید مطرح می‎شوند و سیاست‏گذاران ما نیز در بسیاری از موارد حمایت از تولید را در همین موارد خلاصه‎ می‎کنند. در نتیجه کسانی که برای حمایت از تولید مورد مطالبه قرار می‏گیرند نیز معمولا شخصیت‏های حقوقی ثابتی هستند که با سوالی یکسان مواجه می‏شوند. رییس بانک مرکزی بابت اعطای وام و امحای بدهی،وزیر جهاد کشاورزی بابت خرید تضمینی و رییس سازمان برنامه نیز بابت پروژه‏های عمرانی  مورد سوال قرار می‎گیرد. و جالب اینکه شخصیت‏های مزبور نیز هنگام ارائه گزارش به مجلس، افکار عمومی و... بر همین نکات تاکید و افتخار دارند. آیا واقعا سیاست‏های لازم برای تقویت تولید ملی در این امور خلاصه می‏شود؟

برای پاسخ به این سوال می‎توان به گزارش پایش فضای‎ کسب و کار مرکز پژوهش‏های مجلس[1] مراجعه کرد. این گزارش که حاصل پرسش از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است؛ دغدغه ‏ی آن‏ها را نسبت به فضای کسب و کار می‎سنجد و اولویت‏ بندی آن‏ها را استخراج می‏کند. با توجه به این گزارش می‏توان دغدغه‏ی فعالان اقتصادی را احصا و برمبنای آن‏ها سیاست‏های لازم برای حمایت از تولید را استخراج کرد. در آخرین نسخه گزارش مذکور که مربوط به زمستان 95 است، 10 دغدغه‏ ی اول تولیدکنندگان ایرانی به شرح زیر است:

1) دریافت تسهیلات بانکی

2) ضعف بازار سرمایه و نرخ بالای تامین سرمایه در بازار غیررسمی

3) مفاسد اقتصادی دستگاه‏ها

4) بی‏ تعهدی دولت نسبت به بدهی‏ هایش

5) چک برگشتی

6) نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی

7) ضعف دادسراها در رسیدگی به دعاوی تضمین قراردادها

8) قاچاق

9) بی‎ثباتی قوانین و مقررات سرمایه‏ گذاری

10) ضعف استاندارد و وجود کالاهای تقلبی در بازار.

دغدغه‏ ی فعالان اقتصادی نشانگر اشتباه بودن سیاست‏های چندساله اخیر در حمایت از تولید بوده است. گزارش مزبور در مورد فضای کسب و کار نشان‏گر ناکارآمدی "قانون و سیاست‏گذاری" در کشور است؛ درحالی که مشی مسئولین کشور همواره بر این بوده که با تزریق منابع بر مشکلات سرپوش بگذارند.

نیاز فعالان اقتصادی، تزریق منابع بی‏حساب و کتاب نیست؛ بلکه انتظار آن‏ها ایجاد فضایی است که فعالان اقتصادی در آن فقط دغدغه‏ی مسائل فنی تولیدشان را داشته باشند و بتوانند در آرامش اقتصادی کار کنند. از جمله عوامل برهم ‏زننده ‏ی آرامش اقتصادی می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*وجود کالاهای قاچاق و غیراستاندارد(دغدغه 8 و 10) که به دلیل کیفیت نازل، قیمت کمتری دارند و تولیدکنندگان را در شرایط غیرمنصفانه از بازار خارج می‏کنند.

 

*بی‏ ثباتی در مقررات و قوانین(دغدغه‏9) از جمله تعرفه ‏ها، ممنوعیت‏ها، نرخ‏ها و... که امکان برنامه‏ ریزی بلندمدت را از فعال اقتصادی می‏گیرد.

*ناتوانی قوه قضاییه در تضمین قراردادها (دغدغه7) و نبود رسیدگی سهل و ارزان به دعاوی مالی بصورت بالقوه مانع بسیاری از قراردادهای تجاری خواهد شد؛ زیرا هزینه‏ ی تخلف از قرارداد پایین بوده و ریسک فعالیت اقتصادی افزایش خواهد داشت. در این شرایط فعال اقتصادی به بسیاری از قراردادها ورود نمی‏کند و دایره‏ی طرف‎حسابان خود را در بین افرادی خاص محدود نگه می‏دارد؛ زیرا مطمئن است که قوه قضاییه توانایی صیانت از قرارداد منعقد شده را نخواهد داشت.

*هزینه‏ های جانبی بالا در تولید همچون بیمه‏ ی اجباری کارگران(دغدغه6) مانع از سودآوری فعالیت تولیدی شده و علاوه‏ براینکه اجازه‏ی سرمایه‏ گذاری مجدد و توسعه‏ ی فعالیت اقتصادی را نمی‏دهد؛ ایجاد اشتغال بنگاه‏ را نیز محدود نگه‏ می‏دارد. نتیجه این قانون‏ نویسی ناآگاهانه در عدم توسعه ‏ی فعالیت‏های تولیدی و بالا ماندن نرخ بیکاری به مدت بیش از 20 سال نمایان است.

*ناتوانی بانک مرکزی در مدیریت ابزار پرداخت‎ها باعث می‏شود که چک به مثابه‏ی ابزار پرداخت مدت ‏دار نه تنها نتواند گره‏گشای تولید باشد؛ بلکه به تهدیدی برای فعالان اقتصادی تبدیل شده و به دلیل بی‎اعتبار شدن چک، تولیدکنندگان از بسیاری از فعالیت‏های اقتصادی چشم‏ پوشی کنند.(دغدغه5)

*ناتوانی مجلس و دولت در تنظیم بودجه‏ ی متوازن باعث ‎ناتوانی دولت در پرداخت دیون(دغدغه4) خواهد شد. در نتیجه بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل عدم وصول طلب خود از دولت، توانایی تولیدمجدد، پرداخت دستمزد، سرمایه ‏گذاری و توسعه فعالیت تولیدی و حتی پرداخت دیگر بدهی‏ های خود را نخواهند داشت و این امر زنجیره‏ای از اعسار و ورشکستگی را بوجود خواهد آورد. نکته‏ی جالب اینکه بخشی از این کسری بودجه به دلیل برنامه‏ های نادرستی است برای حمایت از تولید انجام می‏شود!

*ناتوانی دولت در امر نظارت بر فعالیت‏های اقتصادی به دلیل رخنه‏ی فساد در حکومت (دغدغه3) باعث می‏شود فعالیت‏های نامولد با شریک کردن عناصر فساد در منافع نامشروع خود هر روز ریشه بدوانند و محدویت‏های دولت فقط دست‏ وپاگیر فعالیت‏های مولد بشود. در نتیجه انگیزه ‏ی رها کردن فعالیت‏های مولد و کوچ به فعالیت‏های نامولد هر روز بیشتر شده که ضربه‏ ای مهلک به انگیزه‏ی فعالان اقتصادی است.

نکته‏ ی جالب اینکه حتی دغدغه‏ های اول و دوم که ظاهرا کمبود منابع مالی را نشان می‏دهند؛ ریشه در ناکارآمدی قوانین و سیاست‏ها دارد. با وجودی که مسئولین همواره به دنبال اعطای وام از منابع صندوق توسعه‏ ی ملی و تسهیلات تکلیفی بوده ‏اند، فعالان اقتصادی منتظر اصلاح نظام بانکی و مالی به شکلی هستند که در آن دسترسی به منابع مالی بدون تبعیض و در نرخی پایین صورت بگیرد. در اینصورت فعالان اقتصادی دغدغه‏ی سرمایه در گردش نخواهند داشت (دغدغه‏ ی اول) و مجبور به تامین مالی در بازار غیررسمی نخواهند بود(دغدغه‏ ی دوم).باید توجه داشت که بدون اصلاح قانون پولی و بانکی و اصلاح نظام بانکی، اتکای صرف به تزریق منابعی که کسری بودجه دولت را تشدید می‏کنند؛ مشکل تامین مالی فعالیت‏های اقتصادی حل نخواهد کرد.

نتایج حاصل از گزارش پایش فضای کسب وکار نشان می‏دهد که بخش تولید تشنه‏ ی قانون و سیاست‎گذاری خوب است، نه تزریق منابع (که معمولا نصیب خواص و رانت‏خواران می‎شود).

تزریق منابع مالی به بخش تولید سیاستی است که سال‎‎ها اجرا شده و نتیجه‏ ی آن همین وضعیت فعلی است. تا زمانی که هوای سالم مورد تنفس بخش تولیدی که همانا قوانین و مقررات و سیاست‏هاست؛ فراهم نگردد؛ نفس مصنوعی دادن بوسیله ی تزریق منابع ثمربخش نخواهد بود.

در این چارچوب ذهنی، تمامی نظام سیاست‎گذاری اعم از دولت و قوه قضاییه و مجلس مسئول حمایت از تولید هستند و باید عملکرد خود را برای حمایت از تولید ملی سامان دهند. مطالبه‏گران و نخبگان نیز باید دایره‏ی مطالبه‏گری خود را گسترش داده و از تمام نظام سیاست‏گذاری، حکمرانی خوب را طلب کنند.

 

[1]http://rc.majlis.ir/fa/report/show/1027339

 

دیدگاه کاربران

فراز۱۱۰۸۷۵۱۳:۱۵:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۶
در بحث حمایت از تولید و اشتغال فقط حرف زده میشود. تا حالا چیزی جز حرف دیده نشده. متاسفانه دروغ هم همیشه چاشنی این حرف بوده؟؟؟ کدام تولید؟ من الان بیش از دو ساله در کارخانه را بستم و کارگران را فرستادم خونه!!! بانک ربا میخواد و هر روز تامین اجتماعی، بهداشت، استاندارد و غیره میان بازرسی از کارخانه تعطیل
ناشناس۱۱۰۹۱۶۱۴:۵۰:۳۳ ۱۳۹۶/۷/۶
اصلا ماجرا گران فروشی 400 درصدی دلار که باعث تورم شدید و کاهش شدید قدرت خرید مردم هست
سید جعفر صابری.۱۱۱۰۴۴۲۰:۰۷:۲۵ ۱۳۹۶/۷/۶
البته در تکمیل گفته اقا فراز .عدم حمایت وزارت کار از کارفرما و صدور احکام ناجوانمردانه علیه کارفرما.در کنار مطالبات ادارات بیمه و دارایی واقعا هیچی برای تولید کننده نمی مونه.شهرکهای صنعتی نابود شده .آذر آب.وهپکو. غول تولید صنعتی کشور رو مافیای واردات با خاک یکی کرد.
ناشناس۱۱۱۲۲۱۱۰:۴۷:۰۶ ۱۳۹۶/۷/۷
مشگل تولید کنندگان 1- دارائی و ارزش افزوده 2- بیمه های اجتمائی که کاری به رکود ندارند حق بیمه را باید وصول کنند .
هوشنگ۱۱۱۲۳۰۱۱:۰۴:۱۷ ۱۳۹۶/۷/۷
تولید در شرایط فعلی کشور از نبرد در خط اول جنگ سخت تر است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین