برگزاری آزمون وکالت توسط قوه قضاییه وفق مقررات است

اشکان حیدری، گروه تعاملی الف،   3960704008 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
برگزاری آزمون وکالت توسط قوه قضاییه وفق مقررات است

وفق اصل بیست و هشتم قانون اساسی: هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.

دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.این اصل قانون اساسی هم مبنایی اسلامی و هم حقوق بشری دارند که مانع می شود افراد ایرانی بلا دلیل از این حق اصلی و اولیه خود منع شوند، یقینا نادیده گرفتن این اصل قانون اساسی حتی در تعارض با اهداف والای انقلاب اسلامی است که هدفش ایجاد اشتغال در میان جوانان دارای شرایط و جویای کار است.

ما هرگز نمیتوانیم خود را پیرو شریعت اسلام و قانون اساسی بدانیم اما این حق اولیه را از جوانان این سرزمین به واسطه انحصار سازمانی که تنها به حفظ تشکیلات خود می اندیشیند سلب نماییم یقینا یکی از اهداف انقلاب اسلامی در هم پیچیدن نظام انحصارگری و به گوشه راندن جوانان این مرز و بوم بوده است.

وفق بند چ ماده 88 برنامه ششم توسعه...درقوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(30%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (10%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(25%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

حکم بند (چ) ماده (88) بر مواد (13)، (52) و (59) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است. این بند از ماده پیش گفته صراحتا مهر تاییدی است بر جذب وکیل توسط مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه که جدیدا مورد هجمه کانون های وکلا قرار گرفته اند در حالی که در بند چ ماده88برنامه ششم توسعه صراحتا جذب وکلا توسط مرکز امور وکلا تایید گردیده است و مهر تایید و تنفیذی بر ادامه کار این نهاد است که برای رفع تبعیض در عرصه جذب وکیل و با هدف ایجاد شغل برای جوانان انقلابی ایران ایجاد گردیده است.

حال با توجه به مواد پیش گفته و قانون اساسی و اصل عدالت و برابری افراد در داشتن شغل دلخواه خود حقیقتا ادعاهای عده ای از کانون های وکلا که تنها به فکر انحصار خود بر جامعه وکلا می باشند و وجود وکلای ارزشی و متعهد مرکز مشاوران را بر نمی تابند، دون شان آن بزرگواران است که قطعا باید در رفتار سراسیمه خود تجدید نظر نمایند تا جامعه ما که نیازی فراوان به وکلای متعهد دارد از این حیث دچار ضرر نگردد.

*وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق عمومی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۲۴۶۰۶:۵۹:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۴
این انحصار کانون وکلا با سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی هم سازگار نیست کثرت وکلا به سود سلامت اداری نیز هست
سید امیر۱۰۹۲۸۶۰۹:۰۲:۲۹ ۱۳۹۶/۷/۴
درود بر شما این درد دل صد ها هزار فارغ التحصیل حقوق است
ناشناس۱۰۹۲۹۶۰۹:۲۷:۴۱ ۱۳۹۶/۷/۴
آفرین بر شما
رضا۱۰۹۳۲۱۱۰:۰۸:۳۶ ۱۳۹۶/۷/۴
آقای وکیل لطفا دوباره حقوق رو پاس کنید
ناشناس۱۰۹۳۶۰۱۰:۵۷:۲۶ ۱۳۹۶/۷/۴
این دیگه از اون تصمیم هاست. قوه ایی که بایستی رسیدگی کند و وکلا دفاع کنند خود وکیل تربیت می کند
م.م۱۰۹۳۹۲۱۱:۳۰:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۴
متاسفانه پذیرش وکلا مستمسکی شده تا قوه قضائیه و کانون وکلا سالیانه به غیر از هزینه های چند صد هزارتومانی تمدید پروانه ای را بگیرند که هیچ بازار کاری ندارد و وکلا هم مجبورند علاوه بر آن هزینه های اجاره ،مالیات بپردازند لذا هر چه بیشتر وکیل گرفته شود فقط جیب دولت و قوه قضاییه پر میشود و آمار اشتغال کاذب تکمیل تر میشود. بجای آن دو شغله های وکالت که هم از محل هیات علمی ارتزاق میکنند گرفته شود و هم قضات و کارمندانی که بعد از بازنشستگی دکان دیگری با توجه به ارتباطات دوران خدمت برای خود باز کردند گرفته شود.
ناشناس۱۰۹۷۳۴۱۸:۳۱:۰۵ ۱۳۹۶/۷/۴
همش پارتی بازی است، تورو خدا فکری کنید برای این فارغ التحصیلان حقوق، سهمیه ها را کم کنید بگذارید همه قبول شوند
جمال۱۱۰۰۰۸۱۰:۲۰:۰۶ ۱۳۹۶/۷/۵
کانون وکلا بزرگترین منبع بی عدالتی در ترجیح منافع صنفی بر منافع جامعه است متاسفانه میانگین ثروت وکلای دادگستری بر اثر انحصار در قیاس با میانگین ثروت همترازان علمی ، نیروهای نظامی و امنیتی، فرهنگیان و ....تفاوت بسیار معنی دار را نشان می دهد و حتی کشور ما جزو معدود از کشورهای جهان است که با پدیده تبدیل قاضی باسابقه به وکیل مواجه است چون یک قاضی در طول خدمت صدها و هزاران پرونده مهم را به سرانجامی می رساند اما یک وکیل بعضا در یک پرونده به اندازه کل عمر خدمتی یک قاضی می تواند درآمد داشته باشد از طرف دیگر با زرنگی و لابی گری می بینیم که کانون وکلا مانع اشتغال صد ها هزار حقوقدان بی کار است و در اثر تن در ندادن به یک بازار رقابتی درامد وکلای جاری را بدون هیچ زحمتی تضمین کرده است
ناشناس۱۱۰۵۲۵۲۲:۴۴:۱۹ ۱۳۹۶/۷/۵
ایکاش در مورد فارغ التحصیلان پزشکی نیز چنین تدبیری اندیشه شود.
رضا۱۱۰۶۶۶۰۸:۰۳:۳۷ ۱۳۹۶/۷/۶
اینکه کانون وکلا باید مستقل از قوای سه گانه بخصوص قوه قضاییه باشد شکی نیست و این در جهت حفظ حقوق مردم و متهمین می باشد. در خصوص آزمون ورودی کانون هم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در هر صنفی محدودیت و ملاکی برای ورود افراد وجود دارد حتی پروانه کسب در اصناف نیز دارای محدودیت می باشد و هر جایی پروانه برای تاسیس نانوانی و ... هم داده نمی شود. اینکه هر دانش آموخته حقوق یک دفتر وکالت تاسیس نماید بدون آزمون و بررسی شرایط جای تامل دارد.آن هم با این وضع آموزش که در هر شهری رشته حقوق تدریس می شود بدون اینکه حتی یک استاد حقوق داشته باشد.
ناشناس۱۱۱۴۵۴۲۱:۵۷:۲۴ ۱۳۹۶/۷/۷
اگر قرارنیست کسانیکه کارشناس حقوق گرفته اند کاری داشته باشند چرا چندین هزار نفر فارغ التحصیل هرسال باید امتحان وکلات بدهند وفقط چند صد نفر که انهم معلوم نیست چگونه جذب میکنند پذیرفته شوند وعمر تعدادزیاد ی ازجوانان به امید شغل تلف شود وانگهی دادن پروانه وکالت هیچ هزینه ای برای هیچ دستگاهی ندارد واما امتحان هرساله درامد بالای بوجودومیاورد که باز معلوم نیست بااین جمع اوری پول چه دردی رامداوا میکنند برخی چیزهای کشور عقب افتاده براساس علم واصول واینده نگری نیست
امیر۱۱۴۲۲۱۱۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۶/۷/۱۳
چرا استاد در مورد کارشناس رسمی دادگستری. سردفتر ازدواج سردفتر اسناد رسمی دفتر پزشکان متخصص چنین نظری ندارند منم طبق قانون اساسی دلم می خواد کارشناس رسمی بشوم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین